2016. Június 25., Szombat

Frissitve:10:08:07

Audi Q3 és Range Rover Evoque összehasonlító teszt - Jin és Jang

Nyomtatás

Bár a prémium crossoverek fája csak az elmúlt néhány évben kezdte el virágait bontogatni, egyre több színt és rügyet láthatunk már rajta. A kategória két legújabb képviselője, az Audi Q3 és a Range Rover Evoque ezúttal az izmosabb dízelverziókban csap össze nálunk, elöljáróban nem is sejtetve, hogy valójában a két autó képességeit összegyúrva kapnánk tökéletes kvalitásokat. A harc viszont most, a valóságban veszi kezdetét.

Karosszéria, fedélzet, praktikum

A pazarlás ma már nem divat. A négyfős családoknak elegendő helyet hatékonyan, intelligensen biztosítja mindkét tesztalany; az Audi 4385, míg a Range mindössze 4355 mm-es hosszból gazdálkodik. A tengelytáv terén már 6 centiméterrel fordít az Evoque, és helykínálatban is. De érdekes módon: míg a láb- és a fejtér megegyezik az Audiéval és akár 190 centiméteres magasságnál is kellemes, a brit versenyző kényelmesebb hátsó üléskialakításával és egy arasszal nagyobb belső szélességével tesz szert előnyre.

De nem sokáig: az Audi ugyanis éppen kisebb szélességével és jobb átláthatóságával fordít, amely hölgyek számára, főleg gyakori városi használatnál nagy előny. Míg a Range nagyautós érzetet kelt, az Audit végig kompaktnak érezzük. Ám ez az Evoque előnyére is válik: nagyobb, drágább autónak érződik, amelyből kétségtelenül kiveszik a részüket a luxus anyagok, a bőr és a fém nem éppen spórolós használata. Az Audiban ennél egyszerűbb hangulat, de logikusabb ergonómia is fogad: a szerényebbre fogott középső navigációs rendszer kezelése gyorsan szokható és gyorsan is kivitelezhető, ellentétben az Evoque másodpercekig gondolkodó, megszokást kívánó központjával.

SUV-k kicsiben

Ha már divat, csináljuk ügyesebben! A kisméretű SUV-k, avagy crossoverek a prémium szegmensben valójában a tengerentúli anyukáknak szánt Infiniti EX37-tel kezdték meg hódító útjukat. Őt követte a BMW X1, amely az Audi Q3-hoz hasonlóan a belépőmodell értelmezést is elhozta a kategóriába. Az Evoque szintén új belépő, de ha már kategorizálunk, a japán versenyzőhöz áll közelebb: a kimondott luxus mellett tette le a voksát.

Az új koncepció a nagytestvérek kompromisszumait oldotta: kisebb méreteinél és erőforrásainál illetve csekélyebb magasságánál fogva a fogyasztás, a menettulajdonságok, a manőverezhetőség és a városállóság a nagytestvérekhez mérten jobb lett, miközben az összkerékhajtás és az idézőjeles terepállóság megmaradt. És a helykínálat? Az Infinitiben és a BMW-ben sportosan szűkös, a Q3-ban tökéletes négy felnőtt számára, az (ötajtós) Evoque pedig már-már érthetetlenül sok teret ad.

Nem is lehetne tehát különbözőbb a kép az első fejezet végére, ám azonos súlyozással mégis fej-fej mellett halad a két típus. A vízválasztó viszont itt van: lesz, aki az Evoque szalon hangulatú belterére, nagyautós jellegére, és lesz, aki a Q3 könnyedségére, egyértelműségére és kompaktságára tart számot. Egy biztos, itt már a szubjektív érzékelés ingoványos talajára lépünk. Érzelmi elhajlás nélkül csak annyit mondhatunk: az Evoque komoly rajongótáborral rendelkezik, míg az Audi elsősorban mint kiváló használati tárgy szeretne kedvelőket gyűjteni maga köré.

Az összehasonlító tesztre mindkét modell esetében a legerősebb dízel hajtáslánc érkezett, természetesen elektromosan vezérelt összkerékhajtással (az Audinál Haldex, az Evoque-nál állandó, elektromosan vezérelt differenciálművekkel) és automataváltókkal. Az egy hajszállal igényesebb négykerékhajtás az Evoque fölényét súgja terepen - és igazolja is. A korábban tesztelt benzines kivitellel már megjártuk a viszonylag csekély terepszöggel még kiautózható legkeményebb terepet, ám akkor csapadék híján a sár kimaradt. Most ezt is bepótoltuk és bátran kijelenthetjük: ahova Magyarországon józan keretek között behajthatunk, onnan átgondolt használattal ki is jutunk az Evoque-kal, ha az nem éppen terepszög-igényes hegyvidék. Komoly bajba egyébként az Audi tulajdonosa sem fog kerülni, viszont egyértelmű, hogy a Q3 leginkább csak aszfaltra és földútra való – a nagyobb testvérek igényesebb rendszere hiányzik belőle.

(De mit tudnak a motorok? És menet közben melyik autó jobb? Milyen áron? A következő oldalon kiderül!)



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark