BMW i3 94 Ah (2016) teszt - Lépés a végtelenbe

Nyomtatás

Az elektromos autózás forradalmának egyik legfontosabb részesévé vált a BMW, amikor létrehozta az i almárkát. Az addigi elektromos hajtás és költségminimalizálás kettőséből fogant modellek helyett teljesen eltérő felfogást, jövőbe tekintő prémium szemléletet alkalmazva az i3 méltán vált népszerűvé. Most pedig a nagyobb akkumulátorral még egy lépést tesz a modell a végtelenbe.

Egyelőre még mindig csak az elektromos autózás hajnalán járunk. Hosszú az út, amelyet a villanyos modelleknek kell bejárnia, innen szinte végtelennek látszik. De mint minden távolság leküzdése, ez is egy lépéssel kezdődik. Aztán a következővel, majd az azt követővel. Ebbe a sorba áll be az i3, amely a tesztünkből jól ismert formában, ám nagyobb akkumulátorral is rendelkezésre áll.

Mindez egészen pontosan 18,8 helyett 27,2 kWh-s kiautózhatóságot jelent. Vagy még egyszerűbben 190 kiautózható kilométer helyett 300-at egy feltöltéssel – papíron. A valóság ennél árnyaltabb. Bár nem lehetetlen a gyári adatok megközelítése, de ehhez ideális hőmérséklet kell, hogy mellőzhessük a sok energiát felemésztő klimatizálást, az előrelátó közlekedést pedig városi sebességekkel kell fűszereznünk.

A teszt körülményei viszont sokkal kevésbé voltak ideálisak: a helyenként mínuszokba forduló hőmérséklet bizony folyamatos fűtést igényelt, emellett pedig okkal kerültek téli gumik az autóra, amelyek a BMW adatai alapján önmagában 8 kilométerrel csökkentik a hatótávot. Mindez persze eltörpül a klimatizálás 30-60 km-es áldozata miatt. A lényeg viszont, hogy még ilyen körülmények között is 180 kilométert tehetünk meg egy feltöltéssel, ha pedig kicsit is előrelátó szemléletet alkalmazunk, akkor a 200-as adat abszolút reális. Szemben a kisebb akkus verzió 130-140 kilométerével.

A mintegy 50 százalékos növekedés pedig nem is kér akkora áldozatot. A szénszálas karosszériát mindössze 40 kilóval terheli a nagyobb csomag, amely nem foglal több helyet. Így változatlanul négy felnőttnek kényelmes beltérben ülhetünk, miközben a csomagoknak legalább 260 liternyi hely jut. A modell tömege pedig még az extrákkal alaposan megtömött tesztautónkban sem emelkedett 1,33 tonna fölé.

Persze a nagyobb akkut többet kell töltenünk, ami otthoni konnektorról órákat jelent (a teljes töltés ilyenkor 12-13 óra), gyorstöltőről viszont üresről 80 százalékig 30 helyett 40 percet. Teljesen üres akkukkal viszont csak ritkán futunk be gyorstölteni, így a jelenleg még egészen kihasználatlan hálózaton sorbanállás nélkül, ingyenesen, bő fél óra alatt 150 kilométeres hatótávot tehetünk a városi cirkálónkba. Persze autópályás száguldozás esetén a teljesen megtöltött akku is kifogyhat 130 kilométer alatt, de az i3 nem erre született – de ha kell, erre is képes.

Sőt, sokkal többre. A viszonylag könnyű, kívül kicsi, belül tágas kisautó ugyanis nagyon is élvezetesen vezethető. Nincsenek fokozatváltások, az elektromotor szinte hangtalanul, a gázpedál lenyomására azonnal elindul. Ezzel pedig nincs vetélytársa városban, hiszen mire más automaták visszagangolnak, az i3-mal már gyorsultunk 10-20 km/h-t. A típus ugyanis ilyen tekintetben is prémium: még a 170 lóerőt és 250 Nm nyomatékot is meghazudtolóan jól gyorsul.

Papíron a nagyobb akkus kivitel egy tizeddel lassabb százra, méréseink alapján viszont kettővel gyorsabb a kisebb hatótávú kiadásnál. Mindez 7,2 másodpercet jelent, amelyből különösen a 40 és 80 km/h közötti rész telik meglepően gyorsan – a hangtalansággal együtt szinte vészjósolóan. Egyébként a motorzaj hiánya nem teszi hangossá az i3 többi porcikáját sem, köszönhetően a futómű és a szélzaj egész jó szigetelésének. Autópályán persze már egy picivel többet kapunk a kelleténél, de még innen sem lóg ki a főleg városi használatra tervezett modell.

A külső megjelenéshez hasonlóan különleges a belső tér is. A helykínálatra még széltében sem lehet panasz, a szinte földre ültetett ülések különleges vezetési pozíciót, viszont jó panorámát biztosítanak. Ehhez prémiumhoz méltó, különleges megoldások társulnak: elég csak a finom fabetétet vagy a lebegő, szép és jó felbontású központi kijelzőt említeni. Sajnos a vezető előtt lévő műszercsoport megjelenítése már pixelesebb, sápadtabb, ráadásul a monitor méretéhez képest nevetségesen kicsi – pedig egy ilyen hatékonyságtudatos modellben örömmel nézegettünk volna ott is több adatot.

Az itt-ott kilátszó szénszál, a szép fabetét és az ügyesen kidolgozott részletek hajlamosak elvonni a figyelmet arról, hogy az egyébként vagánynak tekinthető újrahasznosított műanyagok túl kemények és ridegek egy listaáron közel 15 millió forintos autóhoz képest. Persze különlegességekben és prémium szolgáltatásokban mindezért bőven kárpótol az i3, amelynek minden porcikájáról süt az átgondoltság – az ajtónyitót/behúzót kivéve, amely túl kis erőkarral nehezíti az ajtónyitás feladatát.

Van még egy fegyvertény, amely szinte feleslegessé teszi a kisebb akkumulátoros verzió szerepeltetését az árlistán: ez pedig a nagyobb akkucsomag felára. A gyártó mindössze 382 ezer forintot kér a plusz 50 százalékos hatótávért, a néhány százalékos plusz pedig elenyésző. Ha pedig a listaárakba beleszámítjuk az 1,5 millió forintos állami támogatást, akkor 10,76 millió forintos alapárral számolhatunk. Innen a közel csúcsfelszereltség sincs messze: 13-13,5 millióért már szinte mindent megkapunk, ami rendelhető a prémium kisautóhoz.

Hogy mindez megéri-e? Ez nézőpont kérdése. Ha csak egy kisautóra van szükségünk, amivel olcsón szaladgálunk a városban, akkor nem. Ha viszont egy igazi különlegességre, amely prémium színvonalon kényeztet, és olyat tud, amit sok hagyományos autó nem, akkor igen. Sőt, a különböző adókedvezmények, a kvázi ingyenes töltésnek, valamint az egyszerű hajtáslánc miatt szimbolikus szervizköltségeknek köszönhetően milliós tételben spórolhatunk bármilyen belsőégésű motorral szerelt autóval szemben. Ha pedig hozzávesszük, hogy egy hasonló képességű MINI hasonlóan felszerelve nagyjából 10,5 millió, akkor rájöhetünk, hogy valójában egészen reális az i3 árazása.

Egyébként  a nagyobb akkumulátorral rendelkező i3 is elérhető hatótávnövelő aggregáttal, mi azonban kétszer is meggondolnánk a benzines hibrid REX kivitel megrendelését. Egyrészt esetében elesünk az állami támogatástól, ami 1,5 millióval sújtja a típus 1,54 millió forintos felárát. Másrészt esetében elesünk az elektromos hajtáslánc gondozásmentességétől, hiszen egy ugyanúgy szervizigényes benzinmotort is cipelünk. Ráadásnak pedig ott van maga a cipelés feladata, ami plusz 120 kilót mér tágas kisautónkra, ami a gyári adatok szerint 72 km-es büntetést jelent a hatótávra nézve, és akkor még a megváltozott menettulajdonságokról és a fokozott alkatrészkopásról nem is beszéltünk.

Néhány szóban

Az i3 immár négytagúvá nőtt kínálatában egyértelmű győztest találunk tesztautónk személyében. A körülményektől függően egy feltöltéssel erőfeszítések nélkül megtehető 180-250 kilométeres út már szélesebb körű felhasználási lehetőségeket biztosít, amelyhez alkalmas hátteret biztosít a kisautó tágas helykínálata, prémium szolgáltatásai és jó vezethetősége is. A különleges megoldások tömege és a sportautós menettulajdonság már csak hab a tortán, így abszolút megértjük a modell sikerét, még ha egy kisebb frissítésre való javítanivalót találtunk is rajta. Persze ettől még igazi prémium ínyencfalat marad az i3, de kedvező fenntartása miatt koránt sem annyira, mint ahogyan azt viszonylag magas ára alapján gondolnánk.

Előnyök: Egy csipetnyi jövő a jelenben; Kívül kicsi, belül nagy; Kiváló manőverezhetőség; Innovatív anyagok, kivételes csúcstechnika; Élvezetes vezethetőség; Sportautós menetteljesítmények; Síri csend és nyugalom; Javuló hatótáv, kedvező áron

Hátrányok: Kisméretű és átlagos felbontású műszercsoport kijelző; Kissé körülményes hátsó be- és kiszállás a szembenyíló ajtók miatt; Helyenként kemény anyagok és rosszul elhelyezett belső ajtónyitó; Csak négyszemélyes kialakítás

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark