2017. Szeptember 25., Hétfö

Frissitve:12:47:25

Mercedes-Benz GLC Coupé 220 d teszt - Lépéshátrányból lépéselőny

Nyomtatás

A Mercedes-Benz olyannyira megirigyelte a BMW kupéterepeseinek sikereit, hogy rögtön mindkét bajornak konkurenciát állított: az X6-nak a GLE Coupé, míg az X4-nek a GLC Coupé formájában. Ahogy azt a gyártótól megszokhattuk, a tervezők alapos munkát végeztek, a formatervek tekintetében pedig szintén telitalálatnak bizonyult mindkét újdonság, azonban véleményünk szerint egyértelmű, hogy mindent egybevetve a kisebb típus sikerült jobban, hiszen miközben az aktuális GLE a korábbi M-osztály frissített változata, a GLC új fejlesztés, a remek C-osztály alapjaira épül, ráadásul méretben is ideális kompromisszum: nem túl nagy, de épp elég nagy.

A GLC család tavaly márciusban leleplezett második tagjának sikerét már előre borítékolni lehetett, hiszen napjainkban minden olyan négykerekűt könnyű eladni, ami ‘prémium’, magas(abb) építésű, és kupés tetővonallal büszkélkedhet. Főleg, ha még csinos is, márpedig a Benz mindenképp az egyik legszebb a klubban. De sikerek és kívánatos formák ide vagy oda, mi azért kíváncsiak voltunk, hogy mit tud a Mercedes büszkesége, s az első tesztautót máris megkaptuk: a paletta lengyengébb motorjával, a jó öreg 170 lóerős 2,15 literes kétturbós négyhengeres dízellel érkezett szerkesztőségünkhöz a modell, ám a visszafogott teljesítményt pazar felszereltség kompenzálta, ami az ízléses konfigurációval párosítva bőven kárpótolt a hiányzó lóerőkért. Sőt, valójában egyetlen lóerő sem hiányzott, de erről majd kicsit később, először nézzük meg, hogy miben is hozott újat a csillagosok új csillaga!

Nagy meglepetésre nem kell számítani: a technikai alapok természetesen a GLC-től származnak, így a lemezek alatt ismerős megoldásokat találunk. Egyedül a kormányzást vették közvetlenebbre a mérnökök, továbbá a dinamikusabb Coupé változathoz szériában jár a sportosabb futómű, akárcsak a Dynamic Select névre keresztelt üzemmód-választó. A 287 cm tengelytávolságú padlólemez változtatás nélkül kerül át a GLC-ből, azonban az arányok kicsit mások a Coupé esetében, ugyanis a lejtős tetővonalú variáns testvérénél bő 7 cm-rel hosszabb és 4 centivel alacsonyabb – hossza így 473 cm, szélessége 1,89 méter, magassága pedig csupán 1600 mm, ami igencsak kevésnek számít a kategóriában, és egyben a sportos forma záloga. Mindehhez csupán 0,31-es légellenállási együttható tartozik (cw-érték), ami a szegmensben etalon.

Tudni érdemes, hogy egyelőre az összes változathoz szériában jár a 4MATIC összkerékhajtás és a jó kis 9-sebességes 9G-Tronic automataváltó, de később várható egy egyszerűbb, olcsóbb belépőváltozat érkezése. A tömeg tekintetében különben nagyjából kilóra megegyezik a GLC és a GLC Coupé, ami a tesztelt hajtáslánccal üresen mintegy 1,8 tonnát jelent. Szigorúan objektíven vizsgálódva persze nem kérdés, hogy a GLC és a GLC Coupé között ki jönne ki győztesen, hiszen a Coupé dögösebb formáinak a szó szoros értelmében, és átvitt értelemben is ára van: picit több helyet foglal, rosszabb belőle a hátralátás, kisebb a hátsó fejtere, csomagtere alaphelyzetben 50, s bővített állapotában 200 literrel szűkebb (500-1400 liter, 550-1600 helyett), ráadásul ára közel 1,5 millió forinttal magasabb, igaz, a magasabb alapfelszereltség révén a súlyozott különbség kisebb.

Összességében objektivitásra koncentráló beállítottságunkkal hiába bántjiuk mindig a prémium szabadidőmodellek kupéverzióit, a vásárlók imádják őket, s ez a legfontosabb. És attól eltekintve, hogy a GLC a GLC Coupénál jobb választás, utóbbi is nagyon jó autó, aminek minden porcikájából sugárzik a prémiumérzet, ráadásul formája telitalálat. Méretei ideálisak, hiszen nem ormótlan, jól fordul, így könnyen manőverezhető, miközben utas- és csomagtere családbarát. Mindeközben biztonságos, nagyon kényelmes, s mivel nem túl nehéz és remek a futóműve, kanyarodni szintén jól tud. Az automataváltó minden helyzetben jó társ, miközben az ügyes összkerékhajtás és a személyautóknál kicsit magasabb hasmagasság nehezebb útviszonyok közepette is magabiztos tovajutást szavatol. Igen, mindenből, mindig lehetne kicsit több, de most őszintén, mi kellhet még?!

Mondjuk egy luxushangulatú enteriőr, ami ugyancsak adott. Belül az új típusok eleganciája köszön vissza, ami különösen a feláras opciók szorgos pipálgatásával fordul át luxuskategóriás hangulatba. Tesztautónk összeállítása tökéletesen tükrözi mindezt: a formai játékok, a szépen ívelt felületek, a fával gazdagon borított középkonzol, a forgótárcsa, a kézfejtámasz, az alumíniumos hangulatú gombok, vagy a feláras Burmester audiorendszer szépen formázott hangszórói, vagy a kétszínű Designo nappa bőrkárpitozás mind-mind a prémium igényességről árulkodnak. Akárcsak az egyedülálló hangulatú, de persze opcionális kibővített belső hangulatvilágítás illetve a (mű)bőrrel borított műszerfal. Mondanunk sem kell, az anyagminőség kiváló, akárcsak az összeszerelés és a működési kultúra. Egyedül a gyönyörű grafikai megjelenítésű multimédiás rendszer érdemel dorgálást, hiszen szégyen, hogy még mindig nincs magyar menüje.

A helykínálat tekintetében a fejtér persze (főleg hátul) kisebb, mint a ‘sima’ GLC esetében, ám négy felnőtt kényelmesen elfér az enteriőrben, s az üléspozíció hátul kellemesebb, mint például a nagy konkurens BMW X4-ben, mert ott alacsonyabban kell ülniük, cserébe itt rövidebbek az ülőlapok. A kalaptartóig pakolva 500 literes csomagtartó megfelel a kategória követelményeinek, ezzel együtt pedig a családi igényeknek is, de tény, hogy jól jönnének a praktikusabb testvérmodell plusz centiméterei illetve literei, főleg, hogy utóbbinak a kalaptartója is jobban, igényesebben van megoldva. A magas csomagtérperem révén a pakolhatóság terén jól jöhet a kategóriában először kínált légrugózás, amely a pakoláshoz 40 mm-rel képes csökkenteni az autó, így pedig a raktér magasságát.

Utóbbi hatást az ellenkezőjére is fordíthatjuk, akár 50 mm-rel megnövelve a GLC hasmagasságát terepen – illetve 760 ezerforintossal csökkentve pénztárcánk tartalmát az opció megrendelésével. Tesztautónkban nem is kapott helyet az AIRMATIC, helyette az alig fele ennyibe kerülő változó lengéscsillapítási rendszer dolgozott benne, gombnyomásra változtatva az autó karakterét. A tereptulajdonságokra visszatérve, a G-osztály teljesítményének közelébe sem ér a típus az útról letérve, de ez nem csoda, hiszen egy teljes értékű autóról, nem pedig egy méregdrága célszerszámról beszélünk. Ennek ellenére többre képes a modell, mint amire számítanánk, és mint amit valaha is kérnénk tőle. Ez az igényes összkerékhajtási rendszernek köszönhető, amely a kerekek célirányzott fékezésével elöl-hátul képes differenciálzár-hatást teremteni, valódi négykerékhajtású modellé változtatva a GLC-t.

A motorokra fordítva a szót, jelenleg három dízel, három benzines és egy konnektoros hibrid hajtáslánc elérhető a modellhez. Tesztünk tárgya, a GLC Coupé 220 d 4MATIC modell 2,15 literes öngyulladósa 170 lóerőt és 400 Nm nyomatékot képes papíron felmutatni, és amint már említettük, a 4MATIC rendszer mellett alapból jár hozzá az automataváltó, méghozzá a kilencsebességes egység. A kiváló váltóhangolás és az üzemmódválasztó közös munkájával mindig megtaláljuk a céljainknak megfelelő beállítást. A 9-es egység ügyesen olvas a szándékainkban, hatékonyan osztja be az erőt, sportos vezetésnél pedig egészen gyors reakciókat mutat be mind a gázpedál lenyomásakor, mind pedig manuális üzemmódban a váltófülek működtetésekor. A Coupé esetében újdonság a rajtautomatika funkció, aminek a gyakorlatban nem sok értelme van, de működik, és el lehet mondani, hogy az autó még ezt is tudja. A hangszigetelés nagyon jó, zavaró zajok nélkül lehetünk úton – ezen a téren egyértelműen a BMW X4 elé képes lépni a GLC, a kategória élére törve.

A korábban tesztelt GLC 250 d-nél az egyébként szuperigényes futóművel nem voltunk maradéktalanul kibékülve, aminek elsődleges okát akkor az óriási, 20 colos defektmentes kerekekben láttuk. És igazunk volt: annak ellenére, hogy a most próbált GLC Coupé még a Mercedes büszkeségét, az Airmatic légrugózást nem kapta meg, harmonikusabban rugózott, pedig csupán egyetlen collal voltak kisebbek a kerekei. Mi biztosan beérnénk a széria 18 colos papucsokkal (mégpedig nem defektmentes kivitelben), amelyek még harmonikusabb viselkedést garantálnak. Egyébként egészen feszes a GLC Coupé hangolása, azonban Comfort üzemmódban az állítható lengéscsillapítás puhábbra veszi a csillapítást, ami különösen városban, gyengébb minőségű országúton és az útról letérve jön különösen jól. Sport és Sport+ állásban persze rázósabb élmény utazni, cserébe viszont ilyenkor stabilan kanyarodik a GLC és igencsak virgonc, ráadásul kormányzásával szintén elégedettek voltunk, elegendő visszajelzést biztosít.

A GLC 250 d után nem lepett meg minket, hogy a 220 d Coupé is kimondottan hatékonynak bizonyult. A (vélhetően az opcionális zajcsökkentő üvegezés hatására is) meglepően csendes és kulturált 170 lóerős, kétturbós négyhengeres motor a legtöbb közlekedési szituációt alacsony fordulaton, a már a pincében megérkező 400 Nm-es csúcsnyomatékot kamatoztatva oldja meg, a gázpedált padlóig nyomva pedig mérésünk szerint több mint tisztességes 8 másodperces 0-100-as gyorsulásra számíthatunk, ami 3 tizeddel bizonyult jobbnak a gyári értéknél. Amikor az autót teszteltem, mondtam a kollégáknak, hogy érzésre bizony alig érzem lassabbnak a 220 d motort, mint ugyanezen erőforrás korábban tesztelt, kissé kihegyezettebb 250 d változatát a GLC-ben, ami papíron 170 helyett 204 lóerőt, 400 Nm helyett pedig 500 Nm-t biztosít. Érzésem beigazolódott, ugyanis a korábbi 250 d csak 100 km/h felett képes volt képes ellépni méréseink alapján a mostani 220 d-től, igaz, ebben a Coupé fantasztikus rajtautomatikás indulása alaposan benne van.

Összességében minden helyzetben elegendő a jó kis 220 d motor dinamikája, ám tekintettel arra, hogy a 250 d alig 400 ezer forinttal drágább, ami ezen a szinten szinte nulla, mi inkább utóbbit választanánk. Egyébként vélhetően már nem sok idejük van hátra a jó öreg 2,15 literes dízeleknek, szerintünk rövidesen át fogják adni a stafétabotot a vadonatúj fejlesztésű 1,95 literes egységnek, ami az új E-osztályban debütált. Ennek ellenére nincs értelme szerintünk az új szívre várni, mert a 2,15 literesek minden szempontból szuperek, nem mellesleg nagyon kiforrottak, ami korántsem mellékes. Az étvágyról még nem szóltunk: a 6 literen belüli normafogyasztás az adottságok ismeretében kiváló eredmény. Autópályás 130-nál 7, országutas vonulásnál pedig akár 5 liter körüli eredményeket érhetünk el, városban értelemszerűen a felsőbb érték környékén alakul az étvágy. Fontos, hogy a nagyobb üzemanyagtartályt semmiképp se felejtsék el megrendelni, alapból ugyanis csak 50 literes tank jár a modellhez, az opcionális 66 literes pedig kötelező opció az értékelhető hatótávolság miatt, márpedig a ritkább tankolás kényelmesebb használatot szavatol.

Egy biztos: nem a fogyasztástól fognak tönkremenni a GLC Coupé leendő tulajdonosai, az autó vételárától viszont annál inkább. Amint azt már fentebb említettem, az alap GLC-nél mintegy 1,5 millió forinttal drágább a Coupé, amit szerencsére néhány plusz extrával kompenzál. Azt is írtam, hogy érdemes plusz 400 ezer forintot kifizetni a 250 d motorért. Azzal pedig vélhetően nem mondok újat, hiszen egy Mercedesről lévén szó bizonyára tudják Önök jól, hogy a ‘világ pénzét’ rá lehet költeni a különféle extrákra, márpedig mindegyik hívogató, így nehéz ellenállni. Így ha nem ‘vigyázunk’, a 14,4 milliós alapár könnyen 20 millióig ugorhat, igaz, egy BMW X4 közel ugyanennyibe kerül hasonlóan konfigurálva.

Viszont ha már 20 milliónál járunk, esetleg elgondolkodtató egy komolyabb erőforrás, például a 16,8 milliótól induló zseniális V6-os, 258 lovas 3-literes 350 d, vagy ha már különcködés, akkor az ugyanennyibe kerülő konnektoros hibrid 350 e, ami az árából a többieknél jóval többet hoz vissza kedvező adózásával és üzemeltetési költségeival. És ne feledkezzünk meg a 20 milliós, 367 lovas 43 AMG verzióról sem, ami egy igazi élményautóvá varázsolja a minden változatában ügyes GLC-t.

Néhány szóban

A Mercedes-Benz GLC szériája véleményünk szerint a piac legharmonikusabb közepes méretű prémium szabadidőautója, így nem meglepő, hogy a Coupé változatot sem tudták elbaltázni a németek. Az autó mindent tud, amit elvárhatunk egy ilyen típustól, de természetesen praktikumban kevesebbet nyújt a ‘hagyományos’ GLC-nél, ráadásul jóval drágább - cserébe persze menőbb, s kívánatosabb, így sikere garantált. A 2,15 literes, 170 lovas 220 d alapmotort szintén nem illetheti kritika, hiszen a belépő négyhengeres dízellel is igencsak szépen szedi a lábát a típus, ráadásul a kiforrott motor takarékos és egészen kulturált. A szériában járó 9-sebességes automataváltó szintén remek, akárcsak a 4MATIC összkerékhajtás, de ha már ilyen sok pénzt kiadnánk egy prémium hobbiterepesre, nem sajnálnánk plusz 400 ezer forintot a technikailag azonos, de 34 lóerővel és 100 Nm-rel többet kínáló 250 d motorra. A V6-osok persze még finomabbak, de nagyon meg kell fizetni őket. Kényeztető, vagy épp fokozott biztonságot kínáló extrákból Dunát lehetne rekeszteni, és ahogy az lenni szokott, alaposan felszerelve lesz csak igazán kívánatos a GLC, ám valahol meg kell húzni a hatát, mert a 14,4 milliós alapár könnyedén az egekbe szökik. Cserébe remek autót kapunk a pénzünkért, hiszen a GLC tényleg ‘nagyon ott van’, a kategória legjobbja.

Előnyök: A kisebb méretben is ‘kiadja’ a kupéforma, minden irányból harmonikus a GLC Coupé; Ideális méretek (az autó nem túl nagy, így könnyen manőverezhető, de utas- és csomagtere elég helyet kínál); Kifinomult, valóban prémium beltér; Finom extrák; Kiváló zajszigetelés; A takarékos belépő dízelmotor is elég erős; Ügyes automataváltó és 4MATIC; Igényes futómű

Hátrányok: Kevésbé praktikus, mint a ‘sima’ GLC, ráadásul drágább, rosszabb a kilátás hátrafelé, kisebb a csomagtartó és a fejtér, ám a kupéságnak ára van, és még így is családbarát maradt a modell; Méltó módon extrázva nagyon drága; A kalaptartó megoldása lehetne igényesebb (az alap GLC jobb); A menüből hiányzik a magyar nyelv a millió funkcióra való tekintettel

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark