Megtoldva – Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI DSG 4Motion teszt

Nyomtatás

Pont a Volkswagen az a márka, amelyik még igyekszik életben tartani egyterűit, amelyekből három is található a kínálatukban – ellentétben a legtöbb gyártóval, akiknél legfeljebb egy, vagy annyi sem maradt a korábban virágzó kategória képviselőiből. Hiába tartanak ki azonban az ilyen típusok mellett a németek, a szinte minden fronton domináló SUV-kat és crossovereket sem, amelyek viszont könnyedén helyettesíteni tudják az egyterűket. Kiváltképp a Tiguan nyújtott, Allspace verziója, amely nemrég szerkesztőségünk garázsában járt.

Az Allspace csodája nem más a normál Tiguanhoz képest, mint a tengelytávba betoldott 11, és a hátsó túlnyúláshoz hozzáadott 10,5 centiméter, amivel összességében 21,5 centivel nyúlik hosszabbra a – és ezen a ponton érdemes kiemelni, hogy csak felárért – hétüléses kivitel, ami így éppen egy milliméterrel hosszabb 4,7 méternél. Mondanunk sem kell, ez kívül és belül egyaránt nagy hatással volt a négykerekűre: még ha szemből és hátulról nem is változott a Tiguan, a hossznövekedés hatására hatalmasra nyúlt hátsó ajtó és a hátsó túlnyúlás első ránézésre is feltűnik, így nem igazán lehet összekeverni a normál verzióval.

Ezen kívül nehéz újat mondani a Volkswagen jellegzetesen katonás stílusjegyeit magán viselő SUV-ról, aminek formáit egyébként véleményem szerint jobban kiteljesíti az Allspace, mint a normál kivitel. A szögletes tekintetet a LED-es fényszórók nappali menetfényei teszik igazán morcossá, és a háromdimenziós formába öntött hátsó lámpatestek is sokat dobnak az összképen. A szükre fényezés elsőre talán unalmasnak tűnhet, de élőben gyönyörű gyöngyház hatást tud felmutatni, ami napon bizony sokat dob rajta – én személy szerint azért így is egy látványosabb fényezést választanék.

Az utastérbe bepillantva az első sorban semmi újdonság nem vár minket – előző, normál kivitelű tesztautónkhoz képest egyedül az új, érintőgombos egységet kapó, és egyébként jóval letisztultabb multimédiás fejegység jelent érdemi különbséget. Minden más a Volkswagentől jól megszokott minőséget hozza: kiváló ergonómia, jó összeszerelés, kellemes anyagok, és mindez az olyan modern és ügyes megoldásokkal, mint a digitális, rengeteg adatot megjelenítő műszerfal és a logikus, funkcionális multimédiás rendszer – ami természetesen az Andorid Auto és Apple CarPlay rendszerekkel is elbánik –, még a kissé komor hangulatot is feledtetni tudják. Az üléspozíció és a méretes fotelek egyébként szintén nem okoznak csalódást.

Mondanunk sem kell, a helykínálat szinte királyi: a második sor üléseit nagyon széles skálán állíthatjuk, és még a háttámlák dőlésszöge is változtatható. Ha mindez még nem lenne elég, az első ülések hátáról előhajtható, pohártartós asztalkák, külön klímazóna, USB aljzat és 12 Voltos csatlakozó is adott, hogy az egyébként is kényelmes ülésekben helyet foglalva igazán kiélvezhessük a hatalmas, nyitható napfénytetőn át beáramló napsugarakat. Mi tagadás, én is szívesen lennék gyerek egy olyan családban, ahol Tiguan Allspace-szel kell utazni – persze csak addig, amíg nem én szorulok a két hátsó „kínpad” egyikére.

Talán egy kicsit túlzó ez a jelző, de a csomagtér padlójából egyébként egy mozdulattal, könnyedén előhajtható plusz két ülés legfeljebb gyermekek, vagy kisnövésű hölgyek/urak számára felel meg, nagyobbaknak pedig inkább csak rövidebb utakra ajánlatos – habár a középső sor tologatásával azért nyerhetünk némi helyet, de a fejnek így sem marad szinte semmi. Cserébe azonban még hét üléssel is egészen korrekt csomagtér marad, a kalaptartót pedig el tudjuk rejteni a padlóba. Öt üléssel tulajdonképpen „végtelen” hely fogad minket, ha pedig csak az első sor székei maradnak állva, akkor egy kisebb költözködés is megoldható a Tiguan Allspace-szel. A pontos adatok egyébként 700 és 1775 liter, de a plusz két ülés nélkül akár 760 és 1920 liter is lehet az akár elektromosan nyíló csomagtérajtó mögötti űr.

Vannak egyéb praktikus megoldások is, mint a kipattintható kis zseblámpa, a 230 Voltos csatlakozó, a hátsó két ülés biztonsági övét fixáló kis fülek, a szatyroknak elhelyezett kihajtható akasztó vagy éppen a gombnyomásra ledőlő második sori üléstámlák – és tesztautónkban még szintén pöccintésre előbukkanó vonóhorog is volt. Kis rekeszekből az utastérben sincs hiány: hatalmas ajtózsebek, mély lyuk a könyöklő alatt, a már említett kis asztalkák, a váltó előtti vezeték nélküli töltő és tárolórekesz, és még sok más kis zug, ahová kisebb-nagyobb tárgyainkat elhelyezhetjük.

Egy ekkora test mozgatásához azért erő is kell, de abból nincs hiány a régi ismerősként köszöntött kétliteres, négyhengeres dízelmotorban. A 190 lovas egység már többször is járt nálunk, és akárcsak a normál Tiguan esetében, ezúttal is hétsebességes, duplakuplungos DSG automata váltóval és 4Motion összkerékhajtással karöltve került be tesztautónkba. A helyzet pedig változatlan: a már 1750 1/perces fordulaton ébredő 400 Nm-es nyomaték bőven elegendő lendülettel ruházza fel az üresen is több mint 1,7 tonnás testet, amit a 8,9 másodperces 0-100-as sprint is alátámaszt – de a rugalmasság még fontosabb szempont, és ezen a téren is jól teljesít a méretes SUV, ennél többre pedig nincs is igazán szükség. Talán még a menetkultúra és a hangszigetelés lehet kényes pont, és bár a dízel mivoltát nem tudja letagadni az autó, sosem zavarják meg az utasok nyugalmát a kintről érkező zajok.

A duplakuplungos váltó továbbra sincs különösebben kibékülve az alacsony sebességtartományokkal, és az első 2-3 fokozat között váltáskor bizony hajlamos rángatni kicsit, de később nagyon szépen kisimul, és időben reagál minden parancsunkra – ráadásul „vitorlázásra” is képes. A kormányzás a kategória átlagához képest jó, pontosan irányítható a Tiguan Allspace, és a súlyozása is éppen kellemes. A futómű szintén hozza a Volkswagentől elvárt szintet: éppen annyira feszes a hangolás, hogy a gyors kanyarok se legyenek ellenére, de az úthibákat is ügyesen tudja kisimítani – ebben persze az igényes műszaki megoldásoknak is szerepe van.

Tesztautónkba egyébként szinte minden extra bele volt tömve – aminek persze meg is van az ára, de erről később –, így a különböző vezetéstámogató és biztonsági asszisztensek sem maradtak el. Van 360 fokos kamerarendszer, táblafelisermő, holttérfigyelő, adaptív tempomat és sávtartó is. Ezek pedig mind jól működnek, habár utóbbi talán néha egy kissé agresszívan igyekezett a két vonal közé szorítani a Tiguant – bár kétségtelen, hogy hatékony, nem éppen kifinomult. Az importőr még az úgynevezett Offroad csomagot is megrendelte az autóba, aminek köszönhetően egyedi lökhárító-betéteket és alsó motorvédő burkolatot is kaptunk, nem is beszélve a küszöbök Offroad feliratáról. Az összkerékhajtásnak egyébként több üzemmódja is van, de mi azért nehezen tudjuk elképzelni, hogy bárki is komolyabb terepre tévedne a családi óriással – ellenben a hatékonyságra kihegyezett, a normál és a sportos menetprogramok hasznosabbak lehetnek.

A kiváló teljesítmény mellett a fogyasztást is képes visszafogni a kétliteres dízel: a teszthét alatt 7-7,5 liter között mozgott az étvágya, míg a normakör kijött 6,5 literből, ez pedig ilyen erő és ekkora méretek tudatában bizony nagyon is kellemes eredmény. Városban egyébként a 8 liter sem túl meglepő, ahogyan autópályán is megeszi legalább a 7 litert az autó, ellenben országúton akár 5 literig is le lehet szorítani az étvágyát.

A Tiguan Allspace tehát szinte minden fronton jól teljesít, de ennek nyilván valahol meg kell fizetnünk az árát. Ebben az esetben pedig nyugodtan értsük mindezt szó szerint, hiszen a minden hájjal megkent tesztautónk bizony több mint 14,6 millió forintba kerül, de a 190 lóerős változat alapára is közel 12,23 millió. Utóbbiban egyébként a legfontosabb extrák már megvannak, de még néhány hasznos opció kipipálásával mi 13,11 millió körül tudnánk elhozni az ideális Tiguan Allspace-t. Ez pedig bizony hatalmas összeg még az összkerékhajtás és az automata váltó tudatában is – és ezen még a Volkswagen hagyományosan vastagon mért kedvezményei sem biztos, hogy sokat tudnak segíteni.

A gyengébbik, 150 lovas kétliteres választásával egyébként nagyjából 540 ezer forintot spórolhatunk ugyanúgy felszerelve, de ha lemondunk néhány extráról, akkor még többet is lecsippenthetünk az árból, ugyanis a 150 lovas változat Trendline kivitelben is elérhető, aminek alapára 12,23 helyett 10,8 millió. A 190 lovas verziónál ugyan nem, de a 150 lovasnál az összkerékhajtásról és az automatáról is lemondhatunk, ami Comfortline szinten 10,37 milliós alapárat eredményez – csak az automata felára egyébként 630 ezer, és az összkerék csak azzal együtt érhető el. Érdemes azonban a plusz 21,5 centin is elgondolkodni, ugyanis a normál Tiguan ugyanazzal a felszereltséggel és hajtáslánccal vizsgálva nagyjából 920 ezerrel olcsóbb.

Ellenlábasból azért van néhány a piacon. Első körben természetesen a közeli rokont illendő említeni a Škoda Kodiaq személyében, amely azonos hajtáslánccal, azonos felszereltséggel néhány százezerrel olcsóbb tud lenni, miközben nagyjából ugyanazt nyújtja mind helykínálat, mind extrák illetve komfort terén, mint Volkswagen testvére. A következő befutó a nermég frissült Kia Sorento lehet, amely mindent bele felszereltséggel – beleértve néhány olyan extrát is, amik a Volkswagenhez nem is elérhetők –, összkerékhajtással, 200 lóerős dízelmotorral és automata váltóval 15,2 millió forint listaáron, de néhány plusz dologról lemondva 13-ban is megállhat.

Ott van még a Nissan X-Trail is, ha hét ülésre van szükségünk, a japán ráadásul 177 lóerővel, összkerékhajtással és minden extrával is elhozható 12,7 millió alatt. Az újabb konkurensek sorát erősíti a Peugeot 5008, amihez összkerékhajtás ugyan nem, de hét ülés, 180 lóerős dízelmotor és nyolcsebességes automata váltó elérhető, és mindez nagyon magas felszereltséggel párosítva – értem ezalatt például a Nappa bőr üléseket vagy a Focal hifit – is megvan körülbelül 14 millió forintból. Józan felszereltséggel pedig sokkal olcsóbban is a miénk lehet. A sornak még mindig nincs vége, hiszen vannak még olyan megbúvó modellek is, mint a Mitsubishi Outlander, ami 150 lóerővel, CVT automatával és összkerékhajtással 12,79 millió forint, méghozzá minden elérhető extrával.

Hamarosan pedig két újabb taggal is bővül majd a szegmens, hiszen a Hyundai már be is mutatta az új Santa Fét, a Seat pedig hamarosan leleplezi a Tarracót, amely szintén közeli rokona lesz a Tiguan Allspace-Karoq párosnak. Már ez is rengeteg modell, pedig még csak a hétüléses SUV-okat kezdtük el felsorolni, de a nagyobb ötüléses SUV-k illetve a hétüléses egyterűk is szóba jöhetnének még. Mindezek ellenére objektíven egy elképesztően erős versenyző a Volkswagen Tiguan Allspace, ami egy fantáziadúsabb konfigurációban bizony még izgalmasabb is lehetne, de a tudásnak természetesen ezúttal is ára van – mindenesetre képességeihez mérten nem aránytalanul drága a modell, csupán el kell döntenünk, hogy szükségünk van-e az általa nyújtott extrára.

Néhány szóban

A Volkswagen Tiguan már normál verzióban is bizonyította, hogy elképesztően erős tagja a szegmensnek, és ezt az Allspace hozzáadott 21,5 centije sem változtatta meg. Sőt, véleményünk szerint az extra hellyel, a plusz két üléssel és a megnövelt méretek hatására még komolyabb kiállással csak tovább javult az autó helyzete, aminek komoly gyengepontja tulajdonképpen nincs is az árát, illetve a jelenlegi igencsak szűkös hajtáslánc-kínálatát leszámítva – utóbbi azonban jó eséllyel változni fog a jövőben.

Előnyök: Hatalmas utas- és csomagtér; Átgondolt, praktikus megoldások; Modern extrák; Kényelem; Izmos és hatékony dízelmotor; Hét ülés lehetősége

Hátrányok: Magas (fel)ár; Jelenleg szűkös hajtáslánc-kínálat;  Alacsony sebességnél kissé tétova a DSG váltó

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark