Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Kisautó vagy kompakt? Kombi vagy ferdehátú? Sok-sok kérdés merül fel a Škoda Rapid Spacebackkel kapcsolatban - jogosan. Rám esett a feladat, hogy ezekre a kérdésekre néhány együtt töltött nap után kielégítő választ adjak. Már az elején le kell szögeznem, hogy ilyen válasz nem létezik, de azért megpróbáltam a lehető legalaposabban utánajárni, miféle szerzet is valójában az ötajtós Škoda.

A szedán verzióból kialakított, ám annál talán még harmonikusabb ferdehátú összképe valóban meglepőnek bizonyul. A környezetemben élők sem tudták eldönteni elsőre, vajon melyik ligában játszik a Spaceback. Némelyek szerint ez bizony puttonyos, mások a Volkswagen Golf ellenfelét látták benne, de akadt olyan is, aki keskeny felépítésére hivatkozva a Fabia utódjának vélte. Azt kell, hogy mondjam, egyikük sem tévedett nagyot.

 

Jól áll neki az ötödik ajtó - galériaAmennyiben szemből tekintünk az újdonságra, nem érhet minket meglepetés, hiszen egy az egyben a szedán tekintetét örökölte meg a Spaceback, ami egyet jelent a végletekig letisztult formák alkotta orr résszel. Való igaz, hogy mindez nem hordoz magában túláradó érzelmeket, de a vásárlóközönség nagyobbik része nem is hivalkodni szeretne autójával, aki pedig mégis, annak nem a Škoda autóját ajánlanánk. Mindezek ellenére a csapott hátú Rapid a legtöbb igényt kielégíti a formaterv tekintetében.

Főleg, ha jobban szemügyre vesszük tesztalanyunk igazi újdonságát, a hátsó traktust. A kombisan meredek hátfal jól áll a Spacebacknek, hiszen sok utólagos átalakítással ellentétben, olyannyira harmonikusra sikerült a sziluett, mintha már eredetileg is így tervezték volna a Rapidot. Összességében azonban itt sem találkozunk lényegesebb stílusbeli újdonsággal, hiszen a laikusok számára hátulról könnyen összekeverhető lenne egy Octavia kombival is, noha annál jóval keskenyebb. Ha már a méreteknél tartunk, a szedán verzióhoz képest nem kevesebb, mint 18 centivel lett rövidebb a ferdehátú, amit a hátsó túlnyúlásból csippentettek le.

Előről nem változott semmi - galériaA Rapid Spacebacket tehát nehéz kategóriába sorolni, hiszen a Fabia alapjaira építkező, ám annál jóval nagyobb jármű szinte minden szempontból a kompaktok szegmensét próbálja ostromolni. Ami persze nem meglepő annyira, ugyanis a Škoda valódi alsó-középkategóriása, az Octavia méreteiben már túlnőtte szegmensét, így tesztünk alanya jól illeszkedik alá. Az egyetlen probléma nem más, mint a minőségi csúszás. Míg a külső tekintetében az alapjainál eggyel nagyobb kategóriában játszik a Spaceback, addig az anyaghasználat terén megrekedt a kisautók mezőnyében, aminek persze anyagi okai vannak, de erről később. Talán nem árulok el nagy titkot azzal, hogy az egyébként minőségi benyomást keltő kilincseket megragadva és az ajtókat feltárva ismét csalódnia kell annak, aki a négyajtós variáns komor és izgalommentes belső formái után most valami másra várt. Az ötajtós Rapid utastere egészen a csomagtartóig szinte csavarra megegyezik a testvérével, így sajnos továbbra sem fogjuk álmatlanul forgolódva várni a reggelt, hogy végre vérpezsdítő vezetői környezetben foglalhassunk helyet.

Persze azért ennyire nem vészes a helyzet: a komorságtól és izgalommentességtől eltekintve azért a szemnek mégis kellemes belül a kis Škoda. Bár az anyagok továbbra is kopogósan kemények, az összeszerelés a konszerntől megszokott módon kiváló, és a kezelhetőségre sem lehet panasz. Az ergonómia kiválóságát jelzi, hogy mindent elsőre megtalálunk. A manuális klíma forgókapcsolói finoman működnek, de fagypont alatti hőmérsékletben a nehezen melegedő motor miatt a fűtésnek bizony időre van szüksége, hogy kellemes légkört varázsoljon a Spacebackbe. Tesztalanyunk egyébként az egyik legegyszerűbb felszereltségi szintet képviselte, de egy bluetooth-os kihangosítón kívül így sem hiányoltunk semmi fontosat. Ráadásul – ahogyan az már a menetpróbán is kiderült – a zavaró hibákat szintén kijavították a mérnökök.

A ferdehátú Rapid csomagtér tekintetében ugyancsak jól teljesít, persze a 18 centis kurtítás nem maradhatott nyom nélkül. Az alaphelyzetben 415 literes érték 135 literrel marad el a nagyobb testvértől, az ötajtós kialakítás másfajta előnyökkel kecsegtet. A tágra nyíló csomagtérajtón keresztül könnyebb a pakolás, továbbá a kalaptartó eltávolítása után akár tetőig is rakodhatjuk az autót. Ez főleg a hátsó ülések ledöntésével keletkező, közel 1,4 köbméteres rakodótér kihasználásánál jöhet jól. Hogy ejtsünk pár szót a hátsó sorról is: mind lábtér, mind pedig fejtér tekintetében bőséges a helykínálat, azonban széltében könnyedén szűkösnek bizonyulhat a Rapid – és ez nem csak a Spacebackre igaz -, még három kisebb testfelépítésű felnőtt számára sem maradéktalan a helykínálat.

Kényelmesek az ülések - galériaTesztalanyunkat ezúttal is – már tesztelt nagytesójához hasonlóan – a kínálat második leggyengébb erőforrásával kaptuk, ám botorság lenne azt hinni, hogy a kis turbóssal nem képes elfogadható teljesítményre az ötajtós variáns. Az 1.2 TSI 86 lóerőt bocsát rendelkezésre 4800-as percenkénti főtengelyfordulattól, ám az ekkora lökettérfogatból kipréselt 160 Nm-es nyomaték már 1500-tól rendelkezésre áll.

Mindezek alapján sejthető a jó használhatóság, hiszen a kis turbómotor karakterisztikája igencsak szerethető: nem szükséges forgatni, már 2000-től húz, s nagyjából 4500 felett érezhetően kifogy erejéből. Amellett tehát, hogy városban biztosítani tudja a kellő dinamikát, az országútra tévedve sem hagy cserben minket a kisebbik Rapid. A 11,7 szekundumos gyári gyorsulási adat egyébként megállja a helyét, hiszen saját méréseink alkalmával is tudta hozni ezt az értéket, sőt néhány századdal még alul is múlta.

A mindennapokban ugyancsak kiváló partner az ötfokozatú kézi váltó , amelynek karja puhán és jól megvezetve siklik a fokozatok között. Ezúttal nem hiányoltuk a hatodik gangot sem, amit a 130-nál 3000-et forgó négyhengeres nem is igényel, illetve a fogyasztás sem indokolja. A hosszú városi szakaszokkal tarkított teszthét alatt a TSI 6,4 litert gurított le a torkán, ami abszolút becsületes értéknek számít, főleg ha azt is beleszámoljuk, hogy 90 km/h-s tempónál mindössze 5,2 literes étvágyat produkál a kis turbómotor. A futóművel szintén nincsenek nagyobb problémák, a hétköznapokban kényelmesnek bizonyult a hangolása, és az előzőekben tapasztalt bizonytalanság is megszűnni látszott, ami talán szintén az aprócska frissítésnek köszönhető, melyet a Spaceback bevezetésekor eszközölt a gyártó.

Az igazi különbség itt rejlik - galériaA legnagyobb szépséghibája a Rapidnak talán nem más, mint az ára. Az általunk tesztelt, 1,2 erőforrással szerelt Spaceback alapára nem kevesebb, mint 4,15 millió forint, amiért ugyan a konkurenseknél kicsivel jobb minőséget, és németes precizitást kapunk, az olcsó családi autók szegmensében már drágának bizonyul a Škoda. A leggyengébb, 1,2 literes szívómotorral ellátott, 75 lóerős verziót ugyan megkaphatjuk már 3,3 millióért is, de az általunk tesztelt motorral sokkal élhetőbb az autó.

A normafelszereltség szintjére felszerelve egyébként már közel 4,6 milliót kell a kereskedésben hagynunk, de ha valaki bőségesebb extralistára vágyik, az könnyedén átlépheti az 5 milliós határt. Például a kifejezetten látványos, ám csak a harmadik, Ambition szinttől elérhető Style csomag a panoráma üvegtetővel és üvegborítással ellátott csomagtérajtóval 244 ezer forint, de navigációt is kérhetünk 207 ezerért. Az erősebbik, 105 lovas turbós felára 213 ezer forint a tesztalanyunkhoz képest, míg a dízelek közül a 90 lovasért 900 ezerrel, míg a 105 tagú ménest felvonultató verzióért már közel 1,1 millióval kell többet fizetnünk. A 122 lovas, 1,4 literes TSI ára kicsivel meghaladja az ötmilliót, ám ehhez széria a hétfokozatú DSG automataváltó is. Ezek persze a listaárak, melyből a magyar importőr mindenféle alku nélkül, félmillió forintot enged benzines, 650 ezret a dízelmotoros modellek esetében.

Jól látszik tehát, hogy drágán mérik a Rapid árát, melynek Spaceback verziója kicsivel több, mint 100 ezerrel olcsóbb a szedánnál. A közvetlen konkurensek, mint a PSA csoport olcsó négyajtósai, a Peugeot 301 és a Citroën C-Elysée nem kapható ötajtós karosszériával, míg a Dacia Logan kisebbik változata, a Sandero jóval kisebb rakodóteret nyújt. Ha a kompaktok között kezdenénk kutakodni, akkor azt állapíthatnánk meg, hogy árban az átlag alatt helyezkedik el a Rapid, ám amennyivel olcsóbb, annyival kevesebbet is nyújt egy Opel Astránál vagy Volkswagen Golfnál. Így tehát mindenképpen a fent említett hármasból állítanánk ellenfelet neki, melyek közül a két franciát 1,6 literes 115 lóerős szívómotorral és csúcsfelszereltséggel már 4,25 millióért elhozhatunk, míg a Sandero ára akár 3 millió alatt is megállhat. Ám mindeközben nem szabad megfeledkeznünk a Škoda modellek kiváló értéktartásáról sem.

Összességében tehát a Rapid Spaceback igazi kétarcú vendég, melynek nincsenek óriási hibái, és kifejezetten szerethető társ lehet a hétköznapokban, amennyiben meg tudunk barátkozni az árcédulával. Egy biztos, csalódni nem fog benne az, aki mégis a németes precizitásra szavaz a konkurensek néhol hanyag összeszerelési minőségével és kifejezetten olcsónak ható megoldásaival szemben.

Néhány szóban

A Škoda Rapid Spaceback különös szerzet, mely kellemes első benyomást nyújt szinte mindenki számára. Továbbra sem a heves érzelmek kiváltására specializálódott, de a család igényeit teljes mértékben képes kielégíteni, már amennyiben meg tudunk barátkozni az árával, ami a magyar importőr nagyvonalú kedvezményeit kihasználva már sokkal barátságosabb, még akkor is, ha a konkurensek háza táján is kiharcolhatunk hasonló engedményeket. Az 1.2 TSI 86 lóerős változata ismét bizonyította rátermettségét, hiszen kellő dinamikával mozgatta az ötajtós Rapidot, attól függetlenül is, hogy csodákra azért nem képes.

Előnyök: Kívül-belül tetszetős, letisztult formák;  Összeszerelési minőség; Takarékos, kiforrott hajtáslánc; Tágas utas- és csomagtér; Ergonómia és praktikum; Várható jó értéktartás

Hátrányok: Széltében szűk utastér; Kemény műanyagok az utastérben; Komor belső tér; A konkurenciához mérten és házon belül is versenyképtelen listaár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek