2017. Április 25., Kedd

Frissitve:08:02:42

Kia Optima 1.7 CRDi Aut. teszt - Szebben cseng?

Nyomtatás

A Kia a fülnek kedvező módon varrta fel az Optima ráncait. A középkategóriás szedán csúcsverziója jobb audiorendszerrel gazdagodott, miközben a gyáriak csendesebb belteret ígérnek. Ehhez még sportosabb külső társulhat, de izmosabb dízelmotor nem. Vajon elég ez a fokozottan erősödő kategóriában?

Új Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Mazda6 – egyetlen esztendő leforgása alatt alaposan felbolydult a D-szegmens. Ráadásul nem csak megjelenésben, de hajtásláncokban és képességekben is olyan régiókba emelték a mércét az újdonságok, amely néhány éve kizárólag a prémium modellek felségterülete volt. Hogy tartsa a lépést, a Kia Optima is frissült, ám újdonságai jóformán kimerülnek a felszereltségi lista bővítésében. Nézzük, mire elég ez az évtized derekán!

A formaterv irányába rendre óvatosabban kalandozunk, de tény, hogy az Optima egyik ütőkártyája megjelenése. Ez vajmi keveset csorbul még akkor is, ha lemondunk a nagy kerekekről és a xenon fényszóróról – a típusra így is nagyon jó ránézni. A csúcsváltozat ezúttal még erre is rátesz egy lapáttal a Cee’d GT-től örökölt első lökhárítóval és az ágyúszerű ködlámpákkal. Mindemellett beülni sem rossz. A robosztus összeszerelés átlagos anyagokkal, komor fekete kialakítással, ám egyszerű átláthatósággal társul. Ehhez bőséges hosszirányú helykínálat és kifinomult kezelőszervek társulnak.

Egyedül a fejtér lehet korlátos, ráadásul sajnos elöl is. Ha valamelyik családtagunk 180 centiméternél magasabb, bűn megvenni a szabadságot centikkel korlátozó panorámatetőt, még akkor is, ha kívülről fekete kialakításával és fajtájához mérten kedvező, 250 ezer forintos árával az opció hívogatóan kacsint felénk. Utóbbi egyébként a modell többi részletére is igaz: az Optimához csábítóan kedvezőek az opciós tételek, a fapadosnak mondható és a csúcsra szerelt verzió között nem lenne 2,5 millió forint különbség sem, ha a navigációs rendszer a maga 450 ezer forintos árával nem nyomna hangsúlyosan a latba.

A szép felbontású és gyors rendszerért egyébként még akkor sem nagy vétség ennyit kiadni, ha minden egyes célravezetésnél külön ki kell kapcsolnunk a beszédvezérlés funkciót, ha csak vizuális útbaigazítást szeretnénk. Már pedig könnyen előfordulhat, hogy nem szeretnénk, ha kommentár tarkítaná a zenei aláfestést, ugyanis a frissítéssel érkezett új Infinity rendszer szépen teljesít. A 12 hangszórós, 550 W összteljesítményű egység egyébként szintén a navigációhoz jár, hangsúlyos mélyeivel és jó színpadképével pedig az ajánlott irányba billenti a mérleg nyelvét.

Ugyancsak csábító újdonság a vezetési segédrendszerek csokra: az automata parkolórendszert, a holttérfigyelőt, a sávtartót és a sávelhagyásra figyelmeztetőt 280 ezer forintért kapjuk. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a legkisebb baj esetén a javítási költség többszörös lehet, az összeget elenyészőnek találjuk. A kissé tétova kormányzást ráadásul kiegészíti az asszisztens csomag: a sávtartó ügyködésének köszönhetően könnyebb a sáv közepén tartani a modellt, mint egyedül a kissé pontatlan volánra támaszkodva. Fogáspontot egyedül a holttérfigyelőn találunk, amelynek ingerküszöbe meglehetősen magas volt és olyankor is bejelzett, amikor azt semmi nem igazolta.

Motorháztetőnk alatt az egyelőre legnagyobb népszerűségre számot tartó, s már többek között a Hyundai ix35 lemezei alól is jól ismert 1,7 literes dízelmotor teljesít szolgálatot, mely négyezres fordulaton 136 lóerős teljesítményt enged szabadjára, miközben maximális 325 Nm-es nyomatékával már kétezres tartománytól gazdálkodhatunk. Noha a számok önmagukban nem is túlságosan lenyűgözőek, a gyári 11,6 másodperces gyorsulásra mérésünk jócskán rácáfolt, hiszen a Kia zászlóshajója ennél 1,1 szekundummal előbb érte el a 100 km/órás sebességet, s a 197 km/órás felső határ sem adhat okot a szégyenkezésre.

A frissítés tovább hozadékaként a hangszigetelés fokozását lehet megemlíteni, ám az állítólagos 3 dB-es zajcsökkenésből a méréseink egyet sem tudtak megerősíteni. Nagyobb tempónál ez nem nagy érvágás, ugyanis az Optima menetzajai eddig sem voltak kirívóak, alacsony tempónál viszont örültünk volna, ha a dízel kínálatban árván szereplő 1,7 literes kerregése jobban távol maradt volna. Különösen 1500 és 1800 között, alacsony gázpedálállásnál tapasztalható a kellemetlen orgánum. Ez pedig kényes téma, ugyanis a legalsó fordulatszám-tartományban kissé gyenge erőforrást általában itt dolgoztatja a fordulatot kedvelő, sokat csúsztató hatfokozatú bolygóműves automata.

Az egység egyébként szépen váltogat és ügyesen kompenzálja a downsizing jegyében fogant motor alul mutatott hiányosságát, ám működése következtében és a start-stop hiányában főleg városban arányaiban magas fogyasztást eredményez. Az itt kijelzett 8-9 literes értékek mára már kissé idejét múltak. Lakott területről kiérve már jobb a helyzet, autópályán 130 km/h-nál például 6,4 liter is elegendő, az 5,9 literes normakör eredmény pedig néhány éve kimondottan jó értéknek számított. Az autóipar fejlesztéseinek köszönhetően azonban már a legjobb benzinmotoros modellek tartanak itt, miközben előfordulnak az Optimánál 1,5 literrel is kevesebbet kortyoló dízel hajtásláncok is a konkurensek kínálatában.

Az Optima futómű-hangolására sok panasz eddig sem lehetett, és ezúttal is kimondottan jól teljesített a rendszer a viszonylag peres 18 colos kerekek ellenére. Mindenféle kátyúval és útegyenetlenséggel ügyesen megbirkózik a futómű, miközben a nagyobb tempó sincs ellenére és semleges kanyarvételt biztosít.

A koreai középkategóriás egyik nagy ütőkártyája az ára – ilyen sokat ennyiért csak kevés helyen kapunk, az egyébként sem túl vastagon fogó ceruzát pedig 600 ezres alapkedvezménnyel csorbították az illetékesek. Így a csúcsra szerelt tesztautónk 9,6 millióról szóló árcédulát akaszthat a nyakába, normafelszereltségünket nézve pedig 7,6 millióval számolhatunk, igaz, a csomagos árpolitika miatt a xenon fényszórót elektromosan állítható félbőr ülés kárpótolja.

Az új generációs Passat 120 lóerős 1.6 TDI-vel hasonlóan felszerelve 10,1 milliós befektetés (a 1,5 literes átlagos takarékoskodását a drágább szervizzel állíthatjuk szembe), de érdekes módon még a testvér Hyundai i40 is a Kia fölé nyúl 800 ezerforintossal. A legszorosabb befutót a Mazda6 adja: 2,2 literes dízelmotor, 150 lóerővel, amely az ügyes automataváltó miatt nem csak dinamikusabb, de takarékosabb is egy literrel. Valamivel szerényebb felszereltséggel őt 8,5, jobbal pedig 9 millióért hódíthatjuk el.

Néhány szóban

Ha nem is óriásit, de előnyére fejlődött a Kia Optima. Kedvező árazásának köszönhetően meglepően kedvező áron beülhetünk nagyon jól felszerelt példányokba is, melyek immár kimondottan szépen csengő audiorendszerrel, vezetői segédrendszerekkel és sportosabb megjelenéssel örvendeztetnek meg minket. A műszaki tartalmon ezen felül nem sok változott, így továbbra is izmosabb dízelmotor nélkül marad a kínálat, a kissé kellemetlen orgánumú öngyulladós étvágya pedig mai szemmel már lehetne csekélyebb is. Az izgalmas formákért és a hozzá kapcsolódó jól használható belső térért viszont lehet lelkesedni, így legfeljebb a panorámatetőről beszélnénk le a 180 centinél magasabb tagot számláló családokat, az Optima elérhetőségével ügyesen kompenzálja apróbb hiányosságait.

Előnyök: Bőséges hosszanti helykínálat és csomagtér; Kifinomult kezelőszervek, átlátható kialakítással; Ügyes futómű; Finoman dolgozó automataváltó

Hátrányok: Mérsékelt fejtér elöl-hátul; Kissé érzéketlen kormányzás; Alul lehetne erőteljesebb a motor; Kissé zajos dízel, barátságtalan hangszínnel; Lehetne takarékosabb

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Hozzászólások  

 
#4 Andras79 2014-11-27 13:46
Idézet - zold2000:
Hát, valami irtózatos németes szemellenzővel kell bírni hogy ebbe a formába skodát láss bele.

Szó ami szó, ha valami akkor a van egy enyhe Lexus ES utánérzés, de valahogy a koreaiak jobban kapták el a fonalat mint a japánok.

Ez az autó most egy abszolút Passat-killer, megvan mindene ami a sikerhez kell, dinamikus forma, komoly belső, minden fontosabb extra, piacra szabható motorok (dízel is!), meg persze a gari.

Ha ez nem fut be itt, akkor kár a kínaiaknak valaha is partra szállni Európában...


Hello Zold2000!
A német autókat nem különösen kedvelem, de igazából nem is a formába, csak a hűtőmaszkba és környékébe láttam bele a hármas Octaviát!
Üdv:
András
Idézet
 
 
+1 #3 2014-11-27 10:36
Idézet - zold2000:
Idézet - Andras79:
Jé, egy III. generációs Skoda Octavia....
Ja bocs, ez KIA...

Hát, valami irtózatos németes szemellenzővel kell bírni hogy ebbe a formába skodát láss bele.

Szó ami szó, ha valami akkor a van egy enyhe Lexus ES utánérzés, de valahogy a koreaiak jobban kapták el a fonalat mint a japánok.

Ez az autó most egy abszolút Passat-killer, megvan mindene ami a sikerhez kell, dinamikus forma, komoly belső, minden fontosabb extra, piacra szabható motorok (dízel is!), meg persze a gari.

Ha ez nem fut be itt, akkor kár a kínaiaknak valaha is partra szállni Európában...

Idézet - zold2000:
Idézet - Andras79:
Jé, egy III. generációs Skoda Octavia....
Ja bocs, ez KIA...

Hát, valami irtózatos németes szemellenzővel kell bírni hogy ebbe a formába skodát láss bele.

Szó ami szó, ha valami akkor a van egy enyhe Lexus ES utánérzés, de valahogy a koreaiak jobban kapták el a fonalat mint a japánok.

Ez az autó most egy abszolút Passat-killer, megvan mindene ami a sikerhez kell, dinamikus forma, komoly belső, minden fontosabb extra, piacra szabható motorok (dízel is!), meg persze a gari.

Ha ez nem fut be itt, akkor kár a kínaiaknak valaha is partra szállni Európában...


A passzatkillersé ghez legalább három dolog hiányzik:
1. kombi karosszéria, mert enélkül nem kelendő a nagy európai piacokon.
2. egy erősebb Diesel motor. Ez annál érthetetlenebb, hogy a Hyundai/Kia-nak van erősebb, a kétlitres.
3. puccosabb műszerfal
Idézet
 
 
#2 zold2000 2014-11-26 14:36
Idézet - Andras79:
Jé, egy III. generációs Skoda Octavia....
Ja bocs, ez KIA...

Hát, valami irtózatos németes szemellenzővel kell bírni hogy ebbe a formába skodát láss bele.

Szó ami szó, ha valami akkor a van egy enyhe Lexus ES utánérzés, de valahogy a koreaiak jobban kapták el a fonalat mint a japánok.

Ez az autó most egy abszolút Passat-killer, megvan mindene ami a sikerhez kell, dinamikus forma, komoly belső, minden fontosabb extra, piacra szabható motorok (dízel is!), meg persze a gari.

Ha ez nem fut be itt, akkor kár a kínaiaknak valaha is partra szállni Európában...
Idézet
 
 
#1 Andras79 2014-11-26 09:08
Jé, egy III. generációs Skoda Octavia....
Ja bocs, ez KIA...
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark