Volvo V90 D5 vs. Mercedes-Benz E 220 d - A világ legjobb kombijai - Oldal 2

Nyomtatás

Ha huncut módon csaltak, és az oldal alján található táblázatig pörgettek, akkor már tudják: a két tesztautó nem szoros konkurense egymásnak. A Mercedes-Benz ugyanis a vadonatúj fejlesztésű kétliteres dízelmotorjának egyturbós kiadásával érkezett (az izmosabb kivitel premierje még várat magára), vagyis 194 lóerővel és 400 Nm nyomatékkal állt rajthoz, miközben a V90 D5 a márka csúcsdízelét, a kétturbós, a jó reakciók miatt elektromosan előtöltős kétliterest kapta, 235 lóerőt és 480 Nm nyomatékot felmutatva. Ennek érvényesülését a svéd acél esetében összkerékhajtás segíti vagy éppen akadályozza, miközben az E-osztály hátsókerékhajtást kapott (de felár esetében itt is rendelhető lesz négykerékhajtás).

Mindezt azonban menet közben majd jóváírjuk a két modell számlájára. Van, ami viszont nem változik az eltérés okán, ez pedig a menetkultúra. Ez az a terület, amelyben a Mercedes-Benz hagyományosan brillírozik. Így miután megalkotta a világ legkulturáltabb dízelmotoros luxusautóját, most ugyanezt megtette a felső-középkategóriában is. Olyannyira, hogy tesztautónk a 130 km/h-nál mért 63 dB-es zajszintjével még a luxus szegmensben is tökéletesen helyt állna, igaz, a Volvónál is jelenlévő duplafalú üvegezés ehhez aktívan hozzájárul.

A V90 egyébként zajszint és rezgés tekintetében hozza a kategória felső átlagát, vagyis ügyesen teljesít, de nem veheti fel a versenyt az egyértelműen kulturáltabb E-osztállyal, ahol a dízelmotor hangja legfeljebb csak hidegen, kövérebb gázadásra válik tolakodóvá.

Ha már gázadás: a Mercedes kimondottan jól hasznosítja 194 lóerős teljesítményét, és mérésünk szerint 7,5 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100-ra, amivel hajszálnyit odapirít az összkerékhajtás miatt nehezebb Volvónak. Ezt a differenciát a vezetőülésből azonban nem érezzük: ha kell, mindkét modell szépen megindul, a svédek erőforrása viszont valóban gyorsabban képes felépíteni a teljesítményt, jobbak a reakciói.

Váltó és kormányzás tekintetében döntetlen a helyzet: a Mercedes-Benz kilencfokozatú automatája is ügyesen dolgozik, és a Volvo Aisin márkájú egységéről is hasonlóképpen lehet nyilatkozni. A Mercedes-Benz kormányműve erősebb súlyozást, vagyis kisebb mértékű rásegítést kapott, de könnyen szoros barátságot köthetünk a svédek könnyedebb volánjával is – ugyanis mindkettő kellően pontos és határozott.

A futóműveknél érezhető különbséget tapasztaltunk, de ez inkább a tesztautókra visszavezethető. A feláras, 19 colos kerekeken gördülő kombik közül a Mercedes rugózott finomabban, de ebben az is szerepet játszott, hogy dinamikusan változó lengéscsillapítással rendelkezett. Ezzel szemben a Volvo alapáras, acélrugós futóműve feszesebb hangolást kapott (valahol az E-osztály komfort és sport üzemmódja között), ennek megfelelően pedig a rövid úthibákból is több jutott be az utastérbe. Mindezt viszont a kényelmet tapasztalatink szerint erőteljesen fokozó légrugózás megrendelésével teljesen elsimíthatjuk, puszta viselkedés tekintetében pedig felér a Benz megoldásához a V90 futóműve. Ezen a téren tehát a végeredmény felszereltségfüggő, de fontos adalék, hogy miközben az E-osztály alap hangolása lágy, addig a V90 kissé sportos – így érdemes használati módtól függően futóművet választani hozzájuk.

Költségek terén csak a benzinkútnál számíthatunk enyhe összegekre – végtére is a világ legjobb kombijairól van szó. Ott azonos feltételek mellett nagyjából ugyanannyit fogyaszt mindkét erőforrás. Kerékmérettől, teljesítménytől és hajtásmódtól függően normakörünk alapján 4,7-5,8 l/100 km-es eredményekre számíthatunk, amely bizony kimondottan kellemes érték. A gázpedált jobban taposva a Volvo hajlamosabb többet kortyolni, ami nem csak a nagyobb teljesítményre, de a rövidebb legfelső váltó áttételre is visszavezethető – autópályán 5,5 liter áll 6,3-mal szemben.

Ezért a néhány deciliterért viszont bőven kárpótolhat az árbeli különbözet. A V90 ugyanis a kategória átlagát nézve nem olcsó, de hozzá képest az E-osztály egészen drága. A gazdag szérialista miatt a Volvo esetében kibővített normafelszereltséggel 19,25 milliós árat kapunk, míg az E-osztály T-modellt ugyanígy felszerelve 19,88 milliós összeg jön ki. Igen, de ha a Volvót elsőkerékhajtással, 190 lóerős dízellel nézzük, akkor az 2,6 millió forinttal olcsóbb a tesztelt verziónál, igaz, lassabb is valamivel az E-osztálynál. Teljes képet talán akkor kapunk, ha a csillagos modellhez megrendeljük a később érkező összkerékhajtást (kb. 900 e Ft). Így a Volvo feláras garancia lehetőségével a jótállások közötti különbséget is súlyozva nagyjából 1,4 milliós differenciát kapunk, amely különbség a luxuskategóriából ismert extrák között válogatva is nagyjából fennáll.

Néhány szóban

Immár kétségtelen: mindkét versenyző személyében a világ legjobb kombiját köszönthetjük. A felső-középkategória hatalmasat fejlődött az utóbbi években, és bizonyos tekintetben eléri a luxus szegmens szintjét. Különösen igaz ez az E-osztályra, amely ugyanolyan bőségesen és választékosan felszerelhető, akár egy S-osztály, miközben hasonlóan csendes, közel olyan jól rugózik és kisebb méreténél fogva még dinamikusabb is. Persze azt a mértékű túláradó luxust nem várhatjuk tőle, de így is már-már zavarba ejtő mértékben kényezteti utasait. Így tesz a Volvo V90 is, amely testvéreivel új fejezetet nyit a márka történelmében. Finomságokkal teletömött belső terében legalább olyan jól érezhetjük magunkat, mint konkurensében, miközben a skandináv még ügyesebben dolgozó vezetési segédrendszerekkel pihentet és óv bennünket. Kulturáltságban elmarad az E-osztálytól, de cserébe kedvezőbb árcédulával kényeztet minket. Ha kizárólag a tulajdonságokat nézzük, akkor a Mercedes-Benz hozza el a világ legjobb kombiját, de szorosan mögötte, a kategória második helyén ott a Volvo V90, amely már önmagában is kiváló eredmény a márkától – ár-érték arányban pedig még jobban előre mutat a típus.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 





Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark