Az első haláleset – gyalogost gázolt az Uber önvezető prototípusa

Nyomtatás

Az Egyesült Államokban már több cég is régóta teszteli a maga teljesen önvezető prototípusait különböző nagyvárosokban, ám eddig még szerencsére egyszer sem fordult elő olyan végzetes baleset, ami most az Uber egyik autójával igen. A vállalat autonóm technológiával felszerelt XC90-ese ugyanis tegnap reggel halálra gázolt egy nőt Arizonában.

Egyelőre minden részletet még nem lehet tudni az esetről, de annyi biztos, hogy az áldozat nem gyalogosátkelőn kelt át, a látási viszonyok pedig nagyon rosszak voltak a korai órákban. A jármű teljesen autonóm módban volt, de nem volt üres a vezetőülés, ugyanis a cég egyik munkatársa úgynevezett „biztonsági sofőrként” bent ült az autóban. A baleset után a nőt kórházba szállították, de már nem tudták megmenteni az életét.

Az önvezető autózás ellenzői természetesen kapva kaptak az alkalmon, hogy elkezdjék bizonygatni a technológia gyengeségeit és ezt felhasználva bizonyítsák, hogy közel sem áll még készen ez a rendszer a sorozatgyártásra – habár ez valóban így van, de talán nem kell már sok hozzá. A helyi rendőrfőnök azonban védelmébe vette az Uber prototípusát: „Teljesen egyértelmű, hogy nagyon nehéz lett volna elkerülni ezt a balesetet bármilyen üzemmódban (kézi irányítással vagy önvezető módban), ugyanis a nő szinte teljes sötétségből lépett hirtelen az útra.” A rendőrségnek egyébként két videófelvétel is a rendelkezésére áll a nyomozásban, így elég megbízhatóan meg tudják állapítani, hogy ki volt a hibás.

A rendőrfőnök véleményét egyébként az is megerősítheti, hogy bár a prototípus önvezető üzemmódban volt, az Uber vezetőülésben ülő, folyamatosan figyelő munkatársa sem tudott időben beavatkozni, így emberi irányítással sem lehetett volna elkerülni a balesetet. Ez persze rávilágíthat arra, hogy bőven van még hova fejlődni a rendszernek, amelynek célja a kényelmi funkciók mellett éppen a biztonság növelése, és már most is rendelkezésre áll olyan technológia, amivel talán elkerülhető lett volna a baj sötétben is. Gondolunk itt a különböző hőkamerákra, melyek talán érzékelni tudták volna időben az útra lépő nőt – persze nem vagyunk az Uber mérnökei, és a körülményeket sem ismerjük pontosan, így ez csupán egy tipp.

Az Uber egy másik prototípusa egyébként korábban részese volt már egy balesetnek, ahol fel is borult az autó, de akkor sem a cég négykerekűje volt a hibás, és szerencsére akkor nem történt hasonló tragédia. Ez azonban szintén jól mutatja az önvezető autózás másik problémáját, miszerint csak akkor lehetnek majd valóban igazán biztonságosak ezek a négykerekűek, ha csak ilyenek róják az utakat, és tudnak majd egymással is kommunikálni. Az Uber egyébként a nyomozás idejére felfüggesztette a prototípusok tesztelését az egész Egyesült Államok területén, és természetesen együttérzésüket fejezték ki az elhunyt családjával.




Hozzászólások  

 
#1 Szoltsányi Gyula 2018-03-20 23:08
Az önvezetés mellé jó lenne, ha a forgalomba részt vevők valamilyen módon a láthatóságon túl is azonosítanák magokat, haladási irányukat és sebességüket, a forgalom többi résztvevőjével. Lehetne ez egy pici rádió adó amit a járművek érzékelnek és a helyzetüket a haladásukhoz viszonyítva meghatározhatna k.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark