Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Az már biztos, hogy a közutakon az önvezető autózás jelenti a jövőt, azonban arról eddig egyáltalán nem esett szó, hogy mi a helyzet akkor, ha letévedünk a kiépített utakról. A Ford most erre is választ adna, ugyanis egy olyan rendszert fejleszt, ami kemény terepen is képes irányítani az autót, felismerve azt, hogy képes lesz-e átkelni az adott akadályon a négykerekű.

Az amerikaiak rendszere néhány szabadalmi rajzon bukott le, és igencsak biztatónak tűnnek a képességei. A megoldás szívét természetesen egy nagyteljesítményű processzor adja, amibe számtalan lehetőséget táplálnak be, hogy többféle terepen is képes legyen jó döntéseket hozni – ebben pedig a különböző érzékelők és radarok segítik majd.

A hírek szerint igencsak bevállalós lesz a Ford rendszere

Aki azt gondolná, hogy mindez csak a komolytalan terepekre lesz elegendő, az téved, ugyanis a gyáriak egészen komoly akadályokat is rábíznának az autóra, amely akár arra is figyelmeztetheti majd az utasokat, hogy jobb, ha inkább kintről nézik végig a mutatványt – például egy sziklás terep megmászása esetén. A Ford egy távirányítót is kínál majd a rendszerhez, amelyen keresztül a vezető kintről is bármikor beleavatkozhat a folyamatba, és az autó maga is figyelmeztetheti majd a sofőrt, ha úgy érzi, fennáll a veszélye egy balesetnek – például egy borulásnak.

A kérdés persze adott, hogy ilyenkor miért nem parancsol álljt saját magának a rendszer, de úgy tűnik, hogy a gyáriak célja egy bevállalós megoldása megalkotása volt, a kockázatkezelést pedig valamilyen szinten a vezetőre bízza az autó – persze biztosan lesz olyan helyzet is, amikor beleszólás nélkül is letilt majd a számítógép. Ez persze nem egy klasszikus autonóm rendszer lenne, noha kétségtelen, hogy a négykerekű magától végezne el néhány manővert, de csak az ilyen kétes helyzetekben – egy egyszerű földúton, viszonyítási pontok nélkül például nem tudna egyedül tájékozódni hosszútávon.

Kommentek