2018. Június 22., Péntek

Frissitve:06:10:50

Versenyautót csinált kompaktjából a Hyundai - íme, az RN30 koncepció

Nyomtatás

A Hyundai már régóta ígérgeti, hogy megalkotja az i30 sportos verzióját, és a vadonatúj, harmadik generációs kompaktjuk már biztosan megkapja majd az N jelzést. A Párizsi Autószalonon azonban egyelőre csak egy koncepcióautóval állt elő a gyártó, ami az i30 alapjain mutatja be, hogy micsoda potenciál rejlik a márka mérnökeiben – íme, az RN30.

Ahogyan már említettem, a tanulmányautó az új i30 alapjait használja fel, ám annál jóval agresszívabb, tulajdonképpen egy versenyautó lett belőle – bár mindössze 3 centivel szélesebb, mint a szériaváltozat. Az RN30 szinte a földön ül, köszönhetően a szignifikáns, 8,4 centis ültetésnek és a hatalmas légbeömlőkkel és toldatokkal megáldott lökhárítóknak és küszöbelemeknek, melyeknek minden részlete fontos funkciót tölt be aerodinamika szempontból – és akkor az óriási hátsó diffúzorról és szárnyról még nem is beszéltünk.

A hatalmas és gyönyörű 19 colos keréktárcsák – melyeknek mintázata összejátszik a gumikéval – központi csavarral vannak ellátva, míg az oldalra-felfelé nyíló ajtók tovább fokozzák a látványt. Az alul középen kivezetett kipufogók egyik különlegessége, hogy kerámiaborítást kaptak, ami a gyáriak szerint kiváló hangzást biztosít az egyébként mindössze 2-literes, négyhengeres erőforrásnak.

Ha már a motornál tartunk: hiába a viszonylag kicsi hengerűrtartalom, a Hyundai mérnökei 380 lóerőt és 451 Nm-es csúcsnyomatékot szorítottak ki a szerkezetből, melyeket egy duplakuplungos sebességváltón keresztül juttatnak el a kerekekhez. Természetesen mind a négyhez, hiszen az elsőkerekes, normál i30-cal szemben az RN30 a hatalmas teljesítményének leadása érdekében összkerékhajtást kapott, amit egy önzáró differenciálművel egészítettek ki a mérnökök, hogy minden helyzetben helytálljon az autó.

A másik érdekessége a koncepciónak, hogy míg a legtöbb gyártó a karbonhoz nyúl a tömeg csökkentése érdekében, addig a Hyundai a BASF vegyipari óriásvállalattal együttműködve egy különleges műanyagot fejlesztett ki. A pontos súlyadatokat sajnos nem adták meg a gyáriak, de abban biztosak lehetünk, hogy kiváló értéket sikerült elérniük a mérnököknek, ami többek között az utastér teljes kipakolásának is köszönhetnek.

Belül egyébként igazi versenyautós hangulat fogad: a szögletes kormányon egy nagy kijelző és a legfontosabb gombok kaptak helyet, míg a kagylóülések a lehető legmélyebbre kerültek, hogy ezzel is lejjebb helyezzék a tömegközéppontot. Noha az RN30 nagyon messze áll az i30 mezei N verziójától, azt mindenképpen jó látni, hogy a Hyundai mérnökei bizony komolyan veszik a dolgot, ha sportolásról van szó, így már alig várjuk, hogy megérkezzen a kompakt legvadabb utcai változata.




Share/Save/Bookmark