A Concours d’Elegance rendezvény bizonyára ismerős olvasóink számára, hiszen a Pebble Beachen megtartott eseményen minden évben rengeteg érdekességet láthatnak a vásárlók. Azonban immár negyedik éve hazánkban is megrendezésre kerül ez a seregszemle, évről évre egyre több érdekességgel. Idén május 5-7. között gyűlnek össze a veteránautózás szerelmesei Balatonfüreden, és a BMW hazai importőrének köszönhetően mi is ott leszünk majd – akárcsak tavaly és tavalyelőtt.

Az autóiparban vannak igazi legendák, és a Lancia Delta S4 Stradale kétségtelenül közéjük tartozik. Az olaszok autójáért mind a mai napig rajonganak a vezetés szerelmesei, nem véletlenül. Az S4 Stradale verzió ráadásul még az átlagos Deltáknál is különlegesebb, hiszen mindössze 200 darab készült el belőle, méghozzá a gyáriak B-csoportos raliautójának kötelező homologizációja miatt. Most pedig eladóvá vált belőle egy példány.

Színes a világ! Hogy ez áldás, vagy átok, azt mindenki máshogy éli meg. A kiállításokat szervezők feltehetően átokként, mert széles rétegeket kell megszólítaniuk. Köztük a lenézett, ingyenélő újságírót, a hozzáértő veteránost, az unokát kihozó nagypapát, a márkajelzések bűvöletében élő amatőröket, és a sort még hosszan sorolhatnánk.

A Miura név említésére az autózás szerelmeseinek lelki szemei előtt minden bizonnyal rögtön megjelenik a Lamgborghini legendás sportautója. A manapság már rendkívül ritka veteránból bizony nem sok maradt, de az egyiket nemrég ismét elővették, hogy egy látványos kisvideóban főszerepet játszva állítson emléket az olaszok egyik nemrég nyugdíjba vonult, megbecsült dolgozójának, és egy emlékezetes ügyfelének. Már ez alapján is érdekesnek hangzik a 7 perces kisfilm, és akkor azt még nem is említettük, hogy az ikonikus négykerekű havas körülmények között mutatja meg mit tud.

2017. április 7-től 9-ig ismét a budapesti Vasúttörténeti Pakban kerül megrendezésre Közép- és Kelet-Európa legnagyobb veteránjármű rendezvénye, az Oldtimer Show. 500 válogatott, szebbnél-szebb klasszikus négykerekű lesz kiállítva, minden típusból csak egy-egy példány. Közöttük 100 évnél is idősebb motorokat, fakerekű autókat, traktorokat, buszokat, valamint teherautókat is találunk. A kiállított modellek között igen ritka és értékes járművek is találhatók, és nem fognak hiányozni az orosz és amerikai gyártmányok sem. Megnézhetjük, hogy milyen járművekkel közlekedtek felmenőink, de azt is, hogy milyen járgányokat hajtottak régen nyugaton. A kiállított járművek mellett gyönyörű lányok fognak modellt állni a fotózáshoz, korabeli ruhákban, a tárlatot pedig tovább fokozzák majd a szabadtéren leparkolt veterán traktorok és stabil motorok, valamint veterán buszok és teherautók. A nagy park melletti Víztorony Parkban veterán katonai harci járművek lesznek láthatók, harcászati bemutatókkal kiegészítve. Újdonság az Interaktív Oldtimer Park, ahol a veterán autókba be is ülhetnek a látogatók.

Úgy látszik a Jaguar Land Rover csoport Classic divíziója nagyon belejött a munkába, hiszen az elmúlt pár évben már többször is hallattak magukról, méghozzá nem is akármilyen projektek kapcsán. Építettek már a nulláról különleges E-type-okat, de veterán Land Rover Defenderek és Range Roverek kapcsán is hallattak magukról. Ezúttal ismét a legendás vadmacskás sportautó, az E-type került előtérbe, amiből ezúttal 10 darabot élesztenek újjá, és az első már el is készült.

Egyelőre még nem az, de a látottak alapján készséggel előre odaadományozzuk neki a címet: a Gooding & Co által árverésre bocsátott Jaguar XKSS minden idők legdrágább brit autója lehet. A 60 éves modell értéke az ötmilliárd forintot is elérheti.

Elég csak átlapozni a galériát, és máris érezhetjük: ennek az 1950-es Ferrari 166 MM Barchettának minden esélye megvan arra, hogy eladási rekordot dönthessen. A szakértők szerint ő lehet a második autó, amelyért hivatalos körülmények között 10 millió dollár felett fizetnek.

Rendszeres olvasóink tudják, hogy az autókért dobogó szívünkhöz bizony a veteránok is közel állnak, így talán nem meglepő, hogy fél szemünkkel mindig figyelemmel kísérjük az oldtimerekkel foglalkozó eseményeket is. A legutóbbi, Párizsban megrendezésre került Retromobile névre hallgató seregszemlén pedig egy 1964-es, teljesen restaurált Lamborghini 350 GT hívta fel magára a figyelmünket.

Az autózás szerelmesei számára a 959 számösszetétel bizonyára nem ismeretlen: a Porsche mind a mai napig egyik legvadabb modelljét fémjelzi. Az 1986-tól 1988-ig a 37 prototípust és gyártás előtti tesztpéldányt is beleszámolva mindössze 337 darab készült el belőle, nem számolva az 1992-ben és 93-ban a megmaradt alkatrészekből összeszerelt további 8 darabot. A 959-cel tehát nem találkozhatunk minden sarkon, a most eladósorba került Sport kivitel pedig még ritkább – nem csoda, hogy csillagászati összegért kelhet el.

Európába ugyan csak nemrég kezdték el beverekedni magukat hivatalosan is a legendás amerikai sportautók legújabb generációi, a legtöbb autórajongó mégis jól ismeri a múltjukat. A Chevrolet Corvette rengeteg gyermek álmaiban szerepelhetett az idők során, de a veterán autókat kedvelők számára is egy örök klasszikus marad. Ezúttal egy rendkívül ritka, első generációs példány keres új gazdát magának, méghozzá természetesen egy hamarosan esedékes aukció keretein belül – némi meglepetésre nem Amerikában, hanem Párizsban.

Rendszeres olvasóink számára talán már nem jelent meglepetést, hogy a veterán autók piaca virágzik, olyannyira, hogy manapság a jól megválasztott veteránautó gyakorlatilag a legjobb befektetés. A növekvő kereslettel összhangban egyre több finomság kerül elő – mint például a cikkünkben szereplő 1955-ös Mercedes-Benz 300SL Coupé, az igazi sirályszárnyas modell.

A különböző aukciókon egyre többször találkozunk elképesztő árakon elkelő Porschékkel, melyek mostanában nem is mindig veteránok. A következő hatalmas összegért gazdát cserélő német sportautó azonban vérbeli veterán, ráadásul igencsak különleges, hiszen a mára legendássá vált 911-es széria legelső kabrió változatáról van szó – amely egyben a márka első kabriója is volt. Ha mindez még nem lenne elég, akkor egyben a második legöregebb 911-es címe is jár az autónak.

Nem újkeletű dolog, hogy egy autógyártó feléleszti valamely régi szériáját. A Jaguar példájából okulva ezúttal az Aston Martin döntött a nosztalgiázás mellett, mégpedig egy 25 darabos DB4 GT Continuation széria megépítésével. A különleges luxustárgynak számító régi-új modellekben természetesen anyagilag is fantáziát látnak a britek, hiszen a becslések szerint 1,5 millió fontért kelhetnek majd el a különlegességek.

Sokan talán nem is ismerik a Cord márkát, pedig a maga idejében igazi úttörő volt az autóiparban az amerikai manufaktúra. Ők találták ki a rejtett fényszórókat, és az ő autóikban mutatkozott be elsők között az elsőkerékhajtás is. Mindez manapság már természetesnek tűnik, de 1929-ben bizony hatalmas előrelépés volt. A jól csengő márkanév pedig hamarosan visszatérhet a piacra, méghozzá a legendás modelljeik replikáinak megalkotásával.