Az 1963-as Frankfurti Autószalonon egy fiatal márka első típusa megcsodálhatta utódját. A 356-os mellé az akkoriban még 901-es néven érkező Porsche sorakozott fel a standon, amely további fejlesztések és átnevezések után végül 911 néven indított el egy máig tartó legendát.

Színpadon és ágyon kívül a legnagyobb élvezet,” ezt maga Eric Clapton mondta arról az 1936-os Lancia Astura Pininfarina Cabriolet modellről, amelyet most a 2016-os Pebble Beach Concours d'Elegance legjobb autójának választottak.

1956-ban a Renault négy sebességi rekordot döntött meg a Bonneville-i sós tómederben. Most, hatvan esztendővel később a márka visszatért, és újabb csúccsal a zsebében térhetett haza. Öveket bekapcsolni, időutazás következik!

Van igazság a világon: Amerika legdrágább autója egyben Amerika talán legkívánatosabbja is. A Shelby Cobra nem akármilyen ívet járt be a pályafutása során, mindez pedig itt kezdődött, egy alig 960 kilós, 264 lóerős roadsternél. A típus ősatyja, a legelső példány került most kalapács alá, és el is szólította a valaha eladott legdrágább amerikai autónak járó címet. De nem csak itt repkedtek a milliárdok: a brit rekord is megdőlt.

A Ferrari híres arról, hogy szinte bármilyen vásárlói igényeket hajlandóak kielégíteni, beleértve a modelljeik átformálásával járó átalakításokat is – hogy csak a legutóbbi példát említsük, ott van a 458 MM Speciale. Korábban persze nem volt minden ilyen egyszerű, de az igazán elszánt ügyfelek már akkor is megtalálhatták a módját annak, hogy egy igazán egyedi Ferrari tulajdonosai lehessenek. Ilyen volt Bob Gittleman is, aki egy 365 GTB/4 Daytonát alakíttatott át, nem is akárhogy.

A veterán autók több szempontból is tudnak kifejezetten érdekesek lenni: egyrészt maga a márka és a típus adhatja a különlegességét, másrészt pedig az adott példány személyes története is sokat dobhat a latba. Amikor pedig ez a kettő összeáll, akkor általában hatalmas összegek repkednek a levegőben egy-egy tulajdonoscsere alkalmával. Minden valószínűség szerint így lesz ez cikkünk főszereplője esetében is, ami történetesen egy Mercedes-Benz 500K Special Roadster.

Az ’50-es évek végén leleplezett BMW 507 Roadster kétségtelenül a BMW (egyik) legértékesebb és legkülönlegesebb veterán modellje; nem csupán azért, mert az autó csodaszép, és technikailag is igencsak finomnak számított, de különösképp azért, mert újkorában is méregdrága és nagyon-nagyon ritka volt, csupán 254 példány született belőle, ami egy szériagyártású négykerekűnél bizony nem túl sok.

Rég jelentkeztünk már bemutatóval a veterán rovatban, de higgyék el, nem feledkeztünk meg az izgalmas oldtimerek világáról. Ezt bizonyítva, most egy igazán izgalmas típust szeretnénk megismertetni Önökkel a Fiat Dino képében, mely gyönyörű olasz vonásai és V6-os erőforrásai mellett lehengerlő történetet tudhat magáénak – utóbbiról pedig sokat árulkodik a neve is.

A veterán és youngtimer autók piaca továbbra is virágzik, és ez hatványozottan igaz a ritka versenygépekre. A Porsche termékei amúgy is mindig örökzöldek voltak, de cikkünk főszereplője, a 962-es még az egyébként is sikeres típusok között is az egyik leghíresebb. Ha mindez még nem lenne elég, most az egyik, ha nem korának leggyorsabb példánya vált eladóvá.

A 24 órás Le Mans-i viadalok történetében – egy-két kivétellel – mindig volt egy márka, amely évekig uralta a mezőnyt: a 2000-es években ez az Audi volt, előtte 30 évig a Porsche, a 60-as években pedig a Ferrari. Ennél régebbi korokra már kevesen nyúlnak vissza, pedig az 50-es években sikert sikerre halmozó Jaguar is megérdemli az elismerést. Az angol márka egyik legsikeresebb versenyautóját pedig hamarosan aukcióra bocsátják.

Mindössze egyetlen CSX 2000 készült, amely Carroll Shelby első Cobra modelljeként tisztelhető. Az RM Sotheby aukcióján most épp ő tűnt fel, és bátran törhet a minden idők legdrágább Cobrája cím felé, amikor nyáron a kaliforniai Monterey-ben kalapács alá kerül.

La Principessa, azaz maga ’A hercegnő’ kerül eladósorba az aukciókkal gazdagon teletűzdelt Monterey Car Week-en. A Pininfarina által tervezett formás, krómba öltöztetett négykerekűnek szépsége mellett akad még egy cseppet sem elhanyagolható tulajdonsága: sebességrekordernek született.

Az autós történelem a sikermodellek és a bukott szériák mellett olyan gépcsodákat is tudhat lapjain, melyek különlegesek, érdekesek voltak, valamiféle unikumként kerültek felszínre, ám ennek ellenére méltatlanul, egyenes ágú utód nélkül a feledés homályába merültek. Jelen cikkünk most épp ilyen, nagyrészt alacsony példányszámban készült típusokkal foglalkozik, melyek koruk – és napjaink – kuriózumaként születtek, ám ha egy beszélgetés során felmerül a nevük, sokan csak bólogatnak, mert még csak nem is hallottak róluk, pedig nem ilyen sorsot érdemeltek. Jó ismerkedést, kellemes szórakozást kívánok!

Emlékeznek még Szabó Péter kollégám tavalyi beszámolójára, ami szinte napra pontosan egy éve jelent meg az Autó Pulton, és amiben három izgalmas klasszikus BMW-t vezetett? Történetesen egy M 635 CSi-t, egy 850i-t, valamint egy E30 M3 Cabriót, vagyis a bajor márka 100 éves történelmének mondjuk 10 legkívánatosabb modelljéből hármat.

Néhány lelkes, elszánt autó- és ralirajongó tavaly májusban kemény munkával megszervezte az első Volán Rallye Historic rendezvényt, amely elsősorban a régi magyarországi raliversenyek és -versenyzők tiszteletére, valamint az autórajongók és a veteránversenyek illetve a veteránok rajongóinak örömére született.