La Principessa, azaz maga ’A hercegnő’ kerül eladósorba az aukciókkal gazdagon teletűzdelt Monterey Car Week-en. A Pininfarina által tervezett formás, krómba öltöztetett négykerekűnek szépsége mellett akad még egy cseppet sem elhanyagolható tulajdonsága: sebességrekordernek született.

Az autós történelem a sikermodellek és a bukott szériák mellett olyan gépcsodákat is tudhat lapjain, melyek különlegesek, érdekesek voltak, valamiféle unikumként kerültek felszínre, ám ennek ellenére méltatlanul, egyenes ágú utód nélkül a feledés homályába merültek. Jelen cikkünk most épp ilyen, nagyrészt alacsony példányszámban készült típusokkal foglalkozik, melyek koruk – és napjaink – kuriózumaként születtek, ám ha egy beszélgetés során felmerül a nevük, sokan csak bólogatnak, mert még csak nem is hallottak róluk, pedig nem ilyen sorsot érdemeltek. Jó ismerkedést, kellemes szórakozást kívánok!

Emlékeznek még Szabó Péter kollégám tavalyi beszámolójára, ami szinte napra pontosan egy éve jelent meg az Autó Pulton, és amiben három izgalmas klasszikus BMW-t vezetett? Történetesen egy M 635 CSi-t, egy 850i-t, valamint egy E30 M3 Cabriót, vagyis a bajor márka 100 éves történelmének mondjuk 10 legkívánatosabb modelljéből hármat.

Néhány lelkes, elszánt autó- és ralirajongó tavaly májusban kemény munkával megszervezte az első Volán Rallye Historic rendezvényt, amely elsősorban a régi magyarországi raliversenyek és -versenyzők tiszteletére, valamint az autórajongók és a veteránversenyek illetve a veteránok rajongóinak örömére született.

Bárminemű politikát vagy politikai nézetet teljesen félretéve, kizárólag objektív alapon, és csupán a világ nyílt szemmel történő szemléje alapján azt hiszem, egyértelműen kijelenthető, hogy Magyarországon elindult valami; valami olyan tendencia, ami jó irányba mutat.

Nem csalás, nem ámítás: visszatért a McLaren kínálatába az ezredvég rekorder szuperautója, az F1. A háromüléses különlegességet persze nem újonnan gyártják Wokingban, hanem egyetlen gyártói kézben maradt példányról van szó, amelyet a McLaren Special Operations alapos gondozás után állít eladósorba.

Az RM Sotheby autós aukcióin már eddig is rengeteg nem mindennapi fogással találkozhattunk, a mostani monacói kör viszont garantáltan az egekbe tolja majd a versenyzést kedvelő milliárdosok pulzusát. A kalapács alatt ugyanis igazi Le Mans-i legendákat is találunk.

A Porsche már többször bizonyította, hogy a veterán modellek tulajdonosait is nagy becsben tartja – elég csak a klasszikus 911-esekhez tervezett navigációs rendszerre gondolnunk. A németek pedig ezúttal sem okoztak csalódást, hiszen az öregebb modelleken olykor veszélyessé váló gumiabroncsok helyett ezúttal vadonatúj, modern technológiával elkészített, mégis korhű gumiabroncsokat kínálnak vásárlóiknak.

A legnagyobb autógyártóknak kivétel nélkül szép hosszú történelmük van, így nem is csoda, hogy a legtöbbjük külön részleget tart fenn a veteránok számára – legtöbbször Classic néven. Nincs ez másként a Porschénél sem, a németek ráadásul 2 éve hatalmas fába vágták a fejszéjüket, amikor egy 1971-es 911 2.5 S/T versenyautó felélesztése mellett döntöttek. A rengeteg befektetett idő és fáradtság azonban meghozta gyümölcsét.

A veterán autókban hatalmas pénz van, kiváltképp, ha egy érdekes modellről van szó. A Land Rover Series I pedig kétségtelenül ilyen típus, és ezt az angolok is jól tudják. Nem is csoda hát, hogy maguk a gyáriak adták arra a fejüket, hogy néhány példányt tetőtől talpig restauráljanak, hogy aztán nem kis összegért továbbadjanak rajta.

Az elmúlt években egészen irreális szintre ugrott a kultikus veterán, vagy akár youngtimer modellek ára. A korai ritka szupersportautók egészen döbbenetes összegeket érnek, azonban még az elhagyatott pajták különlegesebb, és persze teljesen leélt négykerekű lakói is nagyon drágán cserélnek gazdát.

Bizonyára sokan kíváncsiak rá, hogy milyen lehet egy 100 éves autó volánja mögött ülni, de azért hosszabb távon már legtöbben inkább egy modernebb társat választanak maguknak. Nem így egy holland pár, Dirk és Trudy Regter, akik az egész világot szeretnék bejárni egy 1915-ös Ford T-modellel, és jó úton járnak céljuk elérése felé.

Úgy tűnik, hogy a nagy értékű veterán autók reneszánszát éljük. Csak úgy repkednek a dollármilliók mostanában, pár éve megdőlt a legdrágább négykerekű rekordja is, most pedig egy Bugattiért adtak kiemelkedő summát.

Veterán rovatunkban legtöbbször ritka sportautókról és versenygépekről esik szó, azonban nem szabad megfeledkeznünk a többi négykerekűről sem, hiszen az átlagosabb kategóriákban is találni különlegességeket. Legutóbb például a Nissan egyik legelső pickupjából került elő egy kifogástalan állapotban lévő példány, mely most visszakerült a gyáriak kezébe.

Manapság szinte havonta kerülnek elő értékesebbnél értékesebb veteránok, így nem csoda, hogy egyre gyakrabban számolhatunk be rekorddöntésről – már ami az autók árát illeti. A Ferrari már rengeteg csúcsot tudhat magáénak ezen a területen, így meg sem lepődünk rajta, hogy ezúttal is az olasz márka egyik legendás típusa ülhetett fel a trónra, méghozzá egy 1957-es 335 Sport Scaglietti képében.