Bizonyára sokan kíváncsiak rá, hogy milyen lehet egy 100 éves autó volánja mögött ülni, de azért hosszabb távon már legtöbben inkább egy modernebb társat választanak maguknak. Nem így egy holland pár, Dirk és Trudy Regter, akik az egész világot szeretnék bejárni egy 1915-ös Ford T-modellel, és jó úton járnak céljuk elérése felé.

Úgy tűnik, hogy a nagy értékű veterán autók reneszánszát éljük. Csak úgy repkednek a dollármilliók mostanában, pár éve megdőlt a legdrágább négykerekű rekordja is, most pedig egy Bugattiért adtak kiemelkedő summát.

Veterán rovatunkban legtöbbször ritka sportautókról és versenygépekről esik szó, azonban nem szabad megfeledkeznünk a többi négykerekűről sem, hiszen az átlagosabb kategóriákban is találni különlegességeket. Legutóbb például a Nissan egyik legelső pickupjából került elő egy kifogástalan állapotban lévő példány, mely most visszakerült a gyáriak kezébe.

Manapság szinte havonta kerülnek elő értékesebbnél értékesebb veteránok, így nem csoda, hogy egyre gyakrabban számolhatunk be rekorddöntésről – már ami az autók árát illeti. A Ferrari már rengeteg csúcsot tudhat magáénak ezen a területen, így meg sem lepődünk rajta, hogy ezúttal is az olasz márka egyik legendás típusa ülhetett fel a trónra, méghozzá egy 1957-es 335 Sport Scaglietti képében.

Idén épp 30 éve, hogy 1986-ot írtunk; azt az évet, amelyet azóta is gyakran emlegetjük. Számunkra a szokványosnál kedvesebb 1986, hiszen az Autó Pult szerkesztőségében Szabó kolléga és jómagam is ekkor születtünk, azonban általában nem vidám dolgok kapcsán, hanem minden idők legnagyobb és legszomorúbb atomkatasztrófája, a csernobili reaktorrobbanás miatt emlékeznek sokan erre az évre.

Nemrégiben egy páratlan Mercedes bukkant fel az RM Sotheby’s árverésén: az 1937-es 540 K Special Roadster ötmilliós kikiáltási árról indult, és végül 10 millió dollárnál került kalapács alá. A hárommilliárd forintos veterán már elkelt, de Elton John Maserati Quattroportéja még eladósorban van.

A Land Rover bejelentette, hogy befejezte legfontosabb modelljének gyártását: a több mint 2 millió példányban legyártott Defender terepjáró most fejezte be 68 éves pályafutását. Az utolsó modell a márka híres Solihull-i szalagjáról gördült le, a tulajdonos pedig nem meglepő módon maga az anyacég.

Nem csak a jövőbe mutató vadonatúj szuperautók, de veterán őseik is óriási népszerűségnek örvendenek: a befektetők, vagy éppen a lelkes és dúsgazdag autórajongók sorra vásárolják fel a különleges modelleket, ami a négykerekűek folyamatos és erőteljes áremelkedését eredményezi.

Az elmúlt időszakban szinte hetente, de legalábbis havonta többször tudtunk beszámolni egy-egy különleges veterán Ferrari aukcióra bocsátásáról. Ezt azonban a legkevésbé sem bánjuk, hiszen nem véletlenül hívtuk életre oldalunkon ezt a rovatot, arról nem is beszélve, hogy szívünk minden egyes alkalommal nagyot dobban, amikor egy ilyen különlegeségről számolhatunk be. Ezúttal egy Ferrari 400 Superamerica kerül kalapács alá február elején.

A Continental névről manapság a gumigyártó mellett mindenképpen a Bentley rendkívül elegáns luxusautói juthatnak eszünkbe, ami nem véletlen. Az angol gyártó típusai közül jó pár viselte már ezt a nevet, ám talán sokan nem tudják, hogy mikor is jelent meg először. Pedig ennek már 63 éve, és az új Continental GT Speed reklámozásának érdekében a gyáriak most elővették a nagy elődöt, hogy néhány közös fotóval próbálják meg elcsavarni a vásárlók fejét.

Ettől a videótól garantáltan minden valódi autóbolondot ki fog rázni a hideg, de talán még azok is megkönnyezik, akik annyira (még) nem fertőződtek meg a benzingőz által. És mindenekelőtt minden tiszteletünk a Petrolicious csapatáé, akik összerakták ezt a ritka igényes felvételt erről a ritka igényes autóról. A hétperces film megtekintése előtt fussuk át gyorsan a tényeket.

A veterán Ferrarik bizony nem csak rendkívül értékesek, de igazán látványosak is, így nem is csoda, hogy a gyáriak külön részleget tartanak fenn, amely ezekkel a négykerekűekkel foglalkozik. A Ferrari Classiche pedig ismét villant, méghozzá egy 250 GT SWB Berlinetta Competizione teljes restaurálásával – amit egy rövid videón meg is örökítettek.

A Bonhams kereskedőház visszatér Monacóba, hogy 40 nem akármilyen veterán autót állíthasson kalapács alá. A 2016 májusában rendezett aukció egyik sztárja az a Jaguar C-Type, melyet Stirling Moss 1952-ben Le Mans-ban vezetett.

Hamarosan igazi ritkaság, egy különösen jó állapotban fennmaradt BMW M1 kerül kalapács alá. Várakozások szerint a páratlan sportautó neve mellé új rekord kerülhet: legalább egymillió dolláros áron fog gazdát cserélni.

Nem meglepő, hogy a csillagos autómárka rendkívül hosszú és eseménydús történelemmel büszkélkedik – kezdjük ugye ott, hogy a világ első automobilját megálmodó cégről beszélünk, amelynek az évek folyamán számtalan híres modellje volt, amelyek ráadásul tartósságukról is híresek, így a Mercedes-Benz megérdemelten büszkélkedhet világszerte a legnagyobb veteránkultusszal. A csillagos veteránok adás-vétele persze a világ minden táján virágzik, és sokszor lényegesen jobb befektetés egy-egy jól kiválasztott állapotú illetve típusú veteránautó bármilyen bank hozományánál – tudják ezt jól a tehetős gyűjtők is, akik nemritkán döbbenetes gyűjtemények birtokában vannak. A gyártó úgy döntött, hogy ő sem maradna ki a buliból, és a Mercedes-Benz Múzeum is veterán-értékesítésbe kezdett, a németek elindították „All Time Stars”, vagyis „időtlen csillagok” projektjüket.