A veterán Ferrarik bizony nem csak rendkívül értékesek, de igazán látványosak is, így nem is csoda, hogy a gyáriak külön részleget tartanak fenn, amely ezekkel a négykerekűekkel foglalkozik. A Ferrari Classiche pedig ismét villant, méghozzá egy 250 GT SWB Berlinetta Competizione teljes restaurálásával – amit egy rövid videón meg is örökítettek.

A Bonhams kereskedőház visszatér Monacóba, hogy 40 nem akármilyen veterán autót állíthasson kalapács alá. A 2016 májusában rendezett aukció egyik sztárja az a Jaguar C-Type, melyet Stirling Moss 1952-ben Le Mans-ban vezetett.

Hamarosan igazi ritkaság, egy különösen jó állapotban fennmaradt BMW M1 kerül kalapács alá. Várakozások szerint a páratlan sportautó neve mellé új rekord kerülhet: legalább egymillió dolláros áron fog gazdát cserélni.

Nem meglepő, hogy a csillagos autómárka rendkívül hosszú és eseménydús történelemmel büszkélkedik – kezdjük ugye ott, hogy a világ első automobilját megálmodó cégről beszélünk, amelynek az évek folyamán számtalan híres modellje volt, amelyek ráadásul tartósságukról is híresek, így a Mercedes-Benz megérdemelten büszkélkedhet világszerte a legnagyobb veteránkultusszal. A csillagos veteránok adás-vétele persze a világ minden táján virágzik, és sokszor lényegesen jobb befektetés egy-egy jól kiválasztott állapotú illetve típusú veteránautó bármilyen bank hozományánál – tudják ezt jól a tehetős gyűjtők is, akik nemritkán döbbenetes gyűjtemények birtokában vannak. A gyártó úgy döntött, hogy ő sem maradna ki a buliból, és a Mercedes-Benz Múzeum is veterán-értékesítésbe kezdett, a németek elindították „All Time Stars”, vagyis „időtlen csillagok” projektjüket.

A Land Rover hamarosan bemutatja a Range Rover Evoque kabrió változatát, azonban a luxusra kihegyezett modellcsaládnak nem ez lesz az első „nyáriasított” változata. A 70-es években ugyanis az angolok az eredeti Range Rovert is kínálták Convertible verzióban, ráadásul a napokban előkerült egy kiváló állapotban lévő példány, melyet gazdája eladásra kínál.

Az évek során rengeteg pilóta versenyezhetett a Scuderia Ferrari istálló színeiben, azonban nem sokan tudtak olyan legendákká válni, mint Juan Manuel Fangio. Az öt világbajnoki címmel és rengeteg futamgyőzelemmel büszkélkedő versenyző neve olyannyira összefonódott az olasz sportautó-gyártóval, hogy maga Enzo Ferrari készített egy különleges versenyautót neki – amit most eladásra kínálnak.

Nem mindenki rajong a veterán autókért, de abban szinte biztos vagyok, hogy mindenki elismeri őket. Az internet világában manapság hétről hétre bukkannak fel rendkívül értékes példányok a négykerekűek történelméből, csillagászati összegekért kínálva – már ha egyáltalán eladóak. Most az eBay-re került fel egy 1967-es Ferrari Thomassima, melynek „villámára” (amiért rögtön elvihető) nem kevesebb, mint 2,449 milliárd forintnak megfelelő amerikai dollár.

A Mercedes-Benz és az AMG közös munkája egy régre visszanyúló sikertörténet, hiszen utóbbi már 1967-es alapítása óta csak a csillagosok modelljeivel foglalkozik, és egy 1993-as megállapodás óta gyakorlatilag elválaszthatatlanok lettek – noha a stuttgarti vállalat csak 2005-ben szerezte meg a teljes tulajdoni hányadot. Első hivatalos modelljük a C 36 AMG volt 1993-ban, de sokan talán nem is tudják, hogy mindössze egy évvel később bemutatták az E 60 AMG Limited változatát is, melyből mindössze 12 darab készült el, és most előkerült az egyik.

A Porsche törődik a múlttal: azok után, hogy a német sportkocsigyártó nemrégiben egy modern, de egyben klasszikus gyári navigációt mutatott be a klasszikus 911-ekhez, most egy veterán versenyautót vettek elő és újítottak fel, méghozzá egy 917K személyében.

Noha az elegancia és a luxus az élet szinte minden területén roppant vonzó, mindez az autózásban kiváltképp kicsúcsosodik. Elég csak a sztárok, hírességek fényűző életére gondolni, jóformán egyikőjük sem teheti, és nem akarja megtenni, hogy nélkülözze az egyébként reprezentációnak is kiválóan alkalmas luxust az autózásban. Az olaszok pedig remekül értenek az elegancia, a pompa világához, így nem meglepő, hogy több olyan talján márka is kitűnt a történelem során, amely kiszolgálta ezeket az igényeket – az egyik ilyen különleges gyártó az Isotta Fraschini volt.

Az amerikai Pebble Beach Concours d’Elegance talán a világ legjelentősebb veterános rendezvénye, így ha a show legjobbjának járó díjat odaítélik, azt garantáltan nem akármilyen modell kapja meg. Ezúttal egy makulátlan állapotú 1924-es Isotta Fraschini Tipo 8A érdemelte ki ezt a címet.

Amennyiben feltennénk egy olvasói kérdést, hogy melyik autó ünnepli 40. születésnapját mostanság, biztosak vagyunk benne, hogy legtöbben a 3-as BMW-t vágnák rá válaszul. Nem véletlen: a bajorok büszkén és hatékonyan kommunikálják a 3-as születésnapját, sőt, a 3-as ráncfelvarrását is úgy időzítették a németek, hogy az ’véletlenül’ épp idénre essen. Azonban most egy másik 40. szülinapos lesz cikkünk főtémája, amiből a négy évtized alatt több mint 14 millió példány talált gazdára. A Volkswagen Polóról van szó, amely szép csendben fordult 40. életévébe, és ezt mindössze 5 generáció alatt érte el, ami az autósvilágban igencsak hosszú életciklusokat jelent. Ez házon belül is igaz, hiszen a mindössze egy évvel idősebb Golf már a 7. generációjánál tart.

Az esztendők múlásával lassan a Ferrari F40 veterán korba ér, ezzel együtt pedig az egekbe katapultál a típus ára. Nem csoda, hogy az épségben megmaradt példányok közben kalapács alá kerülnek – legutóbb egy makulátlan példány már 340 millió forintnyi valutáért cserélt gazdát.

A valaha értékesített egyik legdrágább Ferrari címére bátran pályázhat az egyetlen példányban létező 1962-es cápaorrú 250 GT SWB Berlinetta, amely következő hónapban Pebble Beach-en kerül kalapács alá. Előfordulhat, hogy a valaha nyert legnagyobb hazai lottóötös sem lenne elég rá.

Körülbelül egy évtizede még csak a komolyabb autók opciós listáján találhattuk meg a beépített navigációs rendszereket, mára azonban már a legkisebb járgányokhoz is, olykor igencsak jutányos áron elérhető az integrált térképszoftver. Talán nem is gondolnánk, de a Ford már 1964-ben bemutatta első navigációs rendszerét – igaz, csak koncepcióként.