Kína újra a küszöbön - Qoros 3-as család

Nyomtatás

A Kia orra alá gyakorlatilag a létezése előtt borsot törő, kínai Qoros hamarosan megkezdi működését, ami azt jelenti, hogy rövidesen Európában is nagyobb erőkkel képviselteti magát a kínai autógyártás. A Genfi Autószalonon már a gyártáskész típust leplezte le a márka, amely mellé egy hibrid és egy kombi tanulmány is beáll a sorba.

A kínai gyökerekkel rendelkező Qoros rögtön a mélyvízbe ugrik és a népes, roppant erős alsó-középkategóriában indul harcba a 3-as nevet viselő típussal. Persze nem tudjuk mire lesz képes szemtől szemben a régi múltra visszanyúló kompaktok ellen, de a gyártó minden erejével azon van, hogy a frissen bemutatkozó újdonság sikeres legyen. A 3-as szedán a márka első modelljeként lép porondra, így megítélése nagyban meghatározza majd a gyártó jövőbeni szereplését is, hiszen a bizalom megalapozása mindennél fontosabb lehet.

Természetesen a most megmutatott modell nem egyedüliként kerül a ringbe, a 3-as családja az alsó-középkategóriában népszerű karosszériaformákkal szintén megjelenik, így a későbbiekben ötajtós és kombi verzióra is van kilátás. Sőt, már itt van mindkettő tanulmány verziója, amelyből már az idén elkészülhet a sorozatgyártású példány - ez jól látszik a szériaközeli állapoton is. A kínaiak konkrétan Európának szánják a modellt, de azért a hazai piac sem marad ki: a gyártószalag első produktumai oda kerülnek 2013 második felétől, míg az öreg kontinensre év végén teszik a kereküket a modellek.

Külsejét tekintve jellegzetes, karakteres vonalakkal találkozunk a Qoroson, ami Gert Hildebrandnak, a MINI korábbi formatervezői vezetőjének köszönhető. Ő felelős a 3-as stílusáért, munkáját pedig Münchenben és Sanghajban is komplett tervezői csoport segíti. A szélesre nyúló fényszórók és a hűtőmaszk előrevetíti a márka további tagjainak formavilágát, így már nagyjából tudjuk, mire számíthatunk. A szedán 4,62 méteres hosszához és 1,84 méteres szélességéhez 2,69 méteres tengelytáv társul - ígéretes értékek, amelyek minden bizonnyal a helykínálat terén is pozitívan köszönnek vissza. Az alapáron bővíthető csomagtartó 450 liter helyet kínál a csomagoknak.

Utastér szempontjából a tisztességes helykínálatot emeli ki a gyártó, illetve a minőséget, ami az ígéretek szerint Európa népszerű kompaktjainak kidolgozásával lesz összemérhető, de a képeket elnézve formailag szintén rendben van a belső. A sajtóközlemény kiemelt helyen foglalkozik a biztonsággal, ami érthető, hiszen a korábbi próbálkozások ezen buktak el. A Qoros tervezői éppen ezért ötcsillagos töréstesztre törekednek, és az EuroNCAP tesztjén még a forgalmazás megkezdése előtt bizonyítani szeretnének. Emellett az is sokat elárul, hogy a féken sem spórol a gyártó: elöl 320, hátul pedig 285 mm átmérőjű tárcsákat találunk. Az enyhe túlméretezés nem csoda: a fejlesztést a BMW M sportrészlegének egykori vezetője, Klaus Schmidt felügyelte.

Extrák terén sem aprózza el a Qoros, szériában járó nyolc colos érintőképernyőn jelenik szórakoztató és információs rendszer minden adata, ahogy navigációé is, de nem marad ki az internetkapcsolat lehetősége sem.

A modellek természetesen Kínában (Changsu) épülnek majd, ahol a vadonatúj, "hatékony és a fenntarthatóság elvén fogant" gyár 150.000-es kapacitással indul, de az aktuális igényeknek megfelelve akár 450.000-es teljesítményre is képes lesz. A forgalmazás kezdetekor kétféle 1,6 literes motor lesz elérhető a típushoz: a szívó verzió 126 lóerőt és 155 Nm-t, a turbós pedig 156 lóerőt és 210 Nm-t tud majd. Mindkét erőforráshoz alapáron hatfokozatú kézi váltó jár, felár ellenében pedig duplakuplungos automata és start-stop rendszer is elérhető lesz. Így kezdődik majd az európai forgalmazás is az év vége felé, de már gőzerővel fejlesztik az új, közvetlen-befecskendezéses 1,2 és 1,6 literes turbómotorokat (130 és 160 lóerő).

Mi pedig már kíváncsian várjuk a Genfi Autószalont, ahol élőben tapasztalhatjuk majd meg, milyen munkát végeztek a Qoros szakemberei, különösen, hogy a 3-as szedán mellett egy kombival, valamint egy terepes, hibrid tanulmánnyal tovább tömik a puskaport.

Méghozzá elég ígéretesen: a szedánra épülő, emelt futóműves ötajtós lemezei alatt egy 130 lóerős, háromhengeres 1,2 literes turbómotort találunk, amely az első kerekeket hajtja. Ehhez jön a hátsó tengelyen elhelyezett, s azt hajtó 50 kW-os (68 lóerős) elektromotor, amely az LG által szállított 1,9 kilowattórás lítiuim-ion akkucsomagból táplálkozik. Elöl is van még egy elektromotor, ami a visszatöltésérért felel - az elektronok minden esetben a hátsó tengelyt hajtják. Az amerikai Axle által létrehozott összkerekes rendszer 7 másodperces 0-100-as sprinttel ruházza fel a magasított 3-ast, az előzetes adatok alapján pedig önállóan legfeljebb 4 kilométert is autózhatunk vele elektromos üzemmódban - akár 120 km/h-val.

Komoly offenzívára számíthatunk: a márka félévenként ígér új modellt: a szedán már a nyáron forgalomba kerül, a kombi télre ígéri magát, a hibrid pedig a jövő év slágere lesz.

Miközben minden nagyon szépen és jól hangzik, egyre sürgetőbb kérdésként fogalmazódik meg mindenkiben az ár. Kínai márkaként a Qoros-tól mindenki költséghatékonyságot vár, amelyet viszont a fejlett kivitelezés és technika közel sem biztos, hogy olyan mértékben meg tud adni, hogy arra mindenki elismerően bólintson. Mindenesetre nem árt komolyan venni a projektet, a befektető pedig reméljük, hogy valóban hosszú távra tervez, megengedve a lassú megtérülést, és akkor tényleg maximálisan versenyképes termékekre számíthatunk. Felforgatja a márka a piacot? Ehhez nyilván szükség lesz némi időre, amíg az úttörők mellett a kételkedő vásárlókat is meggyőzik a minőséggel, amelyet egyelőre csak sugalmaz a márka.




Share/Save/Bookmark