Aki folyamatosan követi az autóipari trendeket, egyértelműen láthatja, hogy az elektromos autók mellett egyre nagyobb divatnak örvendenek a veteránok, mégpedig nem csak a privátszférában, hanem a gyártók körében is.

Az Aston Martin két éve úgy döntött, hogy restauráló részlege 25 darab vadonatúj DB4 GT modellt épít, ami nagy húzásnak bizonyult, a DB4 GT-k sikerén felbuzdulva pedig a brit sportautógyártó nem meglepő módon folytatja nosztalgiázós sorozatát, mégpedig nem is akármilyen modellel.

Pontosan egy hónapja írtunk a Porsche Classic veteránrészleg aktuális, ‘Project Gold’ néven futó projektjéről, amelynek keretében a gyári műhely szakértői egy klasszikus, de teljesen egyedi 911-es Porschét építenek, lenyűgöző részletességgel. Azt még nem tudjuk, hogy vajon egy vadonatúj, tehát új alvázszámú autó épül-e, vagy esetleg egy meglévő donort restaurálnak, de a pletykák szerint a ‘semmiből’ készíti a Porsche Classic a klasszikus 911-est, aminek neve vélhetően az autó fényezésére (és nyilván árára…) utal: minden bizonnyal aranyszínben tündököl majd a 911.

Veterán Ferrariba fektetni manapság a világ egyik legjövedelmezőbb befektetése, kiváltképp, ha egy 250 GTO-ról van szó, ami kétségkívül az olasz márka legikonikusabb négykerekűjévé vált – holott nem is egy utcai, hanem egy versenyautóról beszélünk. A szóban forgó modell saját rekordjait döntögeti meg folyamatosan, a legfrissebb hírek szerint pedig ismét gazdát cserélt egy példány – nem meglepő módon ismét rekordot jelentő összegért.

Galamb József világhírű gépészmérnök konstruktőr (Ford T-Modell) és feltaláló (bolygómű) 1881. február 3-án, Makón látta meg a napvilágot. A világhírű mérnök és lelkes lokálpatrióta nevét, és emlékét Makón múzeumi kiállítás, iskola is őrzi. A világhírű makói mérnök munkássága, és az általa létrehozott ipartörténeti jelentőségű automobil, a T-Modell előtt is tisztelegtek a hétvégén a modell szerelmesei a Maros partján. Az idén immár 4. alkalommal megrendezett Maros Parti Ford T-Modell Nemzetközi Veteránjármű Találkozón több máig működő, gyönyörű állapotú T-Model-t is megcsodálhattunk a hétvégén.

Vannak híres négykerekűek, és vannak igazi legendák. Azt hiszem nem kétséges, hogy a BMW M1 utóbbiak közé tartozik, és mint ilyen, a vezetés szerelmesei számára igazi álom a birtoklása. Egy szerencsés – és gazdag – tásunknak most megadathat, hogy beállítsa a garázsába az egyik legszebb példányt az autóból, ami annak ellenére is kifogástalan állapotban van, hogy 1981-es legyártása óta egyáltalán nem újították fel.

„Csak repülni szebb…“ – vágyakat és érzelmeket beindító szavak! Ahogy bevonult e szlogen a reklámtörténetbe, ugyanúgy vált klasszikussá a tárgya, a futószalagról ötven éve legördülő első Opel GT – az ellenállhatatlan vonzerejű, telivér sportkupé. Az akkori éppúgy, mint a mai, igazi álomautóként lett az autótörténet mérföldköve. A jubileumi év nyitányaként az Opel GT május elején részt vesz a Bodensee-Klassik veteránralin, de az elkövetkező hónapokban további rendezvényeken is élőben láthatják rajongói.

Kevés nála bájosabb és szerethetőbb modell van az autótörténelemben, pedig immár hetven éve velünk van: jeles évfordulót ünnepel a 2CV, vagyis ismertebb nevén a Kacsa. Nem csak ezért bonthat pezsgőt jelképesen a Citroën, ugyanis egy másik karakteres modell, a Mehari is jubilál: idén ötven esztendős.

Egyre több autógyártó dönt úgy, hogy hivatalos keretek között kezdi el gondját viselni legendáinak. Az egyik legjobb példa erre a Jaguar Land Rover csoport, amelynek Classic részlege már hosszú évek óta végez csodálatos munkát – ezt pedig mai hírünk is alátámasztja. Ezúttal a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) döntött úgy, hogy egy külön divíziót alkot meg klasszikus modelljeinek karbantartására.

A Jaguar már régóta foglalkozik igazi klasszikusok gyári restaurálásával, sőt, az sem idegen a Classic részlegtől, hogy egy korábbi legendás négykerekűt a nulláról építsenek meg, mintegy új autóként létrehozva azt. Ezen dolgoznak jelenleg is, ugyanis a legendás D-type 62 év után újra gyártásba került az angolok Coventryben található szentélyében.

Egyre többször hallani olyan esetekről, amikor egy évtizedek óta érintetlen garázsban elképesztő ritkaságokat – természetesen autókról beszélünk – talál néhány szerencsés örökös vagy bárki más. Legutóbb két igazi veterán bukkant fel egy 1991 óta magára hagyott épületben: egy 1966-os Ferrari 275 GTB és egy 1967-es Shelby 427 Cobra – mondanunk sem kell, szívesen lennénk azok helyében, akik most fedezték fel, hogy két ilyen csodát birtokolnak.

Bár a Land Rover még 2016-ban, vagyis több, mint egy éve befejezte a hosszú évtizedekig készített Defender szériagyártását, a brit vállalat azt nem mondta, hogy a jó öreg Defender nem térhet vissza egy-egy limitált széria erejéig.

Az autóipar legfurcsább történetei közé tartoznak az elfeledett istállókban talált dollármilliós értékű veteránok kalandjai. Ami hazánkból nézve jóformán elképzelhetetlen, az a jelek szerint külföldön továbbra is a valóság részét képezi. Ezúttal egy hagyatékok felderítésére szakosodott TV műsor stábja döntötte be az egyik rég elfeledett istálló kapuját, a leülepedő porban pedig egy ikonikus sziluettre lettek figyelmesek.

A minden idők legdrágább brit autója kategóriának új éllovasa van: a legelsőnek készült Aston Matin DBR1 versenyautó árverésén elképesztő 22,55 millió dollárnál, azaz jóformán kereken hatmilliárd forintnál csapott le a kalapács.

A múlt hétvége nálunk a nemzeti ünnep okán volt hangos, de az autós világban is kiemelt fontosságú esemény zajlott: a Pebble Beach Concours d’Elegance. Az év legfontosabb veterán seregszemléjére hagyományosan a kaliforniai partoknál került sor, és ezúttal is dollármilliók cseréltek gazdát – sokszor egy-egy autóért.