Alfa Romeo Stelvio menetpróba - Hágójáró

Nyomtatás

Családbarát méretek, kiváló vezethetőség, prémium igényesség és jó ár-érték arány – erős ütőkártyákkal indul útnak az Alfa Romeo történelmének első SUV modellje, a Stelvio. Még ezt tudván is tudott meglepetéseket okozni nekünk a modell a hazai menetpróba során, melynek útvonala nem véletlenül vezetett a Mátra szerpentinjein.

Stelvio – mindez nem egy új édesítőszer neve és nem is az Alfa Romeo marketing részlegének agyszüleménye. A Stelvio hágó az itáliai Alpok méltán leghíresebb átkelője, amely 2757 méter magasan is vezet, összesen 48 hajtűkanyart és számos éles fordulót felmutatva. Nekünk ilyen nem jutott, de ez nem jelenti azt, hogy kanyargós utak nélkül kellene beérnünk: a Mátrában is akad ilyen szép számmal, melyeket birtokba is vett a tucatnyi Stelvióból álló konvoj.

De miért is a szerpentinek egy SUV vonatkozásában? Ha már olvasták az immár prémium berkekre törő Alfa Romeo első új modelljének, a Giuliának a tesztjét, akkor részben sejthetik. Az olasz márka ugyanis a vezetés szerelmeseinek készít autókat, ennek megfelelően pedig a jó vezetési pozíció, az élvezetes vezethetőség, valamint az igényes futómű és kormánymű elsődleges helyen szerepelt a fejlesztésnél. Ez alól pedig nem kivétel a Stelvio sem, különösen, hogy alapjait tekintve osztozik a középkategóriás szedánnal.

Így például a középkategória legjobb kormányművét kapjuk a Stelvióhoz is, amely nem csak pontos, holtjáték nélküli, mégsem ideges, hanem képes jól kommunikálni a történéseket, a közvetlen áttételnek köszönhetően pedig igazán pazar élményeket gyűjthetünk vele. Utoljára ilyen jó kormányművet Porschében láttam.

A jó kormányzáshoz pedig jó futómű is tartozik, amely még tesztautónk 20 colos kerekeivel is egészen jó (sportos) rugózási komfortot biztosított, ugyanakkor kanyarban is tartott. Persze szó szerint nincs nehéz dolga a kimondottan igényes, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul ötlengőkaros futóműnek, ugyanis a kategória legkönnyebb autóját kell úton tartania. Tesztautónk menetkész tömege ugyanis mindössze 1660 kilogramm – 280 lóerővel, összkerékhajtással, automataváltóval. Nem csoda, hogy a Mátra szűk szerpentinjein is jól fordult a 255 mm széles abroncsokkal felszerelt modell. Egyedül talán a kissé puhább stabilizátorok miatti enyhe oldalsó kilengés árulta el, hogy nem egy sportszedánban, hanem egy magas felépítésű modellben ülünk.

Ezzel pedig még mindig nincs vége: a vezetés szerelmesei ugyanis kéjes sóhajjal nyugtázhatják, hogy a Q4 névre hallgató összkerékhajtási rendszerhez széria a hátsó önzáró differenciálmű, a sperr pedig a tapasztalataink szerint egészen erőteljes zárással dolgozik. A drifteléstől így csak a kikapcsolhatatlan (pontosabban a szervizben ez is orvosolható) menetstabilizáló akadályoz meg, no meg persze az elsőkerékhajtás, amely a tapadás elvesztése estén a teljesítmény 50 százalékát vállalja magára.

Könnyű súly, sperrdiffi, kettős keresztlengőkaros futómű, kiváló kormányzás – családi autónál még soha nem nyitottunk ilyen ínyenc jellemzőkkel, amely azt bizonyítja, hogy az Alfa Romeo a sportos vezetés nagyköveteként valamit nagyon jól csinál. Mindezt hagyományosan érzelmes formákkal önti nyakon, amelyek csak belül lesznek visszafogottabbak – igaz, a barna vagy vörös bőrbelsővel és valamelyik ízléses valódi fabetéttel itt is sokat dobhatunk a hangulaton.

Az anyagok, valamint az összeszerelés minősége egyébként hozza a kategória átlagának színvonalát, mint ahogy a szolgáltatások is, igaz, még a 8,8 colos nagyobbik központi rendszer megjelenítése is lehetne szebb, precízebb, a kezelhetősége pedig sokoldalúbb. Utóbbit egyébként BMW módra forgó-/nyomógombbal intézhetjük, amely később írásfelismerést is kap, ami a nehézkes pontokat (például a navigáció kezelését) nagyban megkönnyíti majd. Később talán megérkezik a magyar nyelv is, ami tovább növeli a felhasználóbarát kialakítást. Addig pedig a kütyük helyett a vezetés élményével igyekszik szórakoztatni a Stelvio.

A méretek is a kategória átlagát hozzák, amely jelen esetben teljes mértékben családbarát helykínálatot jelent. A 4,68 méter hosszú karosszériában akad hely arra, hogy magasabb felnőttek is jól megférjenek egymás mögött, a nagyobb kirándulásokhoz pedig jól asszisztál a kalaptartóig 525 literes csomagtartó is. Az ülés kényelme és a vezetési pozíció példás, a kilátást viszont a kissé vaskos A-oszlop megnehezíti – de nem vészes mértékben.

A menetpróba során azonnal a 280 lóerős kétliteres turbómotorra csaptunk le (ha már az 510 lóerős Quadrifoglióra még várni kell), a döntésünket pedig nem bántunk meg – a kissé hangos és picit tétova dízelmotor ugyanis nem váltott ki belőlünk különösebb érzelmeket. A bejáratós státusz miatt így is nehéz volt messzemenő következtetéseket gyűjtenünk, de a 280 lóerő helyénvalónak tűnt a kétliteres turbómotortól, igaz, a 2250-es fordulattól ígért 400 Nm-es csúcsnyomaték jelenleg érzésre még valamivel magasabban jelentkezett.

Az alapok támasztotta sportos igényességhez részben partner a hajtáslánc. A ZF-től érkező nyolcfokozatú automataváltó felfelé és lefelé váltásnál is villámgyors, a hatalmas, valóban fém váltófülekkel kiváló reakcióval dirigálható, de egyébként is jól kitalálja szándékunkat. Nem rajta múlik tehát, hogy egy pici kívánnivaló maradt bennünk, hanem a turbómotoron. Felül ugyanis kissé ellaposodik az erőforrás, vagyis 5500-6000-es fordulat körül legkésőbb érdemes elváltani, a villámgyors kapcsolásokat pedig egy kis turbószünet követi, mire ismét magához tér az egység. Ez a fajta késlekedés a rugalmasságon is tetten érhető: még 4500-as fordulaton is várnunk kell egy szusszanásnyit, mire padlógázon megérkezik a várt teljesítmény.

De nem győzzük hangsúlyozni, hogy még bejáratósnak számított a motor, így később dinamikusabb viselkedésre számíthatunk, ráadásul a teljesítmény mértéke helyén volt: a gyárilag megadott 5,7 másodperces 0-100-as sprint is hihetőnek bizonyult. A 7 literes vegyes fogyasztás már nehezebben megítélhető, de klímával, három személlyel és mindössze 1000 kilométerrel a háta mögött 130 km/h-s tempónál valamivel 9 liter alatti fogyasztást mértünk – nagy gond tehát ezzel sem lesz.

A bevezetéskor – tehát jelenleg – a Stelvio árlistája viszonylag egyszerű. A kézi váltóra, a szerényebb teljesítményű motorokra és az elsőkerékhajtásra még várni kell, így a beszállót a 180 lóerős 2,2 literes dízelmotor adja a kiváló 8-as automataváltóval, összkerékhajtással, 13,21 millió forintért. A 210 lóerős dízelért 450 ezer forintos felárat kér a márka, amiért plusz 20 Nm nyomatékot (összesen 470) kapunk, 7,6 helyett 6,6 másodperces 0-100-as sprint és mindössze egy decivel nagyobb átlagfogyasztás (4,8 l/100 km) ígéretével.

Mi azonban ennél bátrabbak lennénk és az autó karakteréhez még jobban passzoló 280 lóerős kétliteres turbómotor mellett voksolnánk 14,09 millióért. Az izmos és kulturált, igaz nem túl pörgős erőforrással érhető el a bevezető First Edition kiadás, amely 15,69 millió forintért már jóformán minden szükséges felszereltséget megad, a bőrüléstől a kulcsnélküli nyitáson és a 20 colos kerekeken át a 8,8 colos, tolatókamerás, prémium hifis központi rendszerig.

Hogy mennyire jó ár ez, azt már egy felületesebb piaci körszemle is megmutatja. A sokkal kevésbé élvezetes BMW X3 már a 245 lóerős motorral is 20 millió felett van így felszerelve, ha pedig hasonlóan mókás modellben gondolkodunk, a Porsche Macan már 252 lóerővel is 22 millió felett jár ugyanezekkel az extrákkal.

A Stelvio képében tehát nem akármilyen modellt sikerült összehozni az Alfa Romeónak. A végeredmény egy igazi többcélú, családbarát méretekkel rendelkező jármű lett, amelynek vezethetősége az egyik, ha nem a legjobb a kategóriában. A központi rendszeren még lehetne csiszolni, de a kivételesen kedvező árazással az ár-érték arány nagyon is rendben van, a márka iránti bizalmat pedig 5 év vagy 100.000 kilométeres garanciával igyekszik megerősíteni a gyártó. Ha egyszerre vagyunk a vezetés és családunk szerelmesei, akkor a Stelviót semmiképp sem érdemes kihagyni a lehetőségek közül.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark