A jövő szuperautója – íme, a Lamborhini Terzo Millennio koncepció

Nyomtatás

A Lamborghininek manapság jól megy sora, legutóbb pedig egy igen érdekes projektben vettek részt, méghozzá az Egyesült Államok leghíresebb műszaki egyetemével közösen. A Massachusetts Institue of Technology, vagy ismertebb nevén az MIT két laboratóriuma is bekapcsolódott az olasz márkával való közös munkába, melynek célja az volt, hogy megalkossák a jövő elektromos szuperautóját – így született meg a Terzo Millennio koncepció.

 

A Terzo Millennio egyébként magyarra fordítva azt jelenti, hogy harmadik millennium, ez pedig természetesen nem a véletlen műve. Maga Stefano Domenicali, a Lamborghini feje árulta el, hogy az új koncepció célja, hogy utat mutasson a jövő sportautói számára a harmadik évezredben. Az újdonság nem egy konkrét modellt vetít előre, sokkal inkább a jövőben megvalósulható technológiai és dizájnmegoldásokat szeretné megmutatni a nagyközönségnek.

Az együttműködés legfőbb célja egyébként az energiatároló rendszerek és az anyagtudomány jövőjének meghatározása volt: a Lamborghini mérnökei mellett Mircea Dinca és Anastasios John Hart professzorok csapatai vettek részt a fejlesztésben – előbbi a kémiai labor, utóbbi pedig a gépészmérnöki részleg vezetője.

Az autó megjelenése egyébként igazán lenyűgöző: egyszerre jelennek meg rajta a Lamborghini jellegzetes stíluselemei és az igazi jövőbemutató megoldások – az igazi különlegességet talán a nagyon előretolt kabin jelenti, de az egész autó igazán futurisztikus. Nem a külső azonban az újdonság legérdekesebb pontja, hanem sokkal inkább a hajtáslánc, és azon belül is az energiaellátás. Ez persze nem csoda, hiszen a világ legjobb mérnökei dolgoztak együtt, hogy a Terzo Millennio megvalósulhasson.

A különleges tanulmány természetesen tisztán elektromos, de bivalyerős villanymotorok már eddig is léteztek, így a legfőbb cél az energiaellátás optimalizálása volt. Ezt pedig egy igen különleges módszerrel érték el, ugyanis ahelyett, hogy egy különálló, nehézkes akkumulátorcsomagot helyeztek volna el az autóban, az energiatárolókat a karosszéria szerves részévé tették, beépítve a négykerekű különböző elemeibe. Ez még erősen a jövő zenéje, de az ötlet lényege, hogy az akkuk olyannyira formázhatóak és vékonyak legyenek, hogy két réteg közé be tudják illeszteni őket, miközben el tudják látni elegendő energiával a négy elektromotort.

Mindeközben persze az egész autó karbonból készül, így a súlyt is alacsonyan lehet tartani, ezzel pedig minden szempontból nyerne az autó – persze a megvalósíthatóság egyelőre erősen kérdéses. A másik komoly probléma a karbon elemek tartóssága lehet, hiszen ilyen szinten még egy autó sem támaszkodott erre az anyagra, így nem alaptalan az aggodalom, hogy eltörnek vagy elrepednek az eddig csak strapabíróbb anyagokból készült elemek. Nem kell azonban félteni a mérnököket, ugyanis erre is kidolgoztak egy megoldást.

A szakemberek elképzelése szerint az autó képes lenne minden négyzetcentijét monitorozni, és amennyiben egy hajszálrepedést, vagy bármilyen hibát észlel, különböző kémiai folyamatok beindításával befoltozza azokat. Ez a technológia lehetővé tenné azt is, hogy a nagyobb terhelésnek kitett részek is karbonból készülhessenek, amelyek eddig jóval nehezebb matériákból voltak – és ezzel persze a súly is csökken.

A Terzo Millennio kiváló példa arra, hogy a világ legjobb szakemberei mire képesek, ha összedugják a fejüket, de természetesen még nagyon-nagyon messze lehet ezeknek a megoldásoknak a megvalósítása. Ugyanakkor a készítők szerint előbb vagy utóbb mindegyik megvalósíthatóvá válik, és nem csak egy-egy autóban, hanem akár komoly tömegtermelésben is találkozhatunk majd ezekkel a megoldásokkal. Mindemellett az újdonság azt is megerősíti, hogy még a Lamborghini szerint is az elektromos hajtásláncok jelentik a jövőt a szuperautók mezőnyében is – noha ezt eddig is sejtettük.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark