Új időszámítás – megérkezett az elektromos Jaguar I-Pace

Nyomtatás

A Jaguar már régóta készült első teljesen elektromos modelljének bemutatására, és most végre fellibbentették a fátylat a vadonatúj I-Pace-ről. Az angolok ígérete szerint az újdonság új időszámítást indít az elektromos autók piacán, de nézzük is inkább, hogy mivel támasztják alá ezeket az állításaikat a gyáriak – bőven van mit megvizsgálni az új I-Pace kapcsán.

A külső formák is megérnek egy misét, ugyanakkor a korábbi koncepció ezeket már felfedte előttünk, így ugorjunk inkább egyből a hajtásláncra – noha tulajdonképpen az sem igazán változott a tanulmányéhoz képest. A vadonatúj elektromos crossoverbe épített két elektromotor – az egyik az első, a másik a hátsó tengelyen található, így biztosítva az összkerékhajtást is – összteljesítménye nem kevesebb, mint 400 lóerő, míg a csúcsnyomaték 696 Nm – ez 4,8 másodperces 0-100-as sprintre elegendő. Mindezt egy óriási, 90 kWh-s akkumulátor látja el energiával, aminek köszönhetően 480 kilométeres hatótávot ígérnek a gyáriak, méghozzá az új, szigorúbb WLTP normák szerint.

Aki olvasta nemrég megjelent bemutatónkat a Kona Electricről, annak feltűnhet, hogy az 60 kWh-s akkumulátorral is közel ugyanennyit ígér, ugyanúgy a WLTP norma szerint, azonban nem szabad elfelejteni, hogy a koreai teljesítménye alig több mint a fele az I-Pace-nek, és méretei is jóval elmaradnak a Jaguártól. Mindenesetre a közel 500 kilométeres hatótáv – még ha esetleg a valóságban ez kevesebb is lesz akár egy százassal – már egy teljesen jól használható autót eredményez, így a problémát csak a töltés jelentheti.

Az angolok persze erre is gondoltak, hiszen akár 100 kW-os DC gyorstöltővel is pumpálhatjuk az elektronokat az újdonságba, és így 40 perc alatt 80 %-ra tölthető az autó. A Jaguar 7 kW-os otthoni fali töltőjével pedig 10 órára ígérik a teljes feltöltést, abba azonban jobb nem belegondolni, hogy egy egyszerű 230 Voltos aljzatról mennyi ideig tartani ez a művelet – valószínűleg több napot venne igénybe. Néhány okos megoldást is kiöltöttek egyébként a mérnökök: ilyen például, hogy amíg csatlakoztatva van a töltőhöz az autó, addig folyamatosan az optimális hőmérsékleten tartja az akkumulátort, hogy a változó kinti időjárás ellenére a lehető legnagyobb hatótávot tudja biztosítani – ez főleg hidegben hasznos funkció, hiszen olyankor jócskán csökken az elektromos autók hatékonysága.

A tervezők persze rengeteg energiát fektettek abba is, hogy a mutatós formák mellett aerodinamikailag is hatékony legyen az I-Pace, így például a légellenállási együtthatót a crossoveres felépítés ellenére is sikerült 0,29-es értéken tartani. Természetesen a hűtőrács is aktív: amikor hűtésre van szükség, nyitnak a lamellák, amikor azonban nem kell plusz levegő, akkor zárva tartja őket az autó a kisebb légellenállás érdekében. Az akkumulátort egyébként a két tengely közé, a lehető legalacsonyabbra helyezték el, így lent tartva a tömegközéppontot – a súlyeloszlás egyébként 50:50. A futómű felárért állítható légrugós megoldás is lehet, ami a komfort mellett a hatótávot is növelheti, hiszen lejjebb tudja ereszteni az egész testet, ezzel csökkentve a légellenállást.

Ahogyan már említettem, a külső nem okozott nagy meglepetést, hiszen gyakorlatilag egy az egyben a korábbi koncepciót kaptuk meg, aminek persze nagyon örülünk. A kupés tetőív és a Jaguar jellegzetes megoldásai az újdonságnak is kifejezetten jól állnak, így a végeredmény egy modern, sportos, de mindemellett azért tekintélyt parancsoló és elegáns crossover. A képeken talán nem látszik, de az I-Pace egyáltalán nem kicsi: 4682 mm-es hossza mellé 2990 mm-es tengelytáv tartozik – akár 22 colos keréktárcsák is kérhetőek hozzá.

Természetesen az olyan modern megoldások sem maradhattak el, mint a LED mátrixos fényszórók vagy éppen a rejtett kilincsek, de az igazi csodákat azért a lemezek alatt találjuk. Az utastérben felismerhető az angol márka stílusa, de kicsit úgy érezhetjük, mintha hirtelen a jövőbe ugrottunk volna: letisztult felületek és mindenfelé digitális megjelenítők találhatóak, de természetesen a finom megoldások sem maradtak el, mint az akár bőrrel bevont műszerfal és a látványos helyeken feltűnő fabetétek. A klímakonzol helyét – akárcsak a Range Roverek esetében – egy érintőképernyő vette át, míg a műszerfalat egy 12 colos megjelenítő uralja.

Természetesen rengeteg olyan funkció jelent meg az autóban, ami kifejezetten a hatékonyságot szolgálja, így a navigáció például minden körülményt figyelembe véve mutatja meg nekünk, hogy meddig juthatunk el az adott töltöttségi szinten, de az autó képes megtanulni a sofőr szokásait is, így hozzá igazítva a beállításokat – ráadásul a bluetooth-on csatlakozó telefon alapján több pilótát is meg tud különböztetni.  Természetesen az okostelefonokkal is képes hatékonyan összedolgozni az autó, és egy applikáció is elérhető, melynek segítségével már mobiljukon megszervezhetik útjukat a tulajdonosok. Természetesen előfűtés és -hűtés is elérhető, ami – ahogyan már említettem – az akkumulátor hőmérsékletét is beállítja.

Az internetelérés sem gond, aminek segítségével vezeték nélkül is tudja frissíteni saját szoftvereit az I-Pace. Az olyan extrákat már szinte említeni sem kell, mint a head-up kijelző, és az akár félig önvezető asszisztensrendszerek, de az Amazon Alexa nevű személyi asszisztensrendszerét is ismeri az újdonság, amitől olyan dolgokat kérdezhetünk, hogy bezártuk-e az autót, vagy éppen mennyire van feltöltve – és erre persze válasz is érkezik. Az angolok még a praktikumra is gondoltak, így az utastérben például a lebegő középső konzol alatt találunk bőven tárolót, míg a csomagtér szinte hihetetlen módon már alaphelyzetben el tud nyelni 656 liternyi csomagot, a hátsó üléstámlát ledöntve pedig 1453 literes űrt varázsolhatunk – és persze az utasok számára is bőven elegendő helyet ígérnek.

Az újdonságot a Genfi Autószalonon láthatja majd először élőben a nagyérdemű, és nem sokkal később már forgalomba is kerül az autó, amelynek célja többek között, hogy az európai vásárlókat elcsábítsa az egyébként az öreg kontinensen is népszerű Tesla Model X-től – legalábbis azokon a piacokon, amiken kapható az amerikai modell. Az árakat szintén a svájci seregszemlén árulják majd el az angolok, de ne számítsunk olcsóságra – egyébként három felszereltségi szinten lesz elérhető az I-Pace és az első évben az egyedi First Edition csomagot is meg lehet majd rendelni.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark