Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A Nissan Leaf első generációja az elektromos autózás egyik fontos fordulópontját jelentette, hiszen a japánok autója tulajdonképpen először hozta közelebb az átlagemberekhez is a villanyos közlekedést – ennek megfelelően a legnagyobb számban eladott elektromos négykerekű lett. Azóta már sokat változott a piac, de a gyáriak az új generációs Leaf-fel ismét szeretnének olyat letenni az asztalra, ami új korszakot nyit az elektromos autózásban – nézzük, hogy sikerült-e!

A töltőnyílás bezavar az összképbe - galériaA második generációs Leaf-et már rengeteg különböző ízelítőn és kiszivárgott fotón láthattuk, így formailag nem okoz nagy meglepetést. Ez egyébként abból a szempontból is, igaz, hogy míg elődje – bár nem mindenkinek tetszett – meghökkentő formáival sokkal inkább kiemelkedett a kínálatból, addig az újdonság jobban illeszkedik a Nissan jelenlegi formanyelvéhez.

Ez ugyanakkor egyáltalán nem jelent problémát, hiszen az élesre húzott vonalak, az agresszív tekintet a V-t formázó első hűtőráccsal és a fekete betétek kifejezetten jól mutatnak elöl és hátul egyaránt. Akár kéttonúsú fényezéssel is kérhetjük az autót, és természetesen teljesen LED-es fényszórók is elérhetőek. Az egyetlen számunkra nem éppen esztétikus pont az autó orrán található töltőnyílás, ami eléggé megtöri az amúgy harmonikus vonalakat.

Jobban illeszkedik a palettába - galériaAz új Leaf egyébként 3,5 centivel hosszabb, 2 centivel szélesebb és legalább fél centivel alacsonyabb lett, ami 4,48 méteres hosszt, 179 centis szélességet és 1545 mm-es magasságot jelent – a 2,7 méteres tengelytáv nem változott. Az autó légellenállási együtthatója 0,28 Cv, a súlya pedig 1535 kg, ami kedvezőbb, mint az előd esetében, ez pedig a nagyobb akkumulátor és a fejlettebb megoldások tuadtában szép eredmény.

Az utastérben sem érdemes forradalmi megoldásokra várni: a Leaf ugyan már első ránézésre is az egyik, ha nem a legmodernebb Nissan, de meglepő formai megoldásokat belül sem hoz – ez persze egyáltalán nem jelent problémát, sőt! A képek alapján az utastér jól átlátható, a lebegő hatású középkonzol pedig jól mutat. Természetesen a legfrissebb, mindenféle mobiltelefonos kapcsolódásra képes multimédiás rendszer került az autóba, míg a félig digitális műszeregység az autó minden fontos adatát képes megmutatni nekünk. A tervezők ügyes munkájának és a technológia fejlődésének köszönhetően még tágasabb lett az autó, sőt, mi több, a csomagtér kapacitása 435 literesre nőtt.

Érdekes lett az irányváltó gombja - galériaAz új Leaf-et teletömték a gyáriak modern technológiákkal. A legérdekesebb talán a ProPILOT névre hallgató, félig önvezető rendszer, ami a gyáriak szerint autópályán teljesen egyedül is elboldogul majd – legalábbis, miután beálltunk az adott sávba, és felismerte annak határait. Az persze más kérdés, hogy ennek működését engedélyezik-e a hatóságok, vagy továbbra is a kormányon kell majd tartanunk a kezünket, azonban a holttérfigyelővel, az adaptív tempomattal és a sávtartóval összedolgozó rendszer így is nagy előrelépés.

A második ilyen megoldás a ProPILOT Park, amely parkoláskor az autó teljes irányítását átveszi. Ezeknél azonban még izgalmasabb lehet az e-Pedal névre keresztelt rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a legtöbb forgalmi helyzetben kizárólag a gázpedál használatával közlekedjünk: a sofőr gyorsíthat, lassíthat vagy akár meg is állíthatja az autót. A pedál teljes felengedésekor automatikusan működésbe lép a regeneratív fékezés és a mechanikus fékek, így az autó fokozatosan megáll. A rendszer képes akár meredek lejtőn is teljesen megállítani az autót – nagyobb, hirtelen fékezést vagy vészfékezést igénylő helyzetekben persze továbbra is a fékpedált kell majd használni.

Az ülésfűtés jó öreg kapcsolója maradt a régiIdeje azonban rátérni a hajtásláncra, amely minden szempontból továbbfejlődött. Az elektromos rendszer az alapmodell esetében egy 150 lóerőt és 320 Nm-es csúcsnyomatékot biztosító villanymotorból és egy 40 kWh-s akkumulátorból áll össze, ami a kissé optimista európai szabványok szerint 378 kilométeres hatótávot tesz lehetővé – ez azonban azt jelenti, hogy 300 kilométert valós körülmények között is kényelmesen megtehetünk. Később egyébként egy erősebb motorral és nagyobb akkumulátorral szerelt verzió is érkezik majd – a legtöbb értesülés szerint egyébként egy 60 kWh-s egység kerül majd abba a változatba.

Az új Leaf egyik érdekessége, hogy hiába lett harmadával nagyobb az akku az elődhöz képest, a japánoknak a technológia fejlődésének köszönhetően sikerült ugyanakkor helyre beépíteniük, mint a korábbi, kisebb egységet. Egy teljes feltöltés egyébként 3 kW-tal 16 órát, 6 kW-tal pedig értelemszerűen 8 órát vesz igénybe, míg gyorstöltés segítségével 40 perc alatt 80%-osra pumpálhatjuk az akkumulátort, ami közel 250 kilométernyi naftát jelent. A 0-100-as sprintről egyelőre nincs adat, de a végsebességet 144 km/h-ban korlátozták a gyáriak.

A csomagtér is nagyobb lett - galériaA Nissan az új Intelligens Integrációs programjára is büszke, amelynek lényege, hogy az elektromos Nissanok tulajdonosai aktív szereplőként csatlakozhassanak az elektromos hálózatra, amivel akár egy új bevételi forrásra is szert tehetnek. A V2G („járműből a hálózatra”) technológia része a kétirányú töltés, amivel a leparkolt elektromos autók teljes mértékben integrálhatóak az elektromos hálózatba. Ez egyben a nem programozható, megújuló energiaforrások fogadását is megkönnyíti a hálózatban, ami elősegíti a megújuló energiaforrások szélesebb körű használatát, illetve az árak további csökkenését. Ha a V2G technológia elterjed, a Nissan elektromos járművek tulajdonosai az energiapiac aktív résztvevőivé válhatnak, mely alapvetően megváltoztathatja életüket. Az persze más kérdés, hogy ez a rendszer hazánkban is működőképes lesz-e.

A vadonatúj Leaf vevői emellett az új kezelőfelület előnyeit is élvezhetik az autóhoz tartozó okostelefonos alkalmazással, aminek segítségével nyomon követhetik autójuk töltöttségi állapotát, megtalálhatják a legközelebbi töltőpontot, és igény szerint előmelegíthetik vagy –hűthetik az autót. A Leaf tehát tele van modern technológiákkal, amelyek mind közelebb hozzák a jövő teljesen elektromos és önvezető közlekedését – nem lepődnénk meg, ha a második generáció folytatná előde sikereit.

A vadonatúj Leaf-et először a Frankfurti Autószalonon csodálhatja majd meg a nagyközönség, hogy aztán nem sokkal később már a kereskedésekbe is eljusson az autó. Alig várjuk már, hogy hazánkba is megérkezzen a japánok újdonsága, és szemtől szemben megmérkőzhessen olyan komoly kihívókkal, mint például az Opel Ampera-e.

Kommentek