Újabb mérföldkő? – bemutatkozott a vadonatúj Nissan Leaf

Nyomtatás

A Nissan Leaf első generációja az elektromos autózás egyik fontos fordulópontját jelentette, hiszen a japánok autója tulajdonképpen először hozta közelebb az átlagemberekhez is a villanyos közlekedést – ennek megfelelően a legnagyobb számban eladott elektromos négykerekű lett. Azóta már sokat változott a piac, de a gyáriak az új generációs Leaf-fel ismét szeretnének olyat letenni az asztalra, ami új korszakot nyit az elektromos autózásban – nézzük, hogy sikerült-e!

A második generációs Leaf-et már rengeteg különböző ízelítőn és kiszivárgott fotón láthattuk, így formailag nem okoz nagy meglepetést. Ez egyébként abból a szempontból is, igaz, hogy míg elődje – bár nem mindenkinek tetszett – meghökkentő formáival sokkal inkább kiemelkedett a kínálatból, addig az újdonság jobban illeszkedik a Nissan jelenlegi formanyelvéhez.

Ez ugyanakkor egyáltalán nem jelent problémát, hiszen az élesre húzott vonalak, az agresszív tekintet a V-t formázó első hűtőráccsal és a fekete betétek kifejezetten jól mutatnak elöl és hátul egyaránt. Akár kéttonúsú fényezéssel is kérhetjük az autót, és természetesen teljesen LED-es fényszórók is elérhetőek. Az egyetlen számunkra nem éppen esztétikus pont az autó orrán található töltőnyílás, ami eléggé megtöri az amúgy harmonikus vonalakat.

Az új Leaf egyébként 3,5 centivel hosszabb, 2 centivel szélesebb és legalább fél centivel alacsonyabb lett, ami 4,48 méteres hosszt, 179 centis szélességet és 1545 mm-es magasságot jelent – a 2,7 méteres tengelytáv nem változott. Az autó légellenállási együtthatója 0,28 Cv, a súlya pedig 1535 kg, ami kedvezőbb, mint az előd esetében, ez pedig a nagyobb akkumulátor és a fejlettebb megoldások tuadtában szép eredmény.

Az utastérben sem érdemes forradalmi megoldásokra várni: a Leaf ugyan már első ránézésre is az egyik, ha nem a legmodernebb Nissan, de meglepő formai megoldásokat belül sem hoz – ez persze egyáltalán nem jelent problémát, sőt! A képek alapján az utastér jól átlátható, a lebegő hatású középkonzol pedig jól mutat. Természetesen a legfrissebb, mindenféle mobiltelefonos kapcsolódásra képes multimédiás rendszer került az autóba, míg a félig digitális műszeregység az autó minden fontos adatát képes megmutatni nekünk. A tervezők ügyes munkájának és a technológia fejlődésének köszönhetően még tágasabb lett az autó, sőt, mi több, a csomagtér kapacitása 435 literesre nőtt.

Az új Leaf-et teletömték a gyáriak modern technológiákkal. A legérdekesebb talán a ProPILOT névre hallgató, félig önvezető rendszer, ami a gyáriak szerint autópályán teljesen egyedül is elboldogul majd – legalábbis, miután beálltunk az adott sávba, és felismerte annak határait. Az persze más kérdés, hogy ennek működését engedélyezik-e a hatóságok, vagy továbbra is a kormányon kell majd tartanunk a kezünket, azonban a holttérfigyelővel, az adaptív tempomattal és a sávtartóval összedolgozó rendszer így is nagy előrelépés.

A második ilyen megoldás a ProPILOT Park, amely parkoláskor az autó teljes irányítását átveszi. Ezeknél azonban még izgalmasabb lehet az e-Pedal névre keresztelt rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a legtöbb forgalmi helyzetben kizárólag a gázpedál használatával közlekedjünk: a sofőr gyorsíthat, lassíthat vagy akár meg is állíthatja az autót. A pedál teljes felengedésekor automatikusan működésbe lép a regeneratív fékezés és a mechanikus fékek, így az autó fokozatosan megáll. A rendszer képes akár meredek lejtőn is teljesen megállítani az autót – nagyobb, hirtelen fékezést vagy vészfékezést igénylő helyzetekben persze továbbra is a fékpedált kell majd használni.

Ideje azonban rátérni a hajtásláncra, amely minden szempontból továbbfejlődött. Az elektromos rendszer az alapmodell esetében egy 150 lóerőt és 320 Nm-es csúcsnyomatékot biztosító villanymotorból és egy 40 kWh-s akkumulátorból áll össze, ami a kissé optimista európai szabványok szerint 378 kilométeres hatótávot tesz lehetővé – ez azonban azt jelenti, hogy 300 kilométert valós körülmények között is kényelmesen megtehetünk. Később egyébként egy erősebb motorral és nagyobb akkumulátorral szerelt verzió is érkezik majd – a legtöbb értesülés szerint egyébként egy 60 kWh-s egység kerül majd abba a változatba.

Az új Leaf egyik érdekessége, hogy hiába lett harmadával nagyobb az akku az elődhöz képest, a japánoknak a technológia fejlődésének köszönhetően sikerült ugyanakkor helyre beépíteniük, mint a korábbi, kisebb egységet. Egy teljes feltöltés egyébként 3 kW-tal 16 órát, 6 kW-tal pedig értelemszerűen 8 órát vesz igénybe, míg gyorstöltés segítségével 40 perc alatt 80%-osra pumpálhatjuk az akkumulátort, ami közel 250 kilométernyi naftát jelent. A 0-100-as sprintről egyelőre nincs adat, de a végsebességet 144 km/h-ban korlátozták a gyáriak.

A Nissan az új Intelligens Integrációs programjára is büszke, amelynek lényege, hogy az elektromos Nissanok tulajdonosai aktív szereplőként csatlakozhassanak az elektromos hálózatra, amivel akár egy új bevételi forrásra is szert tehetnek. A V2G („járműből a hálózatra”) technológia része a kétirányú töltés, amivel a leparkolt elektromos autók teljes mértékben integrálhatóak az elektromos hálózatba. Ez egyben a nem programozható, megújuló energiaforrások fogadását is megkönnyíti a hálózatban, ami elősegíti a megújuló energiaforrások szélesebb körű használatát, illetve az árak további csökkenését. Ha a V2G technológia elterjed, a Nissan elektromos járművek tulajdonosai az energiapiac aktív résztvevőivé válhatnak, mely alapvetően megváltoztathatja életüket. Az persze más kérdés, hogy ez a rendszer hazánkban is működőképes lesz-e.

A vadonatúj Leaf vevői emellett az új kezelőfelület előnyeit is élvezhetik az autóhoz tartozó okostelefonos alkalmazással, aminek segítségével nyomon követhetik autójuk töltöttségi állapotát, megtalálhatják a legközelebbi töltőpontot, és igény szerint előmelegíthetik vagy –hűthetik az autót. A Leaf tehát tele van modern technológiákkal, amelyek mind közelebb hozzák a jövő teljesen elektromos és önvezető közlekedését – nem lepődnénk meg, ha a második generáció folytatná előde sikereit.

A vadonatúj Leaf-et először a Frankfurti Autószalonon csodálhatja majd meg a nagyközönség, hogy aztán nem sokkal később már a kereskedésekbe is eljusson az autó. Alig várjuk már, hogy hazánkba is megérkezzen a japánok újdonsága, és szemtől szemben megmérkőzhessen olyan komoly kihívókkal, mint például az Opel Ampera-e.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark