Végre itthon is támogatottá válnak az elektromosok: 1,5 milliós kedvezmény jár

Nyomtatás

Noha Európában már jó ideje támogatja az állami szféra az elektromos autózást valamilyen adókedvezmény vagy egyéb támogatás formájában, hazánkban csak most, 2016-ban érkezett el az a pont, hogy a döntéshozók itthon is rábólintsanak a jövőt érintő folyamatok elősegítésére. Idén erre a célra 2 milliárd forintot különít el a kormány, amit a nemzetgazdasági miniszter egy fővárosi szakmai fórumon jelentett be.

 

A miniszter az Emobility Forum 2016 konferencia megnyitóján beszélt a döntésről, miszerint a kormány az elektromos hajtású személyautók mellett az ugyanígy villamos hajtással felvértezett kishaszon-gépjárművek beszerzéséhez is nyújt anyagi hozzájárulást, ezzel vonzóbbá téve a jövőbe mutató közlekedési alternatívákat. A konstrukció az elmondottak szerint legfeljebb 21 %-os támogatást jelent, és maximálisan 1,5 millió forint lehet, kizárólagosan új jármű megvásárolása esetén. További kitétel, hogy a kedvezmény nem vonatkozik a 15 millió forintnál drágább vételárú modellek lízingelési lehetőségére, és csak és kizárólag tisztán elektromos autókat érint. Vagyis azon modellek, amelyekben benzinmotor van, nem részesülnek kedvezményben (még a hatótávnövelővel ellátott modellek sem, mint például a BMW i3 REX). A kedvezmény viszont igénybe vezető lízinges konstrukció esetén is.

Az október 27-től igényelhető kedvezménnyel az előbbiek tükrében egyértelműen a magánszemélyek mellett az egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek és költségvetési szervezetek irányába nyit az állam. A nemzetgazdasági miniszter közölte azt is, hogy a pályázati kiírás rövidesen elérhető lesz a kormány.hu, valamint az e-mobi.hu oldalon.

A támogatás ráadásul nem csupán ebben az évben lesz elérhető, hanem az ígéretek szerint jövőre is gondol az elektromos autózás elősegítésére az állam, méghozzá akkor már 3 milliárdos kerettel. Ehhez persze a töltőhálózati infrastruktúra jelentős fejlődése is nélkülözhetetlen – elektromos kútból 2020-ra 3.000 darabos célkitűzés került említésre, míg a járművek tekintetében ugyanerre az időpontra a 30.000 darabról szólnak az optimista becslések. Mindezt segíti egyébként a vásárlókat ösztönző zöld rendszámos rendszer is.

Egyébként nagyjából 2020 szerepel az autógyártóknál is, mint fontos mérföldkő az elektromos mobilitásban, nagyjából ugyanis ez az a pont, amikor az akkumulátorok és egyéb, jelent pillanatban még költségesnek számító komponensek ára jóval alacsonyabb szintre mérséklődik. Arra számíthatunk tehát, hogy ekkorra a villanyautók már a hasonlóan felszerelt, de hagyományos hajtáslánccal szerelt modellekkel versenyeznek ár tekintetében.

Infrastrukturális oldalról emellett az elektromos hálózat kapacitása is kérdéses tényező, azonban hazánk ilyen szempontból jó helyzetben van. Aradszki András, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) energiaügyért felelős államtitkára elmondta, hogy a belföldi elektromos közlekedés fejlesztésének nem szabhat gátat az alacsony széndioxid-kibocsátású villamosenergia-termelés, az energiatermelés dekarbonizációja. Az atomenergia – tekintettel a Paks II. beruházásra – fenntartható és megfizethető módon válik a hazai energiastratégia tartópillérévé.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark