Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Noha Európában már jó ideje támogatja az állami szféra az elektromos autózást valamilyen adókedvezmény vagy egyéb támogatás formájában, hazánkban csak most, 2016-ban érkezett el az a pont, hogy a döntéshozók itthon is rábólintsanak a jövőt érintő folyamatok elősegítésére. Idén erre a célra 2 milliárd forintot különít el a kormány, amit a nemzetgazdasági miniszter egy fővárosi szakmai fórumon jelentett be.

 

A miniszter az Emobility Forum 2016 konferencia megnyitóján beszélt a döntésről, miszerint a kormány az elektromos hajtású személyautók mellett az ugyanígy villamos hajtással felvértezett kishaszon-gépjárművek beszerzéséhez is nyújt anyagi hozzájárulást, ezzel vonzóbbá téve a jövőbe mutató közlekedési alternatívákat. A konstrukció az elmondottak szerint legfeljebb 21 %-os támogatást jelent, és maximálisan 1,5 millió forint lehet, kizárólagosan új jármű megvásárolása esetén. További kitétel, hogy a kedvezmény nem vonatkozik a 15 millió forintnál drágább vételárú modellek lízingelési lehetőségére, és csak és kizárólag tisztán elektromos autókat érint. Vagyis azon modellek, amelyekben benzinmotor van, nem részesülnek kedvezményben (még a hatótávnövelővel ellátott modellek sem, mint például a BMW i3 REX). A kedvezmény viszont igénybe vezető lízinges konstrukció esetén is.

Az október 27-től igényelhető kedvezménnyel az előbbiek tükrében egyértelműen a magánszemélyek mellett az egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek és költségvetési szervezetek irányába nyit az állam. A nemzetgazdasági miniszter közölte azt is, hogy a pályázati kiírás rövidesen elérhető lesz a kormány.hu, valamint az e-mobi.hu oldalon.

A támogatás ráadásul nem csupán ebben az évben lesz elérhető, hanem az ígéretek szerint jövőre is gondol az elektromos autózás elősegítésére az állam, méghozzá akkor már 3 milliárdos kerettel. Ehhez persze a töltőhálózati infrastruktúra jelentős fejlődése is nélkülözhetetlen – elektromos kútból 2020-ra 3.000 darabos célkitűzés került említésre, míg a járművek tekintetében ugyanerre az időpontra a 30.000 darabról szólnak az optimista becslések. Mindezt segíti egyébként a vásárlókat ösztönző zöld rendszámos rendszer is.

Kedvezménnyel csak bármiféle belső égésű motor nélkül

Egyébként nagyjából 2020 szerepel az autógyártóknál is, mint fontos mérföldkő az elektromos mobilitásban, nagyjából ugyanis ez az a pont, amikor az akkumulátorok és egyéb, jelent pillanatban még költségesnek számító komponensek ára jóval alacsonyabb szintre mérséklődik. Arra számíthatunk tehát, hogy ekkorra a villanyautók már a hasonlóan felszerelt, de hagyományos hajtáslánccal szerelt modellekkel versenyeznek ár tekintetében.

Infrastrukturális oldalról emellett az elektromos hálózat kapacitása is kérdéses tényező, azonban hazánk ilyen szempontból jó helyzetben van. Aradszki András, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) energiaügyért felelős államtitkára elmondta, hogy a belföldi elektromos közlekedés fejlesztésének nem szabhat gátat az alacsony széndioxid-kibocsátású villamosenergia-termelés, az energiatermelés dekarbonizációja. Az atomenergia – tekintettel a Paks II. beruházásra – fenntartható és megfizethető módon válik a hazai energiastratégia tartópillérévé.

Kommentek