2017. Június 25., Vasárnap

Frissitve:11:02:08

Legfrissebb:

Nem elhanyagolható: a klímaberendezés és annak tisztítása

Nyomtatás

A korábbi statisztikai adatok szerint a kisautók kétharmada, a felsőkategóriás modelleknek pedig több mint 90 százaléka légkondicionálóval gördül ki a gyárakból – ez az érték pedig manapság a 100 százalékhoz közelít. Ezért a szervizek ezek tisztítását is rendszeresen végzik, noha a főszezon tavasszal és nyáron van.

Működését tekintve a klíma egyszerű elven alapszik: a párolgás hőelvonással jár, ezt, valamint a nyomásváltozással járó hőmérséklet-változás elvét használja ki a légkondicionáló berendezés, legyen szó az épületekre szerelt klímákról vagy az autókba épített szerkezetekről. Az utastérből a sűrített gáz elvonja a hőt, egy kisebb hűtőn keresztül, amit csöveken keresztül az autó elején található klímahűtőbe vezet. A klímahűtőt a menetszél hűti, itt a gáz leadja a hőt, tágulás közben és a klímakompresszorba ömlik, ami újból összesűríti. A rendszer fő összetevői tehát: kompresszor, kondenzátor, szárítószűrő, párologtató, fojtás és hőcserélő.

Általános szabály, hogy évente célszerű elvégeztetni a klíma tisztítását, mert annak hiányában a különféle lerakódásokban elszaporodhatnak a rossz szagú mikroorganizmusok” – mondta Kain Dénes, a Gablini autószalonok műszaki tanácsadója. Mindazoknak viszont ajánlatos félévente behozni karbantartásra, akik télen is használják a légkondicionálót vagy évente 50-60 ezer kilométert tesznek meg autójukkal.

Néha igen elhanyagolt autókkal is találkoznak a szervizben, olyanokkal, amelyek klímarendszerének már dohos, penészes szaga van. „Ilyenkor mindig szólunk a tulajdonosnak, hogy ez egészségügyi kockázatot jelent, ezért szükséges lenne a klímaberendezés takarítása. A takarítás a hozzá nem értők számára csupán a csíramentesítő tisztító spray használatából áll, de nem mellőzhető a pollenszűrő cseréje sem, sőt a biztos hatás elérése érdekében még az ózongenerátor használatát is javaslom” – hangsúlyozta Kain Dénes.

A tisztítás otthoni elvégzése mindeközben csábító lehet, ám a nagyobb áruházak polcairól levett szerek minősége nem mindig megfelelő, ráadásul a tisztításban való jártasság hiánya miatt magunk is sok galibát okozhatunk. Példának okáért a tisztítószer nem jut el a megfelelő helyre a kellő célszerszám hiányában, s a műszerfal elektromos berendezéseit, a rádiót károsíthatja.

A pollenszűrőből a sima papírszűrőnél ugyan valamivel drágább, de összehasonlíthatatlanul jobb hatású aktív szenes gyártmányt ajánlja a szakember. Ez utóbbi különösen akkor hasznos, ha pollenallergiások, gyerekek és idős emberek utaznak az autóban. Az ózongenerátor pedig egy olyan készülék, amit fél órára az autó utasterébe tesznek, és a termelődött ózont a szellőzőrendszerbe vezetve keringtetik az autóban, így a kárpitozást is fertőtleníti és szagtalanítja. A kárpit ugyanis mindenféle szagokkal és egyebekkel telítődik, és ehhez még csak dohányozni sem kell az autóban. Az ózon meglehetősen aktív anyag, csíramentesítésre kiváló, és semlegesíti a baktériumokat, gombákat.

A klímaszűrő cseréje során tanácsos ugyanakkor szivárgásvizsgálatot végezni, bár a szerviz szakemberei azt is észreveszik, ha a rendszerben már alacsony a gáz töltöttsége. Ilyenkor fel kell tölteni, hogy ismét magas hatásfokkal működjön a berendezés. Ellenkező esetben viszont a túráztatott klíma alaposan megnöveli az autó fogyasztását.

Ami a takarékosságot illeti, ha nyáron leengedett ablakkal utazunk, országúti sebességnél az autó többet fogyaszt, mint a légkondi használatával. Ma már a klímák nem úgy működnek, hogy a kompresszor állandóan 100 százalékon megy. Néhány éve olyan készülékeket használ az autóipar, amelyek automatikusan változtatják a sűrítendő gáz mennyiségét, így ha nem akarjuk nagyon lehűteni az utasteret, vagy kisebb fordulatszámon megy a ventilátor, a fogyasztás is csökken.

Ha tehát van klíma az autóban, használjuk is! Az utazási komfort emelése mellett élettani hatásait sem szabad lebecsülni. Nagy melegben, árnyék híján bizony az autó, mint fém doboz, könnyedén felforrósodik, s az ajtók nyitásával gyakorlatilag egy finn szaunát megszégyenítő hőmérséklettel kell megbarátkoznunk. A napon felejtett autóban a hőmérő gyakran könnyedén mutat 40, sőt, 50 Celsius fok feletti értéket, ami egyrészt számos bosszúságot okoz, ráadásul nem is túlságosan egészséges.

Az utastér túlmelegedése pedig tompítja a vezető figyelmét, nő a reakcióidő. A klímával viszont orvosolhatjuk a melegség okozta kellemetlenségek javát, menet közben folyamatosan hűthetjük a forróságnak kitett autó utasterének levegőjét. Ugyanakkor a túlzott hűtés sem jó, tehát kellemes szobahőmérsékletre állítsuk a hőfokot, és ha kint 40 fokos hőség uralkodik, akkor ahhoz közelítve igyekezzünk ideális kompromisszumot kötni, mint hogy fagyos áramlatokkal terheljük meg feleslegesen szervezetünket.




Share/Save/Bookmark