2017. Május 25., Csütörtök

Frissitve:03:05:34

Az autózás mesterfoka - Astion Martin DB11 menetpróba

Nyomtatás

Vannak szuperautók, luxusmodellek, amelyek világába nem csupán az autószalonokon vagy épp valamelyik európai nagyváros utcáján csöppenhetünk bele, hanem mozivászon előtt ülve is átélhetjük, még ha csak minimálisan is azt az élményt, amelyet vágyaink tárgya képes nyújtani. Ilyen az Aston Martin, sok más film mellett a James Bond sorozat főszereplőjeként – ezúttal a márka legújabb modelljéről gyűjtöttük össze a nemzetközi lapok tapasztalatait.

Hazai viszonylatban ritkán adódik alkalom az igazi csúcskategóriát komolyabban nagyító alá venni, gyakorlatilag néhány elenyésző alkalomtól eltekintve a piac szempontjából kevésbé jelentős nemzetek újságírói nem részesülnek abban a kegyben, hogy első kézből adhassanak tapasztalatot Olvasóiknak. Ezzel persze nem érdemes szembemenni, hiszen teljesen érthető módon a kevés példányszámban készülő különlegességek gyártó elsősorban azokban az országokban mutatják meg újdonságaikat, ahol a lehető legtöbb vásárlóra lehet számítani. Mindez azonban nem jelenti azt, hogy például a magyar rajongók nem is álmodhatnak erről, ugyanis a Külföldi Sajtó címet viselő rovatunk pont erre szakosodott: a kizárólag bizonyos magazinok által tesztelt különlegességekről keletkezett impulzusokat tolmácsoljuk Olvasóink felé.

Az Aston Martin DB11 premierjét az egész szakma kiváltképp várta, hiszen a patinás brit márka teljes palettájának lecserélésére készül, amely folyamatban a szóban forgó modell kiemelt szerepet kap. Noha a legújabb epizódban James Bond a kereskedelmi forgalomban nem kapható DB10-es volánja mögé ülhetett be, az egyszerű földi halandók a 007-es szolgálati autója ihlette DB11-ben találhatják meg választásukat, már amennyiben képesek megfizetni az elegáns brit luxus sportautó nem éppen szerény vételárát.

A DB9 utódja a Genfi Autószalonon mutatkozott be a nagyközönség előtt. Az újdonság a „Second Century”, azaz a második évszázad fantázianevű terv első eleme, s a gyártó számára egyben a turbókorszak nyitánya is egyben, köszönhetően az új fejlesztésű 5,2 literes V12-es erőforrásnak. A feltöltött motor jelenlegi formájában 600 lóerő leadására képes 6500-as percenkénti főtengelyfordulaton, míg a maximális, 700 Nm nyomaték már 1500-nál rendelkezésre áll. Ez a teljesítmény a DB11-est 3,9 szekundumos 0-100-as sprintre teszi képessé, miközben a csúcstempó 322 km/h.

A tizenkét hengeres erőforrás a ZF nyolcgangos automataváltóján keresztül hajtja meg a hátsó tengelyt, de nem maradt el a részlegesen önzáró differenciálmű sem, amely nyomatékvektorozási képességgel fokozza a kanyartempót. Az előd DB9-hez viszonyítva az újdonság hosszabb, szélesebb és alacsonyabb, tehát már építéséből fakadóan is gyorsabb a fordulókban, illetve a megnövelt tengelytávolság ugyancsak a stabilitást fokozza. Az autó tömege 1770 kg lett, ám ami talán ennél is fontosabb, hogy a súlyelosztás szinte ideális 51-49% lett az első és hátsó tengely között. A DB11 egyedi 20 colos, tízküllős könnyűfém felniken gördül, amelyekre egyedi Bridgestone sportabroncsok kerülnek.

A versenypályára szánt Vulcan modellről származnak a kopoltyúszerű betétek a kerékjárati íveken – természetesen nem hasztalanul, hiszen az aerodinamikai képességeket javítják. A hátsó traktuson a virtuális légterelő érdemel szót, amelyhez a speciálisan kialakított C-oszlopok irányítják a légáramlatokat.

Az elődhöz mérten az utastér jóval tágasabb (és sokkal modernebb) lett, többek között a megnyújtott tengelytávolságnak hála. A középpontban persze a 12 hüvelykes képátlójú vetített műszercsoport áll, amelyet egy 8 colos képernyővel rendelkező multimédiás rendszer egészít ki. A funkciók között vezérlőtárcsával lehet lépkedni, míg opcionálisan érintőpad teszi könnyebbé a menük közötti navigálást. Nyilván nem kiemelt szempont, de a csomagtartó mérete 20%-kal gyarapodott a korábbi modellhez képest, s immáron 270 literes térfogattal várja a poggyászokat.

Az opciós listán számos finomság sorakozik, így a DB11-hez elérhető például az 1000 W teljesítményű Bang & Olufsen hifirendszer, emellett fekete Alcantara tető, klimatizált ülések, motoros mozgatású könyöklő és számos egyéb apróság szerepel a listán. Az Aston Martin ráadásul már a DB11 árát is elárulta: az új korszak kezdetét jelentő luxussportautó forintra átszámítva potom 80 millió forinttól vihető haza. Bond bizonyára nem kapna szívinfarktust az összeg hallatán, számunkra viszont kissé meredeknek tűnik az árcédula. Hiába, senki nem mondta, hogy mindenkinek Aston Martinnal kell járnia...

Nem is jár, amit mi sem bizonyít jobban, mint a nemzetközi menetpróba, amelyen csak néhány kiválasztott médium vehetett részt. Az Aston Martin büszkesége jóformán az utóbbi 13 év egyetlen olyan újdonsága, amely teljes egészében, az utolsó csavarig frissnek mondható, ráadásul a tizenkét hengeres erőforrás hajtotta luxus sportautó, a márka zászlóshajója rettentően izgalmasnak ígérkezett már az első pillanattól kezdve.

Maga a látvány pedig kellőképpen fokozza ezt az izgalmat, hiszen a közel tökéletes arányokkal rendelkező brit sportautó számos alaposan kidolgozott részletmegoldást tartalmaz. Ilyen a C betűt formázó ledes hátsó lámpa, amelyről az Aston Martin állítja, a legvékonyabb a szériagyártásúak között. A formákat egyébként nem csupán a szemnek rajzolták szépre, hanem az aerodinamikai tulajdonságokat is számításba vették az angol szakemberek. Azonban mindez, valamint a briliáns technikai megoldások, a száraz adatok szemerkényit sem számítanak az a vezetési élmény mellett, amelyet az Aston Martin DB11 nyújtani képes.

A szerencsés külföldi kollégák egyöntetű véleménye szerint a DB11 egyértelműen GT autóként viselkedik az úton – a hosszabb rugóutak révén kifejezetten kényelmes az autó, s a tapasztalatok szerint még a nagyobb huplik sem dobják meg a britek büszkeségét. Mindemellett a kollégák megjegyezték, hogy már a másodkategóriás brit utakon már nem tökéletes a balansz a futómű nem képes tökéletesen lekövetni az úthibákat. Azonban a jobb minőségű aszfalton elemében van a DB11, a kormányzás gyors és pontos, ami a gyors fordulókban kifejezetten kontrollálhatóvá teszi a táncba vitt hátsóval beeső sportautót.

Noha alapvetően nem az utazási képességeket célozták meg a szakemberek, kifejezetten hosszú utak megtételére is alkalmass az autó, ráadásul eközben a motorház alatt rejtőző erőforrás természetesen a megfelelő aláfestésről gondoskodik.

A két turbó lélegeztette V12 ugrásra kész, a megfelelő finomhangolásnak köszönhetően mindenféle késedelem nélkül reagál a vezető lábbal kiadott parancsaira, ezzel párhuzamosan pedig a tisztességes teljesítmény eredményeképpen az ülésbe préseli a benn helyet foglalókat. A tizenkét hengeres benzinmotor mély, mechanikus gurgulázása a fordulatszám emelkedésével, 400 1/perc felett egyre magasabb hangszínekre vált, az ércesség pedig már az autórajongók számára oly kedves sivításba csap át – a földöntúli hangélmény tehát garantált. A karakterisztika a sofőr által is változtatható, a GT üzemmódhoz képest a Sport és a Sport+ beállítás jelenti a még radikálisabb eredményt, ami a kipufogó harsonáján is megérződik.

A korai gyártás is megéreztette a hatását bizonyos pontokon, így például a sebességváltó esetében, amely közel sem vált olyan kifinomultan, mint az elvárható volna a ZF nyolcgangos szerkezetétől, illetve kisebb gázpedálálláskor is tanúsít némi bizonytalanságot az automatikus nyomatékváltó. Azonban a tempó és a fordulatszám emelkedésével mindez a múlté, amikor kell, gyorsan és határozottan kapcsolja a megfelelő fokozatot az autó, manuális üzemmódban pedig a remekül kivitelezett, alumíniumból készült kormányváltókarok teszik élvezetesebbé az egészet.

Összességében egy jól vezethető, kényelmes és vérbeli sportautóról van szó, amely a tesztelők elmondása alapján sokkal alkalmasabb a mindennapos használatra, mint például a radikálisabb Porsche 911 Turbo S. Ezt a 270 literes csomagtér is alátámasztja, ugyancsak további fegyvertényként az ellenfelekkel szemben, ahogy a két hátsó ülés is sokat számít, még a csekély helykínálat ellenére is. Szinte képes egy Ferrari vagy McLaren vezetési élményét visszaadni, miközben nyugalmasabb perceiben egy Mercedes-Benz S-osztály kupéhoz hasonló kényelmet is tud nyújtani. Ez teszi igazán különlegessé a DB11-est.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark