2017. Január 16., Hétfö

Frissitve:04:32:11

Kikezdhetetlen? – bemutatjuk, mire képes a Bentley Bentayga

Nyomtatás

Az autóipar legelőkelőbb szereplői mindig is külön kasztként voltak jelen: a hétköznapi trendek általában nincsenek rájuk hatással, hiszen teljesen más igényeknek kell megfelelniük. Néha azonban ők sem tudják visszaverni az újdonság szelét, ilyenkor pedig hatalmas erőket kell bevetniük, hogy meg tudjanak felelni az újonnan támasztott igényeknek. Így történt ez most is, amikor az emelt hasmagasságú modellek minden kategóriában hódítanak. A legexkluzívabb márkák közül pedig először a Bentley lépett, méghozzá a Bentayga megalkotásával – most pedig már tudjuk, hogy mire képes az autó.

Azt hiszem, én lennék a legboldogabb, ha saját tapasztalataim alapján írhatnám le Önöknek, hogy milyen a Bentayga volánja mögött ülni, de ezúttal a külföldi kollégák véleményét segítségül hívva próbálom összefoglalni, hogy pontosan mire is képes az angol óriás. A Bentley egyébként a konkurenseket megelőzve lépett elő első SUV-jával, hiszen hamarosan a Rolls-Royce és a Lamborghini is beszáll a méregdrága hobbiterepesek mezőnyébe, de addig is egyedül a Bentayga áll rendelkezésre a szegmensben.

A Bentleynek egyébként viszonylag egyszerű dolga volt, hiszen a Volkswagen konszern tagjaként szinte minden a rendelkezésére állt. Noha a legfontosabb összetevő minden kétséget kizáróan a hatalmas anyagi erőforrás volt, azért az sem mellékes, hogy az Audi Q7 alapjait felhasználva nem kellett nulláról indulniuk az angol mérnököknek. A Bentayga ugyanis ugyanarra az MLB nevű padlólemezre épül, amire a négykarikások nagy SUV-ja és a hamarosan érkező vadonatúj Porsche Cayenne.

Mindez persze közel sem jelenti azt, hogy az angolok ne vették volna komolyan a feladatukat: a Bentayga minden testvérénél jóval méretesebb lett, és természetesen luxus terén is kiemelkedik. Alig-alig van közös részlet, bár a külföldi kollégáknak azért feltűnt egy-két kapcsoló, mely ismerős lehet a Volkswagen modellekből – persze csak a kevésbé feltűnő helyeken. Ha már szóba kerültek a méretek: a Bentley óriása 513 cm hosszú, 2 mm híján 2 m széles és 1742 mm magas, mindehhez pedig 2995 mm-es tengelytáv tartozik, ami csupán 1 mm-rel nagyobb a Q7-nél. A megjelenés tehát impozáns, és érdekességként kiemelhetjük, hogy a szélesség tükrökkel együtt már 2224 mm, ami bizony okozhat gondokat a manőverezésnél.

Bizonyára sokakban mély nyomot hagyott a Bentley első SUV próbálkozása, mely az EXP 9 F képében öltött testet. A meghökkentő, sokakat elborzasztó tanulmánytól hamar megszabadult a Bentley, de az SUV megalkotásáról nem mondtak le, így született meg végül a Bentayga, mely a 2012-es koncepcióval ellentétben jóval klasszikusabb arcot kapott, szinte egy az egyben átvéve a testvérek formai megoldásait – persze az új felépítésre szabva. A hatalmas SUV így nem okozott komoly meglepetést, de talán jobb is volt így, hiszen a márka vásárlói számára jóval fontosabb szempont az elegancia, mint az extravagancia, a Bentayga képében pedig megkapták, amire vágytak, és mindemellett kétségkívül sokkal szebb lett, mint a korábbi tanulmány.

A külső megítélése azonban szubjektív, és ebben a kategóriában egyébként is jóval fontosabb lehet az utastér. A Bentayga pedig ezen a téren sem okoz csalódást, sőt! Természetesen a legfinomabb anyagokkal operál az angolok óriása – a fent említett néhány kapcsolót leszámítva szinte minden fával, bőrrel vagy fémmel van borítva. A különlegességet kedvelő vásárlók akár kőlapokat is rendelhetnek a fabetétek helyett. Formailag egyébként belül is a testvérek vonásait köszönthetjük, így a törzsvásárlókat nem éri meglepetés.

A helykínálat viszonyítás kérdése: a Mulsanne-hoz képest némi lemondással jár a Bentayga birtoklása, de az átlagot alapul véve természetesen így is királyi körülmények uralkodnak, és a külföldi kollégák a praktikumra sem panaszkodtak. Noha az alapból 484 literes csomagtérnél azért többet vártunk egy ekkora autó esetében, ez is elég lehet arra, amire szükséges. A bővítési lehetőség érdekes kérdés, hiszen a második sort három- és kétszemélyes verzióban is rendelhetik a tulajdonosok, és utóbbi esetében természetesen nincs lehetőség a háttámlák lehajtására – ugyanakkor nagyobb kényelmet és a tesztelők szerint hajszálnyival jobb hangszigetelést biztosít ez a megoldás.

Technológiai téren sincs szégyellnivalója a Bentaygának, de az tagadhatatlan, hogy a mérnökök nagyobb hangsúlyt fordítottak a luxusra. Az angol kollégák szerint bár a Bentley friss, kizárólag érintőképernyőn keresztül irányítható multimédiás rendszere minden dicséretet megérdemel, hiányolták a fizikai kezelőszerveket, de a LED-es fényszórók sem rendelkeznek olyan fejlett technológiával, mint például az Audi mátrixos rendszere. Erre persze mondhatnánk, hogy ez legyen a legnagyobb problémánk, ám a piactól függően 55-60 milliós alapárat tekintve azért okkal lehet hiányérzetünk. A luxusra persze odafigyeltek a mérnökök, de ezúttal csak egy dolgot emelnénk ki az extralistáról: a középkonzolra rendelhető Breitling Tourbillon óra egymagában közel 45 millió forint – ez persze egyedülálló opció, de jól mutatja, hogy más világról van szó.

Ideje azonban rátérni, hogy mi lakozik a lemezek alatt. A motortérben a Bentley frissen átdolgozott, 6-literes, W12-es erőforrása lapul, mely két turbóval megtámogatva nem kevesebb, mint 608 lóerőt és 900 Nm-es csúcsnyomatékot képes eljuttatni mind a négy kerékhez – mindezt pedig egy 8-fokozatú automataváltón keresztül teszi. Mindez a világ leggyorsabb SUV-jává varázsolja az angolok óriását, amely képes elérni a 301 km/h-s végsebességet, míg a 100-as sprintet 4,1 másodperc alatt tudja le.  Mindez már önmagában is lenyűgöző, de a Bentley mérnökeinek jóval összetettebb volt a feladata annál, minthogy megalkossák a leggyorsabb hobbiterepest.

A Bentaygának villámgyorsnak, mégis kényelmesnek és elegánsnak kellett lennie. Más modellek esetében mindezt több modellből oldhatják meg a mérnökök, ám a Bentleynél minden igénynek kell egyszerre megfelelnie. A külföldi kollégák szerint pedig mindez sikerült is, noha a Bentayga sem lehet minden téren tökéletes. Nem meglepő módon inkább a sportosságból engedtek valamelyest a gyáriak, így bár beállítástól függően azért a légrugós rendszernek köszönhetően a gyors kanyarokat is könnyedén teljesíti az autó, ezen a téren vannak nála gyorsabbak – például a Porsche Cayenne Turbo vagy a Range Rover Sport SVR.

Az autónak egyébként négy fő beállítása van: a Comfort, a Sport, a Custom és a Bentley. Míg első kettő magától értetődő, addig a harmadik teljes személyre szabást enged, a negyedik pedig a gyáriak szerinti legjobb beállítás. Ezen a téren egyébként van némi ellentmondás a külföldi lapok között, hiszen míg némelyik kolléga szerint a Bentleynél jobbat nem kívánhatunk, addig voltak, akik jobban kedvelték az egyéni személyre szabási lehetőséget. A folyamatosan aktív, kiválóan működő menetstabilizátornak azért némi hátránya is van, hiszen az autó határait feszegetve hirtelen és kissé váratlanul érhetünk el ahhoz a ponthoz, amikor már nem bírja hatalmas, 2,4 tonnás testet az íven tartani az elektronika.

Abban azonban mindannyian közös véleményen voltak, hogy bár kanyarokban találhatunk gyorsabbat a Bentaygánál, a komfort tekintetében verhetetlen az autó, noha a 22 colos kerekeket még egy Bentley is megérzi. A kellemes rugózási komfort mellett a kiemelten kulturált viselkedést emelték ki, amelybe legfeljebb a magasabb sebességnél tapasztalható enyhe szélzaj szólhat bele, de ezt egy ekkora autónál már valóban lehetetlennek tűnik kiszűrni. A kormányzás esetében is adódtak kisebb ellentmondások: volt, aki túlzottan érzéketlennek, mindenféle visszajelzést nélkülözőnek írta le a Bentley megoldását, és volt, aki szerint nincsen semmiféle probléma ezen a téren – bár azt érdemes leszögezni, hogy előbbiek is egyetértettek abban, hogy egy ilyen jellegű modell esetében ez nem okoz problémát.

Érdemes arról is ejteni pár szót, hogy bár nagy valószínűséggel nem sokan viszik majd terepre a Bentaygát, nem engedhette meg magának az angol gyártó, hogy bármilyen téren is hiányt szenvedjenek a vásárlók. Így az egyik nagy konkurenshez, a Range Roverhez hasonlóan a Bentley óriása is exkluzivitását meghazudtoló módon képes helytállni terepen, amit több teszt folyamán is bebizonyítottak a gyáriak. Mindez azonban inkább csak egyfajta extra, amelyet bizonyára kevés tulajdonos fog kihasználni – bár a közel-keleti gazdagok számára bizonyára jó szórakozás lesz az autó határait feszegetni.

Azt gondolom, hogy az anyagiak teljesen lényegtelenek egy ilyen autó esetében, de az objektivitást szem előtt tartva azért érdemes erről is ejteni egy pár szót. A gyáriak 12,8 literes átlagfogyasztást adtak meg, aminél persze azért többet is képes beszippantani az autó. A tesztek eredményei alapján az igazság inkább valahol 16 liter környékén lakozik az igazság – bár hozzá kell tenni, az autó képességeinek és dimenzióinak tudatában még ez sem annyira ijesztő. Az ár ismét egy másik kategória: ahogy már említettem, az alapár 55 és 60 millió között van, míg a minden jóval felszerelt példányok – az egymagában 45 milliót érő Breitling órát leszámítva – már a 90 milliós határt is átléphetik.

Akik azonban megelégednek az Audi féle 4-literes, V8-as dízellel – ami egyébként 435 lóerőt és 900 Nm-es nyomatékot kínál – azok akár 10 milliót is spórolhatnak amint megjön az új variáns, de azt hiszem, hogy ezen a szinten már nem ezen a 10-15 %-on múlik, hogy melyik változattal térnek haza a tulajdonosok. A Bentayga azonban már nem sokáig élvezheti ki egyedülállóságát, hiszen hamarosan érkezik majd a Rolls-Royce Cullinan névre keresztelt óriása, mely még a Bentley-n is túlnőhet.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark