Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A pletykamalom még tegnap is csúcsra járt, de végül meglepetések nélkül, olyan formában mutatkozott be a BMW M5 új generációja, amilyenre számítani lehetett. Mindez nem jelenti azt, hogy izgalmak nélkül maradunk: a 600 lóerő és a kikapcsolható összkerékhajtás önmagában sokat ígér – pedig ez csak a felszín.

Új magasságokban - galériaA radikális M-hívők bizonyosan azt mondják majd, hogy felpuhult, pedig csak jobb lett. Minden idők legkényelmesebb és legfejlettebb 5-ös BMW-je olyan csúcsváltozatot kapott, amely gyorsabb, hatékonyabb, sokoldalúbb és kényelmesebb elődeinél, miközben a gyáriak az élményekről sem feledkeztek meg – ezt bizonyítja a típus történelmében először elérhető összkerékhajtás, amely szükség esetén bizonyos üzemmódokban kikapcsolható.

Elsőként széria összkerékhajtással - ha akarjuk

Ide, oda, mindenhova - galériaDe nem csak ez a különleges az M xDrive intelligens összkerékhajtásban, hanem például a képessége, hogy normál üzemben a teljesítmény 100 százalékát képes variálva beosztani a tengelyek között a teljes tapadás érdekében. Ez azt jelenti, hogy ha a helyzet megkívánja (vagyis ha csak az első kerekek tapadnak), akkor bizony elsőkerékhajtású is lehet az új BMW M5. A tapadás fokozásáról és az élmények szerzéséről a hátsó tengelyre szerelt elektronikusan vezérelt differenciálmű is gondoskodik, amely akár teljes zárásra is képes.

Ennek sincs akadálya - galériaA rendszer alaphelyzetben (indításkor) összkerékhajtással és sportosra hangolt menetstabilizálóval dolgozik, amelynek gyeplőjét még lazábbra foghatjuk az M Dinamikus Mód (MDM) segítségével, egyben Sport üzemmódba téve az összkerékhajtást (4WD Sport). A hangolás ilyenkor is hátsókerék-orientált, vagyis kisebb erőcsúsztatásokat lehetővé tesz a rendszer, a jármű kontrollját megőrizve. A kizárólag hátsókerékhajtású mód csak a menetstabilizáló teljes kikapcsolása mellett, vagyis kimondottan driftelés vagy versenypályás használat céljából elérhető, no meg persze, ha némi felvágás érdekében szeretnénk elfüstölni az alaphelyzetben hátul 19 colos, 285 mm széles abroncsokat.

A divattal szemben - hatékonyabb nem lettEhhez a jól ismert 4,4 literes, duplaturbós V8-as áll a rendelkezésünkre, amelyet még tovább finomítottak az M GmbH mérnökei. A megnövelt teljesítmény és a minden korábbinál nagyobb csúcsnyomaték üzembiztos előállításáról kiegészítő töltőlevegő-hűtő, még pontosabb közvetlen üzemanyag-befecskendezés és új fejlesztésű turbófeltöltők gondoskodnak. Az erőforrás így a percenkénti 5600 és 6700 között 600 lóerő maximális teljesítmény leadására képes, míg a főtengely percenkénti 1800 fordulatától felépülő 750 Nm csúcs forgatónyomaték egészen 5600-ig elkísér minket. Igen, az új motor szinte alapjárattól szüntelenül maximális nyomatékkal, majd maximális teljesítménnyel dolgozik. Bődületes tudás, még akkor is, ha a német konkurensek ennél is többet ígérnek nyers tudásban. A mezőnyben a 10,5 literes vegyes fogyasztás inkább csak átlagosnak számít.

Leggyakrabban így látják majd

A lóerőket viszont a lehető leghatékonyabban használja fel az M5, amelyet a 3,4 másodperces 0-100-as gyorsulási adat is szemléltet. Sokatmondó tény, hogy álló helyzetből a 200 km/h-s tempó eléréséhez is csupán 11,1 szekundumra van szüksége a típusnak. A modell végsebességét az elektronika 250 km/óránál maximálja, az opcionális extrafelszereltség részeként elérhető M Driver’s csomag azonban ezt egészen 305 km/óráig kitolja.

Három vörös gomb és új váltókar is árulkodik

Radikálisan sportos helyett sokoldalúA motorerőt ezúttal már a hagyományos elven működő, azaz bolygóműves, de áthidaló kuplunggal felvértezett nyolcfokozatú, ZF-féle automataváltó továbbítja. Mindez sokkal kényelmesebb használhatóságot és kúszás funkciót biztosít, miközben a váltási idők a korábbi duplakuplungos egységéhez mérhetőek. Az üzemmód-választóval ráadásul a hagyományos 5-ös modelleknél szélesebb skálán variálhatjuk a váltó viselkedését.

A Nürburgring-Nordschleifén végzett tesztek során a futóművet úgy alakították ki a mérnökök, hogy a feszes hangolás mellett a kényelemről is gondoskodjon. A sokoldalúságban a széria változó lengéscsillapítás is segíti a rendszert. Vörös memóriagombokA hagyományos modelleknél sokat kritizált kormányzás remélhetőleg itt jobb lesz, az M-specifikusan hangolt kormánymű változó áttétele azért némi kiszámíthatatlanságot biztosan hoz a történetbe. A volánt a futóműhöz hasonlóan három fokozatban sportosíthatjuk, a szimpatikus beállítás-variációkat pedig a motor, a váltó, a HUD, a menetstabilizáló és az összkerékhajtás üzemmódjával együtt a kormányon lévő M1 és M2 memóriagombokra menthetjük – hagyományosan.

Kétféle üléssel lesz elérhető

A szuper-sportautók menetdinamikáját ígérő teljesítmény üzembiztos működése érdekében a BMW M GmbH tervezői számos ponton módosítottak az új BMW 5-ös sorozat karosszériáján: a hűtőrendszerek, illetve a fékek tökéletes levegőellátásáért kiszélesítették az első kerékjárati íveket és a nagyméretű légbeömlőkkel ellátott első lökhárítót, új hátsó diffúzort építettek be, a motorháztetőt pedig alumíniumból, míg a tetőt szénszál-erősítésű műanyagból készítették el. Az új BMW M5 teljesítményét a dupla ikervégződésű kipufogórendszer nyomatékosítja, amely a beépített pillangószelepnek köszönhetően rendkívül visszafogott és abszolút zabolátlan orgánumra is képes. A vezető a rendszer hangzását egyetlen gombnyomással változtathatja.

Kerámiafékkel fogyókúrázhat, de amúgy sem nehéz

Gombnyomásra kiereszti a hangjátAz alumínium motorháztető, a szénszál-erősítésű műanyagból készült tető és a súlyoptimalizált kipufogórendszer alkalmazásával az új BMW M5 az M xDrive intelligens összkerékhajtás ellenére is könnyebb lett elődjénél. Mindez 1855 kilogrammos menetkész tömeget jelent, ami valóban figyelemre méltó érték – a Mercedes-AMG E 63 S-nél például 25 kilóval kevesebb. A modell módszeres súlycsökkentését az alapfelszereltség részeként kínált BMW M sport fékrendszer is segíti, amely a kékre fényezett, elöl hatdugattyús, hátul egydugattyús féknyergekkel, valamint a négy darab belső szellőzésű, lyuggatott féktárcsával tartós lassítási képességeket szavatol. Az opcionális extrafelszereltségek listájára a BMW M divízió karbon-kerámia fékrendszere is felkerült, amely az aranyszínűre fényezett féknyergekről ismerhető fel. A további 23 kilogramm súlycsökkenést eredményező sport fékrendszer a hosszútávú versenypályás használatot is jól bírja.

Az elöl 275/40 ZR19, hátul 285/40 ZR19 méretű M-specifikus abroncsokkal szerelt 19 colos, vasszürke széria felniket az opcionális extrafelszereltség részeként 20 colosra is cseréltethetjük. Az ötszemélyes élsportoló széleskörű alapfelszereltségének az elektromosan állítható, különösen finom Merino bőrkárpitozású BMW M sportülések is részei, miközben az opcionális extrafelszereltségek közül a vadonatúj fejlesztésű, még jobb oldaltartású, kagylóülés-stílusú BMW M multifunkciós ülések is elérhetők.

A First Edition sajátja a különleges vörös szín

Az új BMW M5 2017 szeptemberétől válik elérhetővé, az első példányok pedig 2018 tavaszán érkeznek meg tulajdonosaikhoz. A bevezetéssel párhuzamosan lesz elérhető a 400 darabos limitált széria, amely matt mélyvörös metálfényezéssel (Individual Frozen Dark Red) lesz elérhető, teljes felszereltséggel, First Edition utónéven.

Az árakról még korai beszélni, de nem lehetetlen: nagyjából 35 millió forint környékére lőhetjük be az alapárat, az igazán jól felszerelt példányok esetében pedig 40 millióval érdemes számolni.

Kommentek