Egy új korszak – beültünk az új Lexus LS-be

Nyomtatás

Megérkezett a Lexus zászlóshajójának legújabb generációja, vele pedig új korszak kezdődik nem csak a Lexus, de a teljes LS modelltörténelmében. A magától értetődő kényelem, luxus és technológia mellett ugyanis új területre fókuszált a márka. Ez pedig nem más, mint a dinamizmus. Beültünk a minden ízében vadonatúj zászlósmodellbe, és az árakon is meglepődtünk.

Amikor egy új LS érkezik, vele együtt rendszerint számos technológiai újdonságról számolhatunk be. A korábbi szériák már lefektették ezt a tézist, a legújabb iteráció pedig tovább erősíti azt. Huszonnyolc évvel ezelőtt megtörtént az, ami addig lehetetlennek tűnt: első és egyetlen modellje, az LS bemutatásával a Lexus fenekestül forgatta fel luxusautók kategóriáját. Az 1990-es LS 400 luxusa, addig sosem tapasztalt kényelme, teljesítménye, zajtalan és sima működése, összeszerelési minősége és részletkidolgozása egyszerűen lenyűgözte a szaksajtót és a vásárlókat. Ráadásul a márka a kiváló autó mellé olyan szolgáltatásokat és ügyfél-elégedettséget biztosított, ami páratlan volt a piacon.

Erre a receptre épített fel egy teljes márkát a Toyota, a Lexus pedig folyamatosan szélesítve a palettáját a prémium autópiac egyik legfontosabb szereplőjévé vált. Sokan nem tudják, de a japán márka manapság már több autót értékesít világszerte, mint például a Volvo vagy a Jaguar - Land Rover csoport. Európában persze más a helyzet: a három nagy német prémiummárka vadászterületén még a jobb ár-érték aránnyal is nehezebb érvényesülni. A jelenleg egészen erős SUV kínálat (NX és RX tesztek a linken) viszont sokat lendített a márka szekerén: nálunk például tavaly 68 százalékkal nőttek az eladások, a lendületet megőrizve pedig idén már 5 százalék feletti piaci részesedére törekszik a Lexus. Ezt a sikert folytathatja az új zászlóshajó - a képességeket és az árakat elnézve pedig erre minden esélye megvan az LS-nek, főleg, hogy Budaörs mellett hamarosan két új kereskedésben (Szeged és Debrecen) is meg lehet majd vásárolni.

A Lexus arra készül, hogy újra megismételje történelmi lépését a vadonatúj, 2018-as, ötödik generációs LS zászlóshajó bemutatásával, amely a januári Detroiti Autószalont követően néhány napra Magyarországra is megérkezett, hogy rövid látogatását követően végül novemberben váljon elérhetővé. Az új LS kívül-belül jellegzetesen japán jegyeket hordoz – és persze bő kézzel mért luxust kínál.

Az elődjénél hosszabb és alacsonyabb vadonatúj modell minden eddiginél merészebb formatervvel áll rajthoz, felidézve az LC kupé megoldásait. Mivel az autó a vállalat vadonatúj, kifejezetten hátsókerékhajtású luxusautók számára kifejlesztett globális padlólemezének meghosszabbított változatára (GA-L) épül, fokozott kényelem mellett érdemi sportosságot is ígérnek a tervezők. A tiszta lappal kezdődött tervezés eredménye az alacsonyabb tömegközéppont és a jobb súlyelosztás, de az új platform a merevséget is fokozza.

Az új LS érdekessége, hogy kizárólag nyújtott tengelytávú változatban készül. A 3125 mm-es tengelytávolság 35 mm-rel hosszabb, mint a most kifutó LS nyújtott változatáé, és megközelíti a német konkurensek hosszított verzióinak értékét. Mindehhez 5235 mm-es hosszúság társul, ami például éppen akkora, mint egy hosszított tengelytávú 7-es BMW-é. Mégis a gyáriak nem a kényelmet hangsúlyozzák elsőként, hanem a sportosságot. A megújult, hálózatba kötött menetstabilizáló dinamikusabb viselkedést biztosít fokozott biztonság mellett. Ehhez fontos adalék az aktív stabilizátorokkal kiegészített futómű, amelyet az opcionális négykerék-kormányzás koronáz meg.

Az új LS megalkotásához a mérnökök kis tömegű anyagok – többek közt ultranagy szilárdságú acéllemezek és alumínium – felhasználásával mintegy 90 kilogrammal csökkentették az LS padlólemezének és karosszériájának súlyát. Ez pedig igazán szép eredmény, tekintve, hogy a modell alaposan megnőtt. A hibrid modellnél a fogyókúrához aktívan hozzájárul az akkumulátorcsomag lecserélése: a márka ezúttal könnyebb, hagyományos elvű lítium-ion akkumulátorokat használ. A kb. 50 kilós pakk ráadásul nem csak nagyjából 25 kilót fűrészel le önmagában a tömegből, de 75 mm-rel előretolt elhelyezésével a kiváló súlyelosztáshoz is hozzájárul. Az alumínium alkalmazása nem csak a súlycsökkentéshez járul hozzá: az egyes bekötési pontoknál kovácsolt alumíniumot használtak a mérnökök, a jó elnyelési tulajdonságokkal rendelkező anyaggal is csökkentve a vibrációkat.

Az LS mindig is híres volt kiváló futóművéről, ám a Lexus még mindig tovább tudta tökéletesíteni zászlóshajójának felfüggesztését. Jó példa erre, hogy a multilink futóműben kettős gömbcsuklókkal csatlakoznak az alsó és a felső lengőkarok, így jobban lekövethetők a legkisebb kormánymozdulatok és az apró útegyenetlenségek is. A rugózatlan tömeg csökkentéséhez – és ezzel párhuzamosan a tapadás és a kényelem növeléséhez – a mérnökök számos futóműalkatrészt alumíniumból készítettek.

A komoly teljesítmény és a kiváló üzemanyag-fogyasztás jegyében született meg a vadonatúj, 3,5 literes V6-os motor, amit a Lexus kifejezetten az új LS-hez tervezett, és kettős turbófeltöltéssel járatott a csúcsra. Mindez 421 lóerőt és 600 Nm nyomatékot jelent, amivel átlagosan 10 százalékkal körözi le az újdonság a kifutó 4,6 literes V8-ast. Ennek kézzel fogható eredménye a 4,5 másodperces 0-100-as gyorsulási érték, amelyből a minden új LS-ben széria állandó összkerékhajtás is kiveszi a részét.

A luxusszedánban elsőként alkalmazott 10 fokozatú automata sebességváltó már ismerős lehet az LC 500 kupéból, és most az új LS zászlóshajóban is feltűnik. A fokozatok a kormány mögötti váltófülekkel is kapcsolhatók, bár a legtöbben alighanem a fejlett elektronikus vezérlőrendszert választják majd, amely előre felméri, hogy mire készül a vezető. A rendszer a gyorsítás, a fékezés és az oldalirányú gyorsulás folyamatos ellenőrzése alapján választja ki az ideális áttételt. A rendszer dolgát az üzemmód-választóval könnyíthetjük meg, amely a műszercsoportból ökörszarv szerűen kinyúló forgókapcsolókkal üzemeltethetünk. Talán ez lesz az újdonság egyetlen megosztó pontja.

Elődjével összehasonlítva az új LS 15 mm-rel alacsonyabb, motorházteteje és csomagtartófedele pedig 30 illetve 41 mm-rel mélyebben húzódik. Nem csoda, hogy a megjelenés így jóval sportosabb, amelyhez merész ívek és hangsúlyos domborítások kavalkádja kínál méltó körítést. Fokozva a személyre szabási lehetőségeket, az LS-hez három új keréktárcsa is készült; ezek közül az alap 19 colos, kettő pedig 20 colos. A 20 colos prémium keréktárcsák ragyogó felületkezelése egy ‘katódporlasztás’ néven ismert galvanizáló technika eredménye. A közepes felszereltségi szinten elérhető változat kivételével mindegyik keréktárcsa üreges szerkezetű; ez a megoldás mérsékeli a gumiabroncsok által keltett vibrációs zajokat. A csúcsfelszereltséghez pedig különösen könnyű kovácsolt alumínium felnik járnak.

Ezzel pedig el is érkeztünk a kényelem témaköréhez, amely azért csak-csak elsődleges szempont kell, hogy legyen egy luxusautónál. “Azt javaslom, hogy egyszerűen csak nyissák ki az ajtót, és máris úrrá lesz Önökön az az erős, ösztönös benyomás, hogy olyan utastérbe pillantanak be, amilyet eddig még egyetlen luxusautóban sem láttak,” mondta a vezető formatervező. Ezt a megközelítést jól példázzák az új tervezésű ülések, köztük a 28-irányú motoros állítással, fűtés-, hűtés- és masszázsfunkcióval is megrendelhető első székek. Mindezt folyékony elemekkel tűzdelt műszerfal és jól szemmel tartható digitális kijelzők kínálnak körítést, természetesen gazdag bőr- és faborítással mindenhol.

Bár az új LS vezetése minden eddiginél élvezetesebb élményt nyújt, a Lexus a hátsó ülésen utazókra is kiemelt figyelmet fordított, úgy alakítva ki a háttámlákat és a kárpitozást, hogy az utasok könnyen tudjanak ki- és beszállni. A fűtés, a hűtés és a masszázsfunkció lehetősége kényeztető hangulatot teremt a hátsó üléssorban is. A lábtér nagyobb, mint a korábbi LS-modellekben volt, és a hátsó szélső ülésekhez rendelhető luxuscsomagban olyan tételek szerepelnek, mint a Shiatsu masszázs és a kihajtható lábtartó. Ugyancsak e csomag részeként az első utas mögötti ülés akár 48 fokos szögig is hátradönthető, illetve a kiszállás megkönnyítésére 24 fokig előredönthető.

Talán mondanunk sem kell, hogy üléspróbánk mindezt megerősítette: elöl és hátul egyaránt kiváló dolgunk van a korábbinál hangsúlyosabban formázott ülésekben. A masszírozás meglepően jól és hitelesen teszi a dolgát, mint ahogy a személyre szabás is pazar magaslatokat ölt. A helykínálatra egy szavunk sem lehet: ennél csak akkor tudna érdemben nagyobb lenni egy autó, ha teljesen síkba dönthető ülésekkel két méteres fekvőfelületet kapnánk, de egyrészt ez lehetetlen kompromisszumokat kíván, másrészt pedig aludni azért mindenki otthon szeret.

Mivel az új LS alacsonyabb elődjeinél, a Lexus első ízben kíván a modellhez beülés/kiszállás funkcióval kiegészített légrugózást. A rendszer akkor aktiválódik, amikor az intelligens kulccsal kinyitják az autót; a jármű ilyenkor automatikusan megemelkedik, az ülés pedig hátracsúszik, hogy a vezető könnyebben beszállhasson.

A világítástechnika és a részletek gondos kidolgozása érzékletesen hangsúlyozza ki az LS szépségét. Mindez hatásosan érvényesül a jellegzetes apróságokban, például a japán lámpások által ihletett hangulatvilágításban, vagy a kartámaszokban, amelyek lebegni látszanak az ajtópanel mellett. A Shimamoku famintázat ihletével született új megoldás művészi módon egyesíti a fa természetes textúráját és a kifinomult japán ‘csíkozott fa’ felületkidolgozást, amit lézeres metszéssel készítenek. Ráadásul rögtön ötféle fabetét-változat közül válogathatunk.

A Lexus úgy hangolta az LS kipufogórendszerét, hogy az kellemesebb motorhangot közvetítsen, ugyanakkor olyan módon alakította ki az utasteret, hogy nyugodt haladásnál az autó teljes csendben suhanjon. Az új hangszigetelési módszerek minden eddiginél hatékonyabban nyelik el a környezet zajait. Az aktív hangvezérlés még csendesebb környezet teremt: a berendezés felméri a kabinba szűrődő motorzajt, és az audiorendszer hangszóróin keresztül azzal ellentétes rezgésű hangot sugároz, kioltva ezzel a kellemetlen frekvenciákat.

Így az LS nyugodt utastere ideális hely lesz ahhoz, hogy érvényesüljön az audiofil vásárlóknak szánt, a mennyezetbe épített hangszórókkal 3D surround hangzást kínáló opcionális Mark Levinson audiorendszer. Mindehhez a rengeteg igényes hangszóró mellett olyan grafikus felület is csatlakozik, amely felismeri a kézírást. A 12,3 colos navigációs kijelző mellett szélvédőre vetített kijelző szolgálhat információkkal.

A Lexus LS természetesen az önvezetés témakörét is megközelíti a gazdag segédrendszerek közös munkájával. Az LS felszereltségében a Lexus Safety System+ csomagja is szerepel, amellett pedig a kínálat része a fejlett biztonsági rendszer, amelyben a világon elsőként jelenik meg az aktív kormányzással kiegészített ösztönös gyalogosfelismerés. Ha a rendszer egy gyalogost észlel az autó forgalmi sávjában – és gázolásveszély fenyeget –, az LS automatikusan fékez, és – ha a körülmények megengedik – kikerüli a sávban álló embert.

A vészhelyzetre a világ legnagyobb színes HUD rendszere figyelmeztetheti a vezetőt. Az új LS-ben a Lexus CoDrive is elérhető, ami ellenőrzi, hogy a kormányzás a vezető szándékával összhangban történik-e, és folyamatos vezetőtámogatást nyújt a városon kívüli közlekedés során.

Hazánkban a beszálló 500-as hajtásláncnál nagyobb sikerre számíthat az új hibrid változat is, amely teljes mértékben szakít az eddigi hagyományokkal. A felszereltségtől függően 2,5-4,0 millióval drágább, vagyis kissé túlárazott LS 500h egy benzines-elektromos hibrid hajtásláncot takar, orrmotorral és hátsókerékhajtással. A mérnökök célja a valaha volt "legélesebb és leginkább kifinomult hibrid" megalkotása volt, melynek érdekében olyan előrelépéseket láthatunk, amelyek korábban nem jellemezték a Toyota/Lexus típusait.

A fokozott vezetési élmény érdekében a motort már nem fokozatmenteshez hasonlítható e-CVT váltó köti a hajtásba, hanem egy négysebességes egység, amelyet virtuálisan tízsebeségessé varázsol az autó, és váltófülekről magunk is dirigálhatunk. Ez a jelentős változás adja az ún. Lexus Multi Stage Hybrid System gerincét, amelyben egy 3,5 literes V6-os, 300 lóerős benzinmotor dolgozik együtt 61 lóerős elektromotorral. Utóbbi fokozatmentes váltón keresztül segíti a benzines munkáját, többek között azonnali reakciókkal és bőséges nyomatékkal. Az összteljesítmény 356 lóerőre adódik. Az új hajtáslánc érdeme, hogy miközben jobb reakcióidőt biztosít még egy hagyományos benzines hajtásláncnál is, gyorsítás közben hozza annak hangulatát is - ráadásként pedig hatékony.

Mivel az új rendszer állórajtnál is ügyes, az LS 500h így 5,4 másodperc alatt képes elérni a 100 km/h-s sebességet, ezzel papíron felülmúlva az előd 600h adatát is. Az autó akár 140 km/h-s sebességet is képes csak az elektromotor segítségével tartani, amivel a hatékonyság rengeteget javulhat – pontos adatok azonban egyelőre nincsenek.

Az utastérben található újdonságoknak sincs vége, igaz, a gyári fotókon látható fantasztikus részleteket egyelőre nem láthattuk az üléspróbára elhozott autóban. Ilyenek például az ajtóknál alkalmazott, minden eddigi elképzelésünket felülmúló betétek. Egy neves japán művész, Kiriko által üvegből megalkotott, szoborra emlékeztető alkotás alaposan feldobja a belső tér egyébként is emelt hangulatát. Ehhez tökéletesen társulnak az origami Alcantara ajtóbetétek, amelyek ténylegesen kézzel hajtogatott bőrből készülnek. Az LS kétségtelenül kategóriájának egyik legimpozánsabb képviselője ezen a téren – persze van, aki inkább az egyszerűbb, letisztultabb formákat kedveli.

Ezzel pedig elérkeztünk egy újabb területhez, amelyben sokat fejlődött az LS: ez pedig a személyre szabás. A 13 külső színárnyalat mellett 11-féle belsőt kérhetünk, amelyben csak a különböző betétekből ötféle létezik, és akkor még nem beszéltünk a különböző minőségű bőrökről, valamint a Kiriko üveg és az origami ajtókárpit lehetőségéről. Emellett pedig ott az F Sport felszereltség, amely ezúttal már hitelesen passzol a jóval dinamikusabb kialakításhoz.

A különböző sportcsomagok egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek szinte minden kategóriában, ám a legnagyobb kereslet talán még mindig a prémium szegmensben mutatkozik irántuk. Nem csoda hát, hogy a Lexus nem várt sokat azzal, hogy a nemrég leleplezett vadonatúj LS-hez is megalkossa a dinamikus megjelenést és sportosabb menettulajdonságokat biztosító F Sport csomagot, melynek révén a valaha készült legsportosabb Lexus LS-t üdvözölhetjük

Az átalakítást viszonylag óvatos kezekkel kezdték a japánok: optikailag az F Sport feliratok mellett a fekete hűtőrács és a fekete oldalsó légbeömlők jelentik a legnagyobb módosítást, amelyhez hangsúlyosabb hátsó lökhárító tartozik. De ezt a változást nem szabad lesajnálni: a tervezők öt hónapon keresztül finomhangolták az új hűtőrács megjelenését, hogy a megfelelő ívekkel és tükröződésekkel még a hagyományos modellekénél is izgalmasabb és dinamikusabb végeredményt hozzanak létre. Emellett csak az F Sport kivitelhez elérhető egy különleges fehér és egy kék színárnyalat.

Belül sportosabban párnázott üléseket kapunk, emellett pedig a megújult sport kormánykerék mögött új műszercsoportot találunk, amelynek mozgaható panelje az LFA-hoz hasonlóan hatalmas digitális fordulatszámmérőt rejt magában. Az alumínium pedálok magától értetődőek, a váltó megjelenését pedig perforált bőr változatja dinamikusra. Az F Sport modellekhez rendelhető egy különleges, vörös bőrkárpitozás is.

Annak érdekében, hogy az F Sport verzió terelgetése még élvezetesebb legyen, a tervezők engedékenyebbre hangolták a menetstabilizáló rendszereket, és mechanikai változtatást is eszközöltek. Az elöl 245, hátul 275 mm széles, 20 colos kerekek mögött nagyobb igénybevételt tűrő, elöl hat-, hátul négydugattyús fékrendszert találunk, a széria légrugózás/változó áttételű kormányzás/hátsókerék-kormányzás kombóját pedig sportosabb hangolás jellemzi.

Motorikusan nincs új a nap alatt, de a 421 lóerő és a 4,5 másodperces 0-100-as gyorsulás bőven elég ahhoz, hogy büszkén viselhessen a modell a sportos kiegészítőket.

Végül két kérdés maradt: a mikor és a mennyiért. Előbbire könnyű válaszolni: az első LS-ek november magasságában érkeznek meg a kereskedésekbe, addig pedig rövidesen előrendelést is felvesz a márka. Az érdeklődést pedig egészen kiváló árakkal akarják fokozni. A beszálló modell ugyanis 26 millió forint lesz, amely a felszereltség, a hajtáslánc és a kialakítás tükrében egyszerűen pazar ár. A gazdag extrázottságot nem is részletezzük, de beszédes tény, hogy a német konkurens trió ugyanígy felszerelve 38-40 (!) millió forint, vagyis az új LS másfélszer olcsóbb náluk. A kövér differencia sokat csökken, ha a 2,5-4 millióval drágább, de gyengébb hibriddel vizsgáljuk, de még így is jelentős marad.

Az előzetes árlistán felfelé lépegetve már nagyobb ugrásokat tapasztalhatunk. A középső (Prestige) szint hajtáslánctól függően 29,5 és 33,5 millió forintba kerül, és ezért már kivételesen finom fél-anilines bőrbe csomagolnak mindent, kapunk masszázst és elektromosan mozgatható hátsó üléssort, 24 hangszórós Mark Levinson hifit és panorámanézetes parkolórendszert is, illetve lenyelhetjük a 19 helyett 20 colos felnik okozta kényelmi kompromisszumot. A csúcsmodellek várhatóan 35 és 38 millió forintba kerülnek majd - a németekhez képest tehát a benzines hajtáslánc tartja a bő 10 milliós differenciát. Ha lúd, akkor legyen kövér, mondhatjuk, de ennyire mi nem bonyolítanánk a dolgokat: a 26 millió forintos beszálló LS 500 egyszerűen túl jól hangzik ehhez - ugyanígy felszerelve listaáron ennyiért ugyanis egy hasonló hajtáslánccal rendelkező Mercedes-Benz E-osztályt sem kapunk, ami páratlan ár-érték arányt ígér.




Hozzászólások  

 
#1 Ferenc 2017-05-07 12:25
Amennyiben az új LS beváltja az ígéreteket és élőben is hozza majd mindazt, amit a képeken és leírásokban láthatunk, abban az esetben vélhetően világszenzáció lesz belőle és előre borítékolható, hogy a megrendelések számával nem fog tudni lépést tartani a gyár. A benzines esetében (személy szerint ezt preferálom a hibrid ellenében) a helyzet az, hogy kapunk egy S500 4matic Lang, vagy BMW 750Li xDrive szintű (műszaki tartalmú és felszereltségű) prémium Lexus szedánt a Mercedeshez és BMW-hez viszonyítva legalább 12 millió forinttal kevesebbért... Nem beszélve a legendás japán megbízhatóságró l és a német konkurrensekhez viszonyítva várhatóan lényegesen kisebb értékvesztésről . Mindezek miatt szerintem hatalmas érdeklődés várható a modell iránt, amit saját esetem is kiválóan példáz: már "eldöntött" tény volt ezidáig, hogy a hamarosan rendelhető facelift S-osztály lesz a következő autóm (7-es BMW több ok miatt is kizárva), de az új LS-ről szóló cikk olvasását követően már biztosan tudom, hogy nem rendelek addig autót, amíg az új LS-t alaposan meg nem ismerem, ki nem próbálom. Addig is barátkozom a külsejével, ami az autó egyetlen gyenge pontjának ígérkezik (legalábbis a képek alapján), remélem, hogy élőben az összkép valamivel finomabb lesz, főleg az autó eleje.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark