Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Már az őszi Frankfurti Autószalonon szériaállapotban bemutatásra került a Peugeot 508 RXH, az első dízel hibrid megérkezése a forgalmazóhoz viszont máig váratott magára. A hazai bemutatón a szokványos információkon túl igazán különleges pillanatoknak lehettünk tanúi, ugyanis az autó formatervéért felelős Bocsi Attila is tiszteletét tette a rendezvényen.

A Peugeot egyre feljebb pozicionálja autóit - galériaMinden egy ajándékba kapott Matchbox kisautóval kezdődött, még hosszú évekkel ezelőtt. A 'tettes' egy Lancia Stratos volt, amely könnyedén elragadta a kisfiú képzeletét és egyben örökre hozzákötötte az autók szeretetéhez. Az évek teltek, a kisfiúból pedig komoly szándékokkal rendelkező kamasz vált, aki az iskola elvégeztével álmai megvalósításáért minden megtett: a végeredmény önmagáért beszél, első ízben Svájcban, később Pasadenában tanulva Attila sorsa immáron gyermekkori vágyainak megfelelően a formatervezői karrierrel vált eggyé.

Eleinte az Opelnél dolgozott, majd a BMW amerikai stúdiójában is kipróbálta magát, ám a számára legmegfelelőbb helyet a Peugeot-nál találta meg, ahol már 11 éve koptatja a grafitceruzát - persze csak képletesen, hiszen napjainkban a tervezői munka szinte bármilyen szintje elképzelhetetlen a számítógépek nélkül.

 A kép jobb oldalán Attila, a formatervező

Attila első munkája a Peugeot Expert kishaszonjármű volt, amelyet aztán még komolyabb projektek követtek: a személyautók körében először a 107-es ráncfelvarrott verzióján dolgozott, de a 2010-ben bemutatkozott  5-ös koncepcióautó - ami előrevetítette az 508-as szériát - is az ő keze munkáját dicséri.

Magyar kéz rajzolta - galériaAttila megjegyzi, itt kulcsfontosságú szerepet játszott az oroszlános márka tradicionális ismertetőjegyeinek újraértelmezése és használata, hogy a végeredmény tökéletesen tükrözze az autó identitását. Eközben nem csupán a négykerekűek jelentettek izgalmat számára: hajók, repülőgépek tanulmányainak elkészítéséhez is hozzájárult.

Ezúttal egy még fontosabb, kiválóan kivitelezett feladatot tudhat magáénak a magyar tervező, ugyanis az 508 RXH teljes egészében az ő elképzelései szerint készült el.  A cél az volt, hogy már első látásra megkülönböztethető legyen az alapjául szolgáló 508-tól, amellyel közben mégis jórészt azonos. A lemezek alatt is megkülönböztető szerepet szántak, ám időközben a francia gyártó több modelljébe (így az 508-ba) is beköltözött a HYbrid4 névre hallgató hajtáslánc. Az első dízel-hibrid prototípus még 2009-ben mutatkozott be a gyártó égisze alatt, ahonnan viszonylag gyors út vezetett a szériagyártásig.

Az autó típusjelzésében az „RX” betűkombináció a 'terepállóságra', a „H” pedig természetesen a hibrid hajtásláncra utal, melynek lelke a franciák büszkeségét képező HYbrid4 hajtásrendszer, vagyis a világ első dízel-hibrid hajtáslánca, ami ráadásul egyben "kapcsolható" összkerékhajtást is takar, ez pedig jól is jön a hagyományos társainál elvileg kicsit nehezebb megpróbáltatásokat kiállni képes verzió esetében.

Hívogató a minőségi utastér - galériaA Peugeot 3008 HYbrid4-ben debütált különlegesség egy, az első tengely hajtásáért felelős 163 lóerős, kétliteres, 16 szelepes HDI turbódízel egységből, illetve a hátsó kerekeket hajtó 37 lovas, a Bosch-tól származó álland mágnesű szinkron villanymotorból áll, melyeket párhuzamosan kötöttek össze a mérnökök, így a csúcsteljesítmény valós 200 lóerőt eredményez, a maximális nyomaték pedig eléri a 450 Nm-t. A rendszer négyféle módban lesz használható: Automatic, Sport, 4WD, illetve Zero Emission közül lehet válogatni, amelyekből az érdekesebbik természetesen az utolsó, mikor is az 508 RXH képes csupán a villanymotor erejével haladni - ekkor teljesen feltöltött akkumulátorokkal úgy 3 km megtételére képes az autó zéró emisszió mellett. Utána persze a feltöltés plusz üzemanyagot követel, így ahogy azt már megszokhattuk, ezúttal is a vegyes, automatikus üzemmód a leghatékonyabb.

Csúcsteljesítményét illetve maximális nyomatékát tekintve a HYbrid4 rendszer kvalitásai nagyjából az 508-család 2,2 literes csúcsdízelének képességeivel egyeznek meg (204 lóerő, 450 Nm), de a fogyasztások között természetesen jelentős különbségek vannak. A Peugeot egészen pontosan kerek 4,0 literes étvágyat ígér a négykerekes dízel-hibridnek, ami mindössze 109 g/km-es CO2-kibocsátásnak felel meg – valljuk be, a képességek tudatában szenzációs értékek ezek. Mindez fogyasztásban 47 %, széndioxid kibocsátásban 28 % megtakarítást jelent a nem hibrid alapmodellhez viszonyítva.

A valóság azonban az ugyanezen hajtáslánccal tesztelt 3008 és a DS5 esetében is erősen különbözött: normakörünkön a hibridek 5,2-5,3 litert kértek 100 km-re, míg ugyanezt a 2.2 HDI 508 (amely mellesleg gyorsabb és jobb váltója okán sokkal kulturáltabb is) 6,1 literből teljesítette. A hibrid rendszer ráadásul 220-230 kilogrammnyi többletet jelent, amivel összesen 1770 kg-ra hízott a franciák emelt hasmagasságú kombija. Ebből a 202 Voltos, 5,5 Ah-s akkumulátor 50 kg-ot tesz ki.

Persze az elhízás magyarázható, hiszen egy több mint 4,8 méter hosszú, mind utasterében, mind csomagtartójában óriási helyet kínáló, nehéz, 200 lóerős automatizált váltós, összkerekes kombiról beszélünk, amit ráadásul a tervezők teleaggattak különféle műanyag kiegészítőkkel és ne feledkezzünk meg a 18 hüvelykes könnyűfém felnikről sem. Ezeken kívül sajátos, három karmot idéző első helyzetjelző fényeiről illetve speciális kerekeiről lehet majd megismerni az 508-as sorozat legkülönlegesebb, rövid ideig teljesen elektromos haladásra is képes tagját.

Büszke oroszlán - galériaA felszereltség eközben makulátlan, alapáron jár a panoráma üvegtető, a navigációs rendszer és mindenféle jó, felárat a xenon fényszórórét, a JBL hifiért, a négyzónás klímáért, a kulcs nélküli rendszerért és a programozható ülésfűtésért kell csupán fizetnünk.

Az autó természetesen hazánkban már elérhető, induló árát a Peugeot 11,6 millió forintra lőtte be, a hivatalos álláspont szerint a hasonló teljesítménnyel bíró, de alapból szerényebben felszerelt összkerekes Volvo XC60 és az Audi A4 Allroad szintjére, noha utóbbiak már a prémium szegmensbe tartoznak és kvalitásokban is jóval az 508 RXH felett állnak. A későbbiekben megjelenő Volkswagen Passat Alltrack azonban minden tekintetben méltó ellenfél lesz majd. A hazai forgalmazó egyelőre úgy látja a helyzetet, hogy évente 20-30 példány találhat gazdát itthon, míg nemzetközi szinten évi 35 ezret szeretnének értékesíteni.

Kommentek