2014. Október 25., Szombat

Frissitve:09:09:37

Marussia B1 – egy orosz szuperautó bemutatója

Nyomtatás

Nikolay Fomenko ismert ’showman’ Oroszországban, s mint ilyen, akárcsak sokan mások, ő maga is úri elfoglaltság után nézett. Versenyzői pályafutását egy Aston Martin volánja mögött kezdte el, mígnem a pályán körülnézve eszébe nem ötlött, hogy egyetlen hazai gyártású sportautó sincs a közelében. Nem is kellett ennél több ahhoz, hogy elhatározza, saját márkát alapít, ami az első olyan orosz gyártó lesz, amely prémium kategóriájú sportautó építésére adja a fejét.

A 2007-ben életre hívott vállalkozás mára igencsak kinőtte magát: közel 200 főt foglalkoztat, és tervezett éves termelése 3000 db sportautó. A cég fő erőssége a jól csengő névvel rendelkező Cosworth-tal kötött partnerségi viszony, akik a jövőben versenytechnikával felvértezett erőműveket szállítanak a Marussia számára. Az építés elve a modern autóiparban meglehetősen szokatlan, hiszen terveik szerint szabványosított platformra cserélhető karosszériákat álmodnak meg, lehetővé téve ezzel az egyedi igények kielégítését. A tervezés, valamint a strukturális és technológiai megoldások kidolgozásának oroszlánrészét maga a Marussia Motors névre keresztelt vállalkozás végzi. Ezzel együtt meglepő módon a forgalomba helyezett autók - mind Oroszországban, mind pedig Európában - megfelelnek az előírásoknak, azaz a gyártó tulajdonképpen gond nélkül betörhet az öreg kontinens piacára, akár borsot törve a történelmi márkák orra alá.

Napjainkban kínálatuknak két tagja van, mindkettő a leggyorsabb GT kupék ellen száll harcba. Nem kis eséllyel, hiszen a B1 és a B2 0-100-as sprintje is 4 másodpercen belüli értékeket vesz fel, ami mindenképp figyelemre méltó eredmény.

Ha rápillantunk a Marussia B1-esére, semmiképp sem egy összetákolt járművet látunk magunk előtt, mint inkább egy kecsesen ívelt vonalakkal rendelkező, erőteljes, karcsú, mégis elegáns sportautót. Formatervezésében persze felfedezhetünk már jól ismert megoldásokat, de összhatásában mégiscsak egyedülálló a Marussia. A vezetőülést elektronikusan felfelé nyíló ajtókon keresztül érhetjük el. Amint helyet foglalunk, megüt minket a felismerés: a belső térben nem találkozunk barokkos pompával, sem csicsás díszítésekkel. Ezt az autót komolyan gondolták, egy igazi puritán sportautónak szánták, aminek a hétköznapokban is helyt kell állnia. Ennek okán itt minden végtelenül egyszerű, szögletes, vagy legfeljebb kerek - íme, a Pontiac Fiero modernkori értelmezése.

De ne is bámészkodjunk tovább, hiszen szót kér magának a turbófeltöltővel felvértezett, 2793 köbcentiméteres Cosworth V6-os 360 lóereje. Nem akármilyen út vár ránk, hiszen egyetlen paripa csupán 3,1 kg-ot mozgat, ami 3,5 másodperces 0-ról 100km/h-ra való gyorsítást tesz lehetővé...

A szériában járó hatsebességes automataváltó a Renault és a Nissan polcairól származik; mindenesetre kimondottan érdekes, hogy kézi váltót nem lehet társítani a Marussiákhoz, de a gyártó egyik szóvítője szerint a vásárlói visszajelzések alapján egy manuális szerkezetre egyelőre semmi szükség. Az automata végáttételétől függő végsebességről még nincsenek hivatalos adatok, de annyi bizonyos, hogy jóval 250 km/h felett ér véget a flúgos futam. Az első szárnypróbálgatások alapján az autó irányítása rendkívül direkt és közvetlen, méltó egy szuperautóhoz. Érdekességképp említeném meg, hogy az eddigi példányokban a brit, turbós Cosworth-szív helyett egy annál jóval szerényebb képességekkel bíró 3,5 literes, V6-os "szívó" benzinmotor küzdött a siker érdekében, amely egyenesen a Nissan 350Z motorházteteje alól érkezett, eleinte 240, míg később 300 lóerős teljesítménnyel.  

A könnyebb kezelhetőség érdekében a B1-est felszerelték a szokásos, vezetést segítő berendezésekkel, így tolatókamerával, ABS-szel, és ESP-vel is. A mindennapi használhatóságot megkönnyítendő az autó hasmagassága hidraulikusan állítható, szükség esetén néhány centiméterrel növelhető - ezt az igazán hasznos opciót korábban már számos szuperautóban megtalálhattuk.

A Marussia mára már nem csak a F1-ben való szponzoráció (Virgin Racing) révén szerez hírnevet magának, hanem 15 különböző prototípus megépítésében is tevékeny részt vállalt, bővítve ezzel tapasztalatait. Mint arról korábban hírt adtunk, a cég immáron a terepjárók piacára is kész betörni két további típussal, s nagyobb megrendelésre számít a hadsereg részéről is. Az orosz autóiparnak tehát új zászlóvivője van, amely - ha nem is jelent nagy veszélyt az európai gyártókra - mindenképp új színnel gazdagítja a kínálatot. A B1 a maga 119 ezer eurós (átszámítva nagyjából 32,5 millió forintos) vételárával igen erős mezőnyben indul, de szurkoljunk neki: egyedisége miatt megérdemel egy esélyt. A hidegen, a Kalasnyikovon és a vodkán kívül tehát a Marussia nevét is érdemes az orosz specialitások között az eszünkbe vésni. 




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark