Milliókat ér a zöld rendszám – egy Volvo XC90 T8-cal jártunk utána (frissítve)

Nyomtatás

Most, hogy másfél milliós állami támogatást kapnak, teljes joggal kerültek középpontba a tisztán elektromos hajtású autók. De a konnektoros hibridekről sem szabad megfeledkeznünk, amelyek szintén kiérdemlik a zöld rendszámot. Sokan csak az ingyenes parkolást látják benne, de valójában milliós spórolást jelent. Megnéztük, hogy a Volvo esetében ez mit jelent.

Minden idők legjobb Volvója – az XC90 új generációja teljes joggal gyűjtötte be tesztjeinken az elismerést, legyen az dízel vagy éppen konnektoros hibrid hajtású. Ezúttal ismét a csúcsmodellként tisztelhető, zöld rendszámos T8-at vittük el egy hosszú körre, méghozzá kettős célzattal. Ezúttal a számok birodalmába kalauzolunk, amely bizony érdekes is lehet, főleg, ha a zsebünkben maradó milliókról van szó.

Bizony a zöld rendszám jelenléte nem csak pár forintot jelent – pedig sokan hajlamosak legyinteni erre. Az ezt kiérdemlő elektromos autók és konnektoros hibridek ugyanis mentesülnek a regisztrációs adó alól (ez tükröződik a vételárban, így nem releváns most), a vagyonszerzési (avagy átírási) illetéktől, a teljesítményadótól, (céges vásárlás esetén) a cégautóadótól, ráadásként pedig ingyen parkolhatnak. Emellett jönnek a hajtás előnyei: kedvezőbb üzemeltetés és fenntartás. Lássuk, hogy ez hogy néz ki a Volvo XC90 T8 esetében.

Maradjunk a dízel-hibrid párhuzamon! Az immár 235 lóerős kétliteres öngyulladós variáns a nagy Volvo kínálatának legkedvezőbb tagja, miközben a 407 lóerős T8 a legdrágább – legalábbis árak tekintetében. Nézzük most a jól felszerelt Inscription szintet, amelyen a hétüléses D5 dízel 19.121.000 forintba kerül. Ezzel szemben a T8 23.876.000. Igen ám, de ez nem fair, a csúcsmodell ugyanis bő 1,5 millióval gazdagabban felszerelt. Az ott széria opciókat tegyük bele a dízelbe, és 20,685 milliót, vagyis 3,2 milliós differenciát kapunk.

Most nézzük a zöld rendszám mindenkire érvényes előnyeit! Számoljunk 6 év és 120.000 km-es reális használattal. A vagyonszerzési illeték a T8 esetén 255 ezer forint lenne, a teljesítményadó pedig kezdetben 103,5 ezer. Utóbbit hat évre számolva, belekalkulálva a korral való csökkenést 594 ezer forintot kapunk kapunk. Összegezzünk: a T8 esetében hat év alatt 849 ezer forintnyi adót enged el a magyar állam, mindenkinél. Eközben a dízel 343 ezer forintba kerülne.

Folytassuk! Mi történik, ha az autót cégre vesszük? Ilyenkor a listaárból általában nagyobb kedvezményt kapunk, de ezzel most nem számolunk, mint ahogy a lízingkonstrukciónál való áfavisszaigénylést is kihagyjuk (pedig mindkettő a papíron drágább T8 malmára hajtaná a vizet). Viszont a cégautóadónak is búcsút mondhatunk, amely változattól függetlenül havi 22 ezer forint lenne. Nézzünk hat évet: 1.584.000 forint marad zsebben.

Ingyenes parkolás. Ez – amellett, hogy időt is megtakarít – szintén komoly pénzeket spórolhat. Sokan napi szinten járják a várost, mennek tárgyalni, ebédelni, belvárosi boltokban vásárolni – az akár 400 forintos parkolási díjból pedig könnyen összejöhetnek az ezresek. Ne essünk túlzásokba, számoljunk csak munkanaponként 500 forinttal! Ez havi tízezer, hat év alatt pedig 720 ezer forint. Így összegezve elképesztő, nemde?

Nézzük most a tankolást! Ha például a fővárosban és vonzáskörzetében mozgunk, akkor még a T8 reálisan nézve 30-35 kilométeres elektromos hatótávjával is elérhetjük, hogy csak a hétvégi nagy kirándulásokon induljon be a benzinmotor. Legyen ez a teljes futásteljesítmény fele, és számoljunk az áram költségével is. Utóbbinál 60 ezer km alatt 2 literes átlagfogyasztást számolunk, amelyre 60 ezer km bőven teljesíthető 10 literes benzinfogyasztás jut. Ez 6 literes átlag, szemben a dízel hasonló körülmények között reális 7,5-8 literével. Ez bizony 630 ezer forint a T8 javára.

Még mindig nem végeztünk. Egy autót ugyanis nem csak tankolni kell, de fenntartani is: számolnunk kell a kopóalkatrészekkel is. A Volvo 5 évre kiterjeszthető garanciájával és egy kis szerencsével számolva az esetleges meghibásodásokat hagyjuk ki a képletből, fékbetétet és tárcsát viszont biztosan kell cserélnünk. Mivel a T8 a finom fékezéseket generátorból intézi, visszatöltve, ezért az esetében ez jóval ritkábban következik be, viszont a plusz jó két mázsás tömeg hamarabb elkoptatja a 275 mm széles abroncsokat. Hirdessünk itt egált.

Végül egy fontos szempont: a T8 esetében jobb autót kapunk. Jóval kulturáltabban, gyakran abszolút hangtalanul haladhatunk, miközben vizsgálódásaink alapján a nehezebb modell rugózása is finomabb valamivel. Az sem elhanyagolható, hogy szükség esetén 235 helyett 407 lóerő feszül a hámba, 8,4 helyett 5,8 (!) másodperces 0-100-as gyorsulási képességet okozva méréseink szerint. Nyomatékban is jobban áll a hibrid az alapjárattól elérhető 240 Nm elektromotoros rásegítésnek köszönhetően, ráadásul reakciói is gyorsabbak az elektronok jelenléte következtében.

Így aztán nem akármilyen összefoglaláshoz érünk.

Néhány szóban

Mit szólnak ehhez? A Volvo XC90 kínálatának legerősebb és legdrágább tagja valójában a legolcsóbb. A konnektoros T8 zöld rendszámos státusza segítségével 6 éves átlagos használati időtartam alatt akár közel 4 millió forintot, de legalább egy milliót megspórolhatunk. Ha az előnyöket ügyesen kihasználjuk, a kínálat listaáron legkedvezőbb, tulajdonságaiban egyértelműen szerényebb dízelmotoros variánsához hasonlítva már 5 év/100 ezer km alatt is pluszban lehetünk.

A zöld rendszám erejét mi sem bizonyítja jobban, mint ez. Ideje másképp gondolni a lehetőségre.

Persze az összes előnyt csak kevesek fogják kihasználni, de ha nem cégre vásárolunk, valamint keveset parkolunk fizetős helyen, akkor is kb. 2,8 milliósra apaszthatjuk a két modell közötti különbséget – ennyit (10 százalékot) pedig bőven megér a dinamikusabb, tisztább és kulturáltabb hajtáslánc.

Az olló szétnyílik: ha kedvezményes árakat és (cégre vásárolva) áfavisszaigényléses lízinget is teszünk a képletbe, akkor 30 százalékos kedvezménnyel is számolhatunk az időtartam végére. Ezzel közel egymillióval megint csak a listaáron drágább T8 jár jobban, amely potenciálisan jobb maradványértéknek is néz elébe. Ha ezt is beletesszük, akkor már milliókkal lesz olcsóbb a zöldrendszámos Volvo „az olcsón fenntartható dízelhez” képest.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark