Rossz példa: a kamaszok fele szerint belefér az ittas vezetés

Nyomtatás

A Mercedes-Benz Hungária Kft., az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottság és a Közlekedéstudományi Intézet Magyarországon végzett reprezentatív kutatása számos aggasztó beállítottsági mintát tárt fel a Z generáció közlekedésbiztonsági ismereteivel kapcsolatban. A több mint 5000 magyar kamasz körében végzett felmérés a tudatmódosító szerek vezetés közbeni használatát, a fiatalok biztonsági öv használatával kapcsolatos szokásait, valamint KRESZ ismereteiket vizsgálta. A kutatás eredményeit Győrfi Pál, a Mercedes-Benz közlekedésbiztonsági nagykövete ismertette a sajtó számára. Az eredmény: a helyzet nem reménytelen, de sokkal jobb is lehetne.

A vállalat hazai képviselete évek óta saját, MobileKids programjával igyekszik felkészíteni a legkisebbeket, a 4-12 év közötti gyermekeket a közlekedésre, míg vezetéstechnikai tréningjei a jogosítvánnyal rendelkezőknek szólnak. A Mercedes-Benz a Közlekedéstudományi Intézettel és az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottságával összefogva a 2016-os tanévben reprezentatív kutatást kezdeményezett a 12-18 év közötti kamaszok közlekedési ismereteinek felmérésére, akik hamarosan jogosítványt szereznek, és már szülői felügyelet nélkül vesznek részt a közlekedésben gyalogosan, vagy akár járművezetőként.

Az ORFK - Országos Balesetmegelőzési Bizottságának kimutatásai alapján Magyarországon a balesetek 10 százalékát okozza alkoholos befolyásoltság, a KSH adatai szerint pedig évente átlagosan 10 gyermekkorú halálos áldozata van a közlekedési baleseteknek. Ezen adatok ismeretében nagyon aggasztó, hogy a felmérés során megkérdezett magyar fiatalkorúak 46,4 százaléka szerint nem veszélyes egy sör elfogyasztása után volán mögé ülni. Ráadásul a válaszadók 20 százaléka gondolja, hogy ez a helyzet még fél deciliter tömény szeszesital után is tulajdonképpen veszélytelen.

A reprezentatív kutatás arra is rákérdezett, hogy a kamaszok ültek-e már alkoholos befolyásoltság alatt álló vezető mellett, és a kérdésre adott válaszokból kiderült, hogy a fiatal válaszadók közel negyede ült már ittas sofőr mellett, aki az esetek felében egy idősebb családtag volt.

„Ezek az adatok főleg annak tudatában aggasztók, hogy egy baleset már jóval az ütközés előtt kezdődik, ezért egy másodpercnek is óriási jelentősége lehet az utakon. A megfelelő és magabiztos szabályismeret, a rutin, az éber tudat és a szülői példa mind szerepet játszanak egy baleset elkerülésében, ezért is ad aggodalomra okot, hogy sok esetben pont a szülők, vagy más, közeli családtagok mutatnak rossz példát a legbefolyásolhatóbb korosztály számára.” – hívta fel a figyelmet a kutatás eredményeire Győrfi Pál, a Mercedes-Benz közlekedésbiztonsági nagykövete.

A felmérés biztonsági öv használatot firtató kérdéseire adott válaszok jóval biztatóbb képet festenek. A megkérdezett fiatalok 90 százaléka rendszeresen használ biztonsági övet, de még mindig létezik egy 10 százalékos kisebbség, akik ritkán, vagy egyáltalán nem használják az életmentés szempontjából kulcsfontosságú eszközt, melynek hiánya a halálos kimenetelű balesetek közel felében játszik szerepet.

Szerencsére nem csupán aggodalomra okot adó eredmények születtek a felmérés során. A megkérdezettek válaszai alapján a fiatalok szabályismerete, ha nem is tökéletes, de mindenképpen pozitív képet fest. Az elsőbbségadási kötelezettség megadásával foglalkozó kérdésekre átlagosan a válaszadók közel 60 százaléka tudta a helyes választ, a jogosítvánnyal rendelkezők körében ez az arány pedig 80-90 százalék közötti volt, amely eredmény egyértelműen jelzi, hogy a gyermekek biztonságának növelése érdekében a közlekedésre felkészítés oktatásának bevezetése az alap- és középfokú oktatásban szükséges és időszerű.

„A Mercedes-Benz eddig is jelentős erőforrásokat fordított közlekedési ismeretekkel kapcsolatos edukációra, és egy 11 éves gyermek édesanyjaként nem is lehetnék boldogabb, hogy nyilvánosságot kap ez a téma, mely nekünk, szülőknek is a felelősségünk. A Mercedes-Benz és a KTI közös kutatásának eredményeire építve a MoKi közlekedésbiztonsági programunk keretében szeretnénk folytatni edukatív programjainkat a fiatalok számára. A MoKi célja a legkisebbek közlekedési ismereteinek bővítése, illetve a szülők figyelmének felhívása a saját felelősségükre, hiszen a gyermekeink tőlünk tanulnak a legtöbbet, minket tekintenek példaképnek, a mi viselkedésünket követik. Bízom benne, hogy az intenzív kommunikáció és az edukatív programok meghozzák a várt eredményeket.”  – mondta el Sztipichné Kozári Edina, a Mercedes-Benz marketing és PR vezetője a kerekasztal-beszélgetés során.

Bármilyen mértékű taníttatás és ismeretterjesztés viszont mit sem ér, ha ezzel kapcsolatban az otthoni példák alapján rezisztenciát növesztenek a fiatalok. A legtöbb gyermek ugyanis a szülei példáját követi, akarva vagy akaratlanul is az ő szokásaikat beépítve viselkedésébe, későbbi felnőtt korukra is meghatározó mintákat elsajátítva. Éppen ezért fontos, hogy elvárjuk a biztonsági öv használatát, hogy ne vezessünk ittasan, ne mobilozzunk közlekedés közben – de ez csak az egyszerűbb, magától értetődő része a dolgoknak.

Ugyanis el kell tudni azt is magyarázni, hogy miért van ez. Hogy az öv megment attól is, hogy kis koccanásnál nagy sérüléseket szerezzünk, hogy az odafigyelés és a felelősség anyagi kártól és tragédiától menthet meg, hogy az elmulasztott egy-egy másodpercet előfordulhat, hogy életünk végéig bánni fogjuk. Emellett pedig azt sem árt tudatosítani (sokszor magunkban is), hogy nem azért kell lassabban közlekedni vagy nem inni, hogy a rendőr meg ne büntessen, hanem ennek komoly közlekedésbiztonsági vonatkozásai vannak. Persze nem vagyunk mi álszentek: elképzelhető, hogy egy sör után is biztonságosan közlekedik valaki, és van olyan baleset, amit túl lehet élni öv használata nélkül is, csak éppen ezeket elkerülve több az esély. A halálos baleset pedig valószínűleg nem az a kategória, amiből szeretnénk akár csak 0,1 százalék esélyt is adni magunknak.

A kamaszok felmérésének eredménye ilyen formában végülis a teljes társadalomra általánosítható, sőt, mivel a fiatalok esetében fogékonyabb, ismeretekkel könnyebben találkozó és elsajátító rétegről van szó, a teljes magyar átlag valószínűleg még rosszabb eredményt produkálna. A jövő azonban a fiatalokból épül, így fontos, hogy a megfelelő ismereteket adjuk át nekik, ezáltal befektetve nem csak az ő jobb jövőjébe, de mindannyiunkéba is.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark