Le Mans-i előzetes – címvédésre készül a Porsche

Nyomtatás

A visszaszámlálás már majdnem véget ért a szezon csúcspontjáig: június 17-18-án a Porsche ismét rajthoz áll a hosszútávú motorsportok királyán, immár a harmadik egymást követő évben megcélozva a Le Mans-i 24 órás viadal összetettbeli győzelmét. A pályán a Toyota lesz a legkeményebb ellenfél, igaz, a japán gyártó számára még hátra van a győzelem. 2016-ban a Toyotának drámai végkifejletet kellett átélnie: csupán percekkel a verseny vége előtt maradtak le a pódium legfelső fokáról egy műszaki hiba miatt. 2017-ben három autóval szállnak harcba a két Porsche 919 Hybrid versenyautóval szemben az LMP1-H osztályban.

Öt összetett győztes a Porsche pilótái között

Az 1-es rajtszámú Porsche 919 Hybrid versenyautó volánja mögött Neel Jani (33/CH), André Lotterer (35/DE) és Nick Tandy (32/GB) ül majd váltásban. A három pilóta összesen 20 Le Mans-i részvétellel és öt összetettbeli győzelemmel rendelkezik. Jani (8 részvétel, 1 győzelem) az egyetlen Le Mans-i címvédő és 2017-es Fia FIA World Endurance bajnok, valamint 2015 óta ő tartja a Le Mans-i időmérő leggyorsabb körének rekordját. Lotterer (8 részvétel, 3 győzelem) a sikeres audis karriert követően elsőként áll rajthoz egy Porsche volánja mögött. Tandy másodszor küzd majd az LMP1-es kategóriában Sarthe-ban. Ő már háromszor versenyzett a GT osztályban, és a Porsche 17. összetettbeli győzelmét ünnepelhette még kezdőként 2015-ben.

A testvérautó csapata – Earl Bamber (26/NZ), Timo Bernhard (36/DE) és Brendon Hartley (27/NZ) – összesen 17 alkalommal indultak Le Mans-ban, két összetettbeli győzelmet bezsebelve. Bamber (2 indulás, 1 összetett győzelem) 2015-ben Tandy-vel együtt nyert LMP1 kezdőként. 2016-ban a GT osztályban indult egy Porsche volánja mögött. A trió legtapasztaltabb tagja Bernhard: Le Mans-ban már tízszer állt rajthoz, elsőként a GT osztályban egy Porschéval – rögtön kategóriáján belül győzedelmeskedve. 2010 óta a nevéhez összetettbeli győzelem is fűződik, mikor is Porsche gyári pilótaként beült az Audi versenyautójának volánja mögé. Hartley (5 részvétel) 2014 óta Bernharddal osztozott a volánon, és kétségtelenül ő szomjazik legjobban a győzelemre, az ugyanis eddig még elkerülte őt.

Küzdelem az óra, az elemek és a Toyota ellen

A 2017-es Le Mans különösen nehéz versenyt ígér, ami még gyorsabb is lehet, mint a tavalyi”, mondta Fritz Enzinger, aki abszolút tisztában van a vetélytársak képességeivel. Az LMP1-es alelnök megerősítette: „ez nem csak a Toyotával való párharcról szól majd. Le Mans legnagyobb kihívása a verseny maga. Sosem szabad elfeledkezni arról, hogy tiszteljük az 5000 versenykilométert, amelyet nappal és éjjel, váltakozó időjárási viszonyok között, olykor 330 km/h-t meghaladó tempóval kell megtennünk, miközben folyamatosan előznünk és leköröznünk kell a kisebb kategóriák versenyzőit. Semmire sincs garancia, bármikor bármi megtörténhet. Csak akkor van esély arra, hogy a Le Mans-i trófeát hazavidd, ha jó előre felkészülsz, hibátlanul dolgozol és balesetmentes versenyt tudsz felmutatni.

Andreas Seidl csapatvezető hozzátette: „Nem pusztán a nyers versenytáv teszi Le Mans-t a világ legnehezebb versenyévé. Folyamatosan csúcson kell pörögni és az erőforrásokat mindvégig tökéletesen menedzselni. Ez nem egy napig, hanem két hétig tart, amely idő alatt 90-en dolgoznak szorosan össze, korlátozott helyen, nagy nyomás alatt. Együtt tapasztalják meg a hullámhegyeket és a hullámvölgyeket. Emellett pedig szombaton, délután 3 órakor minden egyes csapattagnak – legyen az szerelő, pilóta vagy bárki – fizikailag és mentálisan is kipihentnek kell lennie a versenyre. Ugyanis ebben a 24 órában kell végrehajtani mindent, amit megtanultunk és gyakoroltunk. Technikai és operációs oldalról mindent megtettünk, hogy felkészüljünk Le Mans-ra. A Porsche 919 Hybrid, gyors és tapasztalt pilótáink és a csapat készen áll arra, hogy apait-anyait beleadjon.

A Porsche 919 Hybrid

A Porsche 919 Hybrid versenyautót alaposan átdolgozták a 2017-es bajnokságra. A Le Mans-i prototípus alkatrészeinek 60-70 százaléka új fejlesztés. Ez különösen az aerodinamika, a futómű és a belső égésű motor területét érinti. A hajtáslánc viszont elvét tekintve változatlan maradt. Az innovatív hibrid versenyautó rendszerteljesítménye körülbelül 900 lóerő, amely egy kompakt méretű, kétliteres, V4-es hengerelrendezésű turbómotor (közel 500 lóerő), valamint két különböző energiavisszanyerő rendszer – fékenergia az első tengelyről, valamint a kipufogógázok energiája – segítségével létrejött elektromos hajtóerőből származik. A belső égésű motor a hátsó kerekeket hajtja, miközben az elektromotor az első tengelyt több mint 400 lóerős teljesítménnyel ruházza fel. Az első fékektől és a kipufogótól érkező elektromos energiát átmenetileg egy folyadékhűtésű lítium-ion akkumulátor tárolja.

A világbajnokság

A 24 órás verseny a 2017-es 2017 FIA World Endurance Championship kilenc versenyéből a harmadik. Az első két hatórás versenyt (Silverstone és Spa) követően a Porsche 61 ponttal rendelkezik, és a konstruktőrök bajnokságában a második helyen áll a 69,5 pontos Toyota mögött. A pilóták mezőnyéban a Bamber/Bernhard/Hartley (33 pont) trió a második, a Jani/Lotterer/Tandy trió pedig a harmadik (28 pont). A vezető Toyota párosnak 50 pontja van.

Sikertörténet

1970-ben a Porsche végre bezsebelte az első és régóta várt összetettbeli győzelmét Le Mans-ban. 1998-ig mindezt 15 további követte, melyet követően a Porsche 15 esztendőig távol maradt a csúcskategóriától, így pedig csak néhány kisebb osztálybeli győzelmet tudhatott magáénak. 2011-ben a Porsche úgy döntött, hogy visszatér egy prototípussal. A World Endurance Championship új hatékonysági előírásai épp azt kínálták, amelyet a Porsche mindig is keresett a motorsportok csúcskategóriájában: egy olyan lehetőséget, amelynél az utcai autók jövőbeli technológiáját lehetett kutatni és fejleszteni.

2012 és ‘13 a felkészülés jegyében telt. Új épületek jelentek meg a Porsche Weissach-i kutatóközpontjában, Stuttgarttól nem messze. Fritz Enzinger összegyűjtött egy csapatot, amely immár 260 különösen képzett alkalmazottból áll. Az első Porsche 919 Hybrid megszületett – egy teljesen új versenyautó olyan hibrid technológiával, amely előtte még jórészt ismeretlen volt. Az első lépések nehéznek bizonyultak, de az előrelépés jelentős volt. 2014 hozta el a premierjét annak a modellnek, amely manapság is a világ leginnovatívabb versenyautójának számít. Az első Le Mans-i próbálkozásnál, 20 órával a rajtot követően a 919 Hybrid átvette a vezetést, de két órával később motorhiba miatt átadta a stafétabotot. 2015-ben a Porsche egy harmadik 919 Hybrid versenyautóval is rajthoz állt, Earl Bamber (NZ), Nico Hülkenberg (DE) és Nick Tandy (GB) triójával a volán mögött, és végül az LMP1 kezdők csapata hozta el a Porsche 17. összetettbeli Le Mans-i győzelmét – az elsőt 1998 óta. Tavaly a Porsche megismételte az összetettbeli győzelmet a Romain Dumas (FR), Neel Jani (CH) és Marc Lieb (DE) vezette autóval, miután hosszú órákig kiélezett versenyt folytatott a Toyotával.

Érdekességek Le Mans-ból:
•    2015 óta Neel Jani tartja az időmérő rekordidejét a jelenlegi pályakialakítás mellett (13,629 km). Akkor a szerdai időmérőn, röviddel 22 óra után 3 perc 16,887 másodperces időt ért el a 919 Hybrid versenyautóval. Az átlagsebessége 249,2 km/h volt.
•    A valaha volt leggyorsabb időmérő kör Hans-Joachim Stuck nevéhez fűződik, aki 1985-ben egy Porsche 962 C volánja mögött 3 perc 14,800 másodperc alatt futott körbe (átlagsebesség: 251.815 km/h). 1990-ben új sikánokkal szabdalták fel a Mulsanne egyenest. A jelenlegi pálya hosszával számolva 3 perc 14,813 másodperces idő jelentené Stuck rekordfosztását.
•    Az összesen 84 futam összesített leggyorsabb köridejét Jackie Oliver érte el egy 1971-es tesztnapon. Akkoriban a pálya hossza 13,469 km volt, amelyet 3 perc 13,6 másodperc alatt tett meg, 250,457 km/h-s átlagsebességgel egy Porsche 917 volánja mögött. Ugyanebben az évben ő érte el a leggyorsabb versenyidőt is 3 perc 18,4 másodperccel (átlagsebesség: 244,387 km/h).
•    2016-ban a Porsche sorban a 15. rajt-cél győzelmét érte el, amikor Neel Jani a Porsche 18. pole pozícióját szerezte meg (3 perc 19,733 másodperc), Timo Bernharddal a második helyen (3 perc 20,203 másodperc).
•    A leghosszabb versenytávot a Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller trió teljesítette 2010-ben. Az Audi összetettbeli győzelmét 5.410,713 km után biztosították be ezzel (397 kör, 225,228 km/h-s átlagsebesség).

•    A 2015-ben győztes Porsche 919 Hybrid által megtett teljes versenytáv 5.382,82 km volt (395 kör, átlagsebesség: 224.2 km/h). 2016-ban a győztes Porsche 5.233,54 km-t tett meg (384 kör, átlagsebesség: 216,4 km/h).
•    A legnagyobb sebességet a 919 a 2016-os verseny során, Brendon Hartley-val a volán mögött érte el – a Mulsanne egyenesben 333,9 km/h-val száguldott az 50. körben. A leggyorsabb kigyorsítás a Tertre Rouge-ból a Mulsanne egyenes végéig tart és összesen 1940 métert tesz ki.
•    A legnagyobb fékezést a Mulsanne egyenes végén kell elvégezni, amikor is a pilóta 200 km/h-t lassít mindössze 190 méter alatt.
•    A Circuit de 24 Heures 21 kanyarral rendelkezik (9 balos, 12 jobbos).

•    A leggyorsabbak közülük a Porsche kanyarok, ahol a 919 Hybrid 245 km/h-val száguld keresztül.
•    A legszűkebb kanyar az Arnage, a pilóta itt 85 km/h-ra lassít le.
•    13,6 km-es körből 9,2 km közutakat takar.
•    Az időmérő során (szerda és csütörtök éjfélig) mind a 180 pilótának legalább öt kört kell megtennie sötétben.
•    A 2017-es Le Mans-i éjszaka az év egyik legrövidebbje lesz: a Nap szombaton 22 órakor nyugszik le és vasárnap reggel 6 órakor kel fel.
•    Normál versenyüzemmódban a Porsche 919 Hybrid versenyautónak 14-körönként kell tankolnia (maximum), a teljes verseny során összesen kb. 30-szor.
•    A versenyautó körönként (13.629 km) legfeljebb 4,3 liter üzemanyagot égethet el. Az energiavisszanyerő rendszerek által visszanyert energiából legfeljebb 8 megajoule használható fel (2,22 kWh).
•    A tankolás és a kerékcsere csak szekvenciálisan történhet, egyszerre nem. A kerékcsere során maximum négy szerelő dolgozhat egy időben, mindössze egyetlen pisztolyt használva. Így sokkal hosszabb a kerékcsere, mint például a Formula 1-ben.

 

•    Pilótacsere alapvetően csak a kerékcsere során történik. Az éjszaka során ez négy cserét jelent, ami akár 3 órát is eredményezhet a volán mögött egy huzamban.
•    A verseny alatt minden egyes versenyzőnek legalább hat órát kell összesen a volán mögött töltenie. Hat órás időtartamon belül egyik pilóta sem vezethet négy óránál többet. Senki sem vezethet 14 óránál többet a 24 órából.
•    A pálya hossza miatt három biztonsági autó van Le Mans-ban.
•    A pályára vitt felszerelések között megtalálható egy pótkarosszéria, négy belső égésű motor, négy első váltómű, négy hátsó váltómű, hat első és hat hátsó rész, 60 felni és több mint 100 rádió és fejhallgató.
•    Különböző típusú abroncsokat lehet használni: háromféle keverékű slick abroncs áll rendelkezésre a száraz körülményekhez, egy hibrid abroncs (nincs profil, de puhább keverék) a vegyes körülményekhez és egy abroncsszett esős időjárás esetére.

•    Le Mans-ban több mint 260.000 nézőre és körülbelül 1400 média képviselőre (nyomtatott médiumok, fényképezők, TV és online média) várnak.




Share/Save/Bookmark