Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Hajtáslánc, Menetkomfort, Menetdinamika

Méltatlan a hasonlítás: az XF V6-osa kiválóMindkét kombi a kínálat legerősebb dízelmotorját mondhatja magáénak. A Superb esetében ez kétliteres lökettérfogatot és 170 lóerőt takar, míg a Jaguar háromliteres V6-ossal és 275 lóerővel szemlélteti, hogy némileg eltérő igények kielégítésére fogant. De nem csak ezzel, hanem működési kultúrájával is szívünkhöz szól. Már-már benzinesekhez méltó finomsággal dolgozik a szép hangú öngyulladós, amely 6,5 másodperc alatt repíti a viszonylag nehéz kombit álló helyzetből 100 km/h-ra. Eközben tökéletesen összejátszik az automatával, ha kell finoman, szükség esetén pedig a futómű hangolásához illően viszonylag gyors reakcióval, harapva. Eközben fogyasztása sem száll el, amelyet 6 literre adódó normakörünk is szemléltet. Nem lehet fogást találni rajta.

Ahol a Jaguar kezdődik, ott végződik a Superb. Jobban is tesszük, ha az összehasonlításra inkább a 2,2 literes dízelmotort képzeljük a brit modell lemezei alá, amelyhez korábbi tesztünk nyújt segítséget.

Zsugorítsunk: létezik a Superbnél gyengébb XF170 lóerő itt, 163 ott – ezen a téren a prémium modell marad alul, amely a 10 százalékkal nagyobb lökettérfogatát nyomatékban kamatoztatja: 400 Nm srófol rá a Superb valamivel hamarabb érkező 350-ére. Ami a Jaguart illeti, a kifinomult járáskultúra legalább olyannyira jellemzi az erőforrást, mint a hirtelen töréspontokat mellőző nyomatékgörbe. A nyolcfokozatú automataváltóval okosan együtt dolgozó dízel bizony kellemes társ a mindennapokban, hiszen a széles tartományban erőteljes motor fordulatszáma a sok fokozatnak köszönhetően szinte mindig 1800 alatt marad, ezzel elősegítve a szerény fogyasztást is.

Ügyesen dolgozik a motorral a DSGA Superb hasonlóan szépen dolgozik, a hatfokozatú duplakuplungos váltó ügyesen használja a korán ébredő nyomatékot, szükség esetén pedig gyors reakciókkal képes meglódítani a nagy kombit. Hosszirányú dinamikában fej-fej mellett halad a két modell, s a hatékony győri motornak köszönhetően fogyasztásban is: hiába rövidebb jóval a Škoda legfelsőbb áttétele, normakörünkön végül mindketten szép eredményt elérve 5,2 litert fogyasztottak. Ez pedig egyben azt jelenti, hogy odafigyelés nélkül autókázhatunk velük 6-7 liter körüli étvággyal, meglehetősen hosszúra nyújtva a tankolások közötti időt.

A járáskultúrát illetően a papírforma igazolódik: a Jaguar-nál van az előny. Miközben a Superb a kategória átlagát tökéletesen hozza, az XF-hez képest egy árnyalattal hangosabbnak bizonyul az erőforrás, amelynek enyhe vibrációit is érezzük.

Futómű terén átlagos - galériaA futómű esetében is hasonló különbséget állapíthatunk meg. Ha pusztán csak a Superb-et vesszük alapul, az elöl MacPherson, hátul pedig többlengőkaros futómű alapvetően jól teszi a dolgát. Bár a kisebb úthibákat hangsúlyosabban adja tudtára az utazóknak (ebben a 17 colos kerekek is ludasak), a nagyobb egyenetlenségeket kimondottan ügyesen eldolgozza, tökéletesen hozva a nagy utazóautós hangulatot. Sportos ambíciókat ne tápláljuk (ha mégis, akkor rendelhetünk sportfutóművet is), átlagos dőlés mellett, határhelyzetben enyhén orrtolós hangsúllyal vehetjük az élesebb fordulókat. Terhelésváltásra jóindulatú marad a Superb, nem jellemzi a kombi modelleknél olykor tapasztalható fokozott fenéklendítés.

Az S, mint sport indokoltnak tekinthető, nem feszes, de élvezetesen vezethető az XF

Az egyébként semleges hangolású XF-et viszont jellemezheti. Ehhez elég csak kikapcsolni a menetstabilizálót és kövér gázt adni: a hátsókerékhajtású modellel lehet néha rosszalkodni. Ehhez az alapok is jó partnernek bizonyulnak. Annak ellenére, hogy rugózásban még 19-es kerekekkel is hozza a Superb szintjét a Jaguar, az úthibákat hallhatóan halkabban tompítja, kanyarban gyorsabb és nem utolsó sorban élvezetesebbnek bizonyul. A precízebb, gazdagabb visszajelzéseket adó volánnal ügyesen fűzhetjük kanyarról kanyarra a brit kombit, amely jó kiegyensúlyozottsággal tűri szerpentinhódító törekvéseinket.

Már csak ezért a sportos vonalért is megérdemelten nyeri a fejezetet az XF. A következő fejezetet megalapozva hozzátesszük: okkal, hiszen a 40 százalékos pluszért azért elvárjuk az objektív ellentételezést is. A Jaguar pedig megadja azt.

Költségek

Mielőtt alaposan belenézünk, hogy mennyi az annyi, érdekes hiedelmekbe bukkanhatunk. A Škoda olcsó, a Jaguar drága – az állítás igaz is lehet, de nem mindegy, hogy mit mihez viszonyítva. Kategóriáján belül a Superb egyáltalán nem minősül diszkont vételnek, mint ahogy a Jaguar sem minősül drágának. Sőt, ugyanúgy felszerelve a konkurensek némileg drágább alapárakkal szolgálnak, és még bele sem vettük, hogy a Jaguar esetében négy évig a karbantartás költségei alól is mentesülünk. Ezért aztán érthető, hogy minként tudja a forgalmazó a barátságosnak mondható nettó 209.900 forintos lízingárat kínálni. Hiába érzik sokan nagyobbnak a presztízsét, ideje hozzászoknunk, hogy a Jaguar prémium szemmel nézve nem tartozik a kimondottan költséges márkák közé.

Nem úgy a Superb tükrében, amely kiválóan felszerelve már 12 millió forintos listaáron elvihető, de szerényebben konfigurálva a 10 milliós határon is belül tudunk maradni. Ezzel pedig a konkurensek átlagához mérten magasabbnak mondható a Škoda árazása, egy 10,2 milliós Mazda6 kombi szintjére felszerelve például közel másfél milliós plusz költségre számíthatunk, de ugyanez az eset az Opel Insingia esetében is. Sőt, az akciós csomagok révén a kategória legdrágább képviselőjének tartott Volkswagen Passatot is fél millióval olcsóbban hozhatunk el listaáron, ugyanúgy felszerelve, modernebb hajtáslánccal, ami szintén rávilágít arra, hogy a Superb esetében a kategória legdrágább tagjával van dolgunk.

Néhány szóban

40 százalék plusz. Ennyi a prémium felára, amelyet a Jaguar hangulata, finomságai, kényelme, dinamikája és kifinomultsága indokol. Aki teheti, annak érdemes a drágább autóra voksolnia, aki viszont nem eresztheti el annyira a gyeplőt, jó társra lel a Superb képében. Komolyabb kritikát talán csak a panorámatetővel korlátos fejtér miatt érdemel a cseh modell; minden másba inkább csak a Jaguar tükrében lehet belekötni, a kategóriában tehát mind a mai napig megállja a helyét a Škoda versenyzője, igaz, ehhez mérten kissé borsos árcédulát visel magán. Ami az XF-et illeti, a kombi kiválóan fokozza a praktikumot, miközben a nagymacska eleganciáját nem töri meg. A háromliteres dízel olyan finomsággal és dinamikával ruházza fel a sportos beállítottságú prémium versenyzőt, amelyet vétek lenne kihagyni – a jól sikerült dízeles hajtásláncot vezetve egy percre sem kívántuk meg a benzines alternatívát, ami óriási dolog.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek