Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

 

A váltókarhoz örömmel nyúlunk.Gondunk nem lesz a felesleges forgással, a jól megvezetett, könnyedén járó, mégis precíz váltóhoz ugyanis szívesen nyúlunk majd. Épp úgy, mint a kormányhoz, amely a könnyű motorral az orrban valahogy még precízebb hatást kelt, a kategória egyik legjobb érzetét eredményezve. Ha pedig ügyesen bánunk a kezelőszervekkel, a lehetetlen megkísértése is lehetővé válik: normakörünkön – még ha 1 századdal is – de éppen 6 liter alatt tartottuk a fogyasztást. Ez pedig már rímel a gyári adatra is, amelynek elérése az autópályás etap illetve a viszonylagos teljesítményhiány miatti rövid váltóáttétellel nem szokott sikerülni a hasonló hajtáslánccal szerelt modelleknél. Igaz, azért így is 7 liter körüli fogyasztást láthatunk a fedélzeti számítógép kijelzőjén, ha kihasználjuk a megengedett maximális autópályatempót – hozzáteszem, ez is több mint baráti.

A start-stop rendszer ezentúl drága mulattság lesz.A jó átlagértékben a start-stop automatika is segített, amit rögtön diszkvalifikálunk. No, nem azért, mert párszor kihagyott egy-egy indítást az elektronika a városi használat során, sőt, alapvetően a viszonylag lassú indítózás is megszokható – az ok sokkal prózaibb. Az új modellévben csak a csúcsverziók kiváltsága lehet a városban áldásosan ügyködő szerkezet – így pedig ma már a tesztautónk szintjén sem lenne. Ez normakörünkön körülbelül 1 deciliteres üzemanyag-növekedést hozna. Budapesten – dugótól függően – viszont könnyűszerrel akár 1 literes fogyasztáselőnyt is okozhat.

A hajtáslánc terén sok kivetnivalót nem találunk: egyenletes teljesítmény-leadás, kulturált futás és könnyű kezelhetőség a főbb ismérve, miközben a kellő dinamikáról is gondoskodik. De sajnos a motor egyben a legfőbb zajforrás is, amelyre csak részben lenne megoldás egy hatodik fokozat – hangszigetelés kellene ide még bőséggel. A pályatempónál mért 71,5 dB-es hangerő ugyanis már kimondottan zavaró, amit még egy-egy sportosabb modellnek is felrónánk, nem hogy az ASX-nek. A konkurensek ugyanis átlagosan mintegy 3 (!) decibellel halkabbak, ami rengeteg.

Nem lehet rá haragudni - galériaPedig az ASX még így is szerethető autó. Bár a futóműve sokszor nincs a helyzet magaslatán: néha felüt, vagy éppen kanyarodás közben egyes úthibákon el-elugrik. De viszonylag feszes hangolása jó egyenes-futást biztosít, és a határozott viselkedés lehetőséget adott számomra egy felelőtlen és egyben figyelmetlen száguldozó következtében egy olyan manőver még éppen biztonságos kivitelezésére, amely vélhetően egy tömegkaramboltól mentette meg az M7-es lázas forgatagát. Szerethető és nem is rossz autó az ASX (olyan manapság amúgy is már csak ritkaság) – mégis a formán kívül nem látunk semmilyen okot, amiért éppen ő lenne az ideális választás a kategóriában.

A tesztre fogott modell ára 5,79 millió forint - némileg megkönnyebbülés a 150 lóerős dízel 1,8 millió forintos (!) felára után. Az más lapra tartozik, hogy egy olcsóbb Lancerrel sok szempontból jobban járunk, és ide akár tehetjük a középkategóriás „földhöz ragadt” modellek bármelyikét. Viszont ha körülnézünk a nem prémium crossover szegmensben, rá kell jönnünk, hogy az ASX – főleg úgy, hogy már a start-stop rendszer sem szériatartozék – bizony a kategória legdrágább modellje.

A Nissan Qashqai papíron ugyanazon képességekkel rendelkező hajtáslánccal, jobb futóművel és sokkal csendesebb futással már listaáron is elvihető 5,67 millió forintért – most viszont akcióban 300 ezerrel olcsóbb. Sőt, kétzónás automata klíma, 17 colos kerekek és elektromosan csukható külső tükör is. 135 lóerővel, hatfokozatú váltóval, igaz némileg nagyobb fogyasztással csábít a Hyundai ix35 is, amely listaáron 5,69 millióért kínál jóval bőségesebb felszereltséget. Testvére, a kissé egyszerűbb kialakítású Kia Sportage hét év garanciával kontráz rá a többiek 5 évére; az ASX szintjére felszerelve 5,28 millióért. A legjobb vételt most mégsem ők, hanem a Skoda Yeti jelenti. A remek 1,4 literes turbómotorral, hatfokozatú kézi váltóval még ő is csak 5,42 millió forint.

Frissítés: Sajnos nem hallgatódott meg fohászunk: a cikk megjelenésével egy időben adták ki a Mitsubishi új árlistáját, melyben az ASX alapára 160 ezer forinttal magasabb: 5,95 millió forint. Az emelkedés a jobban felszerelt verziót is érintette - ez 7,249 millióért kínálja magát. Vagyis az árkülönbség még nagyobb a konkurensek javára.

Néhány szóban

A Mitsubishi új 1,6 literes hajtáslánca nagyon jól sikerült, így pedig könnyen otthonra lelt az ASX lemezei alatt is. Egy versenyképesebb ár sokat lendítene az autó teljesítményén, mint ahogy egy modellfrissítés is, melynek keretében csiszolhatnának a futómű hangolásán és javíthatnák a hangszigetelést.

Előnyök: Bőséges helykínálat; Egyszerű kezelhetőség; Hatékony hajtáslánc; Jó váltó

Hátrányok: Egyszerű belső tér; Nem hibátlan futómű; Zajos futás; Magas ár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 

Kommentek