2017. Április 25., Kedd

Frissitve:06:44:53

Toyota ProAce Verso Family teszt - Nagy utazás

Nyomtatás

Nagy a család és sok a holmi? Szinte mindenki csípőből vágja rá a hétszemélyes egyterűket vagy hasonlóan tágas SUV-ket megoldásként, holott a vezetési élmény igényének hiányában ígéretesebb öszvéreket ismerhetünk meg a mikrobuszok személyszállításra kiképzett verzióiban. Ezúttal dobozos társát követően a Verso változattal bizonyítja a Toyota, hogy a ProAce mennyire alkalmas egy nagyobb családban felmerülő feladatok megoldására.

Amelyik család nagy, sok a gyerek, ott kifejezetten kritikus kérdés a megfelelő autóválasztás, hiszen a személyek mellett a holminak is el kell férnie, és a kompromisszumos megoldások nem feltétlenül jelentenek valós megoldást a problémára. A hétüléses egyterűek nem feltétlenül alkalmasak egy 3-4 gyerekkel is rendelkező család mindennapjaihoz, hiszen azok általában a helykínálat miatt inkább csak alkalmasint használhatóak, rendszeresen hat-hét fővel használva nem biztos, hogy kellően praktikusak a feladatra. Azonban amolyan félmegoldásként teljesen jók, hiszen a vezetési élményt nem ölik meg, miközben praktikum terén sokat nyújtanak.

Amennyiben a vezetési élmény fabatkát sem számít, az egyterűekkel, buszlimuzinokkal szemben érdemes megnézni az egyes gyártók mikrobuszainak szemályautósított verzióját is, amely még jobban fókuszál a sokszemélyes szállítás kivitelezésére, a nagyobb méretek miatt kompromisszummentesebb formában. Ezúttal a Toyota üdvöskéjét tesztre fogva tapasztalhattuk meg, hogy a kisbuszok mivel adnak többet a nagy egyterűeknél.

Küllemét tekintve a ProAce abszolút modern, már amennyire az lehet egy funkcióknak alárendelt dobozforma – esetében nyilván a frontra szorítkozott a szobrászok tevékenysége, amit a partner PSA konszernnel együtt jól oldottak meg. Az autó eleje kifejezetten modern hatást kelt, miközben hátul a látványosabbnak mondható lámpatesttel igyekeztek unalmat űzni. A tesztalanyunknak a színe, a kétárnyalatú felnik révén nem kell szégyenkeznie egy parkolóba hajtva sem, mi több, a tetszetős menetfények tovább fokozzák a divatos hatást.

Persze a lényeg esetünkben nem is kívül, mindinkább belül lakozik. A két első ajtó mellett a személyszállító verzió két oldalajtóval kérhető, ami a bejutást hatványozottan könnyíti meg. A szűkebb helyeken nem kell félni, hogy a lurkók nekivágják a mellettünk parkoló autónak az ajtót, a nyílás pedig kellően méretes akár a gyerekülések bekötéséhez, akár adott esetben a szállított holmi bepakolásához.

Bizony, bepakoláshoz, ugyanis a japánok a franciákkal karöltve gondoltak a nagyfokú praktikumra: a második és harmadik üléssor nem csupán sínen csúsztatható és kedv szerint variálható, hanem ki is vehető, ez által a dobozos verzió rakterének méretei köszönnek vissza. Ez külön segítség akkor, amikor nagyobb árut kell cipelni, hiszen gond nélkül befér a hűtő, a mosógép vagy a hétvégi házba éppen szükséges holmi. A személyek/csomagok arány tehát tetszőlegesen szabható meg, 2 személyes áruszállító képességektől kezdve nyolcszemélyes taxi is szerepel a repertoárban, az arany középutat pedig a nagy csomagtér és öt személy esetében találhatjuk meg.

Az utasok kényelméről a megfelelő tömésű ülések, a hátranyúló szellőzőrostélyok, a külön utastéri világítás és a hátsó hangszórók gondoskodnak. A praktikumot mindeközben az első ülésekről lenyitható asztalkák, a méretes és jól pakolható zsebek és a csomagtérben fellelhető elemlámpa fokozza.

Mindeközben a sofőrnek is jó dolga van, hiszen áruszállítótól különbözően itt már megvilágított karimájú műszerórákkal és mind a műszercsoportban, mind a középkonzolon színes kijelzőkkel szembesülünk. Az anyagminőség ugyan a kisbusztól megszokottan kemény matériákat takar, a műszerfal mögül érkező, rezonáló zizegéssel egybekötve, azonban az ergonómiával nincs gond. Kritika éri még a kormánykereket és a váltókart, amire a bőséges felszereltség ellenére sem jutott bőr. Mindezt ellensúlyozza a jó használhatóság és az első sor foteljei nyújtotta komfort.

A motortérben utazóautóhoz méltó erőforrás lakik a kétliteres, 150 lovas turbódízel személyében, amely a hatfokozatú manuális váltóval kiváló partnernek bizonyult a mindennapokra. A nyomatékos négyhengeres potenciája szükséges is, hiszen méretes bódéról van szó – a francia forrású motor kellemes dinamikával, magabiztosan mozgatja tesztalanyunkat, ráadásul étvágya a paraméterek ismeretében sem túlzó. A vegyesen tapasztalt 7,4 literes átlag mellett megjegyzendő, hogy országúton 6 liter alá is becsúszik a fogyasztás, míg városban és autópályán – a rakomány és a szállított személyek számától függően – kortyol 7 liter felett az autó. Köszönhető mindez a jó áttételezésű váltónak is, amely ugyan nem a pedáns kapcsolási útjairól híres, de nem emlékeztet már a legendásan lötyögős francia szerkezetekre.

Vezetési élményről aligha beszélhetünk, de ez a kategória ismeretében teljes mértékben megbocsátható a ProAce-nek. Itt fontosabb a jó fordulási képesség, mint a közvetlen kormányzás, a jó rugózási komfort, mint a sebes kanyartempó. A plasztikus kormányzás és a kényelemre hangolt futómű ellenére a kanyarokban sem jön zavarba a Toyota személyszállító mikrobusza, azonban csodát nem várhatunk el tőle. Mindemellett megjegyzendő, a hogy fékek hangolása, a fékpedál érzékenysége amolyan franciásan szenzitívre sikerült, ennek megfelelően óvatosan kell a pedálra lépni.

Mi is a ProAce van? Az eddigiek alapján kiviláglik, hogy a személyszállító mikrobuszoknak igenis, van létjogosultságuk az autópiacon, mégpedig az intenzív családi használat révén. Aki sok gyereket cipel és mellette több ízben hurcol nagyobb berendezést, annak mindenképpen megfontolandó a hétszemélyes egyterűek ellenében a könnyen áruszállítóvá vagy kedv szerint 8 személyes utazókapcszulává formálható modell. Nem egy család van a környezetemben, aki hasonló koncepció mellett döntött és azóta is elégedett a választásával. A ProAce ráadásul modern köntösben, kellő technikai arzenállal várja az elé gördülő feladatokat.

Tesztalanyunkban az érintőképernyős navigáció, a holttérfigyelő, a tempomat, a sebességlimiter és a kétzónás klíma ugyanúgy a csomag részét képezi, mint a már megszokott és kötelező extrák sora. Mindezért a Toyota valamivel több, mint 12 millió forintot kér, ami ugyan elsőre horribilis összegnek tűnik, a használati lehetőségek ismeretében már nem olyan vészes összeg.

Árnyalja azonban a képet a bizonyos helyeken kifogásolható anyaghasználat, a második és harmadik sor számára nem nyitható ablakok ténye és a kisbuszos építésből adódó kompromisszumok sora. Noha a karbantartási konstrukciók mérlegelése természetesen sokat nyoma a latba, a már tesztre fogott 8 fős Opel Vivaro a 145 lovas, 1,6-os dízellel például már alapárat tekintve is képes olcsóbb ajánlatot nyújtani a felszereltség személyre szabhatóságával pedig nagyobb teret ad a vásárlónak valamivel kedvezőbb végár mellett. Mindeközben a Ford Transit nagyjából hasonló árszínvonalon kínálja személyszállító kisbusz tekintetében portékáját. Az összegek ismeretében pedig alaposan fontolóra kell venni, hogy a borsos felárú buszok praktikuma szükséges-e egy olcsóbb hétszemélyes egyterű képességeivel szemben - ezúttal a vásárlói preferenciák döntik el, hogy melyik út a megfelelőbb.

Néhány szóban

A Toyota ezúttal a PSA-val közösen gyártott ProAce modellcsaládból származó családi, nyolcszemélyes kisbuszt bocsátotta rendelkezésünkre. A modern arccal rendelkező japán modell temérdek praktikus képességgel bír, ugyanakkor vannak hiányosságai is, amelyek bizony perdöntőek lehetnek a vásárláskor. Ugyanígy a borsos felár miatt is érdemes mérlegelni, hogy a nagy összeget személyszállító kisbuszra vagy nagy egyterűre költi a család. Mindemmellett a tolóajtók praktikuma, a 150 lovas turbódízel kellemes tulajdonságai és a jó utazóautós képességek miatt a nagycsaládosoknak érdemes néhány pillantást szánni a ProAce Versóra is.

Előnyök: Modern, tetszetős formák; Korrekt belső és minőség; Praktikus megoldások; Takarékos, dinamikus dízelmotor

Hátrányok: Néhol indokolatlanul olcsó anyagminőség; Nem nyitható oldalablakok; Nem tökéeletes az összeszerelési minőség; Borsos vételár

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 



Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark