Opel Mokka X vs. Suzuki SX4 S-Cross (2016) teszt - Rekorderek - Oldal 2

Nyomtatás

 

Hajtáslánc, futómű, kormányzás

Manapság lassan az ellentéte érdekes: mindkét modell turbómotorral állt rajthoz. A Suzukiban a Vitarából ismert, új fejlesztésű 1,4 literes egység dolgozik, miközben a Mokka X önmaga csúcsváltozatához tett félre egy kis erősítő kúrát. Így az Opelben összkerékhajtással és automataváltóval (vagyis a tesztelt konfigurációban) 140 helyett 152 lóerő dolgozik, 200 helyett 240 Nm nyomatékkal, ami valamivel szűkebben, 2000-es fordulattól 4000-ig érhető el. A Suzuki motorjában viszont 140 lóerő dolgozik, 220 Nm-rel karonfogva, amely érezhetően korábban, 1500-as fordulaton megérkezik.

A japán versenyző ezúttal az összkerékhajtás jelenléte mellett jól kapcsolható kézi váltóval állt rajthoz – de ez ne zavarjon most senki, mert a friss fejlesztésű hatos automataváltó a gyári adatok szerint sem a fogyasztást, sem pedig a menetteljesítményeket nem befolyásolja. Ezen a téren pedig mindkét kis crossover bezsebelheti a dicséreteket. Az alul is erőteljes, kulturált erőforrások nagyobb fordulaton kiengedik mormogósan egysíkú hangjukat, ezzel együtt viszont a tempó is változik, amit a Mokka X esetében 9,3, az S-Crossnál pedig 9,6 másodperces 0-100-as sprintek fémjeleznek.

A jó erőben lévő motorok közül az Opelé képes jobban háttérbe húzódni, a Mokka hosszabb felső váltóáttétele a jobb szigeteléssel együtt hallhatóan csendesebb futást eredményez, amelyet hangerőmérőnk 100-nál és 130-nál egyaránt 2 dB-es különbségként regisztrált. Ha már szóba került a váltó: a Mokka X automatája továbbra is a régi hatfokozatú bolygóműves egység, ám ezt most átdolgozták, így gyorsabban, közvetlenebbül, hatékonyabban cseréli a fokozatokat – igaz, hidegen ez apró rángásokban is megnyilvánul. Viszont cserébe nem fokozza annyira a fogyasztást, és ha eltekintünk az előválasztó kar tetejére applikált furcsa manuális fokozatválasztó gomboktól, a kért 400 ezerért (főleg összkerékhajtással a plusz teljesítménnyel együtt) megéri árát a szerkezet. Egyébként a Suzuki ügyes hatos automatája éppen ugyanennyiért kínálja magát – az egység pedig hasonlóképpen ajánlható.

Futómű és kormányzás terén alaposan megnyilvánul az, hogy a Mokka X-re valamivel több fejlesztési költség jutott. Az Opel-féle volán fényévekkel pontosabb a Suzuki kormányzásánál, és bár ez nem elsődleges szempont a kategóriában, tudatos vagy tudattalan módon, de mindenki megérzi majd a különbséget. A Mokka X szerkezete jobban is kommunikál, legyen szó az útburkolat jellegzetességeiről vagy a kerekek történéseiről (pl. megcsúszás). Mindez kiválóan illik a kissé feszesre hangolt futóműhöz, amely így egészen kis mértékű billegés mellett tűri a kanyarvadászatot. Az S-Cross esetében ilyen pluszt ne kívánjuk: a futómű egész jól rugózva teszi a dolgát, de sportos ambíciókat nem szolgál ki; a fokozott kanyarvételi szándék minden esetben az első abroncsok alulkormányzott forgácsolásában nyilvánul meg.

Az összkerékhajtási rendszer viszont mindkét modellben egészen jól dolgozik, igaz, az első kerekeket helyezi középpontba. Ezzel nincs is baj, hiszen ez nálunk legfeljebb biztonsági extra: az év 10 napján nyújhat esetleg segítséget, olyan terepre pedig úgysem viszik a tulajdonosok az arányaiban kis hasmagasságú modelleket, ahol az elsőkerékhajtás nem lenne elég. Éppen ezért mi feleslegesnek tartjuk a 4x4-es hajtás jelenlétét, igaz, a Mokka esetében a 370 ezres felár és a plusz lóerők azért kívánatosabb lehetőséget jelentenek, mint a Suzuki 600 ezerbe kerül összkerékhajtási opciója.

Költségek

A menetdinamikai fejezet végén már előjöttek, hát most hagyjuk érvényesülni a költségeket! A fogyasztás sarkalatos kérdés a magas felépítésű, nagyobbacska, ennél fogva pedig ellenállásban gazdag és nehezebb crossoverek esetén, főleg ha a benzines hajtásláncoktól (sokszor alaptalanul) rettegő piacot nézzük. Tesztalanyaink tekintetében meglepően nagy különbségeket tapasztaltunk.

Vélhetően az Opel esetében a jóval nagyobb tömeg és a kevésbé jó légellenállás játszott közre, de hasonló körülmények között 7,5 literes normafogyasztási kört rögzítettünk a Suzuki 6,5 literes értékéhez képest. Ez már érezhető differencia – az egy liter éves viszonylatban 20.000 kilométeres futásteljesítménnyel 70 ezer forintot jelképez. A Mokkának a nagyobb tempójú, autópályás menetek és a dinamikus közlekedés nincs az ínyére, ilyenkor a papíron hatékonyabb hajtáslánc dacára is láthatunk 9-essel kezdődő értékeket. A Suzuki ilyenkor is megtartja az egyliteres távolságot, átlagosan jó eredményt hozva. Ennek láttán sokan kacérkodnak majd a dízelekkel, ám kövér feláruk kevésbé érdekes alternatívává teszi a kulturálatlanabb, lassabb öngyulladós hajtásláncokat.

Ha ugyanis a kis tankméretű autókkal hajlandóak vagyunk gyakrabban megállni a kútnál – vagyis a benzineseknél maradva –, akkor még az összkerekes-automataváltós konfigurációban is megmaradunk 7 millió forint alatt, normaszintünknél gazdagabb felszereltséggel. Így a Mokka X 6,985 milliós ajánlat, miközben az SX4 S-Cross automatával vizsgálva 6,61 millióért kelleti magát.

Ez első látásra meglepően kis differenciának látszik, ami joggal csábít minket a minden részletében igényesebb Opel irányába, amely bár kisebb, de jobb futóművel és kormányzással is rendelkezik, hasonló képességű hajtáslánc mellett. Ám a teljes igazsághoz hozzátartozik, hogy a Mokka X nagyobb fogyasztása drágább üzemeltetést eredményez, 100 ezer kilométernél további 350 ezerrel megtoldva a 375 ezres differenciát. Emellett a Suzuki a drága összkerékhajtás miatt ennyire borsos, az általunk ajánlott elsőkerékhajtással vizsgálva félmilliósra növeli a különbséget. A teljes igazság érdekében viszont érdemes ellátogatni a kereskedésekbe és ajánlatot kérni, hiszen mindkét gyártó hajlamos kövér kedvezményeket adni a listaárból, a Suzuki esetében például a helyszínen rögtön 950 ezres akcióval szembesülhetünk.

Néhány szóban

Látszólag egy kategória alsó és felső szegmensének képviselő, a valóságban viszont egészen szorosan alakult a Suzuki SX4 S-Cross és az Opel Mokka X párharca. Persze a villámos modell minőségibb kialakítása, csendesebb futása, jobb futóműve és kormányzása objektíven alátámasztja a típus elsőségét, viszont érezhetően tágasabb belső tere, hasonlóan jó, ám takarékosabb hajtáslánca, valamint kedvezőbb árazása erőteljes ajánlattá teszi a japánt is. Nagy kompromisszumot semmiképp nem kötünk vele, így ár-érték arányban joggal ered a Mokka nyomába.

Alapadatok Futómű Karosszéria Mérések Költségek
 





Hozzászólások  

 
#1 krisztián 2017-03-23 22:36
Az Opel 1.4 turbo motorjának a vezérműlánca tényleg gyenge és szakadós?
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark