A világ első négyturbós dízelmotorjával érkezett a BMW 750d

Nyomtatás

Korábbi beharangozónknak megfelelően valóban négy turbófeltöltővel érkezett meg a 7-es BMW legerősebb dízelmotorja, a háromliteres lökettérfogatból kipréselt 400 lóerős teljesítmény azonban még az előzetes várakozásokat is meghaladja.

A világ legerősebb hathengeres dízelmotorja a vadonatúj BMW 750d xDrive és BMW 750Ld xDrive modell-párosban mutatkozik be, 400 lóerő maximális teljesítménnyel 4400-as fordulaton. Ehhez pedig bődületes, 760 Nm csúcsnyomaték társul (2-3000-es fordulat között), amelyből már 450 Nm rendelkezésre áll 1000-es fordulaton.

Hogy sikerült ilyen számokat kihozni egy háromliteres, ráadásul öngyulladós erőforrásból? Immáron négy, eltérő fordulatszám-tartományokban és megosztott terhelés szerint működtetett turbófeltöltővel, valamint az eddigi legprecízebb, 2 500 bar maximális nyomású common rail közvetlen üzemanyag-befecskendező rendszerrel. A tervezők a maximális turbónyomásnál is üzembiztosan működő extrém teljesítmény-leadás érdekében mindegyik alkatrészt megerősítették, az égési nyomást pedig mindeközben az előd erőforrás 200 bar-járól 210 bar-ra emelték.

Akárcsak az előd erőforrás esetében, úgy a négyhengeres turbómotorhoz is speciális nagynyomású sűrítési eljárással gyártották le a hengerfejet és a forgattyúsházat, a meleg izosztatikus préselés ugyanis az alumínium öntvények kimagasló erősségét és terhelésbírását garantálja. A forgattyús tengely csapágyfedelét és a hengerfejet csatolórudas megoldás szerint szerelték össze, az alkatrész-egység erősségéről pedig egy plusz központi csavar gondoskodik. A különleges erősítések és speciális alkatrészek között az immáron ötrétegű hengerfej-tömítés, a motorblokk hengerfuratainak dupla ívbevonata, az alumínium-szilícium ötvözetből készült dugattyúk, a bronzosított dugattyúcsapszemek és a központilag vezérelt hűtőrendszer is megtalálható.

A végeredmény pedig magáért beszél: a vadonatúj BMW 750d xDrive 4,6 másodperc alatt (a BMW 750Ld xDrive modell 4,7 másodperc alatt) gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, amely 0,3 másodperccel múlja felül a forradalmian új erőforrás elődjének hasonló értékét. A végsebességet elektronika korlátozza 250 km/h-ra. Az új technológia még gyorsabban felépülő turbónyomást és már alapjárattól rendelkezésre álló, erőteljes gázreakciót ígér.

A hatékonyságról sem feledkeztek meg a tervezők: miközben az új 50d motor 5 százalékkal erősebb lett, vegyes üzemanyag-fogyasztása 11 százalékkal csökkent. Mindez 5,7-5,9 l/100 km-es, valószerűtlenül jó adatot eredményez – ne feledjük, 400 lóerős erőforrásról beszélünk.
A vadonatúj BMW 750d xDrive és BMW 750Ld xDrive modell-páros 2016 júliusában érkezik meg a piacra.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark