Evolúciós ugrás – bemutatkozik az új Porsche Cayenne

Nyomtatás

A Porsche Cayenne első generációjának bemutatkozásakor sokan kritizálták a márkát, mondván egyáltalán nem illik a kínálatba egy terepes modell. Azóta már tudjuk, hogy a gyáriak talán egész fennállásuk egyik legjobb döntését hozták meg, hiszen azóta is hatalmas sikereknek örvend a típus, amelynek éppen most mutatkozott be a harmadik generációja, mely új alapokra építkezve kívánja folytatni elődje sikereit.

A Porsche formák tekintetében sosem a forradalmi újításaival akarta meghódítani a vásárlókat, így egyáltalán nem lepődünk meg azon, hogy az új Cayenne is inkább evolúciós, mintsem revolúciós változásokon ment át ezen a téren. A frontrész hasonlít leginkább az elődre: ezen a ponton talán még a márka rajongói is összetéveszthetik a két autót, de az új, minden esetben LED-es lámpatestek, a valamivel nagyobbra húzott, új hűtőrácsokkal érkező légbeömlők és a máshogy domborodó motorháztető azért árulkodik az újdonságról.

Fényszóróból egyébként háromféle van: a normál LED-es, az eggyel fejlettebb, kanyarfénnyel és egyéb funkciókkal rendelkező PDLS (Porsche Dynamic Light System), és a lámpatestenként 84 diódával rendelkező PDLS Plus, ami teljesen adaptívan látja el a feladatát. A kerekek átmérője egy collal nőtt, és a Cayenne történetében először minden esetben szélesebb abroncsok kerülnek hátra – a keréktárcsák mérete egyébként 19 és 21 coll között mozog majd.

Profilból szintén nagy a hasonlóság az előddel, és a 4918 mm-es magasságban, az 1983 mm-es szélességben, az 1696 mm-es magasságban illetve a 2895 mm-es tengelytávban sem tapasztalhatunk lényeges különbséget. Utóbbi például teljesen változatlan maradt, míg hosszban 6,3, széltében pedig 5 centit nőtt az autó – egyedül a magasság csökkent 9 mm-rel. Az új Cayenne egyébként az Audi Q7-tel, és így a Bentley Bentaygával és a hamarosan érkező új Volkswagen Touraeggel is közös platformra épül.

A külcsín tekintetében a legnagyobb újítást mindenképpen a hátsó traktus jelenti, ahol az új generációs Panamera lámpatesteihez hasonló fényszórókat kapott az újdonság: a vékony, természetesen teljesen LED-es egységek az egész hátsón végigfutnak, ezzel szélesebbé és sportosabbá téve az összképet. A Cayenne egyébként 65 kilóval lett könnyebb elődjénél, ezzel sikerült 2 tonna alá csökkenteni a súlyát (1985 kg), köszönhetően például a teljesen alumínium karosszériának.

Az utastérben már jóval forradalmibb változásokkal találkozhatunk, hiszen a Cayenne természetesen megkapta a Panamerában már megismert, elképesztően fejlett megoldásokat, amik egyben formai hasonlóságokkal is járnak – persze a magasított felépítés okán azért át kellett szabni a részleteket. A hatalmas, 12,3 colos, érintőképernyős PCM multimédiás rendszer szinte mindent tud: a Porsche Connect Plus funkcióval internetelérést és online funkciókat is kapunk, mint például a valós idejű forgalomfigyelés. A hatalmas érintős megjelenítő mellett a legfontosabb funkciók – például a klíma – fizikai, pontosabban érintőgombos kezelőszerveket is kaptak. A csomagtér is nőtt 100 litert, így az alapérték immár szinte elképesztő, 770 liter.

A fejlett biztonsági és vezetéstámogató asszisztensek sem maradhattak el: sávtartó, holttérfigyelő, automatikus parkolórendszer, 360 fokos kamera, adaptív tempomat, dugóasszisztens, táblafelismerő és az éjszakai közlekedés biztonságát nagyban segítő, hőkamerás rendszer is rendelkezésre áll. A komfortról és a luxusról sem feledkeztek el a gyáriak, így például Bose vagy Burmester hangrendszer, vezeték nélküli internetelérés, és egyéb nyalánkságok is vannak az opciós listán, és akkor az elképesztően finom bőrborításokról és a kiváló anyagminőségről még nem is beszéltünk.

A Cayenne egyelőre kétféle erőforrással mutatkozott be: az alapverzióba egy hathengeres, háromliteres egység kerül, mely a korábbi 330 helyett immár 340 lóerőt és mellé 450 Nm-es csúcsnyomatékot kínál. Mindez annyit tesz, hogy már az alapváltozat is kiváló képességekkel van felvértezve, amit a 6,2 (Sport Chrono csomaggal 5,9) másodperces 0-100-as sprint és a 245 km/h-s végsebesség is jól mutat. Ha ez mégsem lenne elég, érkezik a Cayenne S is, amely a Porsche 2,9 literes, duplaturbós V6-osából nyeri az erejét. Ez a verzió már 20 lóerőt erősödött, így 440 tagú ménessel és 550 Nm-es nyomatékkal csábítja a vásárlókat – a 0-100-as sprintet 5,2 (Sport Chrono csomaggal 4,9) szekundum alatt tudja le, a végsebessége pedig 265 km/h.

A menetteljesítmények természetesen nem csak az erősebb erőforrásoknak köszönhetőek, hiszen az alapáron járó új, 8-sebességes Tiptronic S automata váltó is sokat segít az erő megfelelő továbbításában – ami mind a négy kerékhez eljut. A futómű sem maradt érintetlen: ezentúl hátsókerék-kormányzás is rendelhető lesz az autóhoz, ami nem csak a stabilitást növeli, hanem a kezelhetőséget és a fordulókört is javítja. Felárért állítható légrugós futómű is elérhető lesz, amely az új, háromkamrás megoldásának köszönhetően minden eddiginél jobban alkalmazkodik majd a körülményekhez, legyen szó sportos vagy éppen kényelmes közlekedésről.

A Porsche PDCC névre hallgató adaptív, oldaldőést szabályzó felfüggesztése is új korba lépett: a hidraulikus rendszert egy elektronikus megoldás váltotta fel, amit az autóba beépített 48 Voltos rendszernek köszönhetően léphettek meg a gyáriak. Arra nem tértek ki a németek a sajtóanyagban, hogy ezt a megoldást ezen kívül másra is felhasználja-e az autó, de az új Audi A8-nál egy ilyen egység biztosítja az úgynevezett lágy hibrid rendszert, ami nagyban növeli a hatékonyságot. Mindenesetre az új PDCC szintén fokozott kétarcúságot biztosít az újdonságnak, ami ennek köszönhetően mind komfortban, mind pedig sportosságban fejlődött.

Ahogyan eddig, a Porsche most is odafigyelt a terepes képességek megőrzésére, amit különböző off-road módokkal kívánt elérni: Mud (sár), Gravel (murva), Sand (homok) és Rock (szikla) üzemmódokból választhatnak a sofőrök, noha erősen kétséges, hogy utóbbit valaha is használni fogja valaki. Természetesen a Sport és a Sport Plus üzemmódok sem maradhattak ki, és amennyiben megrendelik a tulajdonosok a Sport Chrono csomagot, úgy egy új, PSM Sport mód is rendelkezésre áll majd, amiben minden saját igényeikre szabhatnak a sofőrök.

A teljesítmény fokozása mellett a gyáriak a lassítási képességek javítására is gondoltak, így egy világújdonságnak számító fékrendszert is kifejlesztettek az autóhoz. A PSCB (Porsche Surface Coated Brake) névre hallgató egység volfrám-karbid bevonattal ellátott öntöttvas tárcsával rendelkezik, aminek köszönhetően jobb súrlódási értékeket sikerült elérni, és lassabban is kopnak a fékek. Az új rendszer természetesen feláras, és csak a 20 illetve 21 colos keréktárcsák mögé fér be, de cserébe ránézésre is jól mutat. A csúcsot persze továbbra is a PCCB kerámia fékek jelentik majd.

A külső megújulás talán csak evolúciós, de azt hiszem nem fér kétség hozzá, hogy a Cayenne minden szempontból felülmúlja elődjét, a márka rajongói számára pedig ez mindig is fontosabb volt, mint a forradalmi formai változások. A Cayenne alapára hazánkban 23,5-24 millió forint környékén alakul majd, míg az S változat ennél nagyjából 5 millióval kerülhet majd többe. Először élőben a Frankfurti Autószalonon láthatja a nagyközönség a Cayenne-t, majd nem sokkal később a forgalmazás is megkezdődhet, és érkeznek majd a még erősebb, illetve a dízel változatok is.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark