2017. Szeptember 25., Hétfö

Frissitve:12:47:25

Utcai Forma-1-es – íme, a Mercedes-Benz AMG Project ONE

Nyomtatás

Sokáig vártunk rá, és sokat tudunk róla, de ma végre teljes valójában leleplezte a Mercedes-Benz az AMG Project ONE-t, ami egyelőre hivatalosan még csak egy koncepcióautó, azonban gyakorlatilag már csak finomítások vannak hátra a fejlesztésből. A németek nem hazudtolták meg önmagukat: valóban egy utcai versenyautót hoztak el nekünk, ami szinte minden képzeletet felülmúl.

A Project ONE első ránézésre akár egy versenyautó is lehetne: elképesztően lapos felépítés, karbon alapok, méretes légterelők és a Forma-1-es gépekéhez hasonló hátsó „uszony”. Mindez persze még nem minden, hiszen a hatalmas, aktív hátsó szárny, a szintén karbonnal operáló, központi anyás keréktárcsák, az óriási diffúzor és a kályhacsőnyi kipufogóvég is ráerősít arra az érzésünkre, hogy az újdonságot kizárólag versenypályán lehet használni – pedig nem. Azt persze mondanunk sem kell, hogy minden elemnek komoly aerodinamikai jelentősége van.

Az utasteret a németek csak úgy jellemezték, hogy egy Forma-1-es autó, két személyre. Ez pedig nem is áll távol az igazságtól, hiszen a gyakorlatilag minden felesleges elemet nélkülöző, csupán egy-egy kijelzőből álló műszerfal és középkonzol mellé a motorsportok királykategóriájához hasonló, szögletes kormányt kapunk, amiről minden fontos funkciót kezelhetünk. Ezalatt pedig nem a rádióra és a tempomatra gondolunk, hanem a hajtáslánc vagy éppen a futómű beállításaira – noha előbbiekre is vannak külön gombok.

Gyakorlatilag az egész autó karbonból van, így nem csoda, hogy az utastérben is ez az anyag dominál. A lehetőségekhez mérten a praktikumra is gondoltak a gyáriak: az ülések mögött tárolórekeszek találhatóak, a középső visszapillantót pedig egy kamera és egy kijelző helyettesítő, de a COMAND rendszer okostelefonos csatlakozási lehetőségeket is biztosít – ez persze egy ilyen autóban sokadlagos szempont lehet.

Térjünk hát rá a legizgalmasabb pontra, a Forma-1-ből érkező hajtásláncra. Az autóban lévő 1,6 literes V6-os erőforrás elektromos rásegítésű turbófeltöltővel van ellátva, és képes akár 11 ezres fordulatig is elpörögni – noha ez az utcai autók között kiemelkedő, még így is jóval alacsonyabb, mint a versenyautók esetében, de a tartósság és a gyengébb üzemanyag miatt muszáj volt korlátozni.

A turbót támogató elektromotor mellett további három villanyos egység található az autóban: két 163 lóerős egység az első tengelyt, egy pedig a belső égésű erőforrással együtt a hátsó kerekeket hajtja. Az összteljesítmény több mint 1000 lóerő, és bár azt egyelőre nem árulták el, hogy mennyi idő kell az autónak elérni a bűvös 100 km/h-s határt, azt már tudjuk, hogy a 200 km/h-hoz mindössze 6 szekundumra van szüksége – ebből nem nehéz kitalálni, hogy villámgyors a Project ONE. A végsebesség 350 km/h felett lesz, az erőt pedig egy nyolcsebességes, automatizált váltó juttatja majd el a kerekekhez, de természetesen manuális üzemmódban is használhatja majd a pilóta.

Az autó akár 25 kilométert is megtehet majd tisztán elektromosan, köszönhetően a szintén Forma-1-ből érkező lítium-ion akkumulátornak, amit konnektorról is tölthetünk majd, de az elképesztően hatékony fékenergia-visszanyerő rendszer is sokat segít – utóbbi 80%-át képes visszanyerni a fékezések energiájának. A felfüggesztések is különlegesek: elöl és hátul egyaránt multilink egységeket találhatunk, és az elképesztő sebesség mellett a németek azt ígérik, hogy a komfort sem marad el.

Az első példányok legkorábban 2019-ben juthatnak majd el a tulajdonosaikhoz, és mindössze 275 darabot tervez az autóból a Mercedes-Benz, amelyeknek ára közel 700 millió forintnak megfelelő euró lesz – a nagyrészük azonban már így is elkelt.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark