Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

Válság ide vagy oda, mi autós téren igazán nem panaszkodhatunk: az elmúlt alig másfél évben jól el voltunk kényeztetve szebbnél szebb és különlegesebbnél különlegesebb autócsodákkal. Mind közül az egyik leggyorsabb és legélvezetesebb persze mi más is lett volna, mint az alig féltonnás, ám nem kevesebb, mint 300 lóerős Ariel Atom, amelyet a szakma a világ legdinamikusabb négykerekűi között tart számon.

Ha tehetnénk, egész nap csak itt ülnénk - galériaRáadásul az egyetlen hazai Atomot tulajdonosának illetve egyben az autós élményszerzéssel foglalkozó vezesd.hu ügyvezetőjének köszönhetően már többször is volt szerencsénk kipróbálni: volt, hogy a főváros kellős közepén korzózgattunk vele, és volt, hogy a repülőtéren döngettünk a brit utcai versenyautóval bőven 200 km/órás sebesség felett. És most újra volt szerencsénk megűzni, hiszen egy vadonatúj Bilstein futóműnek köszönhetően gyorsabb, élvezetesebb és harmonikusabb lett. A hátsómotoros, hátsókerekes Atom menetteljesítményével eddig is mindenkit levett a lábáról, de széria futóműve egyszerűen túl kevés volt hozzá – a manufaktúra pedig anno olyan horribilis áron kínálta a modellhez az állítható sportfutóművet, hogy a tulajdonos nem volt hajlandó annyit kiadni érte – így hát maradt a kissé puhácska, ám legalább a hétköznapokban is jól használható széria megoldás, amely nem illett hozzá.

Időközben viszont a hazánkban többek között a Bilstein termékeit forgalmazó IHR Automotive cég megtámogatta ’szegény billegős’ Arielt a Bilstein legkomolyabb sportrendszerével, a B16 PSS10 névre hallgató lengéscsillapító/rugó szettel, amelynek köszönhetően teljesen megváltozott a gép viA Bilstein sportfutóművel sokkal stabilabb az Atomselkedése: az autó pengeéles lett. Hogy mit is tud papíron a híres német cég terméke? Nos, egy úgynevezett „upside-down” technológiával felvértezett egycsöves (természetesen gáznyomású) gátlókról beszélhetünk, melyeknek húzó- és nyomófokozatuk pillanatok alatt 10 fokozatban állítható.

A lengéscsillapítókhoz speciális versenysportrugók járnak, melyek szintén állíthatóak 20 mm-es tartományban – a magasságot különben mindkét tengelynél maximálisan 50 mm-rel lehet csökkenteni a B16 rendszerrel.

A 10 fokozat különben a komfortosan feszestől a betonkeményig lefedi a skálát, a bemutatón pedig nekünk is volt alkalmunk kipróbá300 kompresszoros lóerő repíti az alig fél tonnátlni a Bilstein-szett hatékonyságát. Gondolhatják: amellett, hogy valóban kimondottan érdekelt minket egy ilyen rendszer képessége, valójában azért is örültünk a műtétnek, hisz’ így újra vezethettük a puritán ’vasat’. Kiskunlacházán, a repülőtéren nyüstöltük az átalakult Arielt, amely a közvetlenség terén jobb lett, mint valaha – vezetése közben (és után) egyszerűen lehetetlen levakarni a mosolyt egy becsületes autómániás arcáról.

Sőt, az eseményen vendégeskedő Kiss Pál Tamás illetve Michelisz Norbert is végig vigyorgott, és mindkét autóversenyző rendkívül elismerően nyilatkozott a szélvészgyors adrenalin-bombáról; gyakorlatilag alig akartak a kormányhoz engedni minket - a cikk alján videót is találnak róluk.

A gyönyörű lányok sem hiányoztakAz autót ügyesen, gyorsan terelgetve nagyjából 40 másodperces, bójákkal kirakott, változatos ívekkel, valamint egy gyors ’célegyenessel’ tarkított pályán jó néhány körön keresztül teszteltük a futómű képességét különböző fokozatokban, és bár a finomhangolásra nem volt időnk, azért egyértelműen megállapíthatjuk, hogy óriási különbségek akadnak a végállások között. Egyes fokozatban kis túlzással ringatózik a féltonnás szörnyeteg, míg tízesben még a legdurvább terhelésváltásra is alig hajlandó oldalirányban megmoccanni a karosszéria (vagy maradjunk inkább a csőváznál). Ilyenkor természetesen hiába álmodozunk értékelhető rugózásról – ez a fokozat a versenypályákra való. Ráadásul ilyenkor sokkal alattomosabb az autó; minden hibát megbosszul. A tapasztalatok szerint a reptéren egyébként a középső, ötös szint jelentette a legjobb kompromisszumot, bár még sokáig elpepecseltünk volna a finomhangolással/tesztelgetéssel.

Mindenesetre, egy biztos: hihetetlen, hogy egy komoly, igényes sportfutómű mennyire meg tudja változtatni akár egy kőkemény sportkocsi viselkedését is, és forszírozott, vagy még inkább aktív pályahasználat során milyen sok előnyt jelent. Talán emlékeznek még keddi Mazda MX-5 tesztünkre: a kis roadster esetében egy stabilabb futóműről álmSzerintem érdemes benézni a galériába...odoztunk – hát igen, például egy ilyenről. Persze nem feltétlenül szükséges a legdurvább, autótól függően 6-800 ezer forintos B16-os szettet kiválasztani: a gyártó számos olcsóbb alternatívát is kínál, és szinte bármilyen modellhez választhatunk akár ültetett, akár járművünket változatlan magasságban tartó rendszereket.

Az Ariel új futóművének köszönhető biztosabb viselkedésén felbuzdulva különben a vezesd.hu már nem csak az eddigi, eBármikor kapható vagyok egy kis futóműtesztre...gyenesben történő tesztvezetéseket kínálja programjában, hanem immár kanyarogni is lehet a Bilstein-es Atommal, például az általunk is kipróbált izgalmas pályán, vagy egy még gyorsabb karikán. Egy biztos: aki megteheti, ne hagyja ki az autó vezetését: örök élmény marad.

Halkan megjegyzem, hogy néhány napja egy 300 lóerős, előző generációs 911-es Porsche is bekerült a repertoárba. Ígérjük, hogy a piros kupét szintén kipróbáljuk – a tapasztalatokkal rövidesen jelentkezünk!
 

 

 

Kommentek