2017. Április 26., Szerda

Frissitve:06:44:53

Volkswagen Golf R és Golf GTE menetpróba - Dörög és villámlik

Nyomtatás

A budapesti Porsche M5 márkakereskedés csapata – akiknek számos tesztautót köszönhetünk – idén sem feledkezett meg rólunk, amikor néhány napig a Volkswagen évente megrendezett, Innovaturné nevű roadshow-jának keretében náluk vendégeskedett jó néhány izgalmas modell a hazai importőr jóvoltából. Az esemény lényege, hogy rendszerint olyan (réteg)modellek járják körbe az országot, amelyeknek tesztflottába állítását a bizonytalan eladhatóság révén nem feltétlenül engedheti meg magának a legtöbb márkakereskedés, ilyenkor viszont az ügyfelek kipróbálhatják a különlegesebb típusokat is.

Idén 9 tagot számlál az országjáró Volkswagen flotta: Polo Blue GT, e-Golf, Golf GTE, Golf R, Golf Alltrack, Beetle Cabriolet, Touareg, Amarok Canyon és Multivan. Mivel rövid idő állt rendelkezésre, a kilencből három autót választhattunk egy-egy gyors menetpróbára, és mi a Polo Blue GT, a Golf GTE, valamint a Golf R mellett döntöttünk. A 150 lóerős, sportos, mégis igencsak takarékos Polo Blue GT beszámolóját épp a hét elején olvashatták hasábjainkon, jelen írásunkban pedig a két Golfról számolunk be. Az R igazi unikumnak számít hazánkban, és nem csak 300 lóerős teljesítménye miatt: a márka magyar árlistáján nem található meg ez a modell, így megvásárlása inkább csak importtal oldható meg, ennek ellenére a tesztautón magyar rendszám volt.

A Golf R németországi indulóára különben 39 ezer euró, vagyis ha valaki mindenképp a legtüzesebb Golfra vágyna, regisztrációs adóval együtt körülbelül 12 millió forintos (induló)árral számolhat. Azonban mielőtt még rögvest hanyatt esnének a Golf 12 milliós árcédulájától, gyorsan megjegyezzük, hogy másik tesztalanyunk, a GTE sem sokkal olcsóbb: a GTE legalább már szerepel a magyar árlistán is, és legalább 11,6 milliót kell fizetni érte. Igen ám, azonban ha jobban a lemezek alá nézünk, meg kell állapítanunk, hogy drágasága érthető, ugyanis a manapság elérhető legmodernebb technika dolgozik benne. A hárombetűs típusjelből a GT betűpár a magas teljesítményre, az E pedig a villanyos rásegítésre utal. Igen, egy hibridről beszélhetünk, azonban nem a klasszikus értelemben véve, a GTE ugyanis egy konnektorról is tölthető, úgynevezett ’plug-in’, vagyis elektromos hatótávolsága nem csupán jelzésértékkel szolgál, hanem valóban használható.

A gyári adatok szerint teljesen elektromos üzemmódban (van dedikált gombja is a tiszta autózásnak) nem kevesebb, mint 50 kilométert képes abszolválni a Golf, ami még a piac hasonló típusai között is kiemelkedően magas, hiszen a legtöbben csak 30-35 kilométeres értéket képesek felmutatni, aminél a VW másfélszer többet tud. Hogy az 50 kilométer a valóságban pontosan mennyi, azt a rövid menetpróba során nem tudtuk kideríteni, de annyi bizonyos, hogy fantasztikusan jó érzés csendben, villanyos üzemmódban suhanni a Golffal. A meghajtásról ilyenkor egy (rövid ideig) akár 102 lóerőt teljesítő villanymotor gondoskodik, amit a csomagtartó padlója alatt elhelyezett 8,7 kWh-s lítium-ion akkucsomag lát el energiával. A gyári áramfogyasztás villanyos módban 11,4 kWh/100 km, ami matematikailag kb. 76 km-es hatótávot eredményezne, azonban az akkut nem lehet teljesen feltölteni illetve teljesen lemeríteni, így a reális érték a gyár szerint 50 km – persze visszafogottan hajtva, ’normális’ időjárási körülmények esetén, és a nagy fogyasztókkal óvatosan bánva.

Azonban ha jobban belegondolnak, a mindennapi használat során rengeteg (főleg nagyvárosban élő) ember számára bőven elég lenne a 40-50 km-nyi elektromos hatótáv, arról nem is beszélve, hogy ha véletlenül a munkahelyen, vagy esetleg napközben megoldott az autó töltése, akkor ennek akár a duplájáról beszélhetünk. Elektromos üzemmódban egyébként 4,9 másodperc alatt képes abszolválni a több mint másfél tonnás Golf a 0-60 km/h-s sprintet, vagyis a nagyvárosi forgatagban dinamikusan mozog, végsebessége pedig 130 km/h. Azonban elég padlóig nyomni a gázpedált, s biztonsági okból máris bekapcsol az elsődleges hajtómű, vagyis a gyártó jól ismert 1,4 literes TSI turbós benzinese, ami itt 150 lóerőt állít csatasorba. A teljes hibridrendszer maximálisan 204 lóerőt és 350 Nm nyomatékot képes csatasorba állítani, amivel 217, sőt, rövid ideig akár 222 km/h-ig képes felgyorsulni a Golf, a 0-100 km/h-s sprintet pedig akár 7,6 szekundum alatt tudja abszolválni, ami már-már sportos idő.

Az erő az üzemmódtól (hibrid vagy elektromos) függetlenül az első kerekekre érkezik, az erőátvitelt pedig egy hatfokozatú DSG automataváltó intézi. A sofőr persze – ahogy az a hibrideknél lenni szokott – a központi képernyőn és/vagy a műszerfali kijelzőn keresztül bármikor informálódhat, hogy épp mi folyik a hajtásrendszerben, de ennek gyakorlati jelentősége nincs, az autó ügyesen teszi a dolgát, s mit sem veszünk észre abból, hogy mennyire bonyolult technológia dolgozik körülöttünk. Az elektromos suhanás viszont itt is szuper élmény, ráadásul a Golf GTE-ben akkor sincs baj, ha kifogy az akku, ugyanis ilyenkor a 150 lóerős benzinmotort használva vígan továbbközlekedik az autó, ráadásul ilyenkor is dinamikus és takarékos.

A koncepció tehát zseniális, s az ijesztő vételáron kívül csak annyi kompromisszumot kell kötni, hogy a csomagtartó 380 liter helyett csak 272 literes, cserébe viszont a hátsó lábtér változatlanul óriási. A gyári vegyes fogyasztás különben mindössze 1,5 l/100 km (35 g/km-es széndioxid-kibocsátás mellett), valós értéket viszont nehéz közölni: az áram- és benzinfogyasztás aránya kizárólag a használat módjától függ, de aki ügyesen használja, illetve ki tudja használni a GTE előnyeit, benzinből tényleg egészen elképesztően alacsony étvágyat hozhat ki. A konnektoros hibrid Golfot különben kívül-belül könnyen fel lehet ismerni, ugyanis számos sajátos részlettel büszkélkedik: egyedi kerekeket, nappali menetfényeket és lökhárítókat kapott, belül pedig GTE-specifikus műszercsoport, a GTI-től örökölt kockás mintázatú (de itt vörös helyett kék színnel díszített) ülések és GTE feliratok különböztetik meg.

A kék szín a másik tesztalanyunk esetében is több helyen visszaköszön, s egyben érdekes, hogy a Volkswagen ugyanúgy kékkel jelzi a környezettudatos/takarékos, valamint az igazán sportos modelljeit is. Azonban a Golf R esetében különlegességként nem elektromos, hanem „Race” (vagyis Verseny) üzemmódot választhat a sofőr, a vezetési élmény pedig úgyszintén teljesen más. Míg a GTE kormánya mögött kissé megízlelhettük a jövőt, a Golf R egy igazi báránybőrbe bújtatott farkas, ami a klasszikus sportos értékeket követi. Pontosabban fogalmazva a báránybőr megfogalmazás helytelen, hisz már első ránézésre egyértelműen felismerhető a Volkswagen kategóriateremtő kompaktjának csúcsa: mélyre húzott agresszív lökhárítók, nagy légbeömlők, óriási (itt 19 colos) kerekek, sötétített hátsó lámpák, nem utolsósorban pedig 2x2 ovális kipufogó hirdeti az erőt, amiből nincs hiány.

Elektromos rásegítésről ezúttal persze szó nincs, s az akkucsomag helyett a Golf R esetében a márka 4Motion nevű összkerékhajtása növeli a tömeget – illetve mérsékli kicsit a csomagtartót, ami az elsőkerekes Golfokénál 37 literrel kisebb, vagyis 343 literes. A négy hajtott kerékre viszont tényleg szükség van, a motorháztető alatt található 2-literes, négyhengeres TSI turbómotor ugyanis nem kevesebb mint 300 lóerőt (5500-6200/perc között) és 380 Nm-t (1800-5500/perc között) állít csatasorba. Ennek köszönhetően a Golf GTE-nél egy mázsával könnyebb, üresen alig több mint 1,4 tonnás, 4,3 méter hosszú ’vas’ 5 másodperc alatt katapultál álló helyzetből 100 km/h-s sebességre, végsebességét pedig elektronika korlátozza 250 km/h-ban. Nem kérdés, abszolút sportautós értékek ezek, ráadásul a használhatóság és a helykínálat terén semmiféle kompromisszumot nem kell kötni: egyszerűbb testvéreihez hasonlóan a Golf R is egy kényelmes, csendes és tágas, kiváló családi autó.

A szélvészgyors VW gyári vegyes fogyasztása 7 l/100 km, ami persze viccnek is rossz: a valóságban ember legyen a talpán, aki 10 liter alatt tud közlekedni a Golf R-rel. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez nem is az autón, hanem a sofőrön múlik, a hatékony és modern technika révén ugyanis tényleg nagyon alacsony étvágy érhető el a négykerekűvel, azonban aki 7-8 literes fogyasztással használja Golf R-jét, szerintünk teljesen feleslegesen adott ki legalább 12 millió forintot a sportos négykerekűre – vett volna akkor inkább egy GTE-t. Elsősorban azonban nem is a Golf R ereje hengerelt le minket, hanem az autó kétarcúsága. Sport vagy Race állásba kapcsolva az üzemmód-választót ugyanis tényleg megvadult sportautóként hörgött, morgott, fújtatott és húzott, nem utolsósorban pedig rázott (persze a futóműről beszélünk) a kompakt, Comfort és Eco állásban viszont egy finom, kényelmesen rugózó, csendes és barátságos családi autóként funkcionál.

És épp ez a teljesen ellentétes kétarcúság az, amit nagyon kevés autó tud a piacon ilyen jól ötvözni. A négyhengeres motor különben tényleg nagyot szól, mi még soha nem találkoztunk ennyire mérges, jól hangolt (gyári) kipufogójú négyhengeressel - ereje pedig szintén lehengerlő, gyakorlatilag a sebességtől függetlenül ülésbepréselően tol a 300 lóerő. Tesztautónk esetében a váltásról a márka hatfokozatú DSG duplakuplungos automataváltója gondoskodott, ami soha nem hibázik, villámgyorsan kapcsol, ráadásul rajtautomatikával is fel van szerelve, viszont az élmény szerintünk a szintén hatgangos kézi váltóval egy fokkal még nagyobb lehetne. Nem kérdés, a Golf R egészen fantasztikus gép, s bár méregdrága, tudása tényleg olyan magas szinten van, hogy valójában még irreálisan drágának sem nevezhetnénk – az mondjuk más kérdés, hogy hiába vágyunk rá, hazánkban egyelőre nem vásárolható meg.

Azonban ne szomorkodjanak, van egy javaslatunk, ami mindkét sport(os), de sajnos egyben méregdrága tesztalanyunk helyett megfontolandó ajánlat. És ez nem más, mint a legendás nevű Golf GTI, amelyet az R kevésbé kihegyezett 2-literes turbós benzinese repíti, 220 lóerővel és 350 Nm-rel, és bár ’csak’ elsőkerekes, alacsony tömegének és kiegyensúlyozottságának hála így is remek vezetni. Ez még önmagában nem lenne elég a dicsőséghez, azonban most jön a lényeg: a Golf GTI öt ajtóval most akciósan 7,3 millió forinttól hazavihető (de listaáron sem drágább 7,8 milliónál), ennyi pénzért pedig nem tudunk még egy hasonlóan sokoldalú, egyszerre sportos és családbarát modellt a piacon, aminek ráadásul még kultusza – és ezzel együtt remek értéktartása – is van. Mi biztosan beülnénk 8 millióért egy korrektül felszerelt GTI-be, a maradék összeget pedig benzinre költenénk. És Önök hogy döntenének?

A menetpróba lehetőségét köszönjük a budapesti Porsche M5 Volkswagen márkakereskedésnek.




Hozzászólások  

 
+1 #3 Andras79 2015-05-26 09:14
Idézet - SuperVortep7:
Szia,András!
Egyet értek veled.Én számomra is elég a Vectrám 75 lóereje.LPG-t használva nem lehet több 68-nál,de hidd el,sokszor áldom,hogy nem több.Egyrészt a remek fogyasztási értékek miatt,másrészt mert sokszor így is rimánkodom,hogy ne kapjak drága fotót a szupertrafipaxo k által.Eddig még sikerült megúsznom,noha nem megyek keveset,sőt egyre többet megyek.Évi 25.000Km is megvan már...


Hello Super!
Én mondjuk csak évi 5-6000km-t megyek, nekem ezért sem érné meg például elgázosítani a kis turbó benyás Punto-mat! Viszont az az igazság, hogy mennyi tagot számláló ménes elegendő a motorház tető alatt, azért függ a gépjármű tömegétől is, legalább is ha egy adott menetdinamikát vár el az ember az autójától!
Üdv:
András
Idézet
 
 
+1 #2 SuperVortep7 2015-05-25 19:49
Szia,András!
Egyet értek veled.Én számomra is elég a Vectrám 75 lóereje.LPG-t használva nem lehet több 68-nál,de hidd el,sokszor áldom,hogy nem több.Egyrészt a remek fogyasztási értékek miatt,másrészt mert sokszor így is rimánkodom,hogy ne kapjak drága fotót a szupertrafipaxo k által.Eddig még sikerült megúsznom,noha nem megyek keveset,sőt egyre többet megyek.Évi 25.000Km is megvan már...
Idézet
 
 
+1 #1 Andras79 2015-05-15 08:37
Nos igen, egy olyan országba, ahol a legnagyobb megengedett sebesség 130km/h, és az is csak autópályán, oda "talán elegendő" a GTI 220 Lóereje is! ;-)) :-D
Pláne, hogy az első autóm egy második generációs faceliftes, 60LE 1.2 8V szívó benzin motorral szerelt Punto is röhögve ment 130-at! Azaz normál szabályos közlekedéshez Magyarországon még 60LE is elég! De persze, azért ennél többel dinamikusabban lehet előzni mondjuk, az tény... :-)
A lényeg, hogy a Golf R 300 pacija teljesen felesleges Magyarországon, és ha ezért még 5 millióval többet is kell fizetni, mint a 220 póniért, akkor talán érthető a VW marketing stratégiája, hogy a Golf R-et Magyarországon nem is forgalmazzák!
De akkor egyáltalán, hogy sikerült menetpróbára fogni itt az R változatot, János?!
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark