Az alábbi cikkünk még egy korábbi holnapstruktúrából származik, így előfordulhatnak szerkesztési hiányosságok. Megértésüket köszönjük.

A budapesti Porsche M5 márkakereskedés csapata – akiknek számos tesztautót köszönhetünk – idén sem feledkezett meg rólunk, amikor néhány napig a Volkswagen évente megrendezett, Innovaturné nevű roadshow-jának keretében náluk vendégeskedett jó néhány izgalmas modell a hazai importőr jóvoltából. Az esemény lényege, hogy rendszerint olyan (réteg)modellek járják körbe az országot, amelyeknek tesztflottába állítását a bizonytalan eladhatóság révén nem feltétlenül engedheti meg magának a legtöbb márkakereskedés, ilyenkor viszont az ügyfelek kipróbálhatják a különlegesebb típusokat is.

Két, teljesen eltérő karakterű Golfot tehettünk próbára

Idén 9 tagot számlál az országjáró Volkswagen flotta: Polo Blue GT, e-Golf, Golf GTE, Golf R, Golf Alltrack, Beetle Cabriolet, Touareg, Amarok Canyon és Multivan. Mivel rövid idő állt rendelkezésre, a kilencből három autót választhattunk egy-egy gyors menetpróbára, és mi a Polo Blue GT, a Golf GTE, valamint a Golf R mellett döntöttünk. A 150 lóerős, sportos, mégis igencsak takarékos Polo Blue GT beszámolóját épp a hét elején olvashatták hasábjainkon, jelen írásunkban pedig a két Golfról számolunk be. Az R igazi unikumnak számít hazánkban, és nem csak 300 lóerős teljesítménye miatt: a márka magyar árlistáján nem található meg ez a modell, így megvásárlása inkább csak importtal oldható meg, ennek ellenére a tesztautón magyar rendszám volt.

A 300 lóerős Golf R igazi különlegesség - hazánkban nem is kapható...

A Golf R németországi indulóára különben 39 ezer euró, vagyis ha valaki mindenképp a legtüzesebb Golfra vágyna, regisztrációs adóval együtt körülbelül 12 millió forintos (induló)árral számolhat. Azonban mielőtt még rögvest hanyatt esnének a Golf 12 milliós árcédulájától, gyorsan megjegyezzük, hogy másik tesztalanyunk, a GTE sem sokkal olcsóbb: a GTE legalább már szerepel a magyar árlistán is, és legalább 11,6 milliót kell fizetni érte. Igen ám, azonban ha jobban a lemezek alá nézünk, meg kell állapítanunk, hogy drágasága érthető, ugyanis a manapság elérhető legmodernebb technika dolgozik benne. A hárombetűs típusjelből a GT betűpár a magas teljesítményre, az E pedig a villanyos rásegítésre utal. Igen, egy hibridről beszélhetünk, azonban nem a klasszikus értelemben véve, a GTE ugyanis egy konnektorról is tölthető, úgynevezett ’plug-in’, vagyis elektromos hatótávolsága nem csupán jelzésértékkel szolgál, hanem valóban használható.

A Golf GTE is könnyen felismerhető - és szintén különleges, méregdrága darab

A gyári adatok szerint teljesen elektromos üzemmódban (van dedikált gombja is a tiszta autózásnak) nem kevesebb, mint 50 kilométert képes abszolválni a Golf, ami még a piac hasonló típusai között is kiemelkedően magas, hiszen a legtöbben csak 30-35 kilométeres értéket képesek felmutatni, aminél a VW másfélszer többet tud. Hogy az 50 kilométer a valóságban pontosan mennyi, azt a rövid menetpróba során nem tudtuk kideríteni, de annyi bizonyos, hogy fantasztikusan jó érzés csendben, villanyos üzemmódban suhanni a Golffal. A meghajtásról ilyenkor egy (rövid ideig) akár 102 lóerőt teljesítő villanymotor gondoskodik, amit a csomagtartó padlója alatt elhelyezett 8,7 kWh-s lítium-ion akkucsomag lát el energiával. A gyári áramfogyasztás villanyos módban 11,4 kWh/100 km, ami matematikailag kb. 76 km-es hatótávot eredményezne, azonban az akkut nem lehet teljesen feltölteni illetve teljesen lemeríteni, így a reális érték a gyár szerint 50 km – persze visszafogottan hajtva, ’normális’ időjárási körülmények esetén, és a nagy fogyasztókkal óvatosan bánva.

81 km-ből 43 elektromosan - nem is rossz, ugye?

Azonban ha jobban belegondolnak, a mindennapi használat során rengeteg (főleg nagyvárosban élő) ember számára bőven elég lenne a 40-50 km-nyi elektromos hatótáv, arról nem is beszélve, hogy ha véletlenül a munkahelyen, vagy esetleg napközben megoldott az autó töltése, akkor ennek akár a duplájáról beszélhetünk. Elektromos üzemmódban egyébként 4,9 másodperc alatt képes abszolválni a több mint másfél tonnás Golf a 0-60 km/h-s sprintet, vagyis a nagyvárosi forgatagban dinamikusan mozog, végsebessége pedig 130 km/h. Azonban elég padlóig nyomni a gázpedált, s biztonsági okból máris bekapcsol az elsődleges hajtómű, vagyis a gyártó jól ismert 1,4 literes TSI turbós benzinese, ami itt 150 lóerőt állít csatasorba. A teljes hibridrendszer maximálisan 204 lóerőt és 350 Nm nyomatékot képes csatasorba állítani, amivel 217, sőt, rövid ideig akár 222 km/h-ig képes felgyorsulni a Golf, a 0-100 km/h-s sprintet pedig akár 7,6 szekundum alatt tudja abszolválni, ami már-már sportos idő.

Összesen 204 lóerő lapul itt - és megy is rendesen a GTE!

Az erő az üzemmódtól (hibrid vagy elektromos) függetlenül az első kerekekre érkezik, az erőátvitelt pedig egy hatfokozatú DSG automataváltó intézi. A sofőr persze – ahogy az a hibrideknél lenni szokott – a központi képernyőn és/vagy a műszerfali kijelzőn keresztül bármikor informálódhat, hogy épp mi folyik a hajtásrendszerben, de ennek gyakorlati jelentősége nincs, az autó ügyesen teszi a dolgát, s mit sem veszünk észre abból, hogy mennyire bonyolult technológia dolgozik körülöttünk. Az elektromos suhanás viszont itt is szuper élmény, ráadásul a Golf GTE-ben akkor sincs baj, ha kifogy az akku, ugyanis ilyenkor a 150 lóerős benzinmotort használva vígan továbbközlekedik az autó, ráadásul ilyenkor is dinamikus és takarékos.

Belül ugyanolyan jó, mint a többi Golf - galéria

A koncepció tehát zseniális, s az ijesztő vételáron kívül csak annyi kompromisszumot kell kötni, hogy a csomagtartó 380 liter helyett csak 272 literes, cserébe viszont a hátsó lábtér változatlanul óriási. A gyári vegyes fogyasztás különben mindössze 1,5 l/100 km (35 g/km-es széndioxid-kibocsátás mellett), valós értéket viszont nehéz közölni: az áram- és benzinfogyasztás aránya kizárólag a használat módjától függ, de aki ügyesen használja, illetve ki tudja használni a GTE előnyeit, benzinből tényleg egészen elképesztően alacsony étvágyat hozhat ki. A konnektoros hibrid Golfot különben kívül-belül könnyen fel lehet ismerni, ugyanis számos sajátos részlettel büszkélkedik: egyedi kerekeket, nappali menetfényeket és lökhárítókat kapott, belül pedig GTE-specifikus műszercsoport, a GTI-től örökölt kockás mintázatú (de itt vörös helyett kék színnel díszített) ülések és GTE feliratok különböztetik meg.

"Sportos és elektromos" - és tényleg... Galéria

A kék szín a másik tesztalanyunk esetében is több helyen visszaköszön, s egyben érdekes, hogy a Volkswagen ugyanúgy kékkel jelzi a környezettudatos/takarékos, valamint az igazán sportos modelljeit is. Azonban a Golf R esetében különlegességként nem elektromos, hanem „Race” (vagyis Verseny) üzemmódot választhat a sofőr, a vezetési élmény pedig úgyszintén teljesen más. Míg a GTE kormánya mögött kissé megízlelhettük a jövőt, a Golf R egy igazi báránybőrbe bújtatott farkas, ami a klasszikus sportos értékeket követi. Pontosabban fogalmazva a báránybőr megfogalmazás helytelen, hisz már első ránézésre egyértelműen felismerhető a Volkswagen kategóriateremtő kompaktjának csúcsa: mélyre húzott agresszív lökhárítók, nagy légbeömlők, óriási (itt 19 colos) kerekek, sötétített hátsó lámpák, nem utolsósorban pedig 2x2 ovális kipufogó hirdeti az erőt, amiből nincs hiány.

A 2x2 kipufogó nem véletlen: az összkerekes Golf R 300 lóerős - galéria

Elektromos rásegítésről ezúttal persze szó nincs, s az akkucsomag helyett a Golf R esetében a márka 4Motion nevű összkerékhajtása növeli a tömeget – illetve mérsékli kicsit a csomagtartót, ami az elsőkerekes Golfokénál 37 literrel kisebb, vagyis 343 literes. A négy hajtott kerékre viszont tényleg szükség van, a motorháztető alatt található 2-literes, négyhengeres TSI turbómotor ugyanis nem kevesebb mint 300 lóerőt (5500-6200/perc között) és 380 Nm-t (1800-5500/perc között) állít csatasorba. Ennek köszönhetően a Golf GTE-nél egy mázsával könnyebb, üresen alig több mint 1,4 tonnás, 4,3 méter hosszú ’vas’ 5 másodperc alatt katapultál álló helyzetből 100 km/h-s sebességre, végsebességét pedig elektronika korlátozza 250 km/h-ban. Nem kérdés, abszolút sportautós értékek ezek, ráadásul a használhatóság és a helykínálat terén semmiféle kompromisszumot nem kell kötni: egyszerűbb testvéreihez hasonlóan a Golf R is egy kényelmes, csendes és tágas, kiváló családi autó.

Az R családi autónak is kiváló. De nem csak annak...

A szélvészgyors VW gyári vegyes fogyasztása 7 l/100 km, ami persze viccnek is rossz: a valóságban ember legyen a talpán, aki 10 liter alatt tud közlekedni a Golf R-rel. Az igazsághoz hozzátartozik, hogy ez nem is az autón, hanem a sofőrön múlik, a hatékony és modern technika révén ugyanis tényleg nagyon alacsony étvágy érhető el a négykerekűvel, azonban aki 7-8 literes fogyasztással használja Golf R-jét, szerintünk teljesen feleslegesen adott ki legalább 12 millió forintot a sportos négykerekűre – vett volna akkor inkább egy GTE-t. Elsősorban azonban nem is a Golf R ereje hengerelt le minket, hanem az autó kétarcúsága. Sport vagy Race állásba kapcsolva az üzemmód-választót ugyanis tényleg megvadult sportautóként hörgött, morgott, fújtatott és húzott, nem utolsósorban pedig rázott (persze a futóműről beszélünk) a kompakt, Comfort és Eco állásban viszont egy finom, kényelmesen rugózó, csendes és barátságos családi autóként funkcionál.

Ha kell, szinte repül - de különlegessége, hogy két, teljesen eltérő arca van

És épp ez a teljesen ellentétes kétarcúság az, amit nagyon kevés autó tud a piacon ilyen jól ötvözni. A négyhengeres motor különben tényleg nagyot szól, mi még soha nem találkoztunk ennyire mérges, jól hangolt (gyári) kipufogójú négyhengeressel - ereje pedig szintén lehengerlő, gyakorlatilag a sebességtől függetlenül ülésbepréselően tol a 300 lóerő. Tesztautónk esetében a váltásról a márka hatfokozatú DSG duplakuplungos automataváltója gondoskodott, ami soha nem hibázik, villámgyorsan kapcsol, ráadásul rajtautomatikával is fel van szerelve, viszont az élmény szerintünk a szintén hatgangos kézi váltóval egy fokkal még nagyobb lehetne. Nem kérdés, a Golf R egészen fantasztikus gép, s bár méregdrága, tudása tényleg olyan magas szinten van, hogy valójában még irreálisan drágának sem nevezhetnénk – az mondjuk más kérdés, hogy hiába vágyunk rá, hazánkban egyelőre nem vásárolható meg.

Innen akár egy 'sima', jól extrázott Golf is lehetne - de nem az...

Azonban ne szomorkodjanak, van egy javaslatunk, ami mindkét sport(os), de sajnos egyben méregdrága tesztalanyunk helyett megfontolandó ajánlat. És ez nem más, mint a legendás nevű Golf GTI, amelyet az R kevésbé kihegyezett 2-literes turbós benzinese repíti, 220 lóerővel és 350 Nm-rel, és bár ’csak’ elsőkerekes, alacsony tömegének és kiegyensúlyozottságának hála így is remek vezetni. Ez még önmagában nem lenne elég a dicsőséghez, azonban most jön a lényeg: a Golf GTI öt ajtóval most akciósan 7,3 millió forinttól hazavihető (de listaáron sem drágább 7,8 milliónál), ennyi pénzért pedig nem tudunk még egy hasonlóan sokoldalú, egyszerre sportos és családbarát modellt a piacon, aminek ráadásul még kultusza – és ezzel együtt remek értéktartása – is van. Mi biztosan beülnénk 8 millióért egy korrektül felszerelt GTI-be, a maradék összeget pedig benzinre költenénk. És Önök hogy döntenének?

A menetpróba lehetőségét köszönjük a budapesti Porsche M5 Volkswagen márkakereskedésnek.

Ebből a nézetből azért látszik rajta, hogy (ha kell,) mérges - galéria

Kommentek