Először Európában – máris beültünk a vadonatúj Lexus ES-be

Nyomtatás

Eddig hat generációnyi ES-ből hagyott ki minket, európaiakat a Lexus, ennek azonban vége. A méretes négyajtós hetedik generációja ugyanis végre az öreg kontinensen is elérhető lesz, és bár ezzel párhuzamosan a gyáriaknak meghoztak néhány áldozatot – és itt persze a GS nyugdíjazásáról beszélünk –, végeredményben nem fogunk rosszul járni. Ezt személyes tapasztalatok alapján mondhatom, hiszen a pekingi világpremierrel párhuzamosan Brüsszelben már meg is csodálhattuk néhányan az újdonságot.

A vadonatúj ES immár a hetedik generáció a típus 1989 óta íródó történelmében, és azt hiszem kétségtelen, hogy a most bemutatott változat a valaha volt legfejlettebb a sorban – és ezt úgy értjük, hogy az adott korban, a konkurensekhez is viszonyítva. Nem csoda mindez, hiszen nagy feladatot kapott az autó: a GS-t búcsúztatva olyan ellenlábasokkal kell majd szembe mennie, mint az Audi A6, az 5-ös BMW vagy éppen a Mercedes-Benz E-osztály, és akkor a Volvo S90-ről vagy a Jaguar XF-ről még nem is beszéltünk.

Annak fényében, hogy az ES-t eddig inkább a középkategóriába sorolhattuk – most pedig ugyebár inkább a felső-középkategóriában kell majd harcba szállnia – még komolyabb kihívás mindez. Ennek megfelelően az új ES a vadonatúj GA-K padlólemezre épül, ami a nagytestvérek (LS, LC) platformjának trükkjeit örökölve kiemelkedő merevséget kölcsönöz neki, valamint hosszabb (+65 mm), alacsonyabb (-5 mm) és szélesebb (+45 mm) is, mint elődje, ami 40 mm híján ötméteres hosszúságot és 1865 mm-es szélességet jelent. A megnyújtott tengelytávolság (+50 mm) miatt a kerekek közelebb kerülhettek a sarkokhoz, ráadásul az első és a hátsó nyomtáv is nőtt (+10 és +37 mm). Ezekkel az adatokkal egyébként a GS-t is jócskán felülmúlja az újdonság.

Az ES nem csak a képeken, de élőben is igazán nyúlánk elegáns képet fest, miközben egyszerre az agresszió és a dinamizmus is sugárzik belőle. A mérnökök természetesen a Lexus legfrissebb formanyelvét alkalmazták, ám az újdonság talán ez fokkal visszafogottabb lett, mint néhány testvére – például az LS vagy az LC. Az ES most először lesz elérhető F Sport kivitelben, ami kifejezetten jót tesz a megjelenésnek: a jól megszokott, hangsúlyos orsó alakú hűtőrács ebben az esetben más beosztást kap, a lökhárító kicsivel sportosabb formát ölt, és az amúgy lágyan ívelő hátsóra is kerül egy kisebb szárny. Keréktárcsák terén egyébként 17, 18 és 19 colos darabokra számíthatunk, míg külső fényezésből 12 lesz elérhető – belül négyféle színárnyalat lesz választható.

Az autó élőben is kifejezetten jó kiállással rendelkezik, és a kollégákkal közösen arra a megállapításra jutottunk, hogy világosabb színekben jobban ki tudja bontakoztatni látványos formatervét. Az utastérbe bepillantva ugyanez a helyzet: egy fekete, egy barna és egy piros bőrbelsővel rendelkező ES volt kiállítva, és míg az első kissé komor hatást keltett, a másik kettő kifejezetten látványos volt. Az utastér formáit tekintve szintén eléggé visszafogták magukat a mérnökök, ugyanakkor azért került néhány látványos részlet is az ES-be, mint például a műszerfal két oldalán található kis üzemmódválasztó „szarvak”, a lebegő hatást keltő kilincsek vagy éppen a hatalmas, természetesen a legfrissebb szoftvert futtató multimédiás rendszer – habár utóbbinak az érintőpados kezelési rendszere nem igazán jelent előrelépést a korábbi, szintén zavaró joystickos megoldáshoz képest, de cserébe már támogatja az Apple CarPlayt és az Android Autót.

A formák terén ugyan visszafogták magukat a mérnökök, de az anyagminőség esetében – ahogyan azt a Lexustól már megszokhattuk – nem spóroltak a gyáriak. Szinte minden műbőrrel van bevarrva, de ahová nem a nemes anyag került, ott is puha matériákat tapogathatunk. Egyetlen furcsa részlet volt az autón, méghozzá az ajtóbetétek alsó részén található fényes, kemény műanyag, ami nem igazán illett az összképbe – viszont mivel lent van, nem is annyira zavaró. A helykínálat nem meglepő módon fejedelmi, és az ülések is kényelmesek. Egyedül hátul akadhat gondunk a fejtérrel 180 centi felett, de a hatalmas lábtér okán egy kicsivel lejjebb csúszva azért a második sorban is komfortosan utazhatnak a magasabbak is. A csomagtér a hibrid hajtáslánccal együtt is egészen tágasra sikerült – lévén az akkumulátor a hátsó ülések alatt rejtőzik –, és ha a praktikum nem is kimagasló, azért találunk helyet az apróságainknak is.

A 2019-es ES-ben mutatkozik be a 17 hangszórós Mark Levinson PurePlay rendszer. Az új hifit arra tervezték, hogy az autó utasai – a kabinban elfoglalt helyüktől függetlenül – az eddigi legerőteljesebb, legprecízebb és legtisztább hangélményt élvezhessék. A PurePlay számos egyedülálló megoldással biztosít kimagasló teljesítményt: ilyen például a precíziós állomáskeresés, a hangszórók világszínvonalú tervezése és elhelyezése, valamint a páratlan hangolási és dekompressziós technológiák. A hangszórók vállmagasságban kaptak helyet a kabinban, ami javítja az akusztikát és kellemes hang-szinergiát eredményez. A tökéletes elhelyezés egyenletes hangszínt teremt az összes középhang- és a magashang-sugárzó között, s gyakorlatilag két egyforma (első és hátsó) hallgatási zónára osztja a kabint, így minden utas egyforma minőségben élvezheti a hangzást.

Természetesen vezetéstámogató és biztonsági rendszerekből sem lesz hiány, amit a Lexus Safety System+ csomagnak köszönhetünk. A már eddig is rendelkezésre álló rendszerek mellett, mint a sávtartást segítő rendszer, a táblafelismerő és az adaptív tempomat, olyan újdonságokat is kapunk, mint az immár bicikliseket és gyalogosokat is felismerő ütközésmegelőző vagy éppen a kétlépcsős adaptív távfényvezérlés. Utóbbi nemcsak automatikusan kapcsolja ki és be a távolsági fényt, hanem a fényszóróban elhelyezett 24 külön LED-fényforrás segítségével úgy teríti szét a fénypászmát, hogy a szembejövők elvakítása nélkül is a lehető leghatékonyabban világítsa meg az utat.

A tengerentúl forgalmazott Toyota Avalonnal és Camry-val rokon ES elsőkerékhajtású, ez az elrendezés viszont a GS-nél sokkal jobb térkihasználást tesz lehetővé, ami az üléspróbán egyértelművé is válthatott számunkra. A vásárlók pedig manapság egyre kevésbé értékelik a kormányzott kereket „felszabadító” hátsókerékhajtást – azért nekünk hiányozni fog, de a hírek szerint ezzel a szedánok kínálatában kakukktojás marad az ES a Lexus palettáján.

A sportosság viszont az F-Sport csomag ellenére is inkább távol áll az autótól, az Európában elérhető egyetlen hajtáslánc nem kínál majd kiemelkedő menetteljesítményeket. A jól ismert 300h jelölésű rendszerben egy 2,5 literes, négyhengeres, Atkinson-ciklusú benzinmotor parolázik egy elektromotorral, 218 lóerős összteljesítményt létrehozva – amit az első kerekekre ad le a fejlett E-CVT fokozatmentes automata váltón keresztül. A gyári 4,7 l/100 km-es fogyasztás kissé rózsás – de az ősztől úgyis jön az új WLTP ciklus, és akkor ideje lesz teljesen más adatokról beszélnünk. A menetteljesítményekről egyelőre nem árultak el többet a gyáriak, így ezekre az információkra várnunk kell még egy kicsit. Más piacokon egyébként sima benzinesekkel is meg lehet majd vásárolni az autót, melyek közül a legizmosabb a 350-es jelzésű 3,5 literes V6-os 250 lóerővel. Természetesen finom futóművet (elöl MacPherson, hátul Multilink) és pontos kormányzást is beígértek a gyáriak.

Egyelőre tehát nagyjából ennyit tudhatunk a Lexus újdonságáról, aminek ára minden bizonnyal a kifutó GS szintjére lesz majd belőve, ez pedig felszereltségtől függően 12-17 milliós árcédulát jelenthet, amivel bőven versenyképes lehet majd az autó – leszámítva persze azokat a vásárlókat, akik nagyobb teljesítményre vágynak, de talán később majd őket is meglepik a japánok egy izmosabb egységgel. Igaz, ehhez már összkerékhajtás is dukálna, de ennek bejelentése még várat magára. Addig kicsit úgy érezhetjük, hogy egyet vissza, kettőt pedig előre léptünk a GS-től, de ez még mindig azt jelenti, hogy előrébb vagyunk, szóval nagy panaszra egyelőre nincs ok.

A piaci bevezetés jövő év legelejére várható, de könnyen lehet, hogy már idén év végén megrendelhetjük majd az autót.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark