2017. Május 25., Csütörtök

Frissitve:03:05:34

Opel Mokka X hazai menetpróba - Élre tör

Nyomtatás

Egy hatalmas kandalló mellett ülünk, melyben élénken lobog a kellemes meleget adó tűz, miközben élő zongorajáték és díjnyertes vörösbor kényezteti az érzékszerveinket. Nem kérdés, ebben a helyzetben mindent szépnek lát az ember, ugyanakkor az Opel Mokka X-nek nincs szüksége ilyen trükkökre, hogy pozitív emlékeket őrizzünk róla, hiszen az alig egy hónappal ezelőtti nemzetközi menetpróba után hazánkban is bizonyította rátermettségét.

Ahogyan múlt hónapban Skóciában, úgy ezúttal Magyarország útjain is egy hosszú, tartalmas délutánt tölthettünk együtt az alaposan felfrissült Opel Mokkával, mely immár az X utónévvel kívánja elcsábítani a vásárlókat – ez a jelzés egyébként az összes jövőbeli villámos SUV nevében visszaköszön majd. Azzal pedig valószínűleg nem árulok el nagy titkot, hogy a kis crossover ezúttal sem okozott nekünk csalódást, noha most is csak az 1,6 literes dízel összkerékhajtású változatát tudtuk megkaparintani.

Ettől függetlenül persze érdemes beszélni az autóról, hiszen van miről. A frissítések esetén nem meglepő, hogy leginkább az autó orrát szabják át a mérnökök, és a Mokka X esetében is ez a helyzet. Az elődnél egyszerűbb, letisztultabb, de mégis látványosabb lett az újdonság, aminek frontrésze minden tekintetben megváltozott. Érdekes, hogy bár több közös pont is van az új formanyelv alapján készült vagy éppen frissített testvérekkel, a kis SUV mégis sajátosabb kiállást kapott, mint a többiek.

Mindez már a LED-es nappali menetfény esetében is megfigyelhető, ami bár nagyon hasonló formát kapott, mégis sokkal élesebb, hangsúlyosabb – az irányjelző szerepét is ez tölti be. Ha már a fényszóróknál tartunk, a Mokka X megkapta a frissített Zafirában már bemutatott AFL névre hallgató, teljesen LED-es megoldást, mely a körülmények függvényében automatikusan képes 9 különböző beállítás közül kiválasztani a legmegfelelőbbet. Visszatérve a rokoni szálakra: a hűtőrács szárnymotívuma is a testvérektől jött, illetve az első lökhárító kialakítása is ismerős lehet az Astrából.

Összességében mégis egy másfajta irányvonalat képvisel a Mokka X, amely minden bizonnyal a hamarosan bővülő SUV kínálat stílusába enged betekintést. Az autó hátsóját tekintve szintén követték a mérnökök a modellfrissítések általános tendenciáját: a legnagyobb különbséget itt a teljesen LED-es fénytestek grafikája jelenti – ezen kívül csupán a lökhárítón található fényvisszaverő került át egy másik helyre. Azt mindenesetre így is kijelenthetjük, hogy bár profilból és hátulról szinte ugyanaz maradt az autó, mégis az jóval frissebb benyomást kelt. Ehhez pedig a képeken is látható új színek is jócskán hozzájárulnak. A méretek tekintetében szinte semmilyen változás nincs – 4275 mm hosszú, 1777 mm széles és 1658 mm magas a Mokka X.

Habár már kívülről is szinte egy új autót köszönthettünk, a legnagyobb változás mégis belül van: itt teljes egészében átrajzolták a Mokkát, méghozzá az Astra stílusában. A középkonzol tetejét így az IntelliLink rendszer hatalmas érintőképernyője foglalja el, mely elboldogul az Apple Carplay és Android Auto alkalmazásokkal is, de az Opel OnStar névre keresztelt innovatív megoldása is elérhető lett – utóbbiról ide kattintva olvashatnak részletesebben. Amit a Zafirában nagyon hiányoltam, az a Mokka X-ből nem maradt ki: a műszerfal közepén az Astrához hasonló, szép grafikával megáldott, színes megjelenítő fogad minket.

Az anyagminőség szintén javult, a műszerfal egy részét kérésre akár puha bőrrel is beborítják a gyáriak, és az olykor prémiumokat is megszégyenítő kényelemmel rendelkező AGR bőrfotelek is elérhetőek lettek – egyedül talán a méretes kormány maradt a régi. A variációs lehetőségek terén a Brandy névre keresztelt barna bőrhuzat jelent újdonságot, amely kifejezetten jól mutat a valóságban. A praktikum továbbra is a helyén van, a 356 literes csomagtér maradt, és a hátsó sor is ugyanolyan kényelmet kínál két felnőtt számára, mint eddig.

Technológia terén is a kategória elitjébe katapultált a Mokka X: a friss Opel Eye frontkamera felismeri a táblákat, figyeli az előttünk lévő távolságát és segít az AFL fényszórók automatikus funkcióinak működtetésében. A kulcsnélküli nyitás és indítás szintén most kapott helyet először a Mokkában – ráadásul a hátsó kilincseknél is működik, ami sokszor még a prémium kategóriában sem egyértelmű.

A frissítés egyetlen fronton nem érintette igazán komolyan az autót, ez pedig a hajtáslánc-kínálat. Ez azonban teljesen érthető, hiszen az Opel folyamatosan épített be a Mokkába a legújabb erőforrásokat, így gyakorlatilag már a ráncfelvarrás előtt sem lehetett panaszunk ezen a téren. Mindössze egy új szerkezet jelent meg az autóban, méghozzá az Astrában megismert 1,4-es turbómotor 152 lóerővel, 245 Nm-es csúcsnyomatékkal, intelligens összkerékhajtással és hatfokozatú automataváltóval. A gyáriak ezzel a motorral 6,5 literes vegyes fogyasztást és 9,7 másodperces 0-100-as sprintet ígérnek.

A belépőt a Mokka X világába egyébként továbbra is az 1,6 literes, 115 lóerős szívó benzines jelenti, amihez ötfokozatú manuális váltó jár. Eggyel feljebb lépve már a jól ismert 1,4-es turbómotorral találkozhatunk, 140 lóerős kivitelben. Ez hatfokozatú manuális vagy automata szerkezettel lehet a miénk, de összkerékhajtás is elérhető hozzá, kizárólag kézi váltóval. A csúcsot az előbb említett frissebb 1,4-es jelenti. Dízelfronton a magyar gyártmányú 1,6-os „suttogóval” találkozhatunk, mely 110 és 136 lóerővel kapható. Előbbi csak hatos manuálissal, utóbbi pedig kézi- és automataváltóval egyaránt elérhető – összkerékhajtás ez esetben is csak a manuálishoz van.

Ahogyan már említettem, a hazai menetpróbán is utóbbit próbálhattuk ki, és nem okozott meglepetést. Ugyanazt a megbízható teljesítmény nyújtotta, mint korábbi tesztünkön: kulturált járás, dinamikus teljesítmény, emészthető fogyasztás, harmonikus futómű és kormányzás jellemzi a modellt. A legfontosabb tapasztalat azonban mégis inkább az utastérben észlelt kiváló minőségérzet lehet, ami egyrészt a méretes érintőképernyőnek, másrészt a finom anyagoknak köszönhető. Hiába maradt alapjaiban szinte ugyanaz a Mokka X, a hangulat mégis jóval magasztosabb, amivel a maga szegmensében könnyedén élre tud törni az autó - a többieknél egy kategóriányival igényesebb a beltér.

A hazai menetpróbán egy kicsit komolyabb terepre is kimerészkedtünk az összkerékhajtású Mokka X-ekkel, melyeknek első terepszöge sokat javult a frissítéssel – persze terepjáró így sem lett belőle. Nagyon komoly dolgokra nem kell gondolni, de így is olyan helyeken jártunk – gondolok itt főleg a viszonylag mély sárra –, ahová egy átlagos tulajdonos már biztosan nem vinné be önszántából a Mokka X-et. Ugyanakkor mégis megnyugtató látni, hogy még ezek a divatterepesek is képesek lehetnek kisegíteni a bajba, ha esetleg mégis elkerülhetetlen lenne, hogy rátévedjünk egy felázott földútra.

A kérdés már csak az, hogy a frissítés mekkora pluszként jelentkezik az árlistán. A válasz pedig kifejezetten megnyugtató: alig lett drágább a Mokka X elődjénél – persze a fejlettebb extráknak köszönhetően feljebb lehet tornázni az árat, mint eddig bármikor. Az éremnek persze másik oldala is van: az Opel kis crossovere már eddig sem volt olcsó. Az 1,6-os beszálló benzinessel valamivel 5,1 millió forint alatt lehet a miénk a Mokka X, és bár ez egészen elfogadható alapfelszereltséget takar, az extrák nagy része még fizetség ellenében sem elérhető ehhez a szinthez. Habár ez a felszereltség csak a szívó benzinessel érhető el.

Eggyel feljebb lépve, az Enjoy szint 400 ezres pluszt jelent – a beszálló motor esetében ez a csúcs is egyben.  A kézi váltós 140 lóerős 1,4-es további 330 ezerrel kerül többe (5,82 millió). Az automata felára 240 ezer, míg az összkerékhajtásé 370 ezer. Ez az erőforrás 6,17 millióért LPG-s változatban is elérhető. A legmagasabb, Innovation szint egységesen 620 ezerrel kerül többe, de ehhez már jár kétzónás klíma, első és hátsó parkolóradar illetve eső és fényérzékelő is – a 18 colos keréktárcsákról nem is beszélve. A benzines csúcs a 152 lovas, automata összkerekes 1,4-es alapáron 6,59 milliót kóstál, és erre jöhet még az előbb említett 620 ezer.

Dízelfronton 6,48 millió a belépő a 110 lóerős 1,6-ossal. A 136 lovas verzió ennél 140 ezerrel drágább. Az automata felára itt is 210 ezer, míg az összkerékhajtásé 370 ezer. A legdrágább Mokka X tehát az Innovation csomagos, összkerekes dízel, amely már alapáron is 7,61 millió, és akkor erre még olyan extrák jöhetnek, mint a 400 ezer forintos AFL fényszórók, a 360 ezres bőrkárpit, a 152 ezres AGR ülések, a 125 ezres kulcsnélküli rendszer, vagy éppen a 200 ezres IntelliLink 900 navigáció – és ez még közel sem a sor vége.

A Mokka X tehát immár másodszor, hazai terepen is bizonyította, hogy előnyére változott, és nem véletlenül kapott egy plusz toldatot a nevébe. Ezek után már valóban csak a tesztautók megérkezésére várunk, hogy az autó minden részletét górcső alá vehessük, és elvégezhessük a szokásos méréseinket.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark