2017. Augusztus 24., Csütörtök

Frissitve:03:00:23

Opel Mokka 1.4T és 1.7D menetpróba - Hittérítő

Nyomtatás

Önkéntelenül is nevetek. Ha lenne, aki most engem szemlél, joggal hihetné, hogy már túl is sodródtam az őrület határán, de az elém táruló látvány az élet mégis azon ritka pillanatait gazdagítja, melyek során örömünkben tör ki ördögi kacaj a torkunkból. A nap jóságos sugarai csak egy-egy ponton képesek áttörni a fekete felhőket, melyek peremeit a vörös és a narancssárga különböző árnyalatai csipkézik.

Valahol a horizont határán az Északi-tenger hullámai korbácsolják elemi erővel a partokat, s olyan sebességű déli szél fúj, hogy az még az átnedvesedett homokszemeket is képes felkapni, s a vízszintesen közeledő esőcseppekkel keveredve az arcunkba csapni. A hideg időben az ilyen töltetek serege úgy éri a bőrünket, mintha ezernyi gombostű szállna a levegőben, én mégis örömmel tekintek le a lakóházakat a parttól elválasztó töltésről az itt elterülő fövenyre.

A sötétben ugyanis az új Opel Mokka sasszemre emlékeztető fényszórói vágnak utat maguknak a természet kreálta hatalmas játszótéren, s ha lenne illusztráció az értelmező kéziszótárak „szabadság” kifejezése mellett, akkor az bizonyosan ez a kép lenne. Már fél napos tapasztalat áll kettőnk ismeretsége mögött, most a rüsselsheimiek első kompakt hobbiterepjárója mégis minden korábbinál tekintélyesebbnek fest, utolsó biztonságot sugalló bástyaként pózolva ebben a mennyei pokolban.

Ilyen fényviszonyok közepette jól érvényesül a hátsó lökhárítóra csapódó szélesítés, s az árnyékoló vonalak tagolása, ami az övvonal emelkedésével és tető lejtésével sportos és robusztus összhatást hivatott garantálni. A törekvések sikerességét mindenkinek saját megítélésére bízhatjuk, de az leszögezendő, hogy a tervező mindent kihozott a koncepcióból, amire a műszaki, költséghatékonysági és gyártástechnológiai kötöttségek mellett lehetősége nyílt.

Most azonban fontosabb dolgok miatt vagyunk itt, minthogy a külcsín apró részleteit taglaljuk, így aztán helyet is foglalunk a méretes, hasonlóan kompakt autókban már-már hedonista első ülésekben, melyek mögött 180 centiméteres termetemmel még bőséges fej-, s éppen kielégítő lábtér mellett foglalhatnék helyet. Ami az utastér összhatását illeti, a márka ismerőit bizonyára nem éri meglepetés, igaz, a tervezők érdemeit gyarapítja, hogy az autó viszonylag szerény külső méretei dacára a műszerfal vízszintes tagolásával valóban ügyesen fokozták a térérzetet. A vezetői ergonómia ezzel együtt közel kifogástalan, noha a kákán csomót keresve kisebb termetűeknek nehezen esik majd kézre a kissé hátul helyet kapó kézifékkar, míg magasabbaknak a manuális váltó egyes fokozatai bizonyulhatnak távolinak.

A kezelőszervek működése egyébként mindenütt határozott, s egyértelműen dedikált, miközben a gombok erdejében továbbra sem kíván rendet vágni a gyártó, amit a sajtótájékoztató alatt a szóvivők azzal indokoltak, hogy vezetés közben az egyes funkciók így könnyebben elérhetőek. Alapos ismeretség után ez bizonyára így is lesz, de kezdetben nem lesz könnyű kiigazodni a műszerfalon, ami a konkurencia esetében sokszor annak ellenére is kevésbé hangsúlyozható, hogy nemzetközi porondon állítólag a Volkswagen és a Ford koncepcióin is felülkerekedett az Opel.

Ekkor keltjük életre a hétüléses Zafirában is megismert 1,4 literes, benzines turbómotort, ami a Mokka esetében kizárólag négykerékhajtással társulhat. A konstruktőrök büszkeségére a mindössze 65 kg-os plusz ballasztot megtestesítő aktív rendszer sajátossága, hogy az aktuális igénybevétel függvényében az első kerekek kizárólagos hajtásán túl az erőfolyamot akár 50-50 százalékban is képes felezni a tengelyek között, így aztán a nagyobb biztonság és magabiztosság elvileg nem vonz magával jelentős fogyasztástöbbletet.

Most persze nem törődünk a takarékoskodással, s egyesbe rakjuk a könnyedén, határozottan, ám közepesen hosszú úton járó manuális váltó karját, majd a lovak közé csapunk. Aszfalton persze érezni lehetne, hogy a normál használt mellett alul is kielégítően húzó motor esetében az 1850-es fordulaton ébredő 200 Nm-es nyomaték, s a piros tartományhoz közeledve ereje teljében lévő 140 tagú ménes duója valahol csak 2000 és 2500 1/perc között képes igazán kiteljesedni, de most lassan, alulról építkezve vetjük bele magunkat az élmények sűrűjébe.

A mutatók kicsapongásával a kis turbómotor hangja egyre érdesebb, fickósabb lesz, hogy aztán alaposan felgyorsítva hirtelen elránthassuk a kormányt. Szűk fordulókban már felépítéséből adódóan is intenzív alulkormányozottsággal felelne az autó, de most némi incselkedéssel bírjuk a fart kitörésre, hogy aztán örömujjongások közepette, kilinccsel előre száguldjunk a parton, egy-egy terhelésváltással újabb ívet húzva a homokba rajzolt „S” betűk sűrűjébe.

Nyomunkban a gumival felrántott talaj darabkái az autónál magasabbra repülnek, mi pedig a tapadást leküzdve kezdjük érezni a Mokka minden rezdülését, miközben az egyik kerékkel már súroljuk a víz szélét. Némi felbátorodás után bele is hajtunk a mélyebb tócsákba, hogy a víz a tetőn is átcsaphasson, egy-egy izgalmas pillanatra beárnyékolva a xenon fényszórók csóváit, s munkára bírva az automata ablaktörlőket.

Magasabb fokozatba kapcsolva egyre csak fokozzuk a sebességet, hiszen ezúttal a gumikban sem tehetünk kárt, s az 1350 kg-os autó alacsony tömegközéppontjának köszönhetően borulástól sem kell tartanunk, mivel nincs itt egyetlen tereptárgy sem, amiben oldalirányba sodródva megakadhatnának a kerekek.

Noha az ülésünk ebben a pillanatban is melegít, s a szélben megfagyott ujjaink is fűthető kormánykeréken pihennek, a résnyire leengedett ablakon friss tengeri levegő árad be, s a vizet felkorbácsolva az élet sóját is megízlelhetjük. Hasonló játékot műúton legfeljebb csak 4-500 lóerős autókkal, s rengeteg gumi árán űzhetnénk, de ilyen körülmények között a 140 tagú ménes is megteszi a magáét, miközben a Mokka az alacsonynak festő orrköténye ellenére is tanúbizonyságot tesz arról, hogy bizony nem csak a népszerű kategória sikere miatt tituláljuk hobbiterepjárónak. Az elektronikus menetstabilizálóval tökéletesen semleges autó mindeközben biztosíthat minket arról is, hogy segédlet nélkül, mechanikusan is rendkívül magabiztos tud lenni.

Stílust váltva, a sötétben a táblafelismerő, sávtartó és féktávolság ellenőrző rendszerek, valamint a 11 világítási funkciót és fénykévét megvalósítani képes (AFL+) adaptív fényszórók oltalmában a szállásunk felé tartva már azon gondolkodom, hogy vajon a menetpróbát követően azt mondjam-e el Önöknek, hogy a Mokka 840 lóerőt felvonultató tesztek után is képes volt visszaadni a vezetési élménybe vetett hitet, hogy ott, akkor és azon körülmények között a lehető legjobb partnernek bizonyulhasson, vagy talán azzal festek-e teljesebb képet, ha igyekszem objektíven megfogalmazni az autó mibenlétét.

Mert tudom, hogy néhány kilométerre innen Közép-Kelet-Európa szaksajtója éppen műszerfalat kopogtat, és formatervezési részletekről folytat vérre menő vitákat, hogy aztán éles kritikával fűszerezze a bemutatót, de ilyen megfontolások mentén talán sokakat oktalanul tántorítunk el a vonzó, s nem is olyan elérhetetlen életérzéstől.

Lapozva elmondjuk, miért is hittérítő a Mokka...


Hozzászólások  

 
#11 2012-12-14 22:03
Kedves Zsolt !
Köszönöm gyors válaszát..
Idézet
 
 
#10 2012-12-14 13:25
Tisztelt Uram!
Először is köszönöm megtisztelő érdeklődését. A döntésben elsősorban az igények tisztázása lenne fontos. Míg a Mokka benzines turbómotorral csak négykerékhajtás sal társítható, addig a Hyundai ix35 az 1.6-os szívóval kizárólag elsőkerékhajtás sal kapható. Amennyiben nincs szükség erre az opcióra, a praktikusabb koreai kedvezőbben megvásárolható (belépő szinten, valamint felszereltségtő l itt függetlenül 800.000 forint a differencia), igaz, fogyasztásában és üzemeltetési költségekben már nem múlná alul az Opelt. Az ix35 megjelenésekor drágább konkurenseivel is összehasonlítás ra került, melyből győztesen került ki, s a mai napig a piac talán legjobb ár/érték arányú autójának számít. Az Opelt akkor helyezném előtérbe, ha a tágasabb utastérnél fontosabb a vezetési élmény, és esetleg asszisztens rendszereket is rendelne hozzá. A Hyundai kormányzása némi kompromisszumké szséget igényel, de ettől eltekintve kirívó hibája nincsen. A Mokka egy hajszállal közvetlenebb, robusztusabb nála, de a négykerékhajtás igénye nélkül ez talán nem érné meg a plusz ráfordítást és a praktikus értékekkel való megalkuvást.
Az általam szerzett tesztet alább olvashatja (1.7 d):
autopult.hu/tesztek/hyundai-ix35-1-7-crdi-teszt-jozan-szedelgo.html
Kollégám 1,6-osról alkotott véleménye itt található:
autopult.hu/tesztek/hyundai-ix35-1-6-gdi-teszt-kiuteses-gyozelem-az-ar-ertek-bajnoktol.html
Míg az összehasonlítás itt áll (2.0 d):
autopult.hu/tesztek/hyundai-ix35-kia-sorento-mitsubishi-outlander-osszehasonlito-teszt-2010-3-tavol-keleti-suv-nagy-meccse.html
További teszteket talál a legördülő menüben is, s esetleges kérdéseire állok szíves rendelkezésére.
Üdvözlettel:
Sütő Zs.
Idézet
 
 
#9 2012-12-14 13:02
Kedves Zsolt !

Nagyon tetszik az új Mokka 1.4-es és a Hyundai Ix35 1.6-os típus is.
Ön a Mokkát tesztelte,a Hyundait nem tudom,hogy vezette-e ?
Kíváncsi lennék az ön véleményére,hog yha választania kellene,akkor melyiket választaná?
Tisztelettel:ta tus
Idézet
 
 
#8 2012-12-01 13:12
Kedves László!
Magam is hasonló következtetésre jutottam, a Misty Lake árnyalat lesz az, de ebben a kérdésben a választott kereskedője bizonyára színmintákkal alátámasztva is segítségére tud majd lenni. Szerény véleményem szerint a képeken is látható Boracay Blue is szépen kihangsúlyozza az autó íveit, de a fényviszonyoktó l függően igen izgalmas és elegáns barna (Deep Espresso) árnyalat is különösen szép az Opel minden típusán.
A választáshoz sok sikert és örömet kívánva:
Sütő Zsolt
Idézet
 
 
#7 2012-12-01 08:48
Tisztelt Zsolt!

Azt szeretném Öntől megkérdezni, hogy a teszt galériájának 21-29. képein látható szürkéskéknek nevezhető autó színének mi lenne a pontos neve?
Azért kérdezném, mivel Mokka vásárlás előtt állok (ha minden összejön), és ez a szín tetszene. Én az Opel honlap alapján a Misty Lake (fátyolos tó) színre tippelnék.

Segítségét előre is tisztelettel köszönöm: Cs. László
Idézet
 
 
-1 #6 2012-11-02 22:05
Kedves S.Zs.
Örülök, hogy jól elbeszélgetünk egy mással.
Osztom a véleményedet:"a közönség megítélése olyan soktényezős, hogy akár a sziluett tökéletes egyezésével is gyökeresen eltérően ítélhetünk meg egy-egy típust".
Ezt használják ki az autógyárak, sok vevőt a márka jel érdekel, ez alapján dönt.
Vannak "német autó" hívők, mások "csak japánt!" felkiáltással vásárolnak. A gyártók meg összedolgoznak, különben a konkurencia győz.
Az Opel is gondban van (csökkenti a kapacitásait, gyárat zár, a Suzuki is gondban van Európában. A FIAT-nak már nem gyárt sedikit (sx4-t), valamit kell helyette (Esztergom kapacitása 300 ezer/év).
Még egy gondolat és búcsúzom: a Suzuki a Fiattól veszi a dízel motorokat.
Lesz itt hamarosan német és japán crossóver és itt készülnek majd Magyarországon, nagy örömömre.
Jó volt veled beszélgetni, jó éjszakát.
Idézet
 
 
#5 2012-11-02 21:38
Érdekesek a meglátásaid. Mások a nagyobb Ssangyong Korandóval véltek formai egyezéseket felfedezni, de végeredményben az autóiparnak van olyan fejlett tudományos háttere még az ilyen szubjektívnek látszó területeken is, hogy független úton is egyező eredményre jusson. Egy teleszkóp elhelyezési pontjai például tipikusan ilyenek, hiszen ott az a lényeg, hogy a szerkezet a lehető leghatékonyabba n tudja kifejteni az erejét/nyomatékát s erre bizonyosan megvannak az optimális erőkarok, belső nyomás/töltöttség stb., de egy ötküllős felni formai hasonlósága sem meglepő.
Mint említettem, műszaki egyezésről nem számoltak be, így a véleményedet alátámasztani, megerősíteni nem tudom. Ami a sziluetteket illeti, nemrégiben az új Mondeo és az Aston Martin Rapide vonalainak hasonlóságára is találtunk bizonyítékot (lsd. FB oldalunkon), de ilyen szemlélettel felesleges kutatni az útvesztőkben, hiszen a közönség megítélése olyan soktényezős, hogy akár a sziluett tökéletes egyezésével is gyökeresen eltérően mérlegelhetünk egy-egy típust. Ilyen módon nem is szegmentál egyetlen gyártó sem, hiszen ahogy a Ford nem konkurense az Aston Martinnak, úgy ez esetben az Opel sem közvetlen ellenlábasa a Suzukinak, még ha a kettejük között tátongó szakadék talán nem is hasonló nagyságrendben széles.
Bizonyára mindenki örülne annak, ha Szentgotthárdon újra sor kerülhetne komplett autók összeszerelésér e, de egyelőre az új fejlesztések is arra engednek következtetni, hogy a cég elsősorban motorgyártó üzemként tekint a létesítményre, s ebben belátható időtávon belül nem várható változás. A két vállalat további közeledéséről szintén nem tudok hírt adni, s mint említettem, a Mokka másodlagos üzemeként - igencsak suttogva - Bochum került szóba, hiszen az Opel európai nehézségei bizony a németországi gyárat is bezárással fenyegetik. Érdekesség, hogy most éppen ott folyik a szentgotthárdi motorral ellátandó magyar rendőrautók összeszerelése is.
Idézet
 
 
-1 #4 2012-11-02 21:05
Kedves S.Zs.
Köszönöm az információt, hogy a Mokkát Dél-Koreában gyártják. Ezt nem tudtam eddig.
Közben megnéztem a garázsban az sx4-t (a hátsó 5. ajtót kinyitva), csavarra azonos a Mokkával ( kalaptartó, kitámasztók, ajtózsanérok, karosszéria gyártási pontjai).
A képgaléria 42-s képét nézd meg.
Persze, lehet, hogy ez véletlen, vagy már nem csak a kínaiak másolnak.
Van még egy érdekesség: nyáron jelentek meg kémfotók álcázott Suzukiról (valahol Európában és még a felnik is azonosak a képen látható kék Mokkáéval, a két kocsi arányi is megegyeznek)
Majd meglátjuk.
Könnyen lehet Opel Mokkát gyártani szentgothárdi motorokkal Esztergomban.
Idézet
 
 
#3 2012-11-02 20:38
Kedves Kovi!
A termelés Dél-Koreában folyik, igaz, a bochumi üzem megmentése érdekében felmerült, hogy később mégis Németországba 'jönne haza' a típus. Noha az interneten terjednek más információk, az autó platformja is elkülönül, házon belül a Corsával sem mutat közösséget, ez a sajtókonferenci án külön is hangsúlyozásra került. Ami a négykerékhajtás t illeti, ezúttal egy aktív, adaptív rendszerről beszélünk, ami elektromechanik us szabályozásal a szélsőértékek között fokozatmentesen képes elosztani az erőfolyamot, s melynek szerény tömegére a fejlesztők különösen büszkék. Röviden; a Suzukival rokonsági kötelék nem fedezhető fel a két típus között, s várhatóan nem is számíthatunk további közeledésre, hiszen a Mokkának vannak a General Motors berkein belül más átiratai, melyek igyekeznek lefedni a piacot (Chevrolet Trax, Buick Encore). A jövőben az Opel sokkal inkább a PSA-hoz látszik közeledni (a német versenyhivatal éppen nemrégiben adta áldását a beszerzések közös lebonyolításáho z), miközben a japánokat a VW támadná intenzívebben.
Idézet
 
 
-1 #2 2012-11-02 19:24
Hol gyártják a Mokkát? Sehol nem találok erre információt.
Nekem nagyon ismerős a formája (Suzuki sx4-m van) sok részlet azonos az sx4-l.
Szerintem a karosszéria és a 4*4 hajtás az Suzuki. Most is gyártanak Esztergomban Agilát=Suzuki Spels (benzines motorokkal).
Kíváncsian várom az sx4 újabb változatát.
A GM tulajdonosa az Opelnak és van részesedése a Suzukiban is.
Idézet
 

Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark