2017. Október 17., Kedd

Frissitve:04:38:01

MINI Clubman All4 (2016) menetpróba - Maximális tapadással

Nyomtatás

A MINI modelleket népszerűsítő nemzetközi roadshow, a MINI Experience Drive a múlt héten hazánkba is ellátogatott, a márka rajongói pedig több helyszínen találkozhattak a különleges MINI-hangulatú kamionnal, amiben egy úgynevezett ’lounge’-ot alakítottak ki a gyáriak. Ez még önmagában nem lett volna elég ahhoz, hogy az importőr egy megfelelően nívós sajtórendezvényt építhessen az esemény köré, de egy új modell bemutatójával összevonva már mindenképp megért egy látogatást.

Konkrétan a nemrégiben bemutatott, és általunk már letesztelt MINI Clubman All4 utónévvel ellátott, tehát összkerékhajtású változatáról van szó, amit alig két hónapja jelentett be a márka, azonban az All4 hajtás máris elérhető hazánkban is a Clubman szériához, ami a MINI kínálatának legnagyobb, és így egyben leginkább családbarát tagja. A Clubman különben a méretek tekintetében alaposan feszegeti a MINI határait, sőt, véleményünk szerint bőven át is lépi azokat, azonban ez a típus kétségtelenül szuper választás azon MINI-szerelmesek számára, akik nagyon vágytak a márka karakteres formavilágára és játékosságára, azonban egy családi használatra is alkalmas ’megoldást’ kerestek.

Lényeg a lényeg, a Clubman 4,25 méter hosszú, ami egy átlagos ötajtós kompakt méreteinek felel meg, akárcsak az alaphelyzetben 360, bővítve pedig akár 1250 literes csomagtartó. A formaterv ízlés kérdése; nem mindenkinek tetszik az egyedi megjelenés, azonban kétségtelenül érdekes, karakteres, semmihez sem hasonlítható az autó, ami hiába túlméretes kissé, azonnal beazonosíthatóan MINI – az osztott, kétfelé nyíló csomagtérajtók pedig az ősi Clubman modelleket idézik. Ha már az ősnél tartunk: emlékeztetésképp, az első MINI 1959-ben gördült le a szalagról, és hiába volt nagyon más minden tekintetben, mint az aktuális modellek, a gyártó büszke a klasszikus értékek megtartására, ami a jellegzetes formákon kívül a keresztmotor használata, valamint a relatíve hosszú tengelytávolság és a rövid túlnyúlások. 1959-től egyébként nem kevesebb, mint 5,3 millió darab MINI talált gazdára, amiben jelentős szerepe van az új ’BMW-s’ korszaknak, amit 2000-től írunk.

De térjünk is vissza a Clubmanra, és azon belül is a széria újdonságára, vagyis az All4 rendszerre, ami egy intelligens összkerékhajtás elektrohidraulikus vezérlőrendszerrel. Az optimalizált súlyú, kompakt alkatrészeknek köszönhetően az All4 mindössze 60 kilóval teszi súlyosabbá az egyébként meglehetősen nehéz Clubmant, és szintén jó hír, hogy semmit nem vesz el a csomagtartó méretéből. A rendszer egy vadonatúj fejlesztésű, kiegészítő hajtással ellátott, kúpkerekes differenciálművel dolgozik az első tengelyen. Hátra kétrészes kardántengely és szabadonfutó tengelykapcsoló továbbítja az erőt; a teljesítmény- és forgatónyomaték-elosztás az első és a hátsó tengely között minden esetben a vezetési szituáció igényei szerint, a dinamikus menetstabilizáló (DSC – Dynamic Stability Control) és az ALL4 intelligens összkerékhajtás szoros együttműködésének köszönhetően történik.

Az új MINI Clubman ALL4 a kínálat két izmosabbik turbómotorját kapja. A MINI Cooper S Clubman ALL4 egy 192 lóerős és 280 Nm-es, sőt, túltöltéssel átmenetileg akár 300 Nm-es csúcsnyomatékot biztosító 2-literes, négyhengeres turbós benzinmotorral és alapesetben hatsebességes manuális váltóval, opcionális pedig nyolcsebességes Steptronic automataváltóval, a MINI Cooper SD Clubman ALL4 pedig ugyanekkora négyhengeres dízelmotorral (190 lóerő, 400 Nm) és szériában nyolcsebességes Steptronic automataváltóval érkezik.

Előbbi a gyári adatok szerint kézi váltóval kereken 7, automatával 6,9 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra, vegyes fogyasztása verziótól függően 7,0 és 6,3 l/100 km között alakul. Utóbbi tekintetben még jobb a dízel (4,8-4,9 l/100 km), és a 7,2 másodperces gyorsulást sem érheti sok panasz. A végsebességek 225 és 222 km/h közöttiek. A menetpróbán mindkét változatot kipróbálhattuk: Budaörsről Balatonalmádiba – ahol a MINI Experience Drive kamionja várt minket és ahol a sajtótájékoztatót megtartották – egy dízel Cooper SD-vel, visszafelé pedig egy automataváltós, benzines Cooper S-sel autóztam.

Papíron a gázolajos modell teljesítménye legalább annyira meggyőzőnek tűnik, mint a benzinesé, hiszen mindössze 2 lóerővel marad el testvérétől, cserébe pedig 100 illetve 120 Nm-rel többet kínál, azonban a valóság mást mutatott: természetesen a 190 lovas dízelmotorral is szinte repült a hiába túlméretes, de így is csak kompaktméretű MINI, minden tempóról bőséges tartalékokkal rendelkezett és már alacsony fordulatról szépen húzott, azonban a 192 lovas BMW-féle, B48 kódjelű benzinessel még virgoncabb volt az autó, nagyon menni akart, ráadásul utóbbi esetben a hangaláfestés is sokkal jobban illett a sportos Cooper S vonalhoz, hiszen a benzines kiváltképp a 3-állású üzemmódkapcsoló Sport állásában nagyon élvezhetően muzsikált.

Persze a benzines lovak megkérik a magukét, a nagyobb élményért cserébe több abrakkal kell etetni őket: tapasztalataink szerint városban mintegy 2 literrel, országúton és autópályán pedig használattól függően 1-2 literrel fogyaszt többet a Cooper S az SD-nél – egészen dinamikusan közlekedve mi 6,5 illetve 8 literrel tudtunk közlekedni, amelyek korrekt értékeknek számítanak a nagy teljesítményt és az összkerékhajtást figyelembe véve. Utóbbiról nem sokat tudunk elmondani, a 30 fokos melegben és a száraz aszfalton nem tudtuk próbára tenni képességeit, de az biztos, hogy miközben a fronthajtású Cooper S/SD MINI-k az erős kigyorsítások alkalmával küszködnek a tapadással, addig az All4 modellek meg sem nyikkantak és gázadásra is semlegesen gyorsultak ki illetve kanyarodtak.

A kvalitások alapján összességében nagyon jó, felnőttes autónak számít a Clubman, aminek utastere meglepően csendes és kényelmes, ráadásul a maxi-MINI végre hátul is tágas, futóműve pedig egyszerre komfortos és dinamikus, azonban az autó ára eléggé ijesztő, igazából teljesen BMW-s szinten mozog: mivel csak a csúcsmotorokhoz kérhető az All4 összkerékhajtás, ezért a kézi váltós benzines változatot sem tudjuk olcsóbban megkapni 8,83 millió forintnál (automatával 9,48 milliótól indul), a szériában a remek nyolcfokozatú automatával szerelt Cooper SD pedig jóval drágább, legalább 9,95 millió forintot kóstál.

A benzines által adott nagyobb élmény illetve még dinamikusabb viselkedés, valamint a dízel nagy felára miatt mi mindenképp a benzines felé tendálnánk Önöket, persze ha nem autóznak nagyon sokat, de egy ilyen MINI-t minden bizonnyal a vásárlók legnagyobb része nem évi 40-50 ezer km megtételére vásárol.

Az árak a végeláthatatlanul hosszú extralistáról csemegézgetve persze a csillagos égig srófolhatók felfelé, amit mi sem bizonyított jobban, mint a MINI Lounge-ban kiállított full extrás Clubman Cooper SD All4, amely listaáron közel 16 milliót (!) kóstált. Csak hogy néhány tételt említsünk: a hangulatos panoráma üvegtető 326 ezer forintot, a vetített kijelző (HUD) 200 ezer forintot, a hasznos és gyors Professional navi pedig csomagban 600 ezer forintot kóstál, de a sort napestig folytathatnánk. Az All4 összkerékhajtás felára különben bő 600 ezer forint, ami teljesen elfogadható az összkerékhajtások piaci átlagárának és a Clubman alapárainak ismeretében, de hiába praktikus, szerintünk csak azoknak érdemes megfizetniük, akik olyan helyen laknak, hogy fontos az összkerékhajtás megléte.

A sima modellekkel nem csak olcsóbban jövünk ki, de nem cipelünk mindig plusz 60 kilót, alacsonyabb a fogyasztásunk, ráadásul gyengébb motorokat is választhatunk, igaz, a MINI élmény a Cooper S verziókban az igazi. Ha pedig nincs szükségünk a Clubman méreteire, maximálisan ajánljuk az ötajtós ’sima’ MINI-t, ami Cooper S-ként alig több mint 7 millió forinttól hazavihető, így közel 1,2 millió forinttal olcsóbb az azonosan motorizált, igaz, kicsit bőségesebben felszerelt Clubmannél, amiről részletesen korábbi tesztünkből, ide kattintva olvashatnak.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark