Ford EcoSport (2018) menetpróba – Megérett Európára

Nyomtatás

A kis crossoverek szegmense gyakorlatilag szárnyal, és a szakértők szerint a folyamatos növekedés jó pár évig eltart még – ez ráadásul nem csak nemzetközi szinten, hanem a magyar piacra is igaz. Nem csoda hát, hogy a Fordnak, és magával a gyárral együtt a hazai importőrnek is fontos és egyben örömteli volt az EcoSport alapos frissítése, amivel végre Európában is komolyabban beleszólhatnak majd a szegmensbe – nemrég pedig már hazai utakon próbálhattuk ki az újdonságot.

A Ford EcoSport eredetileg a dél-amerikaik számára készült még az előző generációs Fiesta alapjain, ám a crossoverek szegmensének elképesztő növekedése miatt az amerikaiak úgy döntöttek, hogy Európába is elhozzák az autót. A gyáriak ugyan már akkor próbálták az öreg kontinens magasabb igényeihez szabni az autót, ám ez nem sikerült maradéktalanul. Érezték ezt a márkánál, így nem is kellett túl sokat várni egy alapos ráncfelvarrásra, amivel kívül és belül egyaránt sikerült végre európai szintre húzni az ellentmondásos elnevezésű autót, ami így sikerrel vetheti bele magát a kis crossoverek hatalmas forgatagába.

A mérnökök gyakorlatilag mindenhez hozzányúltak, ugyanis 2300 alkatrészt cseréltek ki az immár Európában készülő EcoSporton, ezzel egy szinte teljesen új autót megalkotva. A frissítés már első ránézésre is szembetűnő: az újdonság megkapta a Ford legfrissebb SUV formanyelvét, így agresszív, LED-es nappali menetfénnyel ellátott szemek és hangsúlyos hűtőrács tette vonzóbbá az autót, amire a szintén újdonságként megjelenő ST-Line csomag sportos kiegészítői is rádobnak egy lapáttal – a képeken látható fekete-narancs példány is ilyen. Az EcoSport ezentúl kiválóan illeszkedik a Ford emelt hasmagasságú modelljei közé, sőt, a laikusok akár össze is téveszthetik a legkisebb modellt a nagyobb testvérekkel.

Egyébként a kategóriában manapság már kötelezőnek számító kéttónusú fényezés is újdonságot jelent, és tulajdonképpen egyedül profilból illetve hátulról látszik, hogy nem egy teljesen új generációval van dolgunk – ugyanakkor a farrészen is új lökhárítók és friss grafikával ellátott lámpatestek fogadnak bennünket. Természetesen új színek és akár 18 colos keréktárcsák is megtalálhatóak a kínálatban, ezzel növelve a variációs lehetőségeket. A sportosabb ST-Line változatok mellett a Titanium felszereltség jelenti az elegánsabb, vagy másképp fogalmazva visszafogottabb lehetőséget, köszönhetően a fekete betétek helyére kerülő krómozott elemeknek. Méretek tekintetében egyébként nincs sok változás: az első túlnyúlás nőtt néhány centit, amivel a külső pótkerék nélkül – amit egyébként továbbra is rendelhetünk az autóhoz – 4096 mm-re nyúlik az újdonság.

Az utastérbe bepillantva legalább olyan szembetűnő a változás, mint a külső esetében, ugyanis az EcoSport szinte egy az egyben megkapta a Fiesta modern megoldásait, így a középkonzol tetejére került a tabletszerű multimédiás rendszer, melyen természetesen a legfrissebb, SYNC3 operációs rendszer dolgozik, annak minden tudásával, mint például az Android Auto és az Apple CarPlay – egyébként akárcsak a Fiesta esetében, az érintőképernyő ezúttal is túl meredek szögben áll. Az üléseket is újratervezték a jobb helykihasználás érdekében, és hét szín megjelenítésére képes hangulatvilágítást is beépítettek. Ha mindez még nem lenne elég, mostantól akár tolatókamerát, a táblafelismerővel együtt dolgozó tempomatot és holttérfigyelőt is rendelhetünk az autóba. Utóbbi egyébként nem árthat, a körpanoráma ugyanis továbbra sem az igazi.

Egyéb modern extrákkal is találkozhatunk, mint például a B&O Play hangrendszer, a modernebb és nagyobb megjelenítővel ellátott központi számítógép a műszerfalon vagy éppen a fűthető kormánykerék. Talán ennél is fontosabb, hogy immár oldalsó és függönylégzsákok is elérhetőek az autóhoz. Az új EcoSport tehát gyakorlatilag minden téren az európai igényekhez lett szabva, ezzel szembeszállva az eddig modernebb konkurensekkel. A csomagtér az állítható padlónak köszönhetően lett praktikusabb: ugyan mérete mindössze egyetlen literrel, 334 literre nőtt, de az állítható padlónak köszönhetően immár ügyesebben variálhatjuk – a hátsó üléstámlákat ledöntve 1238 literes lehet az űr.

Mindez persze nem minden, hiszen ami még ennél is fontosabb, hogy az autóban ülve hatalmas minőségi fejlődésnek örülhetünk az elődhöz képest. A legtöbb helyen kellemes, puha anyagok fogadnak minket, és csak a kisebb autókban szokásosnak mondható helyeken, a műszerfal felső részén és az ajtóbetéteken ütközhetünk keményebb anyagokba. Az ST-Line felszereltséghez járó piros kontrasztvarrás pedig még egy lapáttal rádob minderre, de még olyan eldugottabb helyeken is szembetűnő a fejlődés, mint a csomagtér és a hátsó üléstámlák hátulja. Apropó, a csomagtérajtó továbbra is oldalra nyílik a rendelhető külső pótkerék miatt, amivel még meg is lehetne barátkozni, de a teleszkópnak, ami nyitja sajnos csak két állása van, ami azért megnehezíti a dolgunkat, ha egy kisebb helyen kell próbálkoznunk a pakolással – ilyenkor folyamatosan tartanunk kell az ajtót, hogy ne nyíljon magától tovább.

A Ford nem veszi félvállról legkisebb SUV-ját sem, így sok ellenlábassal ellentétben hamarosan összkerékhajtással is megrendelhetjük majd az autót, méghozzá egy új, 1,5 literes dízel erőforrással. Az EcoBlue egység 125 lóerővel és 300 Nm-es csúcsnyomatékkal igyekszik fürgén mozgatni az autót, méghozzá egy hatfokozatú, manuális váltón keresztül. Az erő akár mind a négy kerékhez is eljuthat, hiszen az alapból az első kerekeket előnyben részesítő intelligens összkerékhajtási rendszer akár 50:50 arányban is meg tudja osztani a nyomatékot a két tengely között. A gyáriak szerint az átlagfogyasztás így is mindössze 4,5 liter lesz 100 kilométerenként.

Jelenleg négyféle egy dízel és egy benzines érhető el az EcoSporthoz, a később érkező összkerekes verzió mellett a másik öngyulladós szintén egy 1,5 literes egység, amely 100 lóerővel, elsőkerékhajtással és hatfokozatú kézi váltóval van párosítva. Benzines fronton az 1-literes turbós 140 és 125 lóerős kivitele áll rendelkezésre, de később 100 lóerővel is beszáll majd a játékba a kis háromhengeres. Alapból mindegyik hatsebességes manuális váltóval van szerelve, de a 125 lovas kivitel hatos automatával is elérhető.

Nekünk a 140 lóerős egyliteres benzines változatot volt szerencsénk kipróbálni a menetpróbán: háromhengeres létére a kulturáltsággal nincs probléma, azonban a 140 tagú ménes az ígéretekhez képest abszolút erőtlen, amit a mindössze 11,8 másodperces 0-100-as adat is jól példáz. Ez már csak azért is érdekes, mert az a 125 lovas verzió automata váltóval szerelve a gyáriak szerint 2 tizeddel hamarabb teljesíti ugyanezt a versenyszámot. Mindenesetre az erő így is elegendőnek bizonyulhat, de jóval méretesebb négykerekűek is képesek ennél szebb eredményeket produkálni ekkora ménessel. A hatos kézi váltó egyébként kellemes, és a kormányzás is jó társ az autózáshoz.

Ahogyan az a képeken is látszik, az időjárás nem volt éppen kegyes hozzánk a Visegrádra tartó utazásunk alatt, így bár a környezet lenyűgöző volt, a néhol erősen, máshol kevésbé havas utakon nem igazán tudtuk feszegetni az autó határait. Ugyanakkor a magyar közutaknak hála kátyúkból nem volt hiány, és bár az elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros megoldások az egyszerűbbek közé tartoznak, az EcoSport egészen szépen lépte át az olykor kráter méretű úthibákat – kategóriájához mérten ezen a téren nem teljesített rosszul az autó, de ez a Ford modelljeire általánosan is elmondható.

Az EcoSportról tehát immár teljesen megérett Európára, és ezentúl bizony komolyan számolnunk kell vele a kategóriában. Egyedül talán az árazás az, ami továbbra is gátja lehet az autó komolyabb elterjedésének – legalábbis hazánkban. A jelenlegi alapár 5,3 millió forint, amiért a 125 lovas benzinest kapjuk meg Trend szinten, ehhez azonban már szinte minden fontos extra jár, így például kílmát, bőr multikormányt és USB aljzatokat. A következő, Business szinten már érintőképernyőt és egyéb extrákat is kapunk plusz 520 ezer forintért. Ezután a Titanium és a ST-Line kövektezik, előbbi 6,25, utóbbi pedig 6,45 millióért – és még mindig a 125 lovas erőforrásról beszélünk.

Az automata váltó felára változó: Trend szinten több mint 800 ezer, azonban magasabb szinteken már csak 400 ezer. A jelenlegi egyetlen dízel 700 ezer, a 140 lóerős benzines pedig 150 ezer forinttal kerül többe – utóbbi azonban csak Titanium és ST-Line szinteken érhető el. Az alapfelszereltségek mellett még rengeteg extrát kérhetünk az EcoSporthoz, így például az általunk kipróbált változat már megközelítette a 8 millió forintot – ez pedig rengeteg pénz ebben a kategóriában.

Az újdonság tehát sokat fejlődött, de az árazása még mindig szűk keresztmetszet lehet, ugyanis a legtöbb konkurens olcsóbban is elérhető. Akit részletesebben is érdekel az árlista, azoknak érdemes ellátogatni a Ford honlapjára, mi pedig alig várjuk az első tesztautókat, hogy még részletesebben beleáshassuk magunkat az EcoSport részleteibe.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark