2017. Május 25., Csütörtök

Frissitve:03:05:34

Opel Mokka X nemzetközi menetpróba - Minőségi ugrás

Nyomtatás

Tudják, hogy mi a közös az alaposan frissített Opel Mokkában és Skócia zászlajában? Az X! Nemrég az Egyesült Királyság északi tagországában járhattunk a villámos márka jóvoltából, hogy festői körülmények között bizonyíthassa nekünk a Genfben leleplezett Mokka X, hogy nem csak divatosabb, hanem jobb is lett. Mi pedig éltünk a lehetőséggel, és több mint 250 kilométeren keresztül nyüstöltük a kis crossovert a legkülönbözőbb körülmények között.

Az Opel Mokka már 2012-es bemutatkozása óta fontos szerepet tölt be az úgynevezett szubkompakt SUV szegmensben, így nem csoda, hogy a németek 4 év elteltével úgy gondolták, hogy ideje modernizálni az autót. A frissítést pedig olyan komolyan vették a mérnökök, hogy jóval felülmúlták az ilyenkor szokásos változtatások mértékét, ezzel már-már egy új autót varázsolva a Mokkából. Nem is csoda, hogy a név sem maradt változatlan, és egy X-el megtoldva kínálja magát ezentúl az autó – ezt az X-et pedig a jövőben az Opel összes SUV-ja megkapja majd.

Mielőtt még belevágnánk az újdonság elemzésébe, érdemes megjegyezni – noha valószínűleg nem jelent majd újdonságot –, hogy a Mokka X kategóriája az egyik legdinamikusabban növekvő szegmens, ami egyaránt igaz a résztvevők számára és a keresletre is. Néhány év alatt megháromszorozódtak az eladások, aminek köszönhetően mostanra több mint 1,2 millió kis crossovert adnak el évente. A Mokkából négy év alatt 600 ezer példány kelt el, és a Mokka X bemutatásával még dinamikusabb növekedésre számítanak a németek – nem is oktalanul, hiszen bár a versenytársak átlagánál egy lépéssel drágább az Opel négykerekűje, objektíven az egyik legjobb a mezőnyben.

Térjünk is rá az autóra, hiszen van miről beszélnünk – igaz, leginkább csak a külső és az utastér kapcsán. A frissítések esetén nem meglepő, hogy leginkább az autó orrát szabják át a mérnökök, és a Mokka X esetében is ez a helyzet. Az elődnél egyszerűbb, letisztultabb, de mégis látványosabb lett az újdonság, aminek frontrésze minden tekintetben megváltozott. Érdekes, hogy bár több közös pont is van az új formanyelv alapján készült vagy éppen frissített testvérekkel, a kis SUV mégis sajátosabb kiállást kapott, mint a többiek.

Mindez már a LED-es nappali menetfény esetében is megfigyelhető, ami bár nagyon hasonló formát kapott, mégis sokkal élesebb, hangsúlyosabb – az irányjelző szerepét is ez tölti be. Ha már a fényszóróknál tartunk, a Mokka X megkapta a frissített Zafirában már bemutatott AFL névre hallgató, teljesen LED-es megoldást, mely a körülmények függvényében automatikusan képes 9 különböző beállítás közül kiválasztani a legmegfelelőbbet. Visszatérve a rokoni szálakra: a hűtőrács szárnymotívuma is a testvérektől jött, illetve az első lökhárító kialakítása is ismerős lehet az Astrából.

Összességében mégis egy másfajta irányvonalat képvisel a Mokka X, amely minden bizonnyal a hamarosan bővülő SUV kínálat stílusába enged betekintést. Az autó hátsóját tekintve szintén követték a mérnökök a modellfrissítések általános tendenciáját: a legnagyobb különbséget itt a teljesen LED-es fénytestek grafikája jelenti – ezen kívül csupán a lökhárítón található fényvisszaverő került át egy másik helyre. Azt mindenesetre így is kijelenthetjük, hogy bár profilból és hátulról szinte ugyanaz maradt az autó, mégis az újjóval frissebb benyomást kelt. Ehhez pedig a képeken látható két új szín (kék és narancssárga) is jócskán hozzájárul. A méretek tekintetében szinte semmilyen változás nincs – 4275 mm hosszú, 1777 mm széles és 1658 mm magas a Mokka X.

Habár már kívülről is szinte egy új autót köszönthettünk, a legnagyobb változás mégis belül van: itt teljes egészében átrajzolták a Mokkát, méghozzá az Astra stílusában. A középkonzol tetejét így az IntelliLink rendszer hatalmas érintőképernyője foglalja el, mely elboldogul az Apple Carplay és Android Auto alkalmazásokkal is, de az Opel OnStar névre keresztelt innovatív megoldása is elérhető lett – utóbbiról ide kattintva olvashatnak részletesebben. Amit a Zafirában nagyon hiányoltam, az a Mokka X-ből nem maradt ki: a műszerfal közepén az Astrához hasonló, szép grafikával megáldott, színes megjelenítő fogad minket.

Az anyagminőség szintén javult, a műszerfal egy részét kérésre akár puha bőrrel is beborítják a gyáriak, és az olykor prémiumokat is megszégyenítő kényelemmel rendelkező AGR bőrfotelek is elérhetőek lettek – egyedül talán a méretes kormány maradt a régi. A variációs lehetőségek terén a Brandy névre keresztelt barna bőrhuzat jelent újdonságot. A praktikum továbbra is a helyén van, a 356 literes csomagtér maradt, és a hátsó sor is ugyanolyan kényelmet kínál két felnőtt számára, mint eddig.

Technológia terén is a kategória elitjébe katapultált a Mokka X: a friss Opel Eye frontkamera felismeri a táblákat, figyeli az előttünk lévő távolságát és segít az AFL fényszórók automatikus funkcióinak működtetésében. A kulcsnélküli nyitás és indítás szintén most kapott helyet először a Mokkában.

A frissítés egyetlen fronton nem érintette igazán komolyan az autót, ez pedig a hajtáslánc-kínálat. Ez azonban teljesen érthető, hiszen az Opel folyamatosan épített be a Mokkába a legújabb erőforrásokat, így gyakorlatilag már a ráncfelvarrás előtt sem lehetett panaszunk ezen a téren. Mindössze egy új szerkezet jelent meg az autóban, méghozzá az Astrában megismert 1,4-es turbómotor 152 lóerővel, 245 Nm-es csúcsnyomatékkal, intelligens összkerékhajtással és hatfokozatú automataváltóval. A gyáriak ezzel a motorral 6,5 literes vegyes fogyasztást és 9,7 másodperces 0-100-as sprintet ígérnek.

A belépőt a Mokka X világába egyébként továbbra is az 1,6 literes, 115 lóerős szívó benzines jelenti, amihez ötfokozatú manuális váltó jár. Eggyel feljebb lépve már a jól ismert 1,4-es turbómotorral találkozhatunk, 140 lóerős kivitelben. Ez hatfokozatú manuális vagy automata szerkezettel lehet a miénk, de összkerékhajtás is elérhető hozzá, kizárólag kézi váltóval. A csúcsot az előbb említett frissebb 1,4-es jelenti. Dízelfronton a magyar gyártmányú 1,6-os „suttogóval” találkozhatunk, mely 110 és 136 lóerővel kapható. Előbbi csak hatos manuálissal, utóbbi pedig kézi- és automataváltóval egyaránt elérhető – összkerékhajtás ez esetben is csak a manuálishoz van.

A menetpróbán egyébként éppen utóbbit próbálhattuk ki, és nem okozott meglepetést. Ugyanazt a megbízható teljesítmény nyújtotta, mint korábbi tesztünkön: kulturált járás, dinamikus teljesítmény, emészthető fogyasztás, harmonikus futómű és kormányzás jellemzi a modellt. A legfontosabb tapasztalat azonban mégis inkább az utastérben észlelt kiváló minőségérzet lehet, ami egyrészt a méretes érintőképernyőnek, másrészt a finom anyagoknak köszönhető. Hiába maradt alapjaiban szinte ugyanaz a Mokka X, a hangulat mégis jóval magasztosabb, amivel a maga szegmensében könnyedén élre tud törni az autó - a többieknél egy kategóriányival igényesebb a beltér.

A kérdés már csak az, hogy mindez mekkora pluszként jelentkezik az árlistán. A válasz pedig kifejezetten megnyugtató: alig lett drágább a Mokka X elődjénél – persze a fejlettebb extráknak köszönhetően feljebb lehet tornázni az árat, mint eddig bármikor. Az éremnek persze másik oldala is van: az Opel kis crossovere már eddig sem volt olcsó. Az 1,6-os beszálló benzinessel valamivel 5,1 millió forint alatt lehet a miénk a Mokka X, és bár ez egészen elfogadható alapfelszereltséget takar, az extrák nagy része még fizetség ellenében sem elérhető ehhez a szinthez. Habár ez a felszereltség csak a a szívó benzinessel érhető el.

Eggyel feljebb lépve, az Enjoy szint 400 ezres pluszt jelent – a beszálló motor esetében ez a csúcs is egyben.  A kézi váltós 140 lóerős 1,4-es további 330 ezerrel kerül többe (5,82 millió). Az automata felára 240 ezer, míg az összkerékhajtásé 370 ezer. Ez az erőforrás 6,17 millióért LPG-s változatban is elérhető. A legmagasabb, Innovation szint egységesen 620 ezerrel kerül többe, de ehhez már jár kétzónás klíma, első és hátsó parkolóradar illetve eső és fényérzékelő is – a 18 colos keréktárcsákról nem is beszélve. A benzines csúcs a 152 lovas, automata összkerekes 1,4-es alapáron 6,59 milliót kóstál, és erre jöhet még az előbb említett 620 ezer.

Dízelfronton 6,48 millió a belépő a 110 lóerős 1,6-ossal. A 136 lovas verzió ennél 140 ezerrel drágább. Az automata felára itt is 210 ezer, míg az összkerékhajtásé 370 ezer. A legdrágább Mokka X tehát az Innovation csomagos, összkerekes dízel, amely már alapáron is 7,61 millió, és akkor erre még olyan extrák jöhetnek, mint a 400 ezer forintos AFL fényszórók, a 360 ezres bőrkárpit, a 152 ezres AGR ülések, a 125 ezres kulcsnélküli rendszer, vagy éppen a 200 ezres IntelliLink 900 navigáció – és ez még közel sem a sor vége.

A Mokka X tehát nem lett olcsóbb, de divatosabb megjelenésével, jobb minőségű és jóval modernebb utasterével, fejlett extráival és jó hajtásláncaival objektíven vizsgálva továbbra is a kategória egyik legjobb autója, amely szinte minden téren képes megállni a helyét – ezt pedig bizonyította is nekünk Skóciában. A tesztautók megérkezése után azonban még részletesebben megvizsgáljuk majd az újdonságot.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark