2017. Szeptember 22., Péntek

Frissitve:04:03:48

Renault Koleos (2017) menetpróba - Nagy dobás

Nyomtatás

Jól látható és egyértelműen bizonyítható, hogy a crossover/SUV modellek népszerűsége töretlenül növekszik, egyetlen másik kategória sem képes felvenni a versenyt az emelt hasmagasságú és egyre menőbb típusokkal az újautók piacán. Az új trendek ismeretében pedig nem meglepő, hogy a gyártók kivétel nélkül igyekeznek meglovagolni az (új)hullámokat és sorra ontják el a piacot a különböző méretű ‘telekjárókkal’: Magyarországon például a vásárlók összesen több, mint 70 ilyen modellből válogathatnak.

A Renault mindeddig két (és fél) ‘vasat’ tartott a tűzben, és mindkettő beváltotta a hozzá fűzött reményeket: a kis Captur mellett a nagyon sikeres Nissan Qashqai alapjaira épített, ám a féltestvérnél egyértelműen tágasabb Kadjar szállt harcba a vásárlók kegyeiért, továbbá ‘félként’ ott van még az új Espace, ami bár eredetileg egyterűnek született, ám az aktuális generáció félúton van az egyterű és a hétszemélyes crossover modellek között. A Kadjar és az Espace közötti űr tehát betöltetlen volt eddig a franciák részéről, azonban a Renault végre lépett és megoldotta a ‘problémát’ az új Koleossal.

Egyedül azt sajnáljuk, hogy az újdonság kizárólag ötszemélyes változatban elérhető, ám ha az ügyfelek ragaszkodnak a hétszemélyes utastérhez, akkor ott van számukra a drága Espace, igaz, 4WD nélkül. A Koleos típusnév nem ismeretlen, hiszen nem is olyan régen hosszú évekig szolgált az előző, a koreai Samsung vállalattal közösen fejlesztett és Koreában is gyártott Koleos a Renault palettáján, azonban ez a Koleos nem az a Koleos, a két autónak semmi köze nincs egymáshoz. Vagyis valami mégis: az új Koleos is a Samsung Motors koreai gyárában készül, vagyis egy dél-koreai termékről beszélünk, ami a koreai gyártásminőséget ismerve szerintünk inkább előny, mint hátrány.

Nem mellesleg az alapok igen jók: a 7, vagyis inkább csak 5+2 üléssel is kérhető Nissan X-Trail szolgáltatta a technikai bázist, a padlólemezt és az összkerékhajtást, amely nem mellesleg a világ legnépszerűbb SUV modellje. Az együttműködés nem meglepő, hiszen a Renault és a Nissan ugye egy konszernhez tartozik. Szerencsére az X-Trail a megjelenés tekintetében sem kívülről, sem pedig belülről nézve nem köszön vissza a Koleoson, így a hasonló arányokon kívül mindössze néhány apró kapcsoló lehet ismerős. És külön jó hír, hogy többek között a multimédiás/navigációs rendszer a Renault saját terméke, ami fényévekkel jobb a Nissanénál. Röviden összefoglalva tehát adott egy kiváló alapokkal és optimális méretekkel, valamint okos fedélzeti rendszerrel rendelkező Renault crossover, aminek a minősége is kiváló a szorgos koreai kezeknek köszönhetően.

És ami az egyetlen igényes hátsó futóművel rendelkező Renault modell, hiszen míg a franciák az összes típusuknál (igen, még a Talismannál és az Espace-nál is) csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztéseket használnak, addig a Koleos alatt az X-Trail jóval igényesebb többlengőkaros megoldását találjuk. Egyedül azt sajnáljuk, hogy a Koleoshoz nem rendelhető a Renault zseniális 4Control összkerékkormányzása, ami ha kérhető lenne, egyedülállóvá varázsolná az autót a szegmensben. Állítható futómű sincs a palettán, de olyan kellemes az alapbeállítás - főként kisebb felnik esetén -, hogy ennek nem is éreztük szükségét. A méretek megfelelnek a középkategóriás (ún. ‘D’-szegmens’) konkurenseknek: a Koleos tengelytávolsága 2705 mm, amihez 467 cm-es hossz, 1843 mm-es szélesség és 1,68 méteres magasság társul. A formaterv szuperül sikerült és már első pillantásra modern Renault; pont úgy néz ki a Koleos, mintha egy gólyalábra állított, kicsit felfújt Talisman kombi lenne (ez nem véletlen, hiszen ugyan az a formatervező brigád dolgozott a két autón), a francia márka aktuális vonásait kivétel nélkül megtalálhatjuk az autón.

Ebben a szegmensben nem mellékes, hogy a Koleos akár 2 tonnát vontathat, és a vásárlók akár elektromosan kihajtható vonóhorgot is rendelhetnek hozzá, ami sokaknak hasznos opció. A terepjáróképességek terén sincs oka szégyenkezni a modellnek, hiszen a Nissantól származó opcionális, 3-állásban használható (elsőkerékhajtás, automata állás, és fix 50:50 % erőelosztás a két tengely között) hajtás ügyes, ráadásul az elöl 19, hátul pedig 26 fokos terepszög korrektnek számít a szegmensben, akárcsak a 210 mm-es szabad magasság. A gázlómélység különben 40 cm, persze lépésben haladva. Az autónak a kiállása is egészen komoly, terepjárós, a tereptudását pedig mi a szlovákiai nemzetközi bemutatón egy épített tereppályán tehettük próbára, és biztosak vagyunk abban, hogy sokan meglepődnének, hogy mire képes a Koleos, egyszerű utcai gumikon. Apropó, kerekek: minden esetben 225 mm széles abroncsokon gördül a Koleos, de míg az alapszinten 17 colos felnik járnak az autóhoz, a középső felszereltséghez 18, az Initiale Paris nevű csúcsszinten pedig 19 colosak a kerekek.

A hajtásláncokról még nem beszéltünk: első körben Európában kizárólag két dízelmotorral lesz elérhető az újdonság, amelyek gyakorlatilag megegyeznek a Nissan X-Trail dízeleivel. Az alapot a Renault jól ismert és egyben kiváló, pörgős, jó erőben lévő, takarékos és nem is hangos 1.6 dCi erőforrása jelenti egy turbó által lélegeztetve, 130 lovat és 320 Nm-t csatasorba állítva. Az alapmotor kizárólag fronthajtással és 6-fokozatú kézi váltóval társítható. A meneptróbán sajnos nem volt alkalmunk megvizsgálni a belépő verziót, amit nagyon sajnáltuk, mert szerintünk tuti tipp: biztosan nem lesz vele versenyautó a Koleos, de az alapmotor az X-Trailben is szuperül szuperál, a japán SUV-hoz sokáig nem is volt nagyobb, erősebb dízel. Aki összkerékhajtásra és/vagy automataváltóra vágyik, teljesítményben is feljebb kell, hogy lépjen. Itt jön képbe a Renault jó öreg 2-literes dízelmotorjának átdolgozott és persze Euro6-os verziója, 177 lóerővel és 380 Nm-rel.

A másik oldalról nézve viszont a nagyobb teljesítményt muszáj összkerékhajtással kombinálni, a 2.0 dCi ugyanis csakis 4WD hajtással együtt kérhető, ráadásul alapfelszereltséggel nem, csakis a középső szinttől rendelhető, ami azt jelenti, hogy mindezek által a legolcsóbb 2.0 dCi Koleos nem kevesebb, mint 1,7 millió forinttal drágább a legolcsóbb 1.6 dCi Koleosnál (ebből 400 ezret tesz ki a magasabb felszereltség), ami rengeteg pénz, de ebben a szegmensben általános tendencia, hogy inkább a drágább, ‘komolyabb’ konfigurációk fogynak. Nem meglepő különben, hogy a manapság már nagynak számító 2-literes, szintén egy turbós dízel jó erőben van, főként kézi váltóval nagyon egészségesen mozgatja a nem éppen kisméretű Koleost. Az automaták kedvelői egyrészt örülhetnek, mert csupán 500 ezer forintért kaphatnak automataváltót, azonban nem mindenki lesz boldog attól, hogy a Renault tervezői egy hagyományos bolygóműves vagy duplakuplungos szerkezet helyett egy fokozatmentes CVT nevű szerkezet mellett döntöttek.

Persze a lépés érthető és logikus, hiszen az alapokat biztosító Nissan X-Trailhez is csak CVT van, ráadásul a váltó meglepően jól dolgozik. Sajnos érezhetően sokat ‘eleszik’ a nyomatékból, ami annyit tesz, hogy a gyakorlatban a kézi váltós 4WD kivitel dinamikusabbnak érződik, cserébe viszont lágy az erőátvitel, nagyobb gázra pedig automatikusan a hét előre programozott virtuális fokozatot használja a váltó, így elmarad a CVT-kre jellemző ‘motorbőgés’. Egyébként a Renault mérnökei alaposan áthangolták a váltót, ami a Koleosban harmonikusabban dolgozik. A fogyasztás méréséhez nagyon rövid és főként nehéz volt a menetpróba (sok volt benne a terepes szakasz), így a valós körülmények közötti étvágyról inkább egy későbbi tesztben nyilatkoznánk, de a gyári adatok mint általában, ezúttal is kecsegtetőek. Az Initial Paris csúcskivitelhez különben jár egy aktív motorhangkioltó funkció is az autóhoz (ez a szépen szóló Bose hifi funkciója), ami tényleg működik, egyáltalán nem zavaró a 2-literes dízel hangszíne, zajszintje. És hiába egy régi fejlesztésű erőforrás, az átdolgozás jót tett neki, már lent megjön az ereje és jó erőben van.

És milyen a Koleos utastere? A tervezők azon fáradoztak, hogy minél jobb légkört és helykínálatot varázsoljanak az utastérbe. Ennek érdekében amennyire csak lehetett, hátratolták a hátsó üléssort, ahol bőséges lábtérnek örülhetünk. Az autóban öt személy is viszonylag jól, négy pedig királyi módon elfér, a láb-, fej- és könyöktér pedig még 193 cm-es magasságommal is kiválónak bizonyult, ráadásul úgy, hogy a tesztautóban ott volt a fejtér-rabló kétrészes panorámatető is, aminek az első része nyitható. Az ülések kényelmesek, a légkör pedig abszolút Renault, néhány kapcsolót leszámítva semmit nem vehetünk észre a Nissan rokonságból. Mivel a maximális hátsó lábtéren volt a hangsúly, a csomagtér kicsit kisebb, mint az X-Trail esetében: a padló feletti rész 484 literes, a padló alatt pedig egy 58 literes részt találunk, így összesen 542 liter áll rendelkezésre - az ülések ledöntésével maximum 1,8 köbméteres lehett a puttony, a hosszú tárgyak szállítását pedig az előredönthető háttámlával ellátott utasülés teszi lehetővé.

A változtatható kinézetű műszercsoport digitális, a középkonzolon pedig a szokásos nagy felbontású és tudású, 7 ill. 8,4 colos érintőképernyővel büszkélkedő R-Link multimédiás/navigációs rendszert találjuk - a korábbi csúnya, ujjlenyomatgyűjtő matt fekete helyett egy sokkal csinosabb keretbe foglalva -, ami első ízben immár a telefonok kijelzőjének tükrözésére is képes az ún. Apple CarPlay ill. Android Auto funkciónak hála. Extrafelszereltségekből Dunát lehet rekeszteni: ha akarjuk, (az Initiale csúcsszinten) akár nappa bőrrel borított, elektromos mozgatású, fűthető, szellőztethető és masszázs funkcióval is ellátott fotelokban terpeszkedhetünk, továbbá a listán találunk szépen szóló BOSE hifit, elektromos csomagtérajtót, fűthető hátsó üléseket és kormányt, valamint sok-sok asszisztens rendszert. Távolságtartó tempomat különben egyelőre nem áll rendelkezésre, de állítólag jövőre az is érkezik, néhány egyéb új opcióval egyetemben.

A Koleos a menetpróbán mind aszfalton, mind pedig az aszfaltról letérve meggyőzően viselkedett; egy valóban jól használható, ideális méretű crossoverről beszélünk, ami kívülről nézve komolynak tűnik, belül komfortos és tágas, a szolgáltatások terén pedig remekül áll. Egyedül azt sajnáljuk, hogy a motorkínálat egyrészt szűk (örülnénk egy jó benzinmotornak is), másrészt pedig meg van kötve a kezünk a motor/hajtás/váltó kombinációk tekintetében - a Nissan X-trail azonos elemekből sokkal szabadabban ‘konfigurálható’. A sikerhez a jó ár nagyon fontos és a Renault ügyesen pozicionálta a piacon az újdonságot. Jelenleg az összes modellhez egy 600 ezer forintos akciót kínál az importőr, a következőkben az árakba ezt beleszámítjuk. A lényeg, hogy akciósan a 130 lóerős dízellel 8 millió forint a belépőár meglepően jó alapfelszereltség és 5 év vagy 150 ezer km garancia mellett (Zen felszereltség), a következő szint (Intens) felára pedig 400 ezer forint, ami szerintünk nagyon megéri, mert rengeteg pluszt, többek között már széria LED-es fényszórókat és rengeteg egyéb értékes opciót kínál az Intens.

A 177 lóerős ‘nagy’ dízel az Intens szintről, széria összkerékhajtással indul, kézi váltóval 9,7, automatával pedig 10,2 milliótól. Az Initiale Paris csúcsfelszereltség, ami csakis automataváltóval társítható, 11,1 milliótól elérhető.

A legnagybb konkurens az azonos alapokra épített Nissan X-Trail, ami hasonló ár/érték aránnyal büszkélkedhet, úgyhogy a döntést inkább a személyes preferencia, mintsem az objektivitás határozhatja meg. Az X-Trail nagy előnye, hogy akciósan - igaz, jóval szerényebb - belépő felszereltséggel már 7 millió forinttól elvihető az alap Koleossal megegyező hajtáslánccal, 7,2 millióért pedig egy 1,6 literes, 163 lóerős (240 Nm) turbós benzinest adnak jó felszreltséggel (Acenta), ami így a dízelnél azonos szinten 600 ezer forinttal olcsóbb.

Ám a Nissan drágábban méri a 2-literes dízelt, mint a Renault, így az árakat a felszereltségekkel kikorrigálva jobb a franciák ajánlata. Ha esetleg mégis inkább az X-Trail, mi megvárnánk a frissítést, amit nemrégiben jelentett be a Nissan, de a Renault újdonságával garantáltan nem tesznek rossz lóra a SUV-ok kedvelői, hiszen a Koleos kiváló autó, reális áron.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark