Mercedes-Benz X-osztály menetpróba – Prémium, de eléggé?

Nyomtatás

Manapság már igencsak nehézkes olyan kategóriát mondani, amelyben valamelyik prémium gyártó ne lenne jelen, sőt, olykor már önmaguknak kreálnak újabb és újabb szegmenseket. A pickupok mezőnyében azonban egészen idén nyárig nem találkozhattunk olyan modellel, amelyen valamelyik prémium márka emblémája díszelegne, igaz, az Amarok modellfrissítését ehhez mérhető igényességgel végezte el a Volkswagen. Júliusban azonban robbant a bomba, és a Mercedes-Benz leleplezte az X-osztályt, amelyet az első prémium pickupként mutattak be a nagyközönségnek. Nemrég pedig hazánkban járhattunk utána, hogy megérdemli-e a csillagot az orrára az autó, amely alatt Nissan technológia dolgozik.

 

Egészen tavaly őszig kell visszarepülnünk, hogy az alapoktól kezdhessük, ugyanis 2016 októberében mutatkozott be az X-osztály koncepció változata, amely nagyon sokat ígért. A nyári bemutatón ugyan nem teljesen ugyanazt kaptuk, de egyáltalán nem okozott csalódást az autó: a jellegzetes Mercedes formák megmaradtak, és bár hátul nem egyszerű csodát tenni egy pickup esetében, a LED-es fényszórók azért így is valamivel egyedibbek, mint a konkurensek esetében – azt azért sajnáljuk, hogy a tanulmány hátul körbefutó lámpáját nem sikerült megvalósítani valahogy.

A formákról kár lenne túl sokat fecsegni, hiszen a képek önmagukért beszélnek. Sokkal érdekesebb az, ami a lemezek alatt rejtőzik, hiszen azt már régóta tudtuk, hogy a németek a Nissan Navara alapjaira építkeznek. Éppen ezért sokan féltek, hogy talán mégsem lesz igazi Mercedes az X-osztály, de a csillagosok nem hagyták magukat, és szinte minden ponton átszabták a japán alapokat. A létraalváz természetesen maradt, de az első és hátsó tengelyt, a felfüggesztéseket, a csavarrugókat – mert az X-osztály minden változata csavarrugós hátul –, a kormányzást és a fékrendszert is átalakították.

Mindennek köszönhetően javult a fordulókör, az áthangolt lengéscsillapítók ügyesebben dolgoznak, 20 mm-rel alacsonyabbra került az autó (ezt felárért visszaállíttathatjuk), sőt, még a nyomtáv is nőtt elöl és hátul egyaránt. Mindez 5340 mm-es hosszt, 1920 mm-es szélességet, 1819 mm magasságot és 3150 mm-es tengelytávot jelent. Az első nyomtáv 1632, míg a hátsó 1625 mm, és ha mindez még nem lenne elég különbség, a plató is nagyobb lett – hossza 1587, szélessége 1560, míg magassága 474 mm, ezzel pedig akár egy európai szabvány raklap is befér, amit a Navara nem mondhat el magáról. A teherbírás és a vontatási képesség nem változott: közel 1,1 tonnányi „akármit” pakolhatunk fel az autóra, és akár 3,5 tonnát is képes elhúzni.

A németek a terepképességeket is kiemelten kezelték (zárójelben az opcionálisan 20 mm-rel megemelt verzió adatai láthatóak). Az első terepszög 28,8 (30,1), a hátsó pedig 23,8 (25,9) fokos, míg a rámpaszög 20,4 (22) fokra adódik. Mindemellett a gázlómélység 600 mm, a maximális oldaldőlés pedig 49,8 (49) fok. Az autó kapaszkodóképessége is kiemelkedő, hiszen akár 100 %-os emelkedőn (1 méteren 1 métert emelkedik, tehát 45 fokos) is képes felhúzni magát. A kapcsolható összkerékhajtási rendszer a Nissan-Renault-tól érkezik, akárcsak a 2,3 literes dízelmotor is, amelyet 163 vagy 190 lóerős verzióban rendelhetünk meg, 220d és 250d jelzéssel.

A terepképességeket egyébként teszteltük is, és bár örültünk a kellemes időjárásnak, a korábban még jóval nehézkesebb terep felszáradva már gyerekjáték volt az X-osztály számára – főleg terepgumikkal. Mindezek ellenére azért érezhető volt, hogy a Mercedes pickupjának nehéz megálljt parancsolni, legyen szó mély sárról, méretes emelkedőről vagy éppen egy domboldalról, amit oldalazva kell megmásznunk – egy terepezésben nem járatos sofőr valószínűleg meg sem tudná közelíteni a határait a négykerekűnek, de még egy ilyen körülmények között rutinos pilóta is csak elismerően bólinthat. Igaz, ez igaz a kategória legtöbb képviselőjére is - a prémium státusz itt nem ad többet.

A 2,3 literes négyhengeres dízelek alapáron hatfokozatú kézi váltóval érkeznek, a hétsebességes automata (Nissan egység) pedig csak az erősebbik, 190 lóerős kivitelhez érhető el – sőt, kezdetben csak ezzel érkezik majd. A gyengébbik kiadás egyébként a 163 tagú ménes mellé 403 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít, míg az izmosabb kivitelhez 450 Nm társul. Az alapból hátsó kerekeket hajtó egységek gombnyomásra mind a négy kerékhez képesek eljuttatni az erőt – a rendszer ugyanúgy működik, mint a Navara esetében.

Aki szerint a 200 lóerő alatti négyhengeresek nem illenek egy igazi prémium pickuphoz, azoknak jó hír, hogy 2018-ban megérkezik a Mercedes saját, 3-literes V6-os gázolajosa is, amely 258 lóerőt és 550 Nm-es csúcsnyomatékot biztosít majd a hétfokozatú 7G-TRONIC Plus automatán keresztül – ráadásul ehhez a verzióhoz már állandó, intelligens összkerékhajtás is jár majd. Hiába lehet elegendő az autó mozgatásához a 190 lovas egység, az azért kétségtelen, hogy a V6-ossal nevezhetjük majd igazán prémiumnak az X-osztályt, amit viszont az érkező modell árcédulája is erősen visszatükröz majd.

Menet közben egyébként érezni, hogy a német mérnökök sokat dolgoztak azon, hogy jobb legyen az X-osztály, mint az alapokat adó Navara, de csodára ők sem voltak képesek – leszámítva talán a hangszigetelést, amely kétségtelenül a kategória legjobbja. Hiába a tekercsrugók, az autó hátsója terheletlenül így is pattog, még ha egy fokkal talán komfortosabb is, mint az ellenlábasok. Ez persze nem meglepő, hiszen a pickupnak akár az 1 tonnás terhelést is bírnia kell, így ezért nem haragudhatunk rá – ráadásul egy hajszállal így is jobban sikerült a konkurenseknél a hangolás. A kormányzás kissé csalódást keltő: pontatlan, érzéketlen és semmilyen visszajelzést nem ad – egy-két kivételtől eltekintve szinte minden pickupban ilyen, de a Mercedestől ezen a téren is többet várnánk.

A hajtáslánc azonban valóban nem éppen prémiumhoz illő: a hangszigetelést jól megoldották a németek, és bár a 190 lóerős teljesítmény a hétköznapokban elegendő lehet, egy Mercedesben ülve azért többre vágyik az ember. Ami azonban a legnagyobb problémát jelentheti, az a váltó. A manuális egység a régi Ikarus buszok váltóira emlékeztet: hatalmas kar, hosszú és akadós utak – meg kell vele küzdenünk. Az automata ugyan nem kíván küzdelmet, legfeljebb türelmet, ugyanis olykor egy örökkévalóság telik el mire felvált, miközben kifejezetten nyúlósan viselkedik és a reakcióidők sem éppen jók – egy átlagos pickuptól elnézzük ezeket, de egy Mercedesnek ennél különbnek kell lenni, erre azonban csak a V6-os jelenthet megoldást.

Az utastérről még nem esett szó: formailag hozza a Mercedes-Benz érzést a négykerekű, és magas felszereltség – és ezzel együtt magas ár – mellett a minőség is jobb, mint az ellenlábasokban, de azért így is találni kopogós műanyagokat bőséggel. Egy bármilyen másik pickupból átülve szembetűnő a különbség pozitív irányba, de sajnos ugyanolyan szembetűnő egy csillagos személyautóból átülve, csak éppen negatív előjellel. Az összehasonlítás persze nem teljesen fair, hiszen az X-osztály tulajdonképpen egy tehergépjármű, és a Vitóhoz illetve a Sprinterhez viszonyítva nem lehet panaszunk, ám az elnevezés és a gyáriak szándékai azt mutatják, hogy inkább a személyautók felé szeretnék közelíteni, így pedig azokkal is kell összevetnünk. A V-osztály utastere például jóval látványosabb és jobb minőségű.

Az X-osztály belül egyébként nem teljesen a Mercedes legfrissebb irányvonalát követi, ami például a korábbi típusokból érkező kormányon és műszeregységen lehet feltűnő. Összességében azért ízléses, sőt, gusztusos lett az utastér, de ez nem csak előnyökkel, hanem hátrányokkal is járt: a praktikum szenvedett némi csorbát, köszönhetően a multimédiás rendszer tekerős-érintős kezelőszerveinek, ami a váltó melletti tárolórekeszektől veszi el a helyet, ráadásul az utas előtti nagy betét is bár mutatós, de a helyén lehetne egy másik kesztyűtartó. Azért így is ott van a két nagy ajtózseb és a könyöklő alatti rekesz, de ez is érezteti, hogy nem igazán munkagépnek készült az X-osztály.

Felárért egyébként akár barna bőr és fabetét is elérhető, sőt, a műszerfal tetejét is „bőrrel” boríthatjuk – utóbbi inkább egy varrással ellátott műanyag betét, de ránézésre valóban jól mutat. Az ülések tömése nagyon puha, azonban van, aki így szereti. Néhány dolog azért visszaköszön a Navarából: az ülésfűtés billenőkapcsolóját és az összkerékhajtás kezelőszerveit még elnézzük a Mercedesnek, de a csillaggal ellátott Nissan slusszkulcs azért kissé lehangoló, főleg, hogy egyébként sem túl jó minőségű. Ellenben van például sávtartó asszisztens, táblafelismerő és 360 fokos kamerarendszer is, ami pozitívum.

Összességében valóban egy impozáns csomagot rakott össze a Mercedes-Benz az X-osztállyal, és bár önmagában prémiumnak hívni talán kissé túlzás, a pickupok mezőnyéből mindenképpen kilóg. Egyedül a Volkswagen Amarok mehet szembe az X-osztállyal, köszönhetően a V6-os erőforrásoknak és a Volkswagenhez méltó minőségnek – erről igyekszünk majd egy összehasonlítóban beszámolni Önöknek.

Az X-osztály egyébként három szinten lesz elérhető. A Pure a leggyengébb, fényezetlen lökhárítókkal, lemezfelnikkel és belül egyszerűbb megoldásokkal. A Progressive már kívül és belül is jobban mutat, míg a Powerben már szinte minden benne van, és króm kiegészítőket is visel magán a nagyobb keréktárcsák mellett. Extrákból persze nincs hiány, így a vásárlók külön is válogathatnak, de a platókhoz is többféle felépítmény elérhető.

Az árakról egyelőre nincsenek pontos információk, de az általános forgalmi adót is beleszámítva bőven 10 millió felett indul majd az X-osztály, a legjobban felszerelt változat pedig akár a 20 milliót is megközelítheti majd – a V6-ossal jó eséllyel bőven túl is lépi majd. Persze az ÁFA ebből könnyen lejöhet, amennyiben cégre vesszük az újdonságot, és biztosak lehetünk benne, hogy a legtöbb vásárló élni fog majd ezzel a lehetőséggel, de ez csak kis részben viszi közelebb a konkurensekhez, amelyek egytől egyig jóval olcsóbbak.

Reméljük hamarosan az első tesztautó is megérkezik, hogy minden részletet alaposan megvizsgálhassunk majd rajta.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark