2017. Április 25., Kedd

Frissitve:06:44:53

Suzuki SX4 S-Cross (2016) menetpróba - Reformálva

Nyomtatás

Hiába volt a Suzuki nagy crossoveres megújulásának úttörője, mégis hatalmas árnyék vetődik az SX4 S-Crossra. A hazai piac legsikeresebb autója - a Vitara - mellett ugyanis nehéz labdába rúgni, főleg, ha a típus nagyjából ugyanazt kínálja megosztóbb külsővel és kövérebb árcédulával. Ezen hivatott frissíteni az erőteljes ráncfelvarrás – mi pedig a volán mögött, első kézből vizsgáltuk meg, hogy mennyit fejlődött az S-Cross.

Ami a változásokat illeti, az SX4 S-Cross szinte mindenben új útra lépett elődjéhez képest. Olyannyira, hogy szemből jóformán hátat is fordított neki, hiszen az autó orra teljesen átalakult. Hangsúlyos, függőleges osztású hűtőrácsot, és azzal összeérő fényszórókat kapott a modell, melyek immár LED-es technológiával is elérhetőek lesznek. A motorháztető is megváltozott, az összhatást pedig a gazdag króm díszek igyekeznek elegánsabbá, prémium érzetűbbé faragni. Hátul szinte csak a halogén égőket felváltó fénydiódák jelentik a változást – formailag itt nem újult meg az autó. Hogy milyen irányba változott a típus, azt mindenki döntse el maga, de tény, hogy az elődnél lendületesebb, drágábbnak tűnő orrot készítettek a sokat kritizált korábbi megoldás helyett.

Az utastér jóformán semmit sem változott, egyedül a műszerfalon köszönthetünk újdonságot a Vitarából már megismert érintőképernyős multimédiás rendszer személyében. Az új navigációs egység felbontása és megjelenítése szép, a reakciói pedig gyorsak. A kezelhetőség teljesen rendben lenne, igaz, a manapság divatos érintőgombok helyett jobban örülnénk a visszajelzést gazdagabban mérő hagyományos nyomógomboknak. Továbbá helyenként finomabb anyagokat találunk, és némi zongoralakk betét is fokozza az összhatást. Természetesen az új keréktárcsák sem maradhattak el, és az opciós lista is bővül néhány modern megoldással – a csúcsverziókban már ráfutásgátló és adaptív tempomat is helyet kapott. Ezt is ismerjük a Vitarából: ha egy kicsit darabos is, és a kelleténél egy hajszállal többször figyelmeztet is a ráfutásra, jelenléte azért hasznos, különösen, ha a drága következményekkel járó koccanástól óv meg minket.

Eddig ugyanott tartunk, mint a népszerű Vitara estében. Ideje megnéznünk, hogy mitől tud többet az S-Cross! A típus például tágasabb: a tengelytávja rögtön 10 centivel hosszabb, a teljes mérete pedig 12,5 centiméterrel, amelyet jól érezni a belső téren. A családbarát méretek és kényelem mellett (amelybe csak a panorámatetővel 1,8 méteres magasság felett korlátozott hátsó fejtér szól bele) a csomagtartó 55 literrel alaphelyzetben is kövérebb és a hátsó ülések ledöntésével sokkal nagyobbra bővíthető.

Emellett pedig a teljes benzines motorpalettát lecserélték a Suzuki mérnökei: a kizárólag turbós erőforrások jelenléte pedig főleg a belépőmodellnél szolgáltat különbséget. A Vitara vagy a korábbi SX4 S-Cross 1,6-os szívómotorjával szemben egy 1,0 literes, háromhengeres turbómotort találunk, amely 112 lóerőt és 150 Nm nyomatékot szolgáltat. A Balenóból ismerős egység a látszólag 8 lóerővel szerényebb csúcsteljesítmény dacára méréseink szerint felül is jobban megy, mint az 1,6-os, a 14 Nm-rel nagyobb csúcsnyomatékhoz pedig 4400 helyett elegendő 2000-ig pörgetnünk. Ennek hatására sokkal csendesebben és kevesebb erőfeszítéssel tudunk hasonlóan dinamikusan közlekedni, miközben az egység fogyasztása tapasztalatink szerint hasonló – de erről későbbi tesztünkben bővebben nyilatkozunk.

Addig is a gyári adatok mutatnak csalóka támpontot: a 11 másodperces 0-100-nál a valóságban jobbat, az 5,0 l/100 km-es fogyasztásnál pedig a valóságban rosszabbat tapasztalunk – de az 5,5-6 literre várható fogyasztási normakör érték még mindig szép eredmény. Egyetlen dologban viszont biztosan elmarad a korábbi szívó négyhengereshez képest a turbómotor: ez pedig a kulturáltság. Felül hiába legalább olyan csendes az új egység, alul egészen 1800-ig érezhető a háromhengeres kellemetlen remegése, amelyet konstans tempónál, pl. 50-60 között, ötödikben, fogyasztásra kihegyezve autózva is érzünk.

Hogy az SX4 S-Cross nem olcsó beszálló modellnek készült, azt az is bizonyítja, hogy a legjutányosabb háromhengeres 5 millió forintos listaáron kelletti magát – igaz, minden verzióhoz elcsíphetünk nagyobb kedvezményeket. De érdemesebb a jobban felszerelt GL+ változatot figyelembe vennünk, amivel 5,31 millióba kerül az új alapmotoros SX4 – a többi erőforrásnál egyébként ez számít alapfelszereltségnek, lévén a sima GL szint nem elérhető.

Ha többre vágyunk, akkor a Vitarában is helyet kapó, szintén feltöltött 1,4 literes négyhengeres 140 tagú ménest és 220 Nm-es nyomatékcsúcsot biztosít a vezetőnek. Mindez elsőkerékhajtással és hatfokozat váltóval 9,5 másodperces 0-100-as gyorsulást és 5,2 l/100 km-es fogyasztást ígér. Ez a kivitel 5,61 milliós kezdő árcédulát kapott, vagyis csábítónak mondható, 300 ezres pluszért léphetünk a tettek mezejére a dinamikusabb egységgel.

Dízelfronton maradt az 1,6 literes, 120 lóerős szerkezet, mely 320 Nm-es csúcsnyomatékkal és alapáron hatsebességes kézi váltóval kapható. Elsőkerékhajtással a gyári adatok szerint 12 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/h-ra, vegyes fogyasztása pedig 4,1 liter körül alakul. Joggal számíthatunk a kínálat legkövérebb árcédulájára: a dízel 5,91 millió forinttól indul, vagyis 600 ezerrel drágább, mint a dinamikusabb, és nem is sokkal szomjasabb benzines – így valószínűleg nem ő lesz a sikermodell.

Az igazi finomságokhoz csak most értünk el. A friss S-Cross összes változatához kérhetünk ugyanis automataváltót és/vagy összkerékhajtást is. A háromhengeres motornál a vagy-vagy helyzet érvényesül, tehát vagy 400 ezerért hatfokozatú, bolygóműves automatát, vagy 600 ezerért összkerékhajtást választhatunk. A kissé borsos AllGrip rendszer egyébként alapból az első kerekeket hajtja, és csak szükség esetén továbbít erőt hátra – persze a 65 kilós plusz tömeg és a nagyobb ellenállás így is mérsékeli némileg a dinamikát és fokozza a fogyasztást, de nem elfogadhatatlan mértékben. Esetében különösen jól jön a frissített modellek 15 mm-rel megnövelt, összesen 180 mm-es szabad magassága, igaz, keményebb terepre nem érdemes vinni az AllGrip-es SX4-et sem, ugyanis a teljes hátsó erőátvitel burkolatlan, és ráadásul az autó legmélyebb pontján van – vagyis középső kiemelkedés esetén, például nyomvályúban autózva először az fog leérni.

Az 1,4-es esetében is hasonló árakkal számolhatunk a plusz technikai finomságoknál, de itt az automataváltó már csak az összkerékhajtással felszerelt kiadáshoz jár – vagyis a beszálló felszereltségi csomaggal is már listaáron 6,61 millió forintnál járunk. A dízel helyzete még különlegesebb, hozzá ugyanis hatékonyabb, hatfokozatú duplakuplungos automata járhat, de csak összkerékhajtással és csúcsfelszereltséggel, alku nélkül 8,21 millió forintos árcédulával.

Menet közben a legtöbb tapasztalatot az egyliteres turbómotorral gyűjtöttük, amelynek tudása és teljesítménye bőven elegendő a mindennapi feladatok leküzdéséhez. Egyedül a kormányzás bizonyult érzéketlennek és kissé léhának, az átdolgozott futómű viszont szépen csillapította az úthibákat és a zajokat is, miközben megfelelő mértékben tartotta a karosszériát. A kis egység remegése volt az egyedüli zavaró tényező – a zajszint pedig még 130 km/h-s tempónál sem volt túl tolakodó. Ha ehhez hozzáadjuk az egyértelmű kezelhetőséget, a fejlettebb extrákat és a jó helykínálatot, akkor egészen csábító modellhez lesz szerencsék. Főleg, ha figyelembe vesszük, hogy némelyik Suzuki kereskedésben akciósan akár 4,37 millióért elvihetjük a modellt. Legyünk kemények, és azért alkudjunk még bele egy 130 ezres metálfényezést, az új palettáról ugyanis kimondottan hangulatos darabokat választhatunk.

A sportosabb ambíciókat dédelgetők pedig nyugodtan pakoljanak rá még 300 ezret az 1,4-esért, esetében ugyanis nem csak dinamikusabb, de kulturáltabb erőforrást is kapunk, amely a hosszabb felső áttétel miatt autópályán nem csak csendesebb, de akár még takarékosabb is lehet. Hogy ez igaz-e, azt hamarosan megvizsgáljuk tesztünkben.




Szóljon hozzá!

A hozzászólások nem tükrözik az Autó Pult véleményét, értük az oldal nem vállal felelősséget.
Regisztráljon Ön is! A regisztrált felhasználók hozzászólása azonnal megjelenik.

Share/Save/Bookmark